Generalkonferanse
Et rammeverk for personlig åpenbaring
Generalkonferansen oktober 2022


Et rammeverk for personlig åpenbaring

Vi må forstå rammeverket som Den hellige ånd fungerer innenfor. Når vi opererer innenfor rammen, kan Den hellige ånd utløse forbløffende innsikt.

I årenes løp har jeg i likhet med mange av dere blitt sterkt påvirket av eldste Dieter F. Uchtdorf. Det forklarer til en viss grad hva jeg skal si.1 Så, med unnskyldninger til ham …

Godt opplærte piloter flyr i henhold til flyets kapasitet og følger instruksene fra flygeledere angående bruk av rullebanen og flytraséen. Enkelt sagt opererer piloter innenfor et rammeverk. Uansett hvor smarte eller talentfulle de er, kan bare piloter som flyr innenfor dette rammeverket, trygt utløse et flys enorme potensial til å oppfylle sitt mirakuløse formål.

På lignende vis mottar vi personlig åpenbaring innenfor et rammeverk. Etter dåpen blir vi gitt en storslått, men praktisk gave, Den hellige ånds gave.2 Når vi streber etter å holde oss på paktens sti,3 er det “Den hellige ånd … [som] vil vise [oss] alt [som vi] skal gjøre”.4 Når vi er usikre eller urolige, kan vi be Gud om hjelp.5 Frelserens løfte kunne ikke vært tydeligere: “Be, så skal dere få … for hver den som ber, han får.”6 Med Den hellige ånds hjelp kan vi forvandle vår guddommelige natur til vår evige fremtid.7

Løftet om personlig åpenbaring gjennom Den hellige ånd fyller oss med ærefrykt, omtrent som når vi ser et fly i luften. I likhet med piloter må vi forstå rammeverket som Den hellige ånd fungerer innenfor for å gi personlig åpenbaring. Når vi opererer innenfor rammen, kan Den hellige ånd utløse forbløffende innsikt, rettledning og trøst. Utenfor dette rammeverket, uansett hvor smarte eller talentfulle vi er, kan vi bli bedratt, såret og skadet.

Skriftene danner det første elementet i dette rammeverket for personlig åpenbaring.8 Å nyte Kristi ord, slik de finnes i Skriftene, stimulerer personlig åpenbaring. Eldste Robert D. Hales sa: “Når vi ønsker å tale til Gud, ber vi. Og når vi ønsker at han skal tale til oss, gransker vi Skriftene.”9

Skriftene lærer oss også hvordan vi kan motta personlig åpenbaring.10 Og vi ber om det som er rett og godt11, og ikke om det som er i strid med Guds vilje.12 Vi ber ikke “ille”, med upassende motiver for å fremme vår egen agenda eller for å tilfredsstille vår egen lyst.13 Fremfor alt skulle vi spørre vår himmelske Fader i Jesu Kristi navn14 i tro på at vi vil motta.15

Et annet element av rammeverket er at vi bare mottar personlig åpenbaring innenfor vårt ansvarsområde, og ikke innenfor andres. Med andre ord tar vi av og lander på vår utpekte rullebane. Betydningen av veldefinerte rullebaner ble lært tidlig i gjenopprettelsens historie. Hiram Page, et av de åtte vitnene til Mormons bok, hevdet at han mottok åpenbaringer for hele Kirken. Flere medlemmer ble bedratt og påvirket feilaktig.

Som svar åpenbarte Herren at “ingen skal utpekes til å motta bud og åpenbaringer i denne kirke bortsett fra min tjener, Joseph Smith … inntil jeg utpeker en annen i hans sted.”16 Lære, bud og åpenbaringer for Kirken er ansvarsområdet til den levende profet, som mottar dem fra Herren Jesus Kristus.17 Det er profetens rullebane.

For mange år siden ble jeg oppringt av en person som hadde blitt arrestert for innbrudd. Han fortalte meg at det hadde blitt åpenbart for ham at ytterligere hellig skrift lå begravet under gulvet i en bygning han prøvde å komme seg inn i. Han hevdet at når han fikk tak i mer hellig skrift, visste han at han ville motta oversettelsens gave, frembringe ny hellig skrift og forme Kirkens lære og retning. Jeg fortalte ham at han tok feil, og han tryglet meg om å be om det. Jeg sa at det ville jeg ikke gjøre. Han ordla seg krenkende og avsluttet telefonsamtalen.18

Jeg trengte ikke å be angående denne anmodningen av én enkel, men dyptgripende grunn: Bare profeten mottar åpenbaring for Kirken. Det ville være “i strid med Guds orden”19 at andre skulle motta den slags åpenbaring som hører hjemme på profetens rullebane.

Personlig åpenbaring tilhører med rette enkeltpersoner. Du kan for eksempel motta åpenbaring om hvor du skal bo, hvilken karrierevei du skal følge eller hvem du skal gifte deg med.20 Kirkens ledere kan undervise i læren og dele inspirerte råd, men ansvaret for disse avgjørelsene hviler på deg. Det er din åpenbaring som du kan motta, det er din rullebane.

Et tredje element av rammeverket er at personlig åpenbaring vil være i harmoni med Guds bud og paktene vi har inngått med ham. Tenk på en bønn som lyder omtrent slik: “Vår himmelske Fader, gudstjenestene i Kirken er kjedelige. Kan jeg tilbe deg på sabbaten på fjellet eller på stranden? Kan jeg bli fritatt fra å gå i kirken og ta del i nadverden, men likevel få de lovede velsignelsene ved å holde sabbatsdagen hellig?”21 Som svar på en slik bønn kan vi forvente Guds svar: “Mitt barn, jeg har allerede åpenbart min vilje med hensyn til sabbatsdagen.”

Når vi ber om åpenbaring om noe som Gud allerede har gitt klar rettledning om, åpner vi opp for feiltolkning av våre følelser og at vi hører det vi ønsker å høre. En mann fortalte meg en gang om sin kamp for å stabilisere sin families økonomiske situasjon. Han fikk ideen om å underslå midler som en løsning, ba angående det og følte han hadde mottatt bekreftende åpenbaring om å gjøre det. Jeg visste at han hadde blitt bedratt fordi han søkte åpenbaring om noe som var i strid med et av Guds bud. Profeten Joseph Smith advarte: “Intet er mer skadelig for menneskenes barn enn å være under innflytelse av en falsk ånd når de tror de er ledet av Guds ånd.”22

Noen vil kanskje påpeke at Nephi brøt et bud da han drepte Laban. Dette unntaket opphever imidlertid ikke regelen – regelen om at personlig åpenbaring vil være i harmoni med Guds bud. Ingen enkel forklaring på denne hendelsen er helt tilfredsstillende, men la meg fremheve noen sider. Hendelsen begynte ikke med at Nephi spurte om han kunne drepe Laban. Det var ikke noe han ønsket å gjøre. Å drepe Laban var ikke til Nephis personlige gavn, men for å gi Skriftene til en fremtidig nasjon og et paktsfolk. Og Nephi var sikker på at det var åpenbaring – i dette tilfellet var det faktisk et bud fra Gud.23

Det fjerde elementet av rammeverket er å gjenkjenne det Gud allerede har åpenbart for deg personlig, samtidig som du er åpen for ytterligere åpenbaring fra ham. Hvis Gud har besvart et spørsmål og omstendighetene ikke har endret seg, hvorfor forventer vi at svaret skal bli annerledes? Joseph Smith snublet inn i denne problematiske situasjonen i 1828. Den første delen av Mormons bok hadde blitt oversatt da Martin Harris, en velgjører og tidlig skriver, ba Joseph om tillatelse til å ta med seg de oversatte sidene og vise dem til sin hustru. Usikker på hva han skulle gjøre, ba Joseph om veiledning. Herren sa at han ikke skulle la Martin ta med seg sidene.

Martin ba Joseph spørre Gud igjen. Joseph gjorde det, og svaret var, ikke overraskende, det samme. Men Martin tryglet Joseph om å be en tredje gang, og Joseph gjorde det. Denne gangen sa ikke Gud nei. I stedet var det som om Gud sa: “Joseph, du vet hva jeg føler for dette, men du har din handlefrihet til å velge.” Da han følte seg fritatt fra restriksjonene, bestemte Joseph seg for å la Martin ta med seg 116 manuskriptsider og vise dem til noen familiemedlemmer. De oversatte sidene gikk tapt og kom aldri til rette igjen. Herren irettesatte Joseph strengt.24

Joseph lærte, slik profeten Jakob i Mormons bok underviste: “Forsøk ikke å råde Herren, men ta råd fra hans hånd. For … han råder i visdom.”25 Jakob advarte og sa at uheldige ting skjer når vi ber om ting vi ikke skulle be om. Han forutsa at folket i Jerusalem ville søke “ting de ikke kunne forstå”, se “forbi målet”, og fullstendig overse verdens Frelser.26 De snublet fordi de ba om ting de ikke ville og ikke kunne forstå.

Hvis vi har mottatt personlig åpenbaring for vår situasjon, og omstendighetene ikke har endret seg, har Gud allerede besvart spørsmålet vårt.27 For eksempel: Vi spør gjentatte ganger om en forsikring om at vi har blitt tilgitt. Hvis vi har omvendt oss, blitt fylt med glede og fred i samvittigheten og fått forlatelse for våre synder, trenger vi ikke å spørre igjen, men kan stole på svaret Gud allerede har gitt.28

Selv om vi stoler på Guds tidligere svar, må vi likevel være åpne for ytterligere personlig åpenbaring. Det er tross alt få av livets destinasjoner som nås via en nonstop flyvning. Vi skulle forstå at personlig åpenbaring kan mottas “linje på linje” og “bud på bud”,29 at åpenbart rettledning kan være og ofte er trinnvis.30

Elementene i rammeverket for personlig åpenbaring overlapper hverandre og er gjensidig forsterkende. Men innenfor dette rammeverket kan og vil Den hellige ånd åpenbare alt vi trenger for å fly inn på og opprettholde momentum på paktens sti. Slik kan vi bli velsignet ved Jesu Kristi kraft for å bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli. Jeg inviterer deg til å ha selvtilliten til å gjøre krav på personlig åpenbaring for deg selv, forstå hva Gud har åpenbart i samsvar med Skriftene og budene han har gitt gjennom sine utnevnte profeter, og innenfor ditt eget ansvarsområde og din egen handlefrihet. Jeg vet at Den hellige ånd kan og vil vise deg alt du skulle gjøre.31 I Jesu Kristi navn. Amen.