Generalkonferanse
Gi næring til og bær ditt vitnesbyrd
Generalkonferansen oktober 2022


Gi næring til og bær ditt vitnesbyrd

Jeg innbyr dere til å søke anledninger til å bære deres vitnesbyrd i ord og gjerning.

Innledning

Avgjørende øyeblikk i livet kommer ofte og uventet, selv om du fortsatt er ung. La meg dele en historie om en elev på videregående skole, Kevin, som ble valgt til å reise ut av staten på et arrangement for elevledere. Dette er hans egne ord.

“Min tur i køen kom, og den offisielle registreringssekretæren ba om navnet mitt. Hun så på listen sin og sa: ‘Så du er den unge mannen fra Utah.’

‘Mener du at jeg er den eneste?’ spurte jeg.

‘Ja, den eneste.’ Hun ga meg navneskiltet mitt med ‘Utah’ skrevet under navnet mitt. Da jeg festet det på, følte jeg at jeg var blitt merket.

Jeg trengte meg inn i heisen på hotellet sammen med fem andre elever fra videregående skole med navneskilt som mitt. ‘Hei, du er fra Utah. Er du mormon?’ spurte en elev.

Jeg følte meg utilpass sammen med alle disse elevledere fra hele landet. ‘Ja,’ innrømmet jeg nølende.

‘Det er dere som tror på Joseph Smith, han som sa han så engler. Du tror egentlig ikke på det, gjør du?’

Jeg visste ikke hva jeg skulle si. Alle elevene i heisen stirret på meg. Jeg hadde nettopp kommet, og alle syntes allerede at jeg var annerledes. Jeg ble litt defensiv, men sa så: ‘Jeg vet at Joseph Smith var en Guds profet.’

‘Hvor hadde det kommet fra?’ undret jeg. Jeg visste ikke at jeg hadde det i meg. Men ordene føltes sanne.

‘Ja, jeg ble fortalt at dere er religiøse raringer,’ sa han.

Med det ble det en ubehagelig pause mens heisdøren åpnet seg. Da vi tok bagasjen vår, gikk han nedover gangen og lo.

Så spurte en stemme bak meg: ‘Har ikke mormoner en annen bibel?’

Å nei. Ikke en gang til. Jeg snudde meg for å se en annen elev som hadde vært i heisen sammen med meg, Christopher.

‘Den kalles Mormons bok,’ sa jeg, og ønsket å droppe emnet. Jeg tok kofferten min og begynte å gå nedover gangen.

‘Er det boken Joseph Smith oversatte?’ spurte han.

‘Ja, det er det,’ svarte jeg. Jeg fortsatte å gå, i håp om å unngå forlegenhet.

‘Vel, vet du hvordan jeg kan få tak i en?’

Et skriftsted jeg hadde lært i Seminar kom plutselig til meg. ‘Jeg skammer meg ikke ved evangeliet.’1 Da dette kom inn i mitt sinn, skammet jeg meg over at jeg hadde vært så flau.

Resten av uken ville ikke dette skriftstedet forlate meg. Jeg besvarte så mange spørsmål om Kirken som jeg kunne, og jeg fikk mange venner.

Jeg oppdaget at jeg var stolt av min religion.

Jeg ga Christopher en Mormons bok. Han skrev senere til meg og fortalte at han hadde invitert misjonærene hjem til seg.

“Jeg lærte å ikke være flau over å dele mitt vitnesbyrd.”2

Jeg blir inspirert av Kevins mot til å bære vitnesbyrd. Det er et mot som gjentas hver dag av trofaste medlemmer av Kirken over hele verden. Når jeg uttrykker mine tanker, oppfordrer jeg dere til å reflektere over disse fire spørsmålene:

  1. Vet og forstår jeg hva et vitnesbyrd er?

  2. Vet jeg hvordan jeg kan bære mitt vitnesbyrd?

  3. Hvilke hindringer kan jeg møte når jeg skal dele mitt vitnesbyrd?

  4. Hvordan beholder jeg mitt vitnesbyrd?

Vet og forstår jeg hva et vitnesbyrd er?

Ditt vitnesbyrd er en meget dyrebar eiendom, ofte forbundet med dype åndelige følelser. Disse følelsene kommuniseres vanligvis lavmælt og beskrives som en stille susen, eller en mild, lav røst.3 Det er din tro eller kunnskap om sannheten gitt som et åndelig vitnesbyrd ved Den hellige ånds innflytelse. Å tilegne deg dette vitnesbyrdet vil forandre hva du sier og hvordan du handler. Nøkkelelement i ditt vitnesbyrd, tilskyndet av Den hellige ånd, innbefatter:

  • Gud er din himmelske Fader, du er hans barn. Han elsker deg.

  • Jesus Kristus lever. Han er den levende Guds Sønn og din Frelser og Forløser.

  • Joseph Smith er en Guds profet, kalt til å gjenopprette Jesu Kristi Kirke.

  • Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds gjenopprettede kirke på jorden.

  • Jesu Kristi gjenopprettede kirke ledes av en levende profet i dag.

Vet jeg hvordan jeg kan bære mitt vitnesbyrd?

Du bærer ditt vitnesbyrd når du deler åndelige følelser med andre. Som medlem av Kirken har du anledninger til å bære ditt uttalte vitnesbyrd på formelle møter i Kirken eller i mindre formelle, en-til-en samtaler med familie, venner og andre.

En annen måte du kan dele ditt vitnesbyrd med andre på, er gjennom rettferdig adferd. Ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus er ikke bare det du sier – det er den du er.

Hver gang du bærer vitnesbyrd med ord, eller viser ved dine handlinger din beslutning om å følge Jesus Kristus, innbyr du andre til å “komme til Kristus”.4

Medlemmer av Kirken står som Guds vitner til alle tider og i alle ting og på alle steder.5 Anledninger til å gjøre dette i det digitale universet ved å bruke vårt eget inspirerende innhold, eller dele oppbyggende innhold utarbeidet av andre, er uendelige. Vi vitner når vi viser kjærlighet, deler og innbyr, til og med på Internett. Dine tweets, meldinger og innlegg vil få et høyere, helligere formål når du også bruker sosiale medier for å vise hvordan Jesu Kristi evangelium former ditt liv.

Hvilke hindringer kan jeg møte når jeg skal dele mitt vitnesbyrd?

Hindringer når du skal dele ditt vitnesbyrd kan innbefatte usikkerhet om hva du skal si. Matthew Cowley, en tidlig apostel, fortalte om denne opplevelsen da han reiste på en femårsmisjon da han var 17 år gammel til New Zealand:

“Jeg kommer aldri til å glemme min fars bønn den dagen jeg dro. Jeg hadde aldri hørt en mer vidunderlig velsignelse i hele mitt liv. Så hans siste ord til meg på jernbanestasjonen: ‘Gutten min, du skal dra ut på misjon, du skal studere, du skal forsøke å forberede dine prekener, og noen ganger når du blir kalt på, vil du synes at du er forberedt, men når du reiser deg, vil sinnet ditt bli helt blankt.’ Jeg har hatt denne opplevelsen mer enn en gang.

Jeg sa: ‘Hva gjør man når sinnet blir blankt?’

Han sa: ‘Du står der oppe og med hele din sjels styrke, bærer du vitnesbyrd om at Joseph Smith var en levende Guds profet, og tanker vil strømme inn i ditt sinn og ord til din munn … til hjertet til alle som lytter.’ Så mitt sinn, som for det meste var blankt på … misjonen min …, ga meg anledning til å bære vitnesbyrd om den største begivenhet i verdens historie siden Mesterens korsfestelse. Prøv det en gang, gutter og jenter. Hvis du ikke har noe annet å si, så bær vitnesbyrd om at Joseph Smith var Guds profet, og hele Kirkens historie vil strømme inn i ditt sinn.”6

På samme måte har president Dallin H. Oaks delt: “Noen vitnesbyrd oppnås lettere når man bærer dem oppreist, enn når man står på kne i bønn for å få dem.”7 Ånden bærer vitnesbyrd for både den som snakker og den som lytter.

En annen hindring, som Kevins historie understreket, er frykt. Som Paulus skrev til Timoteus:

“For Gud ga oss ikke feighets ånd, men krafts og kjærlighets … ånd …

Skam deg derfor ikke ved vår Herres vitnesbyrd.”8

Frykt kommer ikke fra Herren, men som regel fra motstanderen. Å ha tro, slik Kevin hadde, vil gjøre det mulig for deg å overvinne disse følelsene og fritt fortelle hva som er i ditt hjerte.

Hvordan beholder jeg mitt vitnesbyrd?

Jeg tror et vitnesbyrd er medfødt i oss, men for å beholde det og utvikle det mer fullstendig, sa Alma at vi må gi det næring og pleie det med stor omsorg.9 Når vi gjør det, “vil det slå rot og vokse opp og bære frukt.”10 Uten dette “visner det”.11

Alle våre kjære medlemmer av Det første presidentskap har gitt oss rettledning om hvordan vi kan beholde et vitnesbyrd.

President Henry B. Eyring underviste oss kjærlig: “Å nyte Guds ord, inderlig bønn og lydighet mot Herrens bud er noe som må anvendes jevnt og trutt hvis deres vitnesbyrd skal vokse og blomstre.”12

President Dallin H. Oaks minnet oss på at for å beholde vårt vitnesbyrd, “[trenger vi] å ta del i nadverden hver uke (se L&p 59:9) for å kvalifisere oss til det dyrebare løfte om at vi alltid vil ha ‘hans Ånd… hos [oss]’ (L&p 20:77).”13

Og som president Russell M. Nelson vennlig rådet oss nylig:

“Gi [ditt vitnesbyrd] sannhet …

Gi deg selv næring med profeters ord fra fordums og nyere tid. Be Herren lære deg hvordan du kan høre ham bedre. Tilbring mer tid i tempelet og med slektshistorisk arbeid …

[Gi] ditt vitnesbyrd din høyeste prioritet.”14

Konklusjon

Mine kjære brødre og søstre, jeg lover at når dere mer fullstendig forstår hva et vitnesbyrd er, og når dere deler det med andre, vil dere overvinne hindringer av usikkerhet og frykt, slik at dere kan gi næring til, og beholde denne mest dyrebare eiendom, deres vitnesbyrd.

Vi er velsignet med utallige eksempler på profeter i fordums tid og i vår tid som frimodig har båret sitt vitnesbyrd.

Etter Kristi død sto Peter frem og vitnet:

“Så la det være kunngjort for dere alle … at ved Jesu Kristi, nasareerens navn, han som dere korsfestet, han som Gud reiste opp fra de døde … ved ham står denne mann … for øynene deres …

For det finnes ikke noe annet navn under himmelen … som vi kan bli frelst ved.”15

Etter Almas preken om tro uttalte Amulek kraftfullt: “Jeg vil selv vitne for dere at disse ting er sanne. Se, jeg sier dere at jeg vet at Kristus skal komme blant menneskenes barn … og at han skal sone for verdens synder, for Gud Herren har talt det.”16

Joseph Smith og Sidney Rigdon vitnet om et strålende syn av den oppstandne Frelser:

“Og nå, etter de mange vitnesbyrd som er gitt om ham, er dette vitnesbyrd som vi gir om ham, det siste av dem alle: At han lever!

For vi så ham, ja, ved Guds høyre hånd, og vi hørte røsten bære vitnesbyrd om at han er Faderens Enbårne.”17

Brødre og søstre, jeg innbyr dere til å søke anledninger til å bære deres vitnesbyrd i ord og gjerning. En slik mulighet kom nylig til meg, på slutten av et møte med ordføreren i en hovedstad i Syd-Amerika, i hans kamre sammen med en rekke av hans regjeringsfunksjonærer. Da vi avsluttet med svært hjertelige følelser, tenkte jeg nølende at jeg burde bære mitt vitnesbyrd. Etter tilskyndelsen bar jeg vitnesbyrd om at Jesus Kristus er den levende Gud Sønn og verdens Frelser. I det øyeblikket forandret alt seg. Ånden i rommet var ubestridelig. Det virket som om alle var rørt. “Trøsteren vitner om Faderen og om Sønnen.”18 Jeg er så takknemlig for at jeg fant mot til å bære mitt vitnesbyrd.

Når et øyeblikk som dette kommer, ta tak i det og omfavn det. Du vil føle varmen fra Trøsteren i deg når du gjør det.

Jeg bærer mitt vitnesbyrd og vitner for dere – Gud er vår himmelske Fader, Jesus Kristus lever, og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds kirke på jorden i dag, ledet av vår kjære profet, president Russell M. Nelson. I Jesu Kristi navn. Amen.