Generalkonferanse
Jesu Kristi helbredende kraft
Generalkonferansen oktober 2020


Jesu Kristi helbredende kraft

Når vi kommer til Jesus Kristus ved å utøve tro på ham, omvende oss og inngå og holde pakter, kan det som er blitt ødelagt – uansett hva årsaken er – bli helbredet.

Siden begynnelsen av dette året har vi håndtert mange uventede hendelser. Tapet av liv og inntekt på grunn av den verdensomspennende pandemien har hatt en alvorlig påvirkning på det globale samfunnet og økonomien.

Jordskjelv, branner og oversvømmelser i forskjellige deler av verden, så vel som andre vær-relaterte katastrofer, har etterlatt folk med følelsen av hjelpløshet, uten håp og sønderknuste, undrende på om livet noen gang vil bli det samme igjen.

La meg fortelle dere en personlig historie om å bli knust.

Da våre barn var yngre, bestemte de seg for at de ville ta pianotimer. Min mann Rudy og jeg ønsket å gi barna våre denne muligheten, men vi hadde ikke piano. Vi hadde ikke råd til et nytt piano, så Rudy begynte å lete etter et brukt.

Det året til jul overrasket han oss alle med et piano, og i årenes løp lærte barna å spille.

Bilde
Gammelt piano

Da våre sønner vokste opp og flyttet hjemmefra, sto det gamle pianoet bare der og samlet støv, så vi solgte det. Det gikk noen år og vi hadde spart litt penger. En dag sa Rudy: “Jeg tror det er på tide vi får oss et nytt piano.”

Jeg spurte: “Hvorfor skulle vi få oss et nytt piano, når ingen av oss spiller?”

Han sa: “Å, men vi kan få et piano som spiller av seg selv! Ved å bruke en iPad kan du programmere pianoet til å spille over 4 000 sanger, deriblant salmer, Tabernacle Choir-sanger, alle Primær-sangene og mange flere.”

Rudy er en flink selger, for å si det mildt.

Bilde
Nytt piano

Vi kjøpte et nydelig, nytt programmerbart piano, og noen dager senere leverte to store, sterke menn det hjemme hos oss.

Jeg viste dem hvor jeg ville ha det og flyttet meg.

Bilde
Flytting av pianoet

Det var et tungt, lite flygel, og for å få det gjennom døren, fjernet de bena og klarte å snu det på høykant på håndvognen som de hadde med seg.

Huset vårt står i en liten skråning, og tidligere den dagen hadde det dessverre snødd, og det var vått og sørpet. Kan dere se hvor dette fører hen?

Mens mennene flyttet pianoet opp den lille skråningen, gled det, og jeg hørte et stort, høyt brak. Pianoet hadde falt av håndvognen og truffet bakken så hardt at det laget en stor grop i plenen vår.

Jeg sa: “Å, nei. Går det bra med dere?”

Heldigvis gikk det bra med begge mennene.

De var engstelige da de så på hverandre, og så på meg og sa: “Vi beklager. Vi tar det tilbake til butikken og får sjefen vår til å ringe deg.”

Snart snakket sjefen med Rudy om å avtale levering av et nytt piano. Rudy er velvillig og tilgivende og fortalte sjefen at det var greit om de bare reparerte skaden og bragte tilbake det samme pianoet, men sjefen insisterte på å skaffe oss et nytt.

Rudy svarte: “Det kan ikke være så ille. Bare reparer det og bring det hit.”

Sjefen sa: “Treverket er knust, og når treverket er knust, kan det aldri høres likedan ut. Dere får et nytt piano.”

Søstre og brødre, er vi ikke alle som dette pianoet, litt knust, sprukket og skadet og føler at vi aldri vil bli den samme igjen? Når vi kommer til Jesus Kristus ved å utøve tro på ham, omvende oss og inngå og holde pakter, kan imidlertid det som er blitt ødelagt – uansett hva årsaken er – bli helbredet. Denne prosessen, som innbyr Frelserens helbredende kraft i vårt liv, vil ikke bare gjenopprette oss til det vi var før, men gjøre oss bedre enn vi noensinne har vært. Jeg vet at gjennom vår Frelser Jesus Kristus, kan vi alle bli reparert, helbredet og oppfylle vårt formål , akkurat som et vakkert-lydende, helt nytt piano.

President Russell M. Nelson underviste: “Når prøvelsene møter oss, er det tid for å rotfeste vår tro på Gud, arbeide hardt og tjene andre. Da vil han helbrede vårt brutte hjerte. Han vil gi oss indre fred og trøst. Disse store gavene vil ikke bli ødelagt, selv ikke av døden.” 1

Jesus sa:

“Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler.

For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett” (Matteus 11:28–30).

Bilde
Vår Frelser Jesus Kristus

For å helbrede det som er knust ved å komme til Ham, må vi ha tro på Jesus Kristus. “Når du har tro på Jesus Kristus, stoler du fullstendig på ham – på hans uendelige makt … og kjærlighet. Det innebærer å tro på hans læresetninger. Det betyr å tro at selv om du ikke forstår alle ting, gjør han det. Fordi han har gjennomgått alle dine smerter, lidelser og skrøpeligheter, vet han hvordan han kan hjelpe [oss] å heve [oss] over hverdagens vanskeligheter.” 2

Når vi kommer til Ham kan “vi fylles av glede, fred og trøst. Alt som er [vanskelig og utfordrende] i livet kan rettes opp gjennom Jesu Kristi forsoning.” 3 Han har gitt oss råd: “Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke” (Lære og pakter 6:36).

I Mormons bok da Alma og hans folk nesten ble knust av byrdene som ble pålagt dem, ba folket om utfrielse. Herren tok ikke bort deres byrder. Isteden lovet han dem:

“Og jeg vil også lette de byrder som er lagt på deres skuldre, så dere ikke engang kan føle dem på ryggen, ja, når dere er i trelldom, og dette vil jeg gjøre så dere heretter kan stå som vitner for meg, og så dere med sikkerhet kan vite at jeg, Gud Herren, ser til mitt folk i deres lidelser.

Og nå skjedde det at de byrder som var lagt på Alma og hans brødre, ble gjort lette. Ja, Herren styrket dem så de kunne bære sine byrder med letthet, og de underkastet seg hele Herrens vilje med glede og tålmodighet” (Mosiah 24:14–15).

Om Frelserens evne til å helbrede og lette byrder, har eldste Tad R. Callister undervist:

“En av forsoningens velsignelser er at vi kan motta av Frelserens trøstende kraft. Jesaja talte gjentatte ganger om Herrens helbredende og beroligende innflytelse. Han vitnet om at Frelseren var ‘et vern for den fattige i hans trengsel, et ly mot regnskyll, en skygge mot hete’ (Jesaja 25:4). Med hensyn til dem som sørger, erklærte Jesaja at Frelseren hadde makt til å ‘trøste alle sørgende’ (Jesaja 61:2) og ‘tørke tårene av alle ansikter’ (Jesaja 25:8; se også Johannes’ åpenbaring 7:17); ‘gjenopplive de nedbøydes ånd’ (Jesaja 57:15); og ‘forbinde dem som har et sønderbrutt hjerte’ (Jesaja 61:1; se også Lukas 4:18; Salmene 147:3). Så stor var hans trøstende kraft at han kunne gi ‘hodepryd istedenfor aske, gledes olje istedenfor sorg, lovprisnings drakt istedenfor en avmektig ånd’ (Jesaja 61:3).

Hvilket håp som ligger i disse løftene! … Hans ånd helbreder, den foredler, den trøster og puster nytt liv inn i et hjerte som er uten håp. Den har kraft til å forvandle alt som er stygt og ondskapsfullt og verdiløst i livet, til noe med opphøyet og strålende prakt. Han har kraft til å forvandle jordelivets aske til evighetens skjønnhet.” 4

Jeg vitner om at Jesus Kristus er vår kjære Frelser, vår Forløser, Mesterlegen og vår trofaste venn. Hvis vi vender oss til ham, vil han helbrede oss og gjøre oss hel igjen. Jeg vitner om at dette er Hans kirke og han forbereder seg til å vende tilbake igjen for å regjere med kraft og herlighet på denne jorden. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Jesus Kristus – Mesterlegen”, Liahona, nov. 2005, 87.

  2. Faith in Jesus Christ”, [Tro på Jesus Kristus] Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Forkynn mitt evangelium – En veiledning i misjonærarbeidet, (2007), 52.

  4. Tad R. Callister, The Infinite Atonement (2000), 206–7.