Generalkonferanse
Hodepryd istedenfor aske: Tilgivelsens helbredende vei
Generalkonferansen oktober 2022


Hodepryd istedenfor aske: Tilgivelsens helbredende vei

Å leve på en slik måte at du gir hodepryd istedenfor asken i livet ditt, er en troshandling som følger Frelseren.

1 Samuel inneholder en mindre kjent historie om David, Israels fremtidige konge og en kvinne som heter Abiga’il.

Etter Samuels død dro David og hans menn bort fra kong Saul, som søkte å ta Davids liv. De voktet småfeet og tjenerne til en velstående mann som het Nabal, som var ondskapsfull. David sendte 10 av sine menn til Nabal for å uttrykke velvilje og be om sårt tiltrengt mat og forsyninger.

Nabal svarte på Davids anmodning med fornærmelse og sendte bort mennene tomhendte.

David ble fornærmet og forberedte sine menn til å gå opp mot Nabal og hans hus og si: “Han har gjengjeldt meg godt med ondt.”1 En tjener fortalte Abiga’il, Nabals hustru, om hennes manns dårlige behandling av Davids menn. Abiga’il samlet raskt inn nødvendig mat og forsyninger og dro av sted for å gå i forbønn.

Da Abiga’il møtte ham, “falt [hun] på sitt ansikt for David og bøyde seg mot jorden,

Hun falt ned for føttene hans og sa: Det er jeg, herre, det er jeg som har skylden …

Og nå … har Herren hindret deg fra å pådra deg blodskyld og fra å ta deg selv til rette …

Og denne gaven som din tjenestekvinne har hatt med til min herre, la nå den bli gitt til de mennene som er i min herres følge!

Tilgi din tjenestekvinne det hun har gjort ille!

Da sa David til Abiga’il: Lovet være Herren, Israels Gud, som i dag har sendt deg i møte med meg!

Velsignet være din klokskap! Og velsignet være du selv, som i dag har holdt meg tilbake fra å pådra meg blodskyld og ta meg selv til rette!

Så tok David imot de gavene hun hadde med til ham, og han sa til henne: Dra hjem i fred! Jeg har merket meg ordene dine, og skal oppfylle din bønn.”2

Begge dro i fred.

I denne beretningen kan Abiga’il betraktes som et mektig symbol på Jesus Kristus.3 Gjennom sitt sonoffer kan han frigjøre oss fra synden og byrden av et stridig hjerte og gi oss den næring vi trenger.4

Slik som Abiga’il var villig til å påta seg Nabals synd, påtok Frelseren seg – på en ufattelig måte – våre synder og syndene til dem som har såret eller krenket oss.5 I Getsemane og på korset påtok han seg disse syndene. Han gjorde det mulig for oss å gi slipp på et hevngjerrig hjerte. Denne “veien” er ved å tilgi, noe som kan være noe av det vanskeligste vi noensinne gjør, og noe av det mest guddommelige vi noensinne opplever. På tilgivelsens vei kan Jesu Kristi forsonende kraft strømme inn i vårt liv og begynne å helbrede hjertets og sjelens dype sprekker.

President Russell M. Nelson har undervist at Frelseren gir oss evnen til å tilgi:

“Gjennom hans uendelige forsoning kan du tilgi dem som har såret deg og som kanskje aldri tar ansvar for sine grusomheter mot deg.

Det er vanligvis enkelt å tilgi noen som oppriktig og ydmykt søker din tilgivelse. Men Frelseren vil gi deg evnen til å tilgi alle som har mishandlet deg på noen måte. Da kan ikke lenger deres sårende gjerninger skade din sjel.”6

Overfloden av mat og forsyninger som Abiga’il hadde med seg, kan lære oss at Frelseren tilbyr de som har blitt såret og skadet, den næring og hjelp vi trenger for å bli helbredet og hele.7 Vi er ikke overlatt til å takle konsekvensene av andres handlinger på egenhånd. Vi kan også bli helbredet og få mulighet til å bli frelst fra byrden av et stridig hjerte og eventuelle handlinger som måtte følge.

Han sier: “Jeg, Herren, tilgir den jeg vil tilgi, men av dere fordres det at dere tilgir alle mennesker.”8 Herren krever at vi tilgir for vårt eget beste.9 Men han ber oss ikke om å gjøre dette uten hans hjelp, hans kjærlighet og hans forståelse. Gjennom våre pakter med Herren kan vi alle motta den styrkende kraft, veiledning og den hjelp vi trenger til både å tilgi og bli tilgitt.

Selv om du tilgir noen betyr ikke dette at du fortsetter å stille deg selv til disposisjon for å fortsette å bli såret. “Vi kan arbeide for å tilgi noen og likevel føle oss tilskyndet av Ånden til å holde oss borte fra dem.”10

Slik som Abiga’il hjalp David å ikke få “samvittighetsnag”11 og å motta den hjelpen han trengte, vil også Frelseren hjelpe deg. Han elsker deg og han møter deg på veien “med legedom under sine vinger”.12 Han ønsker fred for deg.

Jeg har personlig vært vitne til mirakelet at Kristus helbredet mitt stridige hjerte. Med tillatelse fra min far, forteller jeg at jeg vokste opp i et hjem hvor jeg ikke alltid følte meg trygg på grunn av følelsesmessig og verbal mishandling. I min ungdom og mine unge voksne år var jeg bitter på min far og hadde sinne i mitt hjerte på grunn av denne smerten.

I årenes løp og i mine anstrengelser for å finne fred og helbredelse på tilgivelsens vei, forsto jeg på dyptgripende vis at den samme Guds Sønn som sonet for mine synder, er den samme Forløser som også vil frelse dem som har såret meg dypt. Jeg kunne ikke virkelig tro på den første sannheten uten å tro på den andre.

Etter hvert som min kjærlighet til Frelseren har vokst, har også mitt ønske om å erstatte smerte og sinne med hans helbredende balsam vokst. Det har vært en prosess over mange år, som krever mot, sårbarhet, utholdenhet og å lære å stole på Frelserens guddommelige kraft til å frelse og helbrede. Jeg har fortsatt arbeid å gjøre, men hjertet mitt er ikke lenger på krigsstien. Jeg har fått “et nytt hjerte”, 13 – et som har følt en personlig Frelsers dype og vedvarende kjærlighet, som sto ved min side, som varsomt og tålmodig ledet meg til et bedre sted, som gråt sammen med meg, som kjente min sorg.

Herren har sendt meg kompenserende velsignelser akkurat slik Abiga’il hadde med seg det David trengte. Han har sendt mentorer inn i mitt liv. Og den beste og mest forvandlende av alle har vært mitt forhold til min himmelske Fader. Gjennom ham har jeg takknemlig kjent en fullkommen Faders milde, beskyttende og veiledende kjærlighet.

Eldste Richard G. Scott sa: “Du kan ikke slette ut det som er blitt gjort, men du kan tilgi.14 Tilgivelse helbreder smertefulle og tragiske sår, for den lar Guds kjærlighet rense ditt hjerte og sinn for hatets gift. Den renser din samvittighet for ønsket om hevn og gir plass for Herrens lutrende, helbredende og livgivende kjærlighet.”15

Min jordiske far har også hatt en mirakuløs forandring i hjertet de senere år og har vendt seg til Herren – noe jeg ikke hadde forventet i dette liv. Et annet vitnesbyrd til meg om Jesu Kristi fullstendige og forvandlende kraft.

Jeg vet at han er i stand til å helbrede synderen og dem som det er syndet mot. Han er verdens Frelser og Forløser, som la ned sitt liv så vi kan få leve igjen. Han sa: “Herrens Ånd er over meg, for han har salvet meg til å forkynne evangeliet for fattige. Han har sendt meg for å forkynne for fanger at de skal få frihet og for blinde at de skal få syn, for å sette undertrykte fri.”16

Til alle som er sønderknuste, fanget, knust og kanskje forblindet av smerte eller synd, tilbyr han helbredelse, renselse og befrielse. Jeg vitner om at den helbredelse og renselse han tilbyr er reell. Tidspunktet for denne helbredelsen er individuell, og vi kan ikke bedømme en annens tidsplan. Det er viktig å gi oss selv den nødvendige tid til å bli helbredet og være snille mot oss selv i prosessen. Frelseren er alltid barmhjertig og oppmerksom, og står klar til å tilveiebringe den hjelp vi trenger.17

På veien til tilgivelse og helbredelse ligger et valg om ikke å videreføre usunne mønstre eller relasjoner i vår familie eller andre steder. Til alle som er innenfor vår innflytelse kan vi vise vennlighet mot grusomhet, kjærlighet mot hat, mildhet mot aggressivitet, sikkerhet mot nød og fred mot strid.

Å gi det du har blitt nektet, er en mektig del av guddommelig helbredelse, som er mulig ved tro på Jesus Kristus. Å leve på en slik måte at du gir, som Jesaja har sagt, hodepryd istedenfor asken av ditt liv,18 er en troshandling som følger det høyeste eksempel fra en Frelser som led alt slik at han kunne hjelpe alle.

Josef i Egypt levde et liv med aske. Han ble hatet av sine brødre, forrådt, solgt som slave, urettmessig fengslet og glemt av en som hadde lovet å hjelpe. Likevel stolte han på Herren. “Herren var med Josef”,19 og innviet hans prøvelser til hans eget beste og vekst – og til å redde hans familie og hele Egypt.

Da Josef møtte sine brødre som en stor leder i Egypt, ble hans tilgivelse og foredlede perspektiv stadfestet i hans nådig uttalte ord:

“Men vær nå ikke bekymret eller urolige fordi dere solgte meg hit! Det var jo for å berge liv at Gud sendte meg hit i forveien for dere.

Så er det da ikke dere som har sendt meg hit, men Gud.”20

Gjennom Frelseren ble Josefs liv “hodepryd istedenfor aske”.21

Kevin J. Worthen, rektor ved BYU, har sagt at Gud “kan gjøre at det blir bra … Ikke bare fra våre suksesser, men også fra våre nederlag og andres nederlag som forårsaker smerte. Gud er så god og så mektig.”22

Jeg vitner om at det største eksempel på kjærlighet og tilgivelse er av vår Frelser, Jesus Kristus, som i bitter smerte sa: “Far, forlat dem. For de vet ikke hva de gjør.”23

Jeg vet at vår himmelske Fader ønsker godhet og håp for hvert av sine barn. I Jeremia leser vi: “For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren … Det er fredstanker.”24

Jesus Kristus er din personlige Messias, din kjærlige Forløser og Frelser, som kjenner ditt hjertes bønner. Han ønsker din helbredelse og lykke. Han er glad i deg. Han gråter sammen med deg i dine sorger og fryder seg over å gjøre deg hel. Må vi løfte vårt hjerte og ta imot hans kjærlige hånd som alltid er rakt ut25 når vi vandrer på tilgivelsens helbredende sti, er min bønn i Jesu Kristi navn. Amen.