Generalkonferanse
Vær ved godt mot
Generalkonferansen oktober 2020


Vær ved godt mot

Vår urokkelige tro på Jesu Kristi gjengitte evangeliums lære veileder våre steg og gir oss glede.

I løpet av de siste dager av sitt jordiske liv fortalte Jesus Kristus sine apostler om forfølgelsene og vanskelighetene de ville oppleve. 1 Han avsluttet med denne fantastiske forsikringen: “I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden” (Johannes 16:33). Dette er Frelserens budskap til alle vår himmelske Faders barn. Det er den ypperste gode nyheten for hver og en av oss i vårt jordiske liv.

“Vær frimodige” var også en nødvendig forsikring i den verden den oppstandne Kristus sendte sine apostler ut i. “På alle vis er vi trengt”, sa apostelen Paulus senere til korinterne, “men ikke stengt, rådville, men ikke rådløse, forfulgt, men ikke forlatt, slått ned, men ikke utslått” (2 Korinterbrev 4:8–9).

Bilde
Jesus tjener en etter en

To tusen år senere er vi også “på alle vis … trengt”, og vi trenger også det samme budskapet om ikke å fortvile, men være ved godt mot. Herren har spesiell kjærlighet og omtanke for sine dyrebare døtre. Han kjenner deres ønsker, deres behov og deres frykt. Herren er allmektig. Stol på ham.

Profeten Joseph Smith ble lært at “Guds gjerninger, planer og hensikter kan ikke forstyrres, ei heller kan de tilintetgjøres” (Lære og pakter 3:1). Til sine vanskeligstilte barn ga Herren disse storartede forsikringene:

“Se, dette er Herrens løfte til dere, ja, til dere, O mine tjenere.

Vær derfor ved godt mot og frykt ikke, for jeg, Herren, er med dere og vil stå ved deres side, og dere skal vitne om meg, ja, Jesus Kristus, at jeg er den levende Guds Sønn” (Lære og pakter 68:5–6).

Herren står nær oss, og han har sagt:

“Det jeg sier til én, sier jeg til alle, vær ved godt mot, mine barn, for jeg er midt iblant dere, og jeg har ikke forlatt dere” (Lære og pakter 61:36).

For etter stor trengsel kommer velsignelsene” (Lære og pakter 58:4).

Søstre, jeg vitner om at disse løftene, som ble gitt midt i forfølgelser og personlige tragedier, gjelder hver enkelt av dere i deres urovekkende omstendigheter i dag. De er dyrebare og minner hver enkelt av oss på å være ved godt mot og glede oss over evangeliets fylde idet vi strever fremover gjennom jordelivets utfordringer.

Trengsel og utfordringer er vanlige opplevelser i jordelivet. Motstand er en vesentlig del av den guddommelige planen for å hjelpe oss å vokse 2 , og midt i denne prosessen har vi Guds forsikring om at i et evig perspektiv vil ikke motstand få lov til å overvinne oss. Med hans hjelp og vår trofasthet og utholdenhet vil vi seire. I likhet med det jordiske liv de er en del av, er alle trengsler midlertidige. I kontroversene som gikk forut for en katastrofal krig, minnet USAs president Abraham Lincoln klokt sitt publikum om den gamle visdommen at “også dette vil gå over”. 3

Som dere vet, kommer den jordiske motgangen jeg snakker om – som gjør det vanskelig å være ved godt mot – noen ganger til oss sammen med mange andre, som de millioner som nå strever på grunn av noen av de mange overveldende virkningene av covid-19-pandemien. På samme måte lider millioner i USA som følge av en tid med fiendskap og strid som alltid synes å ledsage presidentvalget, men som denne gangen er verre enn det mange av de eldste av oss kan huske.

Personlig strever vi alle hver for oss med noen av jordelivets mange motganger, for eksempel fattigdom, rasisme, dårlig helse, tap av arbeid eller andre skuffelser, villfarne barn, dårlige ekteskap eller mangel på ekteskap, og virkningene av synd – vår egen eller andres.

Men midt i alt dette har vi dette himmelske rådet om å være ved godt mot og finne glede i evangeliets prinsipper og løfter og fruktene av vårt arbeid. 4 Dette rådet har alltid vært slik, for profeter og for oss alle. Dette vet vi av våre forgjengeres erfaringer og det Herren sa til dem.

Bilde
Broder Joseph

Husk profeten Joseph Smiths omstendigheter. Sett i motgangens lys bar livet hans preg av fattigdom, forfølgelse, frustrasjon, familiesorger og til slutt martyrdøden. Mens han led i fengsel, opplevde hans hustru og barn og de andre hellige ufattelige vanskeligheter da de ble drevet ut av Missouri.

Da Joseph tryglet om hjelp, svarte Herren:

“Min sønn, fred være med din sjel, din motgang og dine lidelser skal kun vare et øyeblikk,

og så, hvis du trofast holder det ut, skal Gud opphøye deg i det høye, og du skal seire over alle dine fiender” (Lære og pakter 121:7–8).

Dette var de personlige og evige rådene som hjalp profeten Joseph å opprettholde sitt naturlige muntre sinnelag og hans folks kjærlighet og lojalitet. Disse samme egenskapene styrket lederne og pionerene som fulgte, og kan også styrke dere.

Bilde
Tidlige misjonærer går gjennom dyp snø

Tenk på disse tidlige medlemmene! Om og om igjen ble de drevet fra sted til sted. Til slutt sto de overfor utfordringene med å etablere sitt hjem og Kirken i en ødemark. 5 To år etter at den første gruppen pionerer kom til Saltsjødalen, strevde pionerene i dette ugjestmilde området fremdeles med å overleve. De fleste medlemmene var ennå på vei over slettene eller strevde med å skaffe ressurser til å gjøre det. Likevel var ledere og medlemmer fulle av håp og ved godt mot.

Selv om de hellige ikke hadde kommet i orden i sine nye hjem, ble en ny bølge misjonærer sendt ut til Skandinavia, Frankrike, Tyskland, Italia og Sør-Stillehavet på generalkonferansen i oktober 1849. 6 På det man skulle tro var deres laveste punkt, steg pionerene til nye høyder. Og bare tre år senere ble ytterligere 98 kalt til å begynne å samle det adspredte Israel. En av Kirkens ledere forklarte at disse misjonene “generelt sett ikke skal være særlig lange. Sannsynligvis vil en mann være borte fra familien i tre til syv år.” 7

Søstre, Det første presidentskap er opptatt av deres utfordringer. Vi er glad i dere og ber for dere. Samtidig takker vi ofte for at våre fysiske utfordringer – bortsett fra jordskjelv, branner, oversvømmelser og orkaner – vanligvis er mindre enn våre forgjengeres.

Midt i vanskelighetene er den guddommelige forsikringen alltid “vær ved godt mot, for jeg vil lede dere. Riket er deres, rikets velsignelser er deres, og evighetens rikdommer er deres” (Lære og pakter 78:18). Hvordan kan dette skje? Hvordan skjedde det for pionerene? Hvordan vil det skje med Guds kvinner i dag? Hvis vi følger profetisk veiledning, skal “helvetes porter … ikke få makt over [oss]”, sa Herren ved åpenbaring i april 1830. “Ja”, sa han, “Gud Herren vil drive mørkets makter bort fra dere og få himlene til å ryste til deres gavn og til sitt navns ære” (Lære og pakter 21:6). “Frykt ikke, lille hjord, gjør godt, la jord og helvete forene seg mot dere, for hvis dere er bygget på min klippe, kan de ikke få overhånd” (Lære og pakter 6:34).

Med Herrens løfter oppløfter vi vårt hjerte og fryder oss (se Lære og pakter 25:13), og “med et frydefullt hjerte og blidt åsyn” (Lære og pakter 59:15) går vi videre på paktens sti. De fleste av oss står ikke overfor avgjørelser av enorme proporsjoner, som å forlate vårt hjem for å være pionerer i et ukjent land. Våre avgjørelser gjelder for det meste livets daglige rutiner, men som Herren har sagt: “Bli ikke trette av å gjøre godt, for dere legger grunnvollen til et stort verk, og ut av små ting kommer det som er stort” (Lære og pakter 64:33).

Det finnes grenseløs kraft i Jesu Kristi gjengitte evangeliums lære. Vår urokkelige tro på denne læren veileder våre steg og gir oss glede. Det opplyser vårt sinn og gir styrke og trygghet til våre handlinger. Denne veiledningen og opplysningen og kraften er lovede gaver vi har mottatt fra vår himmelske Fader. Ved å forstå og rette oss etter denne læren, herunder omvendelsens guddommelige gave, kan vi være ved godt mot mens vi holder oss på stien til vår evige fremtid – gjenforening med og opphøyelse sammen med våre kjærlige himmelske foreldre.

“Du står kanskje overfor overveldende utfordringer”, sa eldste Richard G. Scott. “Noen ganger er de så konsentrerte og så nådeløse at du kan føle at de er utenfor din kontroll. Møt ikke verden alene. ‘Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din forstand’ [Ordspråkene 3:5] … Det var meningen at livet skulle være en utfordring, ikke for at du skulle mislykkes, men for at du skulle lykkes ved å overvinne.” 8

Alt dette er en del av Gud Faderens og hans Sønn Jesu Kristi plan som jeg vitner om, idet jeg ber om at vi alle vil holde ut til vi når vårt himmelske mål, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Johannes 13–16.

  2. Se 2 Nephi 2:11.

  3. Abraham Lincoln, tale ved Wisconsin State Agricultural Society i Milwaukee 30. sep. 1859 i John Bartlett, Bartlett’s Familiar Quotations 18. utg. (2012), 444.

  4. Se Lære og pakter 6:31.

  5. Se Lawrence E. Corbridge, “Surviving and Thriving like the Pioneers”, Ensign, juli 2020, 23–24.

  6. Se “Minutes of the General Conference of 6 October 1849”, General Church Minutes Collection, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City.

  7. George A. Smith, i Journal History of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 28. aug. 1852, 1, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City.

  8. Richard G. Scott, Finding Peace, Happiness, and Joy (2007), 248–49.