Generalkonferanse
At de kjenner deg
Generalkonferansen oktober 2022


At de kjenner deg

(Johannes 17:3)

Mitt oppriktige ønske er at du vil bli kjent med Jesus ved hans mange navn, og at du vil bli som ham.

For noen år siden hadde jeg en livsendrende opplevelse under et nadverdsmøte i vår hjemmemenighet i Arizona. Da nadverdsbønnen nevnte vår villighet til å “påta [oss Jesu Kristi] navn”,1 minnet Den hellige ånd meg på at Jesus har mange navn. Dette spørsmålet kom så til mitt hjerte: “Hvilke av Jesu navn skal jeg påta meg denne uken?”

Jeg kom til å tenke på tre navn, og jeg skrev dem ned. Hvert av disse tre navnene inneholdt Kristus-lignende egenskaper som jeg ønsket å utvikle mer fullstendig. I uken som fulgte, fokuserte jeg på disse tre navnene og prøvde å motta deres tilhørende egenskaper og karaktertrekk. Siden den gang har jeg fortsatt å stille dette spørsmålet som en del av min personlige tilbedelse: “Hvilke av Jesu navn skal jeg påta meg denne uken?” Å besvare dette spørsmålet og strebe etter å utvikle de tilhørende Kristus-lignende egenskapene har vært til velsignelse for meg.

I sin store forbønn uttrykte Jesus denne viktige sannheten: “Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus.”2 I dag vil jeg gjerne dele med dere de velsignelser og den kraft som kommer av å kjenne Jesus Kristus ved hans mange navn.

En enkel måte å bli kjent med noen på, er ved å lære navnet deres. Det har blitt sagt at “en persons navn er for vedkommende den nydeligste og viktigste lyd på et hvilket som helst språk”.3 Har du noen gang opplevd å kalle noen ved feil navn eller glemme navnet deres? Min hustru, Alexis, og jeg har noen ganger kalt et av våre barn “Lola”. Dessverre, som du kanskje har gjettet, er Lola hunden vår! Det å glemme noens navn kommuniserer, på godt eller vondt, til vedkommende at du sannsynligvis ikke kjenner vedkommende særlig godt.

Jesus kjente og kalte mennesker ved navn. Til oldtidens Israel sa Herren: “Frykt ikke! Jeg har gjenløst deg, kalt deg ved navn, du er min.”4 Første påskemorgen ble Marias vitnesbyrd om den oppstandne Kristus befestet da Jesus kalte henne ved navn.5 På samme måte kalte Gud Joseph Smith ved navn som svar på hans bønn i tro.6

I noen tilfeller ga Jesus sine disipler nye navn som var et tegn på deres natur, kapasitet og potensial. Jehova ga Jakob det nye navnet Israel, som betyr “en som seirer med Gud” eller “la Gud råde”.7 Jesus ga Jakob og Johannes navnet Boanerges, som betydde “tordensønner”.8 Da han så Simons fremtidige lederskap, ga Jesus ham navnet Kefas eller Peter, som betyr en klippe.9

Akkurat slik Jesus kjenner hver enkelt av oss ved navn, er én måte å bli bedre kjent med Jesus på ved å lære hans mange navn. I likhet med navnene Israel og Peter, er mange av Jesu navn titler som hjelper oss å forstå hans misjon, hensikt, karakter og egenskaper. Når vi blir kjent med Jesu mange navn, vil vi bedre forstå hans guddommelige misjon og hans uselviske karakter. Å kjenne hans mange navn inspirerer oss også til å bli mer lik ham – å utvikle Kristus-lignende egenskaper som gir oss glede og mening.

For noen år siden studerte president Russell M. Nelson alle skriftstedene om Jesus Kristus i Topical Guide.10 Han oppfordret så unge voksne til å studere de samme skriftstedene. Om Jesu mange navn sa president Nelson: “Studer alt Jesus Kristus er ved ydmykt og aktivt å prøve å forstå hva hver enkelt av hans forskjellige titler og navn betyr for dere personlig.”11

Etter president Nelsons oppfordring begynte jeg å utvikle min egen liste over Jesu mange navn. Min personlige liste har nå over 300 navn, og jeg er sikker på at det er mange flere jeg ikke har funnet ennå.

Selv om det er noen av Jesu navn som bare er reservert for ham,12 vil jeg gjerne dele fem navn og titler som har anvendelse for hver enkelt av oss. Jeg oppfordrer dere til å lage deres egen liste etterhvert som dere lærer Jesus å kjenne ved hans mange navn. Når dere gjør det, vil dere oppdage at det finnes andre navn – sammen med deres tilhørende Kristus-lignende egenskaper – som du vil ønske å påta deg som Jesu paktsdisippel.13

For det første: Jesus er den Gode Hyrde.14 Som sådan kjenner Jesus sine får,15 “kaller sine får ved navn”,16 og, som Guds Lam, ga han sitt liv for sine får.17 På samme måte ønsker Jesus at vi skal være gode hyrder, spesielt i vår familie og som omsorgsbrødre og -søstre. Én måte vi viser vår kjærlighet til Jesus på, er ved å vokte hans får.18 For de får som kanskje vandrer omkring, drar gode hyrder ut i villmarken for å finne det bortkomne får, og er hos dem til de kommer i sikkerhet igjen.19 Som gode hyrder og når lokale forhold tillater det, skulle vi prøve å bruke mer tid på å yte omsorgstjeneste til mennesker i deres hjem. I vår omsorgstjeneste skulle teksting og teknologi brukes til å forbedre, ikke erstatte, den personlige kontakten.20

For det annet: Jesus er Yppersteprest for de goder som skal komme.21 Jesus visste at korsfestelsen bare var noen timer unna, og sa: “Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden.”22 I dag, ettersom vår verden ofte blir polarisert og splittet, er det et stort behov for at vi forkynner og praktiserer positivitet, optimisme og håp. Til tross for eventuelle utfordringer i vår fortid, peker troen alltid mot fremtiden,23 fylt med håp, slik at vi kan oppfylle Jesu oppfordring om å være ved godt mot.24 Å etterleve evangeliet med glede hjelper oss å bli disipler av de goder som skal komme.

En annen av Jesu titler er at han er i går og i dag den samme, ja til evig tid.25 Det å være konsekvent er en Kristus-lignende egenskap. Jesus gjorde alltid sin Faders vilje,26 og hans arm er stadig utstrakt for å frelse, hjelpe og helbrede oss.27 Når vi mer konsekvent etterlever evangeliet, vil vi bli mer lik Jesus.28 Selv om verden vil oppleve store svingninger i dens popularitetspendler når mennesker kastes og drives omkring av hver lærdoms vind,29 hjelper etterlevelse av evangeliet oss å være standhaftige og urokkelige under livets stormer.30 Vi kan også vise at vi er konsekvente ved å følge president Nelsons oppfordring om å “[sette] av tid til Herren”.31 Stor åndelig styrke kommer av små og enkle ting32 som å utvikle “hellige vaner og rettferdige rutiner”33 som daglig bønn, omvendelse, skriftstudium og tjeneste for andre.

For det fjerde: Jesus er Israels Hellige.34 Jesu liv var et mønster på hellighet. Når vi følger Jesus, kan vi bli hellige i Israel.35 Vi vokser i hellighet når vi regelmessig besøker tempelet, der “Helliget Herren” er gravert over hver inngang. Hver gang vi tilber i tempelet, går vi derfra begavet med større kraft til å gjøre vårt hjem til et hellig sted.36 Til den som for øyeblikket ikke har en anbefaling for å komme inn i det hellige tempel, innbyr jeg deg til å snakke med biskopen og forberede deg til å komme inn eller vende tilbake til dette hellige sted. Tid i tempelet vil øke helligheten i vårt liv.

Et siste navn på Jesus er at han er Trofast og Sann.37 Akkurat slik Jesus alltid var trofast og alltid sann, er hans oppriktige ønske at vi viser disse egenskapene i vårt liv. Når vår tro vakler, kan vi rope til Jesus: “Herre, frels meg”, akkurat som Peter da han begynte å synke i den stormfulle Genesaretsjøen.38 Den dagen strakte Jesus seg ned for å redde den druknende disippelen. Han har gjort det samme for meg, og han vil gjøre det samme for deg. Gi aldri opp Jesus – han vil aldri gi opp deg!

Når vi er trofaste og sanne, følger vi Jesu kall om å “bli i meg”, noe som også kan bety “bli værende hos meg”.39 Når vi blir konfrontert med spørsmål, når vi blir spottet for vår tro, når vi hånes av dem som er i verdens store og rommelige bygninger, forblir vi trofaste og sanne. I disse øyeblikkene husker vi Jesu oppfordring: “Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke.”40 Når vi gjør det, gir han oss nødvendig tro på, håp om og styrke til å bli hos ham for evig.41

Kjære brødre og søstre, Jesus ønsker at vi skal kjenne ham fordi hans navn er det eneste under himmelen hvorved vi kan bli frelst.42 Jesus er Veien, Sannheten og Livet – ingen kan vende tilbake til Faderen uten ved ham.43 Jesus er den eneste veien! Av den grunn kaller Jesus: “Kom til meg”,44 “Følg meg”,45 “Gå med meg”46 og “Lær av meg.”47

Av hele mitt hjerte bærer jeg vitnesbyrd om Jesus Kristus – at han lever, at han elsker deg og at han kjenner deg ved navn. Han er Guds Sønn,48 Faderens Enbårne.49 Han er vår Klippe, vår Festning, vårt Skjold, vår Tilflukt og vår Befrier.50 Han er Lyset som skinner i mørket.51 Han er vår Frelser52 og vår Forløser.53 Han er Oppstandelsen og Livet.54 Mitt oppriktige ønske er at du vil bli kjent med Jesus ved hans mange navn, og at du vil bli som ham ved at du er et eksempel på hans guddommelige egenskaper i ditt liv. I Jesu Kristi navn. Amen.