Generalkonferanse
Ordets kraft
Generalkonferansen oktober 2022


Ordets kraft

Det er kraft i fordums og nyere tids profeters ord nettopp fordi deres ord er Herrens ord.

I Mormons bok leser vi om en viktig avgjørelse profeten Alma tok i et kjært skriftsted. Før vi ser på disse kjente ordene, vennligst overvei sammen med meg de vanskelige omstendighetene som denne avgjørelsen ble tatt under.

En folkegruppe som kalte seg zoramitter hadde skilt lag med nephittene1 og samlet seg ved landets grenser nær lamanittene.2 Nephittene hadde nylig beseiret lamanittene i det største slaget til da, hvor titusener ble drept,3 og det var “[stor angst for] at zoramittene ville slutte forbund med lamanittene og at det derved ville [påføre dem] … stort tap”.4 I tillegg til krigens bekymringer hadde Alma fått vite at zoramittene, som “hadde [fått] Guds ord … forkynt for [seg]”,5 vendte seg til avgudsdyrkelse og “forvrengte Herrens veier”.6 Alt dette veide tungt på Alma og “voldte … stor sorg”.7

I disse kompliserte og utfordrende omstendighetene som han befant seg i, grunnet Alma på hva som burde gjøres. I sin beslutning leser vi ord som ble bevart for å inspirere og undervise oss når vi navigerer gjennom de kompliserte og utfordrende omstendighetene i vår tid.8

“Og da forkynnelsen av ordet hadde stor tilbøyelighet til å få folket til å gjøre det som var rettferdig — ja, det hadde hatt større innvirkning på folkets sinn enn sverdet eller noe annet som hadde hendt dem — derfor mente Alma det var nødvendig at de skulle prøve Guds ords kraft.”9

Blant mange mulige løsninger fikk Almas tro dem til å stole på ordets kraft. Det er ingen tilfeldighet at noen av de mektigste prekenene som finnes noe sted i Skriftene, ble forkynt umiddelbart etter denne avgjørelsen. I kapittel 32 og 33 i Alma leser vi hans mesterlige preken om tro på Herren Jesus Kristus, og i kapittel 34 finner vi Amuleks svært viktige læresetninger om Jesu Kristi forsoning.

Illustrasjoner av Ordets kraft

Gjennom Skriftene leser vi virkelig om mirakuløse velsignelser som ble utøst over dem som har valgt å prøve Guds ords kraft i sitt liv.10 Jeg innbyr dere til å grunne på tre eksempler sammen med meg når vi vender fokuset mot Mormons bok – en bok som president Russell M. Nelson beskrev som “vår overlevelsesguide i de siste dager”.11

For det første, da han minnet sitt folk på hvordan Herren befridde deres fedre, sa Alma: “Se, han forandret deres hjerter, ja, han vekket dem opp av en dyp søvn, og de våknet opp for Gud. Se, de var omgitt av mørke, men likevel ble deres sjeler opplyst av det evige ords lys.”12 Kanskje du opplever det som om du er midt i mørket. Verker din sjel av lengsel etter lys? Gjør i så fall et forsøk med Guds ords kraft.

For det annet, da han reflekterte over lamanittenes omvendelse til Herren, som han var vitne til som misjonær, sa Ammon: “Se, hvor mange tusen av våre brødre har han ikke løst fra helvetes pinsler, og de kan synge om den forløsende kjærlighet, og dette er på grunn av hans ords kraft som er i oss.13 Brødre og søstre, det er så mange blant oss som lengter etter at en vi er glad i skal bli ført frem til å synge om den forløsende kjærlighet. I all vår innsats, la oss huske å prøve Guds ords kraft, som er i oss.

For det tredje, i Helamans bok leser vi: “Ja, vi ser at alle som vil kan gripe Guds ord, som er levende og kraftig og skal rive i stykker all djevelens list og alle hans snarer og lumske planer, og lede det menneske som følger Kristus inn på en snever og smal vei over elendighetens evige svelg … og bringe deres sjeler … til Guds høyre hånd i himmelens rike.”14 Forsøker du å skjære over all djevelens list og alle hans snarer og lumske planer som er så utbredt i vår tids filosofier? Ønsker du å fordrive forvirringens skyer forårsaket av en overflod av informasjon for å kunne fokusere mer utelukkende på paktens sti? Vennligst gjør et forsøk med Guds ords kraft.

Som en som har blitt forandret ved ordets kraft, vitner jeg personlig om denne sannheten som er så vakkert undervist av vår kjære profet, president Russell M. Nelson: “For meg er kraften i Mormons bok tydeligst i den mektige forandring som kommer inn i livet til dem som leser den ‘av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og med tro på Kristus.’ Mange konvertitter forsaker mye som de en gang hadde kjært for å overholde forskriftene i denne boken … Det vil være deres mest effektive redskap til å bringe sjeler til Jesus Kristus.”15

Kraftens kilde

I disse og andre billedliggjøringer vitner vi om Guds ords kraft i hans barns liv. Vi kan spørre: Hva er kilden til denne dyden eller kraften?

Når vi overveier dette spørsmålet, er det viktig å huske at uttrykket “ordet”, slik det brukes i Skriftene, har minst to betydninger. Eldste David A. Bednar underviste nylig at “et av Jesu Kristi navn er ‘Ordet’”, og at “Frelserens læresetninger, slik det er nedtegnet i De hellige skrifter, også er ‘ordet’”.16

Profeten Nephi illustrerte slektskapet mellom disse to betydningene da han skrev: “Lytt til disse ord og tro på Kristus. Og hvis dere ikke tror disse ord, tro på Kristus. Og hvis dere tror på Kristus, vil dere tro disse ord, for de er Kristi ord, og han har gitt dem til meg.”17 Derfor lærer vi at det er kraft i fordums og nyere tids profeters ord nettopp fordi deres ord er Herrens ord.18 Mine kjære venner, det å akseptere denne evige sannheten er avgjørende for vår åndelige overlevelse i de siste dager19 da det, slik det er profetert, er “hunger i landet, ikke hunger etter brød og ikke tørst etter vann, men etter å høre Herrens ord”.20

Til syvende og sist er Guds ords kraft Herren Jesus Kristus.21 Når vi forstår dette mer fullstendig, kan vi se en evig viktig sammenheng mellom Forløseren selv og hans profeters rolle. Vår kjærlighet til ham, vårt ønske om å komme nærmere ham og bli i hans kjærlighet,22 vil motivere oss til å prøve ordets kraft i vårt liv – både den kraft som strømmer fra ham som vår personlige Frelser og Forløser23 og den kraft som strømmer fra ham gjennom ordene i “Herrens utvalgte redskaper”.24 Vi vil komme til å forstå at selv om andre kilder er til aldri så stor hjelp i vårt studium av Frelseren og hans profeters ord, må de aldri bli en erstatning for dem. Vi må drikke dypt og ofte25 direkte fra kilden.26

Jeg uttrykker min kjærlighet til hver enkelt av dere, mine brødre og mine søstre. I denne kjærligheten ber jeg dere inntrengende om å erfare Guds ords kraft, spesielt gjennom Mormons bok, hver eneste dag i deres liv. Når dere gjør dette, vil dere oppleve dette profetiske løftet fra president Russell M. Nelson: “Jeg lover at når dere med bønn studerer Mormons bok hver dag, vil dere ta bedre avgjørelser – hver dag. Jeg lover at når dere grunner på det dere studerer, vil himmelens sluser åpnes, og dere vil motta svar på deres egne spørsmål og veiledning for deres eget liv. Jeg lover at når dere daglig fordyper dere i Mormons bok, kan dere bli immune mot vår tids onder.”27

Jeg vitner om at vår himmelske Fader har gitt oss ordet fordi han elsker oss fullkomment og ønsker at hver enkelt av oss skal vende hjem for å bo hos ham for evig. Jeg vitner om “Ordet [som] ble kjød”,28 ja, Jesus Kristus, og hans kraft til å frelse og forløse oss. Jeg vet at hans kraft strømmer gjennom hans profeters ord, både før og nå.

Det er mitt hjertes bønn at vi må besitte visdom og saktmodighet til å holde fast29 i Guds ord og holde oss på paktens sti som fører til opphøyelse og evig liv.30 Måtte vi stadig oppleve den mektige forandring som er tilgjengelig for hver enkelt av oss gjennom Ordets kraft.31 I Jesu Kristi navn. Amen.