2010–2019
Åndelige skatter
Generalkonferansen i oktober 2019


Åndelige skatter

Når dere utøver tro på Herren og hans prestedømskraft, vil deres evne til å dra nytte av denne åndelige skatten som Herren har gjort tilgjengelig, øke.

Takk for den vakre musikken. Når vi alle sto og sang åpningssalmen “Ha takk for profeten du sendte”, kom det to overveldende tanker til meg. Den ene er om profeten Joseph Smith, profeten for denne evangelieutdelingen. Min kjærlighet og beundring for ham vokser for hver dag som går. Den andre tanken fikk jeg når jeg så på min hustru, mine døtre, mine (kvinnelige) barnebarn og (kvinnelige) oldebarn. Jeg følte at jeg hadde lyst til å gjøre krav på hver enkelt av dere som en del av min familie.

For noen måneder siden, på slutten av en begavelsessesjon, sa jeg til min hustru Wendy: “Jeg håper søstrene forstår de åndelige skattene de kan få i tempelet.” Søstre, jeg tenker ofte på dere, også for to måneder siden da Wendy og jeg var i Harmony i Pennsylvania.

Bilde
Gjengivelsen av Det aronske prestedømme

Det var vår andre tur dit. Begge ganger har vi blitt dypt beveget når vi har gått på denne hellige grunn. Det var i nærheten av Harmony at døperen Johannes viste seg for Joseph Smith og gjenga Det aronske prestedømme.

Bilde
Gjengivelsen av Det melkisedekske prestedømme

Det var der apostlene Peter, Jakob og Johannes viste seg for å gjengi Det melkisedekske prestedømme.

Det var i Harmony at Emma Hale Smith virket som sin ektemanns første skriver da profeten Joseph oversatte Mormons bok.

Det var også i Harmony at Joseph mottok en åpenbaring som stadfestet Herrens vilje til Emma. Herren instruerte Emma til å forklare Skriftene, til å formane Kirken, til å motta Den hellige ånd og til å bruke sin tid til å “lære mye.” Emma ble også rådet til å “legge til side de ting som er av denne verden, og søke etter de ting som tilhører en bedre verden”, og å holde fast ved sine pakter med Gud. Herren avsluttet sin instruksjon med disse mektige ordene: “Dette er min røst til alle.”1

Alt som skjedde i dette området har viktige følger for ditt liv. Gjengivelsen av prestedømmet, sammen med Herrens råd til Emma kan veilede og velsigne hver og en av dere. Hvor jeg skulle ønske at du kunne forstå at gjengivelsen av prestedømmet er like relevant for deg som kvinne som det er for noen mann. På grunn av at Det melkisedekske prestedømme har blitt gjengitt, har både paktens kvinner og menn tilgang til “alle kirkens åndelige velsignelser,”2 eller vi kan kanskje si, til alle de åndelige skatter som Herren har til sine barn.

Hver kvinne og hver mann som inngår pakter med Gud og holder disse paktene, og som verdig deltar i prestedømsordinanser, har direkte tilgang til Guds kraft. De som er blitt begavet i Herrens hus mottar en gave av Guds prestedømskraft i kraft av sin pakt, sammen med en gave av kunnskap slik at de kan vite hvordan de skal dra nytte av denne kraften.

Himlene er akkurat like åpne for kvinner som er begavet med Guds kraft som strømmer fra deres prestedømspakter som de er for menn som bærer prestedømmet. Jeg ber om at hver enkelt av dere må forstå denne sannheten med hjertet fordi jeg tror det vil forandre deres liv. Søstre, dere har rett til å rikelig bruke Frelserens kraft for å hjelpe deres familie og andre dere er glade i.

Dere vil kanskje si til dere selv: “Dette høres vidunderlig ut, men hvordan gjør jeg det? Hvordan bruker jeg Frelserens kraft i mitt liv?”

Dere vil ikke finne denne prosessen beskrevet noe sted i en håndbok. Den hellige ånd er deres personlige læremester når dere søker å forstå hva Herren vil at dere skal vite og gjøre. Denne prosessen er hverken rask eller enkel, men den er åndelig stimulerende. Hva kan vel være mer spennende enn å samarbeide med Ånden for å forstå Guds kraft – prestedømskraft?

Det jeg kan fortelle dere er at det å få tilgang til Guds kraft i sitt liv krever det samme som Herren instruerte Emma og hver av dere om å gjøre.

Så, jeg innbyr deg til med bønnens hjelp å studere kapittel 25 i Lære og pakter og finne ut hva Den hellige ånd vil lære deg. Din personlige åndelige bestrebelse vil gi deg glede mens du tilegner deg, forstår og bruker den kraften du er blitt begavet med.

En del av denne bestrebelsen vil kreve at du legger til side mange av de ting som er av denne verden. Noen ganger snakker vi nesten likegyldig om å vende oss bort fra verden med dens stridigheter, vidtrekkende onde fristelser og falske filosofier. Men å virkelig gjøre det krever at du gransker ditt liv omhyggelig og regelmessig. Når du gjør dette, vil Den hellige ånd gi deg tilskyndelser angående hva som ikke lenger er nødvendig, det som ikke lenger er verdig din tid og energi.

Når du skifter fokus bort fra verdslige distraksjoner, vil noen ting som synes viktige for deg nå få mindre prioritet. Du vil måtte si nei til noen ting, selv om de kanskje synes harmløse. Når du inntrer og fortsetter i denne livslange prosessen med å innvie ditt liv til Herren, vil forandringen i ditt perspektiv, følelser og åndelig styrke forbløffe deg!

Så en liten advarsel. Det finnes dem som vil undergrave din evne til å påkalle Guds kraft. Det finnes dem som vil få deg til å tvile på deg selv og minimere din ekstraordinære åndelige kapasitet som en rettferdig kvinne.

Motstanderen vil absolutt ikke at du skal forstå den pakten du inngikk i dåpen, eller den mektige begavelsen av kunnskap og kraft som du har mottatt eller vil motta i tempelet – Herrens hus. Og Satan vil absolutt ikke at du skal forstå at hver gang du verdig tjener og tilber i tempelet, drar du derfra bevæpnet med Guds kraft og med hans engler som har fått befaling om at de skal “våke over deg.”3

Satan og hans tjenere vil konstant skape hindringer for å forhindre deg i å forstå den åndelige gave som du har blitt og kan bli velsignet ved. Dessverre kan noen hindringer være resultatet av en annens dårlige oppførsel. Det gjør meg vondt å tenke på at noen av dere har følt dere uønsket eller ikke har blitt trodd av en prestedømsleder, eller har blitt utsatt for overgrep eller bedratt av en ektemann, far eller en antatt venn. Jeg føler dyp sorg over at noen av dere har følt dere satt på sidelinjen, ikke respektert eller feilbedømt. Slike handlinger har ingen plass i Guds rike.

På den annen side gleder jeg meg stort når jeg hører om prestedømsledere som ivrig søker kvinners deltagelse i menighets- og stavsråd. Jeg blir inspirert av enhver ektemann som viser at hans viktigste prestedømsansvar er å ta vare på sin hustru.4 Jeg roser den mann som har dyp respekt for sin hustrus evne til å motta åpenbaring og skatte henne som en likeverdig partner i deres ekteskap.

Når en mann forstår en rettferdig, søkende, begavet siste dagers hellig kvinnes majestet og kraft, er det da til å undres over at han vil føle for å reise seg når hun kommer inn i rommet?

Fra tidens begynnelse har kvinner blitt velsignet med et unikt moralsk kompass – evnen til å skille rett fra galt. Denne gaven forsterkes i dem som inngår og holder pakter. Og den svekkes i dem som med overlegg ignorerer Guds bud.

Jeg skynder meg å legge til at jeg fritar ingen menn på noen måte fra Guds krav til dem også om å skille mellom rett og galt. Men mine kjære søstre, deres evne til å skjelne sannhet fra villfarelse, til å være samfunnets voktere når det gjelder moral, er avgjørende i disse siste dager. Og vi er avhengige av dere for å undervise andre til å gjøre det samme. La meg være svært tydelig angående dette: Hvis denne verden mister kvinnenes moralske rettferdighet, vil den aldri komme seg.

Vi siste dagers hellige er ikke av verden, vi er Israels paktsfolk. Vi er kalt til å forberede et folk til Herrens annet komme.

Jeg vil nå tydeliggjøre flere tilleggspunkter angående kvinner og prestedømmet. Når du blir beskikket til å tjene i et kall under ledelse av en som innehar prestedømsnøkler – som for eksempel din biskop eller stavspresident – blir du gitt prestedømsmyndighet til å fungere i dette kallet.

På samme måte, i det hellige tempel, blir du bemyndiget til å utføre og forrette i prestedømsordinanser hver gang du deltar. Din tempelbegavelse forbereder deg til å gjøre det.

Hvis du har mottatt din begavelse men ikke er gift med en mann som bærer prestedømmet og noen sier til deg: “Jeg beklager at du ikke har prestedømmet i ditt hjem,” vær vennlig å forstå at dette ikke er riktig. Du har kanskje ikke en prestedøms-bærer i ditt hjem, men du har inngått hellige pakter med Gud i hans tempel. Fra disse paktene strømmer en begavelse av hans prestedømskraft på deg. Og husk at hvis din ektemann skulle dø, vil du presidere i ditt hjem.

Som en rettskaffen siste dagers hellig kvinne, som har mottatt sin begavelse, taler og underviser du med kraft og myndighet fra Gud. Enten det er ved formaning eller ved samtale trenger vi din røst som underviser Kristi lære. Vi trenger din innflytelse i familien, i menighets- og stavsråd. Din deltagelse er viktig og er aldri bare til pynt.

Mine kjære søstre, deres kraft vil øke når dere tjener andre. Deres bønner, deres faste, deres tid i Skriftene og tjeneste i tempelet og med slektshistorie vil åpne himlene for dere.

Jeg ber dere om med bønnens hjelp å studere alle de sannheter dere kan finne om prestedømskraft. Dere kan begynne med Lære og pakter kapittel 84 og 107. Disse kapitlene vil lede dere til andre skriftsteder. Skriftene og læresetningene til profeter, seere og åpenbarere i vår tid er fylt av disse sannhetene. Når deres forståelse øker og når dere utøver tro på Herren og hans prestedømskraft, vil deres evne til å benytte dere av denne åndelige skatten som Herren har gjort tilgjengelig, øke. Når dere gjør det, vil dere bli mer i stand til å skape evige familier som er forenet, beseglet i Herrens tempel og fylt med kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Alle våre anstrengelser for å yte tjeneste til hverandre, forkynne evangeliet, fullkommengjøre de hellige og forløse de døde knyttes sammen i det hellige tempel. Vi har nå 166 templer over hele verden, og det kommer flere.

Som dere vet vil Salt Lake tempel, Temple Square og de tilhørende områdene nær Kirkens kontorbygning bli fornyet i et prosjekt som vil begynne på slutten av dette året. Dette hellige tempelet må bli bevart og forberedt til å inspirere fremtidige generasjoner, akkurat som det har hatt innflytelse på oss i denne generasjon.

Ettersom Kirken vokser, vil det bli oppført flere templer slik at flere familier kan få tilgang til den største av alle velsignelser, som er evig liv.5 Vi anser et tempel som det helligste byggverket i Kirken. Når det blir bekjentgjort planer om å oppføre et nytt tempel, blir det en viktig del av vår historie. Som vi har snakket om her i kveld, er dere søstre vesentlig for tempelarbeidet, og det er i tempelet dere vil motta deres viktigste åndelige skatter.

Vær så snill og lytt oppmerksomt og ærbødig når jeg nå bekjentgjør planene om å bygge åtte nye templer. Hvis det blir bekjentgjort et tempel på et sted som betyr mye for deg, foreslår jeg at du ganske enkelt bøyer hodet med en stille, takknemlig bønn i ditt hjerte. Det er med glede vi bekjentgjør planene om å oppføre templer på følgende steder: Freetown i Sierra Leone, Orem i Utah, Port Moresby i Papua New Guinea, Bentonville i Arkansas, Bacolod i Filippinene, McAllen i Texas, Cobán i Guatemala og Taylorsville i Utah. Takk, kjære søstre. Vi er dypt takknemlig for at dere har mottatt disse planene og for den ærbødige responsen.

Som avslutning vil jeg etterlate dere min velsignelse, at dere må forstå den prestedømskraft som dere er blitt begavet med og at dere vil supplere denne kraften med å utøve deres tro på Herren og på hans kraft.

Kjære søstre, med den dypeste respekt og takknemlighet uttrykker jeg min kjærlighet til dere. Jeg erklærer ydmykt at Gud lever! Jesus er Kristus. Dette er hans kirke. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.