Generalkonferanse
Alle nasjoner, slekter og tungemål
Generalkonferansen oktober 2020


Alle nasjoner, slekter og tungemål

Vi kan, på vår egen måte, bli del av oppfyllelsen av Herrens profetier og løfter – en del av evangeliet som velsigner verden.

Kjære brødre og søstre, nylig forrettet jeg ved en tempelbesegling, etter retningslinjene for covid-19. Sammen med bruden og brudgommen, begge trofaste hjemvendte misjonærer, var deres foreldre og alle deres søsken. Dette var ikke lett. Bruden er det niende av ti barn. Hennes ni søsken satt i rekkefølge, eldst til yngst, sosialt distansert naturligvis.

Familien hadde forsøkt å være gode naboer der de hadde bodd. På ett sted hadde de imidlertid følt seg uvelkommen – fordi, sa brudens mor, familien deres var medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Familien gjorde alt for å få venner på skolen, bidra og bli akseptert, men til ingen nytte. Familien ba og ba om at hjerter måtte bli mildnet.

En kveld følte familien at deres bønner ble besvart, men på en svært uventet måte. Huset deres tok fyr og brant ned til grunnen. Men noe annet skjedde. Brannen mildnet naboenes hjerte.

Naboene og den lokale skolen samlet inn klær, sko, og andre nødvendigheter som familien som hadde mistet alt, hadde behov for. Vennlighet åpnet forståelse. Det var ikke slik familien håpet eller forventet at deres bønner skulle bli besvart. Men de uttrykte takknemlighet for det de lærte gjennom vanskelige erfaringer og uventede svar på inderlige bønner.

For dem som er trofaste og har øyne å se med, blir Herrens milde barmhjertighet i sannhet åpenbart midt i livets utfordringer. Utfordringer som møtes med trofasthet og offer, gir himmelens velsignelser. I dette jordelivet kan vi miste eller vente på noen ting en stund, men til slutt vil vi finne det som betyr mest. 1 Det er Hans løfte. 2

Vår 2020 erklæring til verden ved 200-årsjubileet begynner med det dypt inkluderende løftet om at “Gud elsker sine barn i alle verdens nasjoner”. 3 Til hver enkelt av oss i alle nasjoner, slekter, tungemål og folk, 4 lover Gud, inngår pakter med og innbyr oss til å komme og ta del i Hans rike glede og godhet.

Guds kjærlighet til alle mennesker blir bekreftet gjennom Skriftene. 5 Denne kjærligheten omfatter Abrahams pakt, innsamlingen av hans adspredte barn, 6 og hans plan for lykke i vårt liv.

I troens husstand skal det ikke være noen fremmede, ingen utlendinger, 7 ingen rike og fattige, 8 ingen “andre” som står utenfor. Som “de helliges medborgere”, 9 er vi oppfordret til å forandre verden til det bedre, fra innsiden og ut, én person, én familie, ett nabolag om gangen.

Dette skjer når vi etterlever og deler evangeliet med andre. Tidlig i denne evangelieutdelingen mottok profeten Joseph en bemerkelsesverdig profeti om at vår himmelske Fader ønsker at alle overalt skal oppdage Guds kjærlighet og oppleve hans kraft som hjelp til å vokse og forandre seg.

Bilde
Familien Smiths hjem

Denne profetien ble mottatt her, i familien Smiths tømmerhus i Palmyra i New York. 10

Bilde
Eldste og søster Gong i familien Smiths hjem

Familien Smiths hjem ble i 1998 ferdig gjenoppbygget på sitt opprinnelige fundament. Soverommet i annen etasje har den samme ca. 5,5 x 9 x 3 meter fysiske plassen hvor Moroni, som et strålende sendebud fra Gud, kom til den unge Joseph om kvelden den 21. september i 1823. 11

Dere husker hva profeten Joseph Smith fortalte:

“[Moroni] sa … at Gud hadde et verk jeg skulle utføre, og at mitt navn skulle nevnes for godt og ondt blant alle nasjoner, slekter og tungemål …

[Moroni] sa at det var oppbevart en bok … at den inneholdt det evige evangeliums fylde.” 12

La oss stoppe opp litt her. Vi tilber Gud den evige Fader og hans Sønn Jesus Kristus, ikke profeten Joseph eller noen jordisk mann eller kvinne.

Men tenk over hvordan de profetier Gud gir til sine tjenere blir oppfylt. 13 Noen blir oppfylt tidligere, noen senere, men alle blir oppfylt. 14 Når vi lytter til profetiens ånd som Herren gir, kan vi på vår egen måte bli del av oppfyllelsen av hans profetier og løfter – en del av evangeliet som velsigner verden.

I 1823 var Joseph en ukjent 17 år gammel gutt som bodde i en ukjent landsby i et land som nylig var blitt uavhengig. Med mindre det var sant, hvordan skulle han kunne tenke seg å si at han ville være et redskap i Guds verk og oversette ved Guds gave og kraft hellig skrift som skulle bli kjent overalt?

Men fordi det er sant, kan du og jeg vitne om at profeti blir oppfylt selv om vi er oppfordret til å hjelpe til med å få den til å skje.

Brødre og søstre, over hele verden er hver av oss som deltar på denne generalkonferansen oktober 2020, blant de nasjoner, slekter og tungemål som omtales.

Idag bor medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i 196 nasjoner og territorier, med 3 446 av Kirkens staver i 90 av dem. 15 Vi representerer både geografisk bredde og sentre for styrke.

Hvem ville ha forestilt seg i 1823 at i år 2020 ville det være tre land med over én million medlemmer av denne Kirken – USA, Mexico og Brasil?

Eller 23 land, alle med mer enn 100 000 medlemmer av Kirken – tre i Nord-Amerika, fjorten i Sentral- og Syd-Amerika, ett i Europa, fire i Asia og ett i Afrika? 16

President Russell M. Nelson kaller Mormons bok for “et mirakuløst mirakel”. 17 Dens vitner vitner: “Det bekjentgjøres for alle nasjoner, slekter, tungemål og folk”. 18 Idag er generalkonferansen tilgjengelig på 100 språk. President Nelson har vitnet om Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium i 138 nasjoner, og det blir flere.

Fra begynnelsen, med 5 000 trykte eksemplarer av den første utgaven av Mormons bok i 1830, har omtrent 192 millioner eksemplarer av hele eller deler av Mormons bok blitt utgitt på 112 språk. Oversettelser av Mormons bok er også bredt tilgjengelig digitalt. Nåværende oversettelser av Mormons bok innbefatter de fleste av de 23 verdens språk som snakkes av 50 millioner mennesker eller mer, samlet sett morsmålet til rundt 4,1 milliarder mennesker. 19

Ved små og enkle ting – der hver og en av oss er oppfordret til å delta – vil store ting skje.

For eksempel, på en stavskonferanse i Monroe i Utah, med ca 2 200 tilstede, spurte jeg hvor mange som hadde tjent en misjon. Nesten alle hender føk i været. I de senere år har, fra denne ene staven, 564 misjonærer virket i alle 50 amerikanske delstater og 53 land – på hvert kontinent unntatt Antarktis.

Når vi snakker om Antarktis, selv i Ushuaia, på sydspissen av Argentina, så jeg at profeti ble oppfylt da våre misjonærer delte Jesu Kristi gjengitte evangelium på et sted som kalles “jordens ende”. 20

Bilde
Veggmaleri dannet av bindene av Saints [Hellige]

Veggmaleriet som er avbildet på omslagssiden av våre fire bind av Saints [Hellige] 21 , skildrer en verdensomspennende billedvev av evangeliets frukter som blir trofaste hellige overalt til del. Vår kirkes historie er forankret i det etterlevde vitnesbyrd og evangeliets reise til hvert medlem, også Mary Whitmer, den trofaste søsteren som Moroni viste platene til Mormons bok. 22

Bilde
Kirkens nye tidsskrifter

Fra og med januar 2021 oppfordrer våre tre nye verdensomspennende Kirkens tidsskrifter – Vennen, Til styrke for ungdom og Liahona – alle til å føle tilhørighet og dele opplevelser og vitnesbyrd i vårt verdensomspennende trossamfunn. 23

Brødre og søstre, etterhvert som vi styrker vår tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus, mottar de velsignelser som finnes ved å etterleve evangeliets sannheter og hellige pakter, og studerer, grunner og deler med hverandre ting som omhandler den vedvarende gjenopprettelsen, deltar vi i å oppfylle profeti.

Vi forandrer oss selv og verden i et evangeliets mønster som velsigner mennesker overalt.

En afrikansk søster sier: “Min manns prestedømstjeneste gjør ham mer tålmodig og snill. Og jeg blir en bedre hustru og mor.”

En respektert internasjonal forretningskonsulent i Sentral-Amerika sier at før han oppdaget Guds gjengitte evangelium, levde han formålsløst på gaten. Nå har han og hans familie fått identitet, et formål og styrke.

En ung gutt i Syd-Amerika aler opp høner og selger eggene deres for å hjelpe til med å kjøpe vinduer til huset familien hans bygger. Han betaler sin tiende først. Han vil bokstavelig talt se himmelens vinduer åpne seg. [Himmelens luker/sluser er “Himmelens vinduer” på engelsk.]

I Four Corners, et samfunn i det syd-vestlige USA, har en indiansk familie plantet en vakker rosebusk som blomstrer i ørkenen, et symbol på tro på evangeliet og selvhjulpenhet.

En overlevende fra en bitter borgerkrig, en bror i Sørøst-Asia, var fortvilet og syntes at livet ikke hadde noen mening. Han fant håp i en drøm der en tidligere klassekamerat holdt et nadverdsbrett og vitnet om frelsende ordinanser og Jesu Kristi forsoning.

Vår himmelske Fader innbyr oss overalt til å føle hans kjærlighet, å lære og vokse gjennom utdannelse, hederlig arbeid, selvhjulpenhetstjeneste og mønstre for godhet og lykke som vi finner i hans gjenopprettede Kirke.

Når vi begynner å stole på Gud, noen ganger ved å be i våre mørkeste, mest ensomme, usikre stunder, lærer vi at han kjenner oss bedre og elsker oss mer enn vi kjenner eller elsker oss selv.

Det er derfor vi trenger Guds hjelp til å skape varig rettferdighet, likestilling, rettskaffenhet og fred i vårt hjem og lokalsamfunn. Vår sanne, dypeste, mest autentiske beretning, plass og tilhørighet kommer når vi føler Guds forløsende kjærlighet, søker nåde og mirakler gjennom hans Sønns forsoning og etablerer varige forhold ved hellige pakter.

Religiøs godhet og visdom trengs i dagens rotete, støyende og forurensede verden. Hvordan kan vi ellers oppfriske, inspirere og oppbygge menneskets ånd? 24

Bilde
Planting av trær på Haiti
Bilde
Planting av trær på Haiti
Bilde
Planting av trær på Haiti

Å plante trær på Haiti er bare ett blant hundrevis av eksempler på mennesker som kommer sammen for å gjøre godt. Lokalsamfunnet, inkludert 1 800 medlemmer av vår Kirke, som donerte trærne, var samlet for å plante nesten 25 000 trær. 25 Dette årlige skogplantingsprosjekt har allerede plantet over 121 000 trær. Det forventes å plante titusener mer.

Denne forente innsatsen gir skygge, konserverer jord, reduserer fremtidige flommer. Den forskjønner nabolag, bygger opp samfunnet, tilfredsstiller smak og gir næring til sjelen. Hvis du spør haitiere om hvem som vil høste frukten av disse trærne, sier de: “Den som er sulten”.

Omtrent 80 prosent av verdens befolkning har religiøs tilknytning. 26 Religiøse samfunn reagerer umiddelbart på umiddelbare behov etter naturkatastrofer, så vel som til stadig behov for mat, husly, utdannelse, leseferdigheter og yrkesopplæring. Over hele verden hjelper våre medlemmer, venner og Kirkens lokalsamfunn til for å støtte flyktninger og sørger for vann, hygiene, mobilitet til funksjonshemmede og øyebehandling – én person, én landsby, ett tre om gangen. 27 Overalt søker vi å være gode foreldre og gode samfunnsborgere, å bidra i våre nabolag og samfunn, blant annet ved LDS Charities [Siste dagers helliges veldedighetstjeneste] 28

Gud gir oss moralsk handlefrihet – og moralsk ansvar. Herren erklærer: “Jeg, Gud Herren, frigjør dere, derfor er dere i sannhet frie”. 29 Ved å erklære “frihet for de fangne”, 30 lover Herren at hans forsoning og evangeliets vei kan bryte timelige og åndelige bånd. 31 Heldigvis strekker denne forløsende frihet seg til dem som har gått ut av jordelivet.

For noen år siden, fortalte en prest i Sentral-Amerika meg at han studerte siste dagers hellige “dåp for avdøde personer”. “Det virker rettferdig”, sa presten, “at Gud vil gi enhver mulighet til å motta dåp, uansett når eller hvor de levde, unntatt små barn som er ‘levende i Kristus’. 32 Apostelen Paulus”, bemerket presten, “snakker om de døde som venter på dåp og oppstandelse”. 33 Stedfortredende tempelordinanser lover alle nasjoner, slekter og tungemål at ingen trenger “å forbli en slave av død, helvete eller av graven”. 34

Når vi oppdager Gud, vil noen ganger uventede bønnesvar føre oss bort fra gaten, bringe oss til samfunnet, jage mørket fra vår sjel og veilede oss til å finne åndelig tilflukt og tilhørighet til hans pakter og vedvarende kjærlighet.

Store ting begynner ofte i det små, men Guds mirakler blir tilkjennegitt hver dag. Hvor takknemlige vi er for den himmelske gave Den hellige ånd, Jesu Kristi forsoning og hans åpenbarte lære, ordinanser og pakter som finnes i hans gjenopprettede kirke, som kalles ved hans navn.

Måtte vi med glede ta imot Guds oppfordring om å hjelpe til med å oppfylle hans løfter og profeterte velsignelser i alle nasjoner, slekter og tungemål. Det ber jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.