Generalkonferanse
Jesus Kristus er styrken for ungdom
Generalkonferansen oktober 2022


Jesus Kristus er styrken for ungdom

Sett deres lit til Jesus Kristus. Han vil lede dere på den rette vei. Han er deres styrke.

I forberedelsene til dette budskapet i dag, har jeg følt sterke tilskyndelser til å tale til unge kvinner og unge menn.

Jeg taler også til dem som pleide å være unge, til og med til dem som ikke kan huske at de var det lenger.

Og jeg taler til alle som er glad i vår ungdom og ønsker at de skal lykkes i livet.

Jeg har et budskap, spesielt til den oppvoksende generasjon, fra vår Frelser Jesus Kristus.

Frelserens budskap til dere

Mine kjære unge venner, hvis Frelseren var her akkurat nå, hva ville han si til dere?

Jeg tror han ville begynne med å uttrykke sin dype kjærlighet til dere. Han ville kanskje si det med ord, men det ville også strømme så sterkt – bare fra hans nærvær – at det ville være umiskjennelig, nå dypt inn i deres hjerte og fylle hele deres sjel!

Fordi vi alle er svake og ufullkomne, kan likevel noen bekymringer snike seg inn i ditt sinn. Dere husker kanskje feil dere har gjort, ganger dere ga etter for fristelse, ting dere skulle ønske dere ikke hadde gjort – eller ønsker at dere hadde gjort bedre.

Frelseren ville fornemmet det, og jeg tror han ville forsikret dere med ord han har talt i Skriftene:

“Frykt ikke.”1

“Tvil ikke.”2

“Vær ved godt mot.”3

“La ikke deres hjerte forferdes.”4

Jeg tror ikke han ville unnskylde deres feiltrinn. Han ville ikke minimere dem. Nei, han ville be dere om å omvende dere – legge deres synder bak dere, forandre dere, slik at han kan tilgi dere. Han ville minne dere på at for 2000 år siden påtok han seg disse syndene slik at dere kan omvende dere. Det er en del av planen for lykke som er gitt oss av vår kjærlige himmelske Fader.

Jesus ville kanskje påpekt at deres pakter med ham – inngått da dere ble døpt og gjentatt hver gang dere tar del i nadverden – gir dere en spesiell forbindelse med ham. Den slags forbindelse som Skriftene beskriver som å dra i åket sammen slik at dere, med hans hjelp, kan bære en hvilken som helst byrde.5

Jeg tror Frelseren Jesus Kristus ville ønsket at dere skal se, føle og vite at han er deres styrke. At med hans hjelp er det ingen grenser for hva dere kan oppnå. At deres potensial er ubegrenset. Han ville ønsket at dere skal se dere selv slik han ser dere. Og det er veldig forskjellig fra måten verden ser dere på.

Frelseren ville bestemt erklære at du er en datter eller sønn av Den allmektige Gud. Din himmelske Fader er universets mest strålende vesen, full av kjærlighet, glede, renhet, hellighet, lys, nåde og sannhet. Og én dag ønsker han at du skal arve alt han har.6

Det er grunnen til at du er på jorden – for å lære, vokse og utvikle deg og bli alt din Fader i himmelen har skapt deg for å bli.

For å gjøre dette mulig, sendte han Jesus Kristus for å være din Frelser. Det er hensikten bak hans store plan for lykke, hans kirke, hans prestedømme, Skriftene – alt sammen.

Det er ditt bestemmelsessted. Det er din fremtid. Det er ditt valg!

Sannhet og valg

Sentralt i Guds plan for din lykke er din kraft til å velge.7 Din himmelske Fader ønsker naturligvis at du skal velge evig glede sammen med ham, og han vil hjelpe deg å oppnå den, men han vil aldri tvinge den på deg.

Så han lar deg velge: Lys eller mørke? Godt eller ondt? Glede eller elendighet? Evig liv eller åndelig død?8

Det høres ut som et enkelt valg, ikke sant? Men på et eller annet vis, virker det her på jorden mer komplisert enn det burde være.

Problemet er at vi ikke alltid ser ting så tydelig som vi ønsker. Apostelen Paulus sammenlignet det med å se “som i et speil, i en gåte”.9 Det er mye forvirring i verden om hva som er riktig og galt. Sannheten blir forvrengt for å få det onde til å virke godt og det gode til å virke ondt.10

Men når du oppriktig søker sannheten – evig, uforanderlig sannhet – blir valgene dine mye tydeligere. Ja, du har fortsatt fristelser og prøvelser. Det skjer fortsatt vonde ting. Forvirrende ting. Tragiske ting. Men du kan klare deg når du vet hvem du er, hvorfor du er her og når du stoler på Gud.

Så hvor finner du sannheten?

Den finnes i Jesu Kristi evangelium. Og fylden av dette evangelium blir undervist i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Jesus Kristus sa: “Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.”11

Når du har viktige valg å ta, er Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium det beste valget. Når du har spørsmål, er Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium det beste svaret. Når du føler deg svak, er Jesus Kristus din styrke.

Han gir den trette kraft, og den som ingen krefter har, gir han stor styrke.

De som venter på Herren, får ny kraft.12

Til styrke for ungdom

For å hjelpe deg å finne veien og hjelpe deg å gjøre Kristi lære til den veiledende innflytelsen i ditt liv, har Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige utarbeidet en ny ressurs, en revidert utgave av Til stryke for ungdom.

Bilde
2011-utgaven av Til styrke for ungdom

I over 50 år har Til styrke for ungdom vært en rettesnor for generasjoner av siste dagers hellige ungdommer. Jeg har alltid et eksemplar i lommen, og jeg deler det med folk som er nysgjerrige på våre normer. Den har blitt oppdatert og fornyet for å takle utfordringene og fristelsene i vår tid bedre. Den nye utgaven av Til styrke for ungdom er nå tilgjengelig på Internett på 50 forskjellige språk, og vil også bli tilgjengelig i trykt utgave. Den vil være en betydelig hjelp når du skal ta valg i livet ditt. Ta den til deg som din egen og del den med vennene dine.

Bilde
2022-utgaven av Til styrke for ungdom

Denne nye utgaven av Til styrke for ungdom har undertittelen En veiledning i å ta valg.

For å være svært tydelig, er den beste veiledningen du kan ha for å ta valg Jesus Kristus. Jesus Kristus er styrken for ungdom.

Hensikten med Til styrke for ungdom er å vise deg veien til Ham. Den lærer deg evige sannheter i hans gjengitte evangelium – sannheter om hvem du er, hvem han er og hva du kan oppnå med hans styrke. Den lærer deg hvordan du kan ta rettferdige valg basert på disse evige sannhetene.13

Det er også viktig å vite hva Til styrke for ungdom ikke gjør. Den tar ikke avgjørelser for deg. Den gir deg ikke et “ja” eller “nei” for alle valg du noensinne vil møte. Til styrke for ungdom fokuserer på grunnlaget for dine valg. Den fokuserer på verdier, prinsipper og læresetninger istedenfor enhver konkret adferd.

Herren har alltid, gjennom sine profeter, veiledet oss i denne retningen. Han trygler oss om å “øke [vår] åndelige kapasitet til å motta åpenbaring.”14 Han innbyr oss til å “høre Ham”.15 Han ber oss om å følge ham på høyere og helligere måter.16 Og vi lærer på lignende måte hver uke i Kom, følg med meg.

Jeg antar at veiledningen kunne gitt deg lange lister over klær du ikke burde ha på deg, ord du ikke burde si og filmer du ikke burde se. Men ville det virkelig være nyttig i en verdensomspennende kirke? Ville en slik tilnærming virkelig forberede deg for et liv med Kristus-lignende adferd?

Joseph Smith sa: “Jeg lærer dem korrekte prinsipper og de styrer seg selv.”17

Kong Benjamin forklarte til sitt folk i Mormons bok: “Jeg kan ikke fortelle dere alle måter dere kan synde på, for det er forskjellige måter og muligheter, ja, så mange at jeg ikke kan telle dem.”18

Kong Benjamin fortsatte med å si: “Men så mye kan jeg fortelle dere … [pass] dere selv og deres tanker og deres ord og deres gjerninger og [etterlev] Guds befalinger og hold fast ved troen på … vår Herre … til deres livs ende.”19

Bilde
Frelseren Jesus Kristus

Er det galt å ha regler? Naturligvis ikke. Vi trenger dem alle hver dag. Men det er galt bare å fokusere på regler istedenfor å fokusere på Frelseren. Du må vite hvorfor og hvordan, og deretter overveie konsekvensene av dine valg. Du må sette din lit til Jesus Kristus. Han vil lede deg på den rette vei. Han er din styrke.20

Kraften i sann lære

Til styrke for ungdom er frimodig når det gjelder å forkynne Jesu Kristi lære. Den innbyr deg frimodig til å ta valg basert på Kristi lære. Og den beskriver frimodig velsignelsene Jesus Kristus lover dem som følger hans vei.21

President Russell M. Nelson underviste: “Når ditt største ønske er å la Gud råde [i ditt liv], blir … mange avgjørelser lettere … Så mange problemer blir uvesentlige! Du vet hvordan du best kan ivareta din personlige pleie. Du vet hva du skal se på og lese, hvor du skal tilbringe tiden og hvem du skal omgås med. Du vet hva du ønsker å oppnå. Du vet hva slags person du egentlig ønsker å bli.”22

En høyere norm

Jesus Kristus har svært høye normer for sine tilhengere. Og oppfordringen om oppriktig å søke hans vilje og etterleve hans sannheter er den høyeste norm som er mulig!

Viktige timelige og åndelige valg skulle ikke bare være basert på personlige preferanser eller på hva som er beleilig eller populært.23 Herren sier ikke: “Gjør hva du vil.”

Han sier: “La Gud råde.”

Han sier: “Kom, følg med meg.”24

Han sier: “Lev på en helligere, høyere og mer moden måte.”

Han sier: “Hold mine bud.”

Jesus Kristus er vårt fullkomne eksempel, og vi streber med all vår sjels iver for å følge ham.

Mine kjære venner, la meg gjenta at hvis Frelseren sto her i dag, ville han uttrykke sin uendelige kjærlighet til dere, sin fulle tillit til dere. Han ville fortelle dere at dere kan klare dette. Dere kan bygge et gledesfylt og lykkelig liv fordi Jesus Kristus er deres styrke. Dere kan finne trygghet, fred, sikkerhet, lykke og tilhørighet nå og for evig, fordi dere vil finne alt i Jesus Kristus, i hans evangelium og i hans kirke.

Om dette bærer jeg mitt høytidelige vitnesbyrd som en Herren Jesu Kristi apostel, og gir dere min inderlige velsignelse i dyp takknemlighet og kjærlighet til dere, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Lukas 5:10; 8:50; 12:7; Lære og pakter 38:15; 50:41; 98:1.

  2. Lære og pakter 6:36.

  3. Matteus 14:27; Johannes 16:33; Lære og pakter 61:36; 68:6; 78:18.

  4. Johannes 14:1, 27.

  5. Se Matteus 11:28–30.

  6. Se Lære og pakter 84:38.

  7. Dere kan godt si at Faderens plan var utformet slik at dere kunne uttrykke deres ønsker gjennom deres valg slik at dere kan motta de fulle resultatene av det dere ønsker. Eldste Dale G. Renlund underviste: “Vår himmelske Faders mål med oppdragelsen er ikke å få sine barn til å gjøre det som er rett, det er å la hans barn velge å gjøre det som er rett og til slutt bli som ham (“Velg i dag”, Liahona, nov. 2018, 104).

  8. Se 2 Nephi 2:26–27.

  9. 1 Korinterbrev 13:12.

  10. Se Jesaja 5:20.

  11. Johannes 14:6.

  12. Se Jesaja 40:29–31.

  13. Som siste dagers hellige, er vi ofte kjent for hva vi gjør og ikke gjør – vår adferd. Dette kan være bra, men det er enda bedre å være kjent for det vi vet (sannhetene som driver vår adferd) og for den vi kjenner (Frelseren – og hvordan vår kjærlighet til ham inspirerer vår adferd).

  14. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 96.

  15. Se Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Liahona, mai 2020, 88–92.

  16. Den prinsippbaserte tilnærmingen i den nye veiledningen Til styrke for ungdom er i samsvar med andre nylige initiativer som har blitt introdusert av Frelserens kirke, herunder Forkynn mitt evangelium, omsorgstjeneste, det hjemme-sentrerte pensumet Kom, følg med meg, programmet Barn og ungdom, Undervisning på Frelserens måte og den nye Generell håndbok. Herren bygger helt klart vår åndelige kapasitet. Han viser økt tillit til sitt paktsfolk i de siste dager.

  17. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 280.

  18. Mosiah 4:29. På en måte er dette det fariseerne på Jesu tid prøvde å gjøre. I sin iver etter å hindre folk i å bryte loven, samlet de hundrevis av regler basert på deres forståelse av hellige skrifter. Det fariseerne tok feil av, var at de trodde reglene ville frelse dem. Så, da Frelseren viste seg, gjenkjente de ham ikke.

  19. Mosiah 4:30; uthevelse tilføyd.

  20. En annen grunn til at en prinsippbasert tilnærming er nødvendig i dag, er det økende kulturelle mangfoldet i Herrens kirke. Prinsipper er evige og universelle. Konkrete regler eller anvendelse av disse prinsippene fungerer godt noen steder, men ikke andre. Det som forener oss, er Jesus Kristus og de evige sannheter han underviste, selv om konkrete anvendelser varierer over tid og på tvers av kulturer. Problemet med å skrive opp alle mulige ting å gjøre eller ikke gjøre, er ikke bare at det er upraktisk og ikke er bærekraftig. Problemet er at det avleder vårt fokus fra den sanne kilden til vår styrke, vår Frelser Jesus Kristus.

  21. For mange år siden uttalte president Boyd K. Packer disse mektige ordene: “Sann lære som forstås, forandrer ens holdninger og adferd. Et studium av evangeliets læresetninger vil forbedre ens adferd raskere enn studium av adferd vil forandre adferden” (“Frykt ikke”, Liahona, mai 2004, 79).

    President Ezra Taft Benson underviste en lignende sannhet: “Herren arbeider innenfra. Verden arbeider utenfra … Verden former menneskets oppførsel, men Kristus kan forandre menneskets natur” (“Født av Gud”, Lys over Norge, jan. 1986, 6).

    Da profeten Alma i Mormons bok så det onde i verden rundt seg, vendte han seg til Guds ord fordi han visste at det “hadde hatt større innvirkning på folkets sinn enn sverdet eller noe annet som hadde hendt dem – derfor mente Alma det var nødvendig at de skulle prøve Guds ords kraft” (Alma 31:5).

  22. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 94. President Nelson eksemplifiserte denne tilnærmingen da han underviste oss om å holde sabbatsdagen hellig: “Da jeg var mye yngre, studerte jeg arbeidet til andre som hadde samlet lister over ting å gjøre og ting å ikke gjøre på sabbaten. Det var først senere jeg lærte av Skriftene at min oppførsel og min innstilling på sabbaten utgjorde et tegn mellom meg og min himmelske Fader. Med denne forståelsen trengte jeg ikke lenger lister over ting jeg skulle eller ikke skulle gjøre. Når jeg måtte avgjøre om en aktivitet var passende på sabbaten eller ikke, tenkte jeg ganske enkelt: ‘Hva slags tegn ønsker jeg å gi Gud?’ Dette spørsmålet gjorde mine valg om sabbaten krystallklare” (“Sabbaten er en lyst”, Liahona mai 2015, 130).

  23. Eldste David A. Bednar underviste: “Rettferdighetens prinsipper hjelper oss … å se forbi våre personlige preferanser og selvsentrerte ønsker ved å gi oss den evige sannhets dyrebare perspektiv når vi navigerer gjennom jordelivets forskjellige omstendigheter, utfordringer, avgjørelser og erfaringer (“Prinsippene i mitt evangelium”, Liahona, mai 2021, 123–24).

  24. Lukas 18:22.