Generalkonferanse
Anbefalt for Herren
Generalkonferansen oktober 2020


Anbefalt for Herren

Begynn prosessen nå for å bli “anbefalt for Herren”, så hans Ånd kan være med deg i rikelig grad.

God morgen, brødre og søstre. Som disippel av vår Frelser Jesus Kristus har jeg gledet meg til at vi skulle samles virtuelt fra alle verdenshjørner til denne konferansen.

Bilde
Durban Syd-Afrika tempel

Dette har vært et høyst uvanlig år. For meg begynte det med et oppdrag fra Det første presidentskap om å innvie et hellig tempel til Herren i Durban i Sør-Afrika. Jeg vil aldri glemme den storslagne bygningen. Men i tillegg til rammen rundt, vil jeg alltid verdsette deres verdighet som var så godt forberedt til å komme inn i denne hellige bygningen. De kom klare til å ta del i en av gjenopprettelsens største velsignelser: innvielsen av et Herrens hus. De kom med hjerter fylt med kjærlighet til ham og hans forsoning. De kom fylt med takknemlighet til vår Fader i himmelen for at han gir oss hellige ordinanser som fører til opphøyelse. De kom verdige.

Bilde
Medlemmer ved Durban Syd-Afrika tempel

Templer, uansett hvor de er, er høyt hevet over verdens levemåte. Hvert siste dagers hellig tempel i verden – alle 168 av dem – står som vitnesbyrd om vår tro på evig liv og gleden over å tilbringe det sammen med våre familier og vår himmelske Fader. Å gå i tempelet øker vår forståelse av Guddommen og det evige evangelium, vår beslutning om å etterleve og undervise i sannhet og vår villighet til å følge vår Herre og Frelser Jesu Kristi eksempel.

Bilde
Helliget Herren

På utsiden av hvert tempel i Kirken står de passende ordene “Helliget Herren”. Tempelet er Herrens hus og en tilflukt fra verden. Hans Ånd omslutter dem som tilber innenfor disse hellige veggene. Han fastsetter normene for å komme inn som hans gjester.

Bilde
Blaine Twitchell

Min svigerfar Blaine Twitchell, en av de beste mennene jeg noensinne har kjent, ga meg en viktig lærdom. Søster Rasband og jeg besøkte ham da han nærmet seg slutten av sin jordiske reise. Da vi kom inn på rommet hans, skulle biskopen akkurat til å gå. Da vi hilste på biskopen, tenkte jeg: “For en hyggelig biskop. Han er her for å utføre sin omsorgstjeneste for et trofast medlem av menigheten.”

Jeg nevnte for Blaine: “Var det ikke hyggelig av biskopen å komme på besøk?”

Blaine så på meg og svarte: “Det var mye mer enn som så. Jeg ba biskopen komme fordi jeg ønsket mitt intervju for tempelanbefaling. Jeg ønsker å dø anbefalt for Herren.” Og det gjorde han!

Dette uttrykket, “anbefalt for Herren”, er noe jeg ikke har kunnet glemme. Det har gitt meg et helt nytt perspektiv på å bli intervjuet regelmessig av våre ledere i Kirken. Så viktig er en tempelanbefaling at i den tidlige Kirken, frem til 1891, ble hver tempelanbefaling godkjent av Kirkens president. 1

Enten det er for ungdom eller voksne, handler ikke intervjuet for tempelanbefaling om hva du bør og ikke bør gjøre. En anbefaling er ikke en sjekkliste, et adgangskort eller en billett til spesielle sitteplasser. Den har et mye høyere og helligere formål. For å oppfylle kravene til en tempelanbefaling må du leve i harmoni med Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges læresetninger.

I intervjuet ditt har du anledning til å granske din sjel med hensyn til din personlige tro på Jesus Kristus og hans forsoning. Du er velsignet med å kunne uttrykke ditt vitnesbyrd om det gjengitte evangelium, din villighet til å oppholde dem som Herren har kalt til å lede sin kirke, din tro på evangeliets lære, hvordan du ivaretar ditt familieansvar, og dine egenskaper som ærlighet, kyskhet, troskap, lydighet og overholdelse av Visdomsordet, tiendeloven og sabbatsdagens hellighet. Dette er grunnleggende prinsipper for et liv viet til Jesus Kristus og hans verk.

Din tempelanbefaling gjenspeiler en dyp, åndelig hensikt om at du arbeider med flid for å etterleve Herrens lover og elsker det han elsker: ydmykhet, saktmodighet, standhaftighet, nestekjærlighet, mot, medfølelse, tilgivelse og lydighet. Og du forplikter deg til disse normene når du skriver under på dette hellige dokumentet.

Din tempelanbefaling åpner himmelens porter for deg og andre med ritualer og ordinanser av evig betydning, herunder dåp, begavelser, ekteskap og beseglinger.

Å bli “anbefalt for Herren” er å bli minnet på hva som forventes av en paktslojal siste dagers hellig. Min svigerfar Blaine så det som en uvurderlig forberedelse til den dagen da han ydmykt ville stå for Herren.

Bilde
Den brennende busken

Tenk på da Moses besteg fjellet Horeb, og Herren Jehova viste seg for ham i en brennende busk. Gud sa til ham: “Løs skoene av dine føtter, for det stedet du står på, er hellig grunn.” 2

Å ta av oss skoene ved døren til tempelet er å gi slipp på verdslige ønsker eller fornøyelser som avleder oss fra åndelig vekst, å sette til side det som avsporer vårt dyrebare jordeliv, og heve oss over stridigheter og søke tid til å være hellige.

Etter guddommelig forordning er vår fysiske kropp et Guds skaperverk, et tempel for vår ånd, og den skulle behandles med ærbødighet. Teksten i Primær-sangen er så sann: “Mitt legeme er templet min Fader ga til meg.” 3 Da Herren viste seg for nephittene, befalte han: “Bli helliggjort ved å motta Den Hellige Ånd, så dere kan stå ubesmittet for meg.” 4 “Hva slags menn burde dere være?” spurte Herren og svarte så: “Likesom jeg er.” 5 For å bli “anbefalt for Herren” arbeider vi med flid for å bli som ham.

Jeg husker at jeg hørte president Howard W. Hunters første generalkonferansetale som Kirkens 14. president. Han sa: “Det er mitt inderligste ønske å se hvert medlem av Kirken verdig til å komme inn i tempelet. Det ville behage Herren om hvert voksent medlem var verdig til – og hadde – en gyldig tempelanbefaling.” 6 Jeg vil tilføye at en anbefaling for begrenset bruk vil stake ut en tydelig sti for våre dyrebare ungdommer.

President Russell M. Nelson mintes president Hunters ord: “Den dagen, 6. juni 1994, ble tempelanbefalingen vi har med oss, en annerledes gjenstand i lommeboken min. Før det var den et middel for å nå et mål. Det var den som gjorde meg i stand til å komme inn i et hellig Herrens hus, men etter at han kom med denne erklæringen, ble den et mål i seg selv. Den ble mitt tegn på lydighet mot en Guds profet.” 7

Bilde
Nauvoo tempel

Hvis du ennå ikke har mottatt en anbefaling, eller hvis anbefalingen din er utløpt, kan du stille deg opp ved døren til biskopen akkurat slik de tidlige hellige stilte seg opp ved døren til Nauvoo tempel i 1846. 8 Mine forfedre var blant disse trofaste. De forlot sin vakre by og dro vestover, men de visste at det var hellige opplevelser som ventet dem i tempelet. Sarah Rich skrev fra det ulendte terrenget i Iowa: “Hvis det ikke hadde vært for den tro og kunnskap som ble gitt oss i dette tempelet … ville vår reise ha vært som … å ta et sprang ut i mørket.” 9 Det er det vi går glipp av hvis vi går gjennom dette livet alene uten den inspirasjon og fred som er lovet i tempelet.

Begynn prosessen nå for å bli “anbefalt for Herren”, så hans Ånd kan være med deg i rikelig grad, og hans normer vil gi deg “fred i samvittigheten”. 10

Dine ungdomsledere, din eldstenes quorumspresident, din president i Hjelpeforeningen og dine omsorgsbrødre og -søstre vil hjelpe deg å forberede deg, og biskopen eller grenspresidenten vil kjærlig veilede deg.

Vi har opplevd en tid da templer har vært stengt eller i begrenset bruk. For president Nelson og de av oss som virker ved hans side, var den inspirerte beslutningen om å stenge templene “smertefull” og “preget av bekymring”. President Nelson spurte: “Hva ville jeg si til profeten Joseph Smith? Hva ville jeg si til Brigham Young, Wilford Woodruff og de andre presidentene frem til president Thomas S. Monson?” 11

Nå gjenåpner vi gradvis og takknemlig templer for beseglinger og begavelser i begrenset omfang.

Verdighet til å komme inn i tempelet har imidlertid ikke blitt opphevet. La meg understreke at enten du har tilgang til et tempel eller ikke, trenger du en gyldig tempelanbefaling for å holde deg trygt på paktens sti.

Bilde
Gruppe på New Zealand

Sent i fjor var søster Rasband og jeg på oppdrag på New Zealand og snakket med en stor gruppe unge enslige voksne. De hadde ingen enkel tilgang til et tempel. Det i Hamilton var under oppussing, og de ventet fremdeles på spadestikkseremonien for tempelet i Auckland. Jeg følte meg imidlertid tilskyndet til å oppmuntre dem til å fornye eller motta sin tempelanbefaling.

Selv om de ikke kunne fremvise dem i tempelet, ville de fremvise seg for Herren rene og beredt til å tjene ham. Å være verdig til å ha en gyldig tempelanbefaling er både en beskyttelse mot djevelen, fordi du har inngått en sterk forpliktelse til Herren med hensyn til ditt liv, og et løfte om at Ånden vil være hos deg.

Vi utfører tempelarbeid når vi søker etter våre forfedre og sender inn navnene deres for ordinanser. Selv om templene våre har vært stengt, har vi fortsatt kunnet granske familiene våre. Med Guds ånd i vårt hjerte står vi som stedfortredere for at de skal bli “anbefalt for Herren”.

Da jeg var administrerende direktør for Tempelavdelingen, hørte jeg president Gordon B. Hinckley nevne dette skriftstedet hvor Herren omtalte Nauvoo tempel: “La arbeidet på mitt tempel og alt det arbeide jeg har gitt dere, fortsette og ikke opphøre, og la deres flid og deres utholdenhet og tålmodighet og deres arbeidsinnsats fordobles, og dere skal på ingen måte miste deres lønn, sier Hærskarenes Herre.” 12

Vårt arbeid i tempelet er knyttet til vår evige belønning. I det siste har vi blitt satt på prøve. Herren har kalt oss til å arbeide i templene med “flid … utholdenhet og tålmodighet”. 13 Å bli “anbefalt for Herren” krever disse egenskapene. Vi må være flittige til å etterleve budene, holde ut i vår oppmerksomhet mot våre tempelpakter og være takknemlige for det Herren fortsetter å undervise om dem, og være tålmodige mens vi venter på at templene skal gjenåpnes fullt ut.

Når Herren ber oss “fordoble” vår innsats, ber han oss om å bli mer rettferdige. Vi kan for eksempel øke vårt studium av Skriftene, vår slektsforskning og våre bønner i tro om at vi må få dele vår kjærlighet til Herrens hus med dem som forbereder seg til å motta en tempelanbefaling, spesielt våre familiemedlemmer.

Jeg lover deg som en Herren Jesu Kristi apostel at når du gjør ditt beste for å fordoble din rettferdige innsats, vil du føle deg fornyet i din hengivenhet til Gud Faderen og Jesus Kristus, du vil føle Den hellige ånds veiledning i rikelig grad, du vil være takknemlig for dine hellige pakter, og du vil føle fred i visshet om at du er “anbefalt for Herren”. I Jesu Kristi navn. Amen.