Generalkonferanse
Bli fullkommengjort i Ham
Generalkonferansen oktober 2022


Bli fullkommengjort i Ham

Vår fullkommenhet er bare mulig gjennom Guds nåde.

Vår himmelske Fader og vår Frelser Jesus Kristus har kraft til å frelse oss og forvandle oss. De kan hjelpe oss å bli som de er.

For noen år siden begynte et av våre barnebarn, Aaron, å få helseproblemer. Han ble sliten, fikk ganske mange sår og så ikke frisk ut. Etter medisinske undersøkelser fikk han diagnosen alvorlig aplastisk anemi, en sykdom hvor benmargen sluttet å produsere røde blodceller, hvite blodceller og blodplater. Uten behandling og en endelig kur kunne ikke blodet hans koagulere ordentlig eller bekjempe infeksjoner, så selv mindre fall, skader eller sykdommer kunne raskt bli livstruende.

I en periode fikk Aaron regelmessig blodplater og blodoverføringer for å holde ham utenfor fare. Legene forklarte at den eneste kuren mot sykdommen ville være en benmargstransplantasjon, og den beste sjansen for å lykkes, ville være å ha et søsken som donor. Hvis et av søsknene hans var en ideell match, kunne utfallet av transplantasjonen være livreddende. Hans fire yngre brødre ble testet, og én, Maxwell, ble ansett som en perfekt match.

Selv med en perfekt donormatch, utgjør en benmargstransplantasjon fortsatt en alvorlig risiko for komplikasjoner. Prosessen krevde at Aarons egne celler i hans syke benmarg ble ødelagt ved en kombinasjon av cellegiftbehandling og strålebehandling før han mottok stamcellene fra sin bror Maxwells benmarg. På grunn av Aarons svekkede immunforsvar måtte han deretter være isolert på sykehuset i flere uker og deretter hjemme i flere måneder med spesielle rutiner, restriksjoner og medisiner.

Det ønskede utfallet av transplantasjonen var at Aarons kropp ikke ville avvise donorcellene, og at Maxwells celler gradvis ville produsere de nødvendige røde og hvite blodcellene og blodplatene i Arons kropp. En vellykket donortransplantasjon forårsaker en svært reell fysiologisk forandring. Utrolig nok forklarte en lege at hvis Aaron begikk en forbrytelse og etterlot seg blod på åstedet, kunne politiet arrestere broren Maxwell. Dette er fordi Aarons blod ville komme fra Maxwells transplanterte celler og ha Maxwells DNA, og dette ville være tilfelle resten av livet.

Aaron som blir reddet ved sin brors blod, har ansporet til mange tanker om Jesu Kristi sonende blod og virkningen av hans forsoning på oss. Jeg vil i dag fokusere på den permanente, livgivende forandringen som finner sted når vi lar Herren utføre mirakler i oss.1

Aaron hadde ikke makt i seg selv til å overvinne sykdommen. Kroppen hans kunne ikke lage blodcellene som trengtes for å opprettholde livet hans. Uansett hva han personlig gjorde, kunne han ikke helbrede benmargen. Akkurat slik Aaron ikke klarte å helbrede seg selv, kan vi ikke frelse oss selv. Uansett hvor dyktige, velutdannede, strålende eller sterke vi er, kan vi ikke rense oss fra våre synder, forandre kroppen til en udødelig tilstand eller opphøye oss selv. Det er bare mulig gjennom Frelseren Jesus Kristus og hans altomfattende forsoning. “Det finnes ingen annen vei eller noe annet navn gitt under himmelen ved hvilket mennesket kan bli frelst i Guds rike.”2 Det er hans forsonende blod som renser oss og helliggjør oss.3

Selv om Aaron ikke kunne helbrede seg selv, måtte han, for at transplantasjonen skulle fungere, være villig til å gjøre det legene ba om – til og med svært vanskelige og utfordrende ting. Selv om vi ikke kan frelse oss selv, når vi underkaster oss Herrens vilje og holder våre pakter, er veien åpen for vår forløsning.4 I likhet med den bemerkelsesverdige prosessen med at selve DNA-et til Arons blodceller forandrer seg, kan vårt hjerte bli forandret,5 vi kan få hans bilde i vårt ansikt6 og bli nye skapninger i Kristus.7

Alma minnet Zarahemlas folk på den forrige generasjon som hadde blitt omvendt. Alma talte om sin far og forklarte at “som følge av hans tro fant en mektig forandring sted i hans hjerte”.8 Så spurte han: “Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”9 Det var ikke menneskene som forandret sitt eget hjerte. Herren utførte den faktiske forandringen. Alma var veldig tydelig på dette. Han sa: “Se, han forandret deres hjerter.”10 De “ydmyket seg og satte sin lit til den sanne og levende Gud … [og] var trofaste til enden … [og] ble frelst.”11 Folket var villige til å åpne sitt hjerte og utøve tro, og så forandret Herren deres hjerte. Og for en mektig forandring det var. Tenk på forskjellen i livet til disse to mennene som het Alma før og etter at deres hjerte ble forandret.12

Vi er Guds barn med en majestetisk fremtid. Vi kan bli forandret til å bli som ham og ha “en fylde av glede”.13 Satan, derimot, vil at vi skal være ulykkelige slik han er.14 Vi har evnen til å velge hvem vi følger.15 Når vi følger Satan, gir vi ham makt.16 Når vi følger Gud, gir han oss kraft.

Frelseren underviste at vi skulle “være fullkomne”.17 Dette kan virke så skremmende. Jeg kan tydelig se min personlige utilstrekkelighet og er smertelig klar over avstanden mellom meg og fullkommenhet. Vi har kanskje en tendens til å tro at vi må fullkommengjøre oss, men det er ikke mulig. Å følge alle forslag i enhver selvhjelpsbok i verden vil ikke tilveiebringe den. Det finnes bare én måte og ett navn hvorved fullkommenhet kommer. Vi er “fullkommengjort gjennom Jesus, den nye pakts mellommann, som utførte denne fullkomne forsoning ved å utgyte sitt eget blod.”18 Vår fullkommenhet er bare mulig gjennom Guds nåde.

Kan du forestille deg hvor overveldende det ville vært for vårt unge barnebarn Aaron å anta at han måtte forstå og utføre alle medisinske fremgangsmåter forbundet med transplantasjonen selv? Vi skulle ikke anta at vi trenger å gjøre det bare Frelseren kan gjøre i vår mirakuløse fullkommengjøringsprosess.

Da Moroni avsluttet sin opptegnelse, underviste han: “Ja, kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham … Og hvis dere nekter dere all ugudelighet og elsker Gud av hele deres makt, sinn og styrke, da er hans nåde tilstrekkelig for dere, så dere ved hans nåde kan bli fullkomne i Kristus”19 For en trøstende og mektig sannhet! Hans nåde er tilstrekkelig for meg. Hans nåde er tilstrekkelig for deg. Hans nåde er tilstrekkelig for alle som “strever og har tungt å bære”20

Med medisinsk behandling som Arons, er det alltid en viss usikkerhet rundt utfallet. Aaron trengte faktisk en ny transplantasjon siden det ble komplikasjoner med den første. Med en åndelig forandring i hjertet trenger vi heldigvis ikke å lure på om det vil skje. Når vi lever ifølge hans vilje og “[stoler] fullt og fast på hans fortjeneste, han som er mektig til å frelse”,21 er det 100 prosent garanti for å bli renset ved Frelserens blod og til slutt bli fullkommengjort i ham. Han er “en sannhetens Gud og kan ikke lyve”.22

Det er ingen tvil om at denne forandringsprosessen tar tid og ikke vil bli oppfylt før etter dette liv, men løftet er sikkert. Når oppfyllelsen av Guds løfter synes langt borte, tar vi fortsatt imot disse løftene, vel vitende om at de vil bli oppfylt.23

Den mirakuløse forandringen i Arons helse har gitt familien stor glede. Forestill deg den store gleden i himmelen når mektige forandringer skjer i vår sjel.

Vår himmelske Fader og vår Frelser Jesus Kristus elsker oss og har nådig tilbudt seg å forandre oss og fullkommengjøre oss. De ønsker å gjøre dette. Det står sentralt i deres gjerning og herlighet.24 Jeg vitner om at de har kraft til å gjøre dette når vi kommer til dem i tro. I Jesu Kristi navn. Amen.