2010–2019
Etter at vår tro er prøvd
Generalkonferansen i oktober 2019


Etter at vår tro er prøvd

Når vi følger Guds røst og paktens sti, vil han styrke oss i våre prøvelser.

Da jeg var barn, tilbød et medlem av Kirken, Frank Talley, seg å hjelpe min familie å fly fra Puerto Rico til Salt Lake City, slik at vi kunne bli beseglet i tempelet, men snart begynte hindringene å dukke opp. En av søstrene mine, Marivid, ble syk. Urolige ba mine foreldre om hva de skulle gjøre, og følte seg fortsatt tilskyndet til å gjennomføre reisen. De stolte på at når de trofast fulgte Herrens tilskyndelse, ville familien bli våket over og velsignet – og det ble vi.

Uansett hvilke hindringer vi møter i livet, kan vi stole på at Jesus Kristus vil berede en vei fremover når vi vandrer i tro. Gud har lovet at alle som lever i samsvar med de pakter de har inngått med ham, i hans egen beleilige tid vil motta alle hans lovede velsignelser. Eldste Jeffrey R. Holland har undervist: “Noen velsignelser kommer snart, noen kommer sent, noen kommer ikke før i himmelen, men de kommer, til dem som tar imot Jesu Kristi evangelium.”1

Moroni sa at “tro er det som håpes, men ikke sees. Derfor, protester ikke fordi dere ikke ser, for dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd”.2

Spørsmålet vårt skulle være: “Hva kan vi gjøre for best mulig å takle prøvelsene som kommer vår vei?”

I sin første offentlige uttalelse som Kirkens president, sa president Russell M. Nelson: “Som et nytt presidentskap ønsker vi å begynne med målet i tankene. Derfor snakker vi i dag til dere fra et tempel. Målet vi alle strever etter, er å bli begavet med kraft i et Herrens hus, bli beseglet som familie og trofast holde paktene inngått i et tempel, som kvalifiserer oss til Guds største gave, evig liv. Tempelets ordinanser og paktene du inngår der, er nøkkelen til å styrke ditt liv, ditt ekteskap og din familie, og din evne til å motstå motstanderens angrep. Din tilbedelse i templet og din tjeneste der for dine forfedre, vil velsigne deg med økt personlig åpenbaring og fred, og vil forsterke din forpliktelse til å holde deg på paktens sti.”3

Når vi følger Guds røst og paktens sti, vil han styrke oss i våre prøvelser.

Familiens tur til tempelet for mange år siden var vanskelig, men da vi nærmet oss tempelet i Salt Lake City i Utah, sa mor, full av tro og glede: “Det går bra med oss. Herren vil beskytte oss.” Vi ble beseglet som familie, og søsteren min ble frisk. Dette skjedde først etter at mine foreldres tro var prøvd, og da de fulgte Herrens tilskyndelser.

Dette eksempelet fra mine foreldre påvirker fortsatt vårt liv i dag. Eksemplet deres lærte oss hvorfor i evangeliets lære og hjalp oss å forstå meningen, hensikten og velsignelsene som evangeliet gir. Å forstå hvorfor i Jesu Kristi evangelium kan også hjelpe oss å takle våre prøvelser med tro.

Til syvende og sist er alt Gud innbyr og befaler oss å gjøre, et uttrykk for hans kjærlighet til oss og hans ønske om å gi oss de velsignelser som er forbeholdt de trofaste. Vi kan ikke anta at våre barn vil lære å elske evangeliet på egenhånd. Det er vårt ansvar å undervise dem. Når vi hjelper våre barn å lære hvordan de kan bruke sin handlefrihet klokt, kan vårt eksempel inspirere dem til å ta sine egne rettferdige valg. Deres trofaste livsførsel vil i sin tur hjelpe deres barn å selv vite at evangeliet er sant.

Unge menn og unge kvinner, hør vår tids profet tale til dere. Prøv å lære guddommelige sannheter, og prøv å forstå evangeliet selv. President Nelson ga nylig følgende råd: “Hvilken visdom mangler du? … Følg profeten Josephs eksempel. Finn et fredelig sted … Ydmyk deg for Gud. Utøs ditt hjerte for din himmelske Fader. Vend deg til ham for å få svar.”4 Når dere søker veiledning fra deres kjærlige himmelske Fader, lytter til levende profeters råd og følger med på rettferdige foreldres eksempel, kan også dere bli et sterkt bindeledd av tro i familien.

Til foreldre med barn som har forlatt paktens sti, gå varsomt tilbake. Hjelp dem å forstå evangeliets sannheter. Begynn nå. Det er aldri for sent.

Vårt eksempel på rettskaffen livsførsel kan være utslagsgivende. President Russell M. Nelson har sagt: “Som siste dagers hellige har vi blitt vant til å tenke på ‘kirken’ som noe som skjer i våre møtehus, støttet av det som skjer i hjemmet. Vi trenger en tilpassing av dette mønsteret. Tiden er kommet for en hjemme-sentrert kirke, støttet av det som finner sted i våre bygninger i grener, menigheter og staver.5

Skriftene lærer oss: “Lær den unge den vei han skal gå! Så viker han ikke fra den når han blir gammel.”6

De sier også, “Og da forkynnelsen av ordet hadde stor tilbøyelighet til å få folket til å gjøre det som var rettferdig — ja, det hadde hatt større innvirkning på folkets sinn enn sverdet eller noe annet som hadde hendt dem — derfor mente Alma det var nødvendig at de skulle prøve Guds ords kraft.7

Det fortelles om en kvinne som var urolig fordi sønnen hennes spiste for mye godteri. Uansett hvor mye hun ba ham om å slutte, fortsatte han å tilfredsstille sin forkjærlighet for søtsaker. Helt frustrert bestemte hun seg for å ta med seg sønnen sin for å treffe en klok mann som han respekterte.

Hun henvendte seg til ham og sa: “Sir, sønnen min spiser for mye godteri. Vil du være så snill å be ham slutte å spise det?”

Han lyttet omhyggelig og sa til sønnen: “Dra hjem og kom tilbake om to uker.”

Hun tok sønnen sin og dro hjem, forvirret over hvorfor han ikke hadde bedt gutten om å slutte å spise så mye godteri.

To uker senere kom de tilbake. Den kloke mannen så rett på gutten og sa: “Gutten min, du burde slutte å spise så mye godteri. Det er ikke bra for helsen din.”

Gutten nikket og lovet å gjøre det.

Guttens mor spurte: “Hvorfor sa du ikke det for to uker siden?”

Den kloke mannen smilte. “For to uker siden spiste jeg fremdeles for mye godteri selv.”

Denne mannen levde med en slik integritet at han visste at hans råd bare ville ha virkning hvis han fulgte sine egne råd.

Den innflytelse vi øver på våre barn, har større virkning når de ser oss vandre trofast på paktens sti. Profeten Jakob i Mormons bok er et eksempel på den slags rettskaffenhet. Hans sønn Enos skrev om virkningen av sin fars undervisning:

“Jeg, Enos, visste at min far var en rettferdig mann, for han underviste meg i sitt språk og også i Herrens tukt og formaning ‒ og velsignet være min Guds navn for det …

Og de ord som jeg ofte hadde hørt min far uttale om evig liv og de helliges glede, sank dypt i mitt hjerte.”8

Mødrene til de unge krigerne etterlevde evangeliet, og barna deres var fylt med overbevisning. Lederen deres rapporterte:

“Deres mødre hadde lært dem at hvis de ikke tvilte, ville Gud befri dem.

Og de gjentok sine mødres ord for meg og sa: Vi tviler ikke på at våre mødre visste det.”9

Enos og de unge krigere ble styrket av sine foreldres tro, noe som hjalp dem å takle sine egne prøver på tro.

Vi er velsignet med Jesu Kristi gjengitte evangelium i vår tid, som løfter oss når vi føler oss motløse eller urolige. Vi har blitt lovet at vår innsats vil bære frukt i Herrens egen beleilige tid, hvis vi strever fremover gjennom prøvene på vår tro.

Min hustru og jeg, sammen med områdepresidentskapet, ledsaget nylig eldste David A. Bednar til innvielsen av Port-au-Prince Haiti tempel. Vår sønn Jorge, som var med oss, sa om sin opplevelse: “Fantastisk, pappa! Så snart eldste Bednar begynte med innvielsesbønnen, kunne jeg føle at rommet ble fylt med varme og lys. Bønnen tilførte så mye til min forståelse av hensikten med et tempel. Det er virkelig Herrens hus.”

I Mormons bok forklarer Nephi at hvis vi ønsker å kjenne Guds vilje, vil han styrke oss. Han skrev: “Det skjedde at jeg, Nephi, som var meget ung … også hadde et inderlig ønske om å kjenne Guds mysterier, derfor ropte jeg til Herren. Og se, han så til meg og bløtgjorde mitt hjerte så jeg trodde alle de ord min far hadde sagt, derfor satte jeg meg ikke opp mot ham likesom mine brødre.”10

Brødre og søstre, la oss hjelpe våre barn og alle rundt oss å følge paktens sti, slik at Ånden kan undervise dem og bløtgjøre deres hjerte så de vil ønske å følge ham gjennom hele livet.

Når jeg tenker på mine foreldres eksempel, innser jeg at vår tro på Herren Jesus Kristus vil vise oss veien tilbake til vårt himmelske hjem. Jeg vet at mirakler kommer etter at vår tro er prøvd.

Jeg bærer vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans sonoffer. Jeg vet at han er vår Frelser og Befrier. Han og vår himmelske Fader kom den morgenen om våren 1820 til den unge Joseph Smith, gjenopprettelsens profet. President Russell M. Nelson er vår tids profet. I Jesu Kristi navn. Amen.