Generalkonferanse
Omfavn fremtiden med tro
Generalkonferansen oktober 2020


Omfavn fremtiden med tro

Fremtiden vil være strålende for dem som er forberedt, og som fortsetter å forberede seg til å være redskaper i Herrens hender.

Dette har vært en uforglemmelig kveld. Mine kjære søstre, jeg er beæret over å være sammen med dere. Jeg har tenkt så ofte på dere i løpet av de siste månedene. Dere er mer enn åtte millioner sterk. Dere er ikke bare tallrike men har også åndelig kraft til å forandre verden. Jeg har sett at dere har gjort akkurat dette under denne pandemien.

Noen av dere oppdaget plutselig at dere befant dere på leting etter knappe forsyninger eller en ny jobb. Mange underviste barn og passet på naboer. Noen fikk misjonærer hjem tidligere enn forventet, mens andre forvandlet sitt hjem til misjonæropplæringssentre. Dere har brukt teknologi til å ha kontakt med familie og venner, til å yte omsorgstjeneste til dem som har følt seg isolert, og til å studere Kom, følg med meg sammen med andre. Dere har funnet nye måter å gjøre sabbaten til en lyst på. Og dere har laget munnbind – millioner av dem!

Med dyptfølt medfølelse og kjærlighet tenker jeg på de mange kvinner rundt om i verden hvis kjære har dødd. Vi gråter sammen med dere. Og vi ber for dere. Vi priser og ber for alle som arbeider utrettelig for å ivareta andres helse.

Dere unge kvinner har også vært bemerkelsesverdige. Selv om sosiale medier har blitt oversvømt med stridigheter, har mange av dere funnet måter å oppmuntre andre og dele Frelserens lys på.

Søstre, dere har alle vært helt heroiske! Jeg beundrer deres styrke og deres tro. Dere har vist at i vanskelige omstendigheter fortsetter dere tappert. Jeg er glad i dere, og jeg forsikrer dere om at Herren elsker dere og ser det store verk dere utfører. Takk! Igjen, dere har bevist at dere bokstavelig talt er Israels håp!

Dere legemliggjør de håp som president Gordon B. Hinckley hadde for dere da han introduserte “Familien – en erklæring til verden” for 25 år siden på Hjelpeforeningens generalkonferansemøte i september 1995. 1 Det er vesentlig at han valgte å introdusere denne viktige erklæringen til Kirkens søstre. Ved å gjøre det, understreket president Hinckley kvinners uerstattelige påvirkning i Herrens plan.

Nå, jeg vil gjerne vite hva dere har lært dette året. Har dere kommet nærmere Herren, eller føler dere større avstand til ham? Og hva har de gjeldende omstendigheter fått deg til å føle med hensyn til fremtiden?

Riktignok har Herren talt om vår tid med tankevekkende ord. Han advarte og sa at i vår tid ville “mennesker [falle] i avmakt” 2 og at selv de utvalgte ville stå i fare for å bli ført vill. 3 Han fortalte profeten Joseph Smith at “fred [skulle] bli borttatt fra jorden” 4 og ulykke skulle ramme jordens innbyggere. 5

Men Herren har også gitt et syn av hvor bemerkelsesverdig denne evangelieutdelingen er. Han inspirerte profeten Joseph Smith til å erklære at: “Herrens verk i disse siste dager er så overordentlig stort … Dets herlighet er ubeskrivelig og dets storslagenhet uovertruffen.” 6

Nå, storslagenhet er kanskje ikke det ordet dere ville velge å beskrive disse siste månedene med! Hvordan skal vi takle både de dystre profetiene og de strålende uttalelsene om vår tid? Herren har fortalt oss hvordan med den enkle, men slående, forsikring: “Hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte”. 7

Hvilket løfte! Det er et som bokstavelig talt kan forandre hvordan vi betrakter vår fremtid. Jeg hørte nylig en kvinne med et sterkt vitnesbyrd innrømme at pandemien, kombinert med et jordskjelv i Saltsjødalen, hadde hjulpet henne å innse at hun ikke var så forberedt som hun trodde hun var. Da jeg spurte om hun siktet til matvarelageret eller sitt vitnesbyrd, smilte hun og sa: “Ja!”

Hvis forberedelse er vår nøkkel til å omfavne denne evangelieutdelingen og vår fremtid med tro, hvordan kan vi best forberede oss?

I flere tiår har Herrens profeter oppfordret oss til å lagre mat, vann og økonomiske reserver til nødens stund. Den nåværende pandemien har forsterket visdommen i dette rådet. Jeg oppfordrer dere til å ta grep for å bli timelig forberedt. Men jeg er enda mer opptatt av deres åndelige og følelsesmessige forberedelse.

I så henseende kan vi lære mye av kaptein Moroni. Som øverstkommanderende for nephittenes hærstyrker møtte han motstridende krefter som var sterkere, større i antall og ondere. Så Moroni forberedte sitt folk på tre viktige måter.

For det første hjalp han dem å skape områder der de ville være trygge – “steder hvor de kunne forskanse seg” kalte ham dem. 8 For det annet forberedte han “folkets sinn til å være trofaste mot Herren”. 9 Og for det tredje sluttet han aldri å forberede sitt folk – fysisk eller åndelig. 10 La oss se på disse tre prinsippene.

Prinsipp nummer én: Skap steder hvor de kan forskanse seg

Moroni befestet alle nephittiske byer med jordvoller, festninger og stenmurer. 11 Da lamanittene kom mot dem, ble de “overmåte forbauset over hvor kloke nephittene hadde vært til å forberede steder hvor de kunne forskanse seg. 12

På samme måte som uroligheter raser rundt oss, må vi skape steder hvor vi er trygge, både fysisk og åndelig. Når deres hjem blir et personlig troens tilfluktssted – hvor Ånden bor – blir deres hjem den første forsvarslinjen.

Likeledes er Sions staver “en tilflukt fra stormen” 13 fordi de blir ledet av dem som innehar prestedømsnøkler og utøver prestedømsmyndighet. Når du fortsetter å følge rådene fra dem som Herren har bemyndiget til å veilede deg, vil du føle større trygghet.

Tempelet – Herrens hus – er et sted vi kan forskanse oss, ulikt noe annet. Der blir dere søstre begavet med prestedømskraft gjennom de hellige prestedømmets pakter dere inngår. 14 Der blir deres familie beseglet for evigheten. Selv i år, når tilgangen til våre templer har vært alvorlig begrenset, har deres begavelse gitt dere konstant tilgang til Guds kraft når dere har hedret deres pakter med ham.

Enkelt sagt er et sted vi kan forskanse oss hvor som helst der man kan føle Den hellige ånds nærvær og bli veiledet av Ham. 15 Når Den hellige ånd er med dere, kan dere undervise i sannheten, selv når det er i strid med rådende meninger. Og dere kan grunne på oppriktige spørsmål om evangeliet i omgivelser som innbyr åpenbaring.

Jeg oppfordrer dere, mine kjære søstre, til å skape et hjem som er et sted der dere kan forskanse dere. Og jeg fornyer min oppfordring til dere om å øke deres forståelse av prestedømskraft og av tempelpakter og velsignelser. Å ha steder der dere kan forskanse dere, der dere kan trekke dere tilbake, vil hjelpe dere å omfavne fremtiden med tro.

Prinsipp nummer to: Forbered ditt sinn til å være trofast mot Gud

Vi har påtatt oss det store prosjektet å forlenge livet til og øke kapasiteten i Salt Lake tempel.

Bilde
Salt Lake tempel under oppføring

Noen stilte spørsmål ved behovet for å gjennomføre slike usedvanlige tiltak. Men da Saltsjødalen fikk et jordskjelv med en styrke på 5,7 tidligere i år, rystet dette ærverdige templet så mye at trompeten på statuen av engelen Moroni falt ned! 16

Bilde
Engelen Moroni uten trompet

På samme måte som det fysiske fundamentet i Salt Lake tempel må være sterkt nok til å motstå naturkatastrofer, må vårt åndelige fundament være solid. Når så metaforiske jordskjelv ryster vårt liv, kan vi stå “standhaftige og urokkelige” på grunn av vår tro. 17

Herren har undervist oss om hvordan vi kan øke vår tro ved å søke “lærdom, ved studium og også ved tro”. 18 Vi styrker vår tro på Jesus Kristus når vi arbeider med flid for å holde hans bud og “alltid minnes ham”. 19 Videre øker vår tro hver gang vi utøver vår tro på ham. Det er dette lærdom ved tro betyr.

For eksempel, hver gang vi har tro til å være lydige mot Guds lover – selv når populære meninger fornedrer oss – eller hver gang vi motstår underholdning eller ideologier som forherliger paktsbrudd, utøver vi vår tro, som i sin tur øker vår tro.

Videre er det få ting som bygger opp troen mer enn regelmessig fordypning i Mormons bok. Ingen annen bok vitner om Jesus Kristus med slik kraft og klarhet. Dens profeter, slik de er inspirert av Herren, så vår tid og valgte ut den lære og de sannheter som ville hjelpe oss mest. Mormons bok er vår overlevelsesguide i de siste dager.

Vår endelige trygghet kommer selvfølgelig når vi forener oss med vår himmelske Fader og Jesus Kristus! Et liv uten Gud er et liv fylt med frykt. Et liv med Gud er et liv fylt med fred. Dette er fordi åndelige velsignelser kommer til de trofaste. Å motta personlig åpenbaring er en av de største av disse velsignelsene.

Herren har lovet at hvis vi vil be, kan vi motta “åpenbaring på åpenbaring.” 20 Jeg lover at når dere øker deres evne til å motta åpenbaring, vil Herren velsigne dere med større veiledning for deres liv og med grenseløse Åndens gaver.

Prinsipp nummer tre: Slutt aldri å forberede deg

Selv da ting gikk bra, fortsatte kaptein Moroni å forberede sitt folk. Han sluttet aldri. Han ble aldri selvtilfreds.

Djevelen slutter aldri å angripe. Så vi kan aldri slutte å forberede oss! Jo mer selvhjulpne vi er – timelig, følelsesmessig og åndelig – desto mer forberedt er vi til å bekjempe Satans nådeløse angrep.

Kjære søstre, dere er flinke til å skape steder hvor dere kan forskanse dere, for dere selv og dem dere er glad i. Dessuten har dere en guddommelig begavelse som gjør det mulig for dere å bygge opp tro hos andre på overbevisende måter. 21 Og dere slutter aldri. Dere har vist dette igjen i år.

Bare fortsett! Deres årvåkenhet med hensyn til å beskytte deres hjem og innpode tro i deres nærmestes hjerte vil høste belønninger i kommende generasjoner.

Mine kjære søstre, vi har så mye å se frem til! Herren plasserte dere her nå fordi han visste at dere hadde evnen til å håndtere kompleksiteten i den siste delen av disse siste dager. Han visste at dere ville forstå hans verks storhet og være ivrig etter å bidra med å få det til å skje.

Jeg sier ikke at tiden fremover vil bli lett, men jeg lover at fremtiden vil være strålende for dem som er forberedt, og som fortsetter å forberede seg til å være redskaper i Herrens hender.

Mine kjære søstre, la oss ikke bare utholde denne tiden. La oss omfavne fremtiden med tro! Urolige tider gir muligheter for at vi kan vokse åndelig. Det er ganger da vår innflytelse kan være mye mer gjennomtrengende enn i stille stunder.

Jeg lover at når vi skaper steder hvor vi kan forskanse oss, forbereder vårt sinn til å være trofaste mot Gud og aldri slutter å forberede oss, vil Gud velsigne oss. Han vil “befri oss. Ja, han [vil tale] fred til våre sjeler og [gi] oss stor tro og et håp om å bli befridd av ham”. 22

Når dere forbereder dere til å omfavne fremtiden med tro, vil disse løftene bli deres! Jeg vitner om dette, og uttrykker min kjærlighet til dere, og min tillit til dere, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.