2010–2019
Kom, følg med meg – Herrens motstrategi og proaktive plan
Generalkonferansen i oktober 2019


Kom, følg med meg – Herrens motstrategi og proaktive plan

Herren forbereder sitt folk mot motstanderens angrep. Kom, følg med meg er Herrens motstrategi og proaktive plan.

Vi gleder oss over å kunne være sammen på denne store generalkonferansen i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Det er en velsignelse å motta Herrens sinn og vilje gjennom undervisning fra hans profeter og apostler. President Russell M. Nelson er Herrens levende profet. Vi er så takknemlige for hans inspirerte råd og rettledning som vi har mottatt i dag.

Jeg tilføyer mitt vitnesbyrd til dem som tidligere er blitt delt med oss. Jeg bærer vitnesbyrd om Gud, vår evige Fader. Han lever og elsker oss og våker over oss. Hans plan for lykke sørger for den velsignelse dette jordelivet er og at vi til slutt kan vende tilbake til hans nærhet.

Jeg bærer også vitnesbyrd om Jesus Kristus. Han er Guds enbårne Sønn. Han frelste oss fra døden, og han forløser oss fra synd når vi utøver tro på ham og omvender oss. Hans altomfattende forsoning på våre vegne bringer oss velsignelsene udødelighet og evig liv. “Gud være lovet for hans guddommelige Sønns uforlignelige gave.” (“Den levende Kristus – Apostlenes vitnesbyrd”, Liahona, mai 2017, første omslagsside).

Siste dagers hellige rundt om i verden er velsignet ved å kunne tilbe Jesus Kristus i hans templer. Ett av disse templene er nå under oppføring i Winnipeg i Canada. Min hustru Anne Marie og jeg fikk anledning til å besøke byggeplassen i august i år. Tempelet er vakkert utformet og vil virkelig bli storslagent når det er ferdig. Men man kan ikke ha et storslagent tempel i Winnipeg, eller noe annet sted, uten et solid og sikkert fundament.

Telesyklusen og de ekspansive jordforholdene i Winnipeg gjorde det utfordrende å forberede tempelets fundament. Det ble derfor bestemt at fundamentet til dette tempelet skulle bestå av 70 stålpeler innkapslet i betong. Disse pelene er ca. 18 meter lange og ca. 30–50 cm i diameter. De blir drevet ned i jorden helt til de treffer grunnfjell, omtrent 15 meter under bakken. På denne måten gir de 70 søylene et solid, sikkert fundament for det vakre Winnipeg tempel.

Som siste dagers hellige søker vi et lignende stabilt og sikkert fundament i vårt liv – et åndelig fundament som vi trenger på vår reise gjennom jordelivet og tilbake til vårt himmelske hjem. Dette fundamentet, eller grunnvollen, er grunnlagt på klippen som består av vår omvendelse til Herren Jesus Kristus.

Vi minnes Helamans undervisning fra Mormons bok: “Og nå, mine sønner, husk, ja, husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektig vinder, ja, sine piler i hvirvelvinden, … skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle” (Helaman 5:12).

Heldigvis lever vi i en tid der profeter og apostler underviser oss om Frelseren Jesus Kristus. Å følge deres råd hjelper oss å opprette en sikker grunnvoll i Kristus.

For et år siden, i sine innledende kommentarer på generalkonferansen i oktober 2018, kom president Russell M. Nelson med denne erklæringen og advarselen: “Kirkens langsiktige mål er å hjelpe alle medlemmer å øke sin tro på vår Frelser Jesus Kristus og på hans forsoning, å hjelpe dem i deres inngåelse og overholdelse av sine pakter med Gud, og å styrke og besegle deres familie. I den verden som vi lever i, er dette ikke enkelt. Motstanderen øker sine angrep på troen og på oss og våre familier i akselererende fart. For å overleve åndelig trenger vi motstrategier og proaktive planer” (“Innledende kommentarer,” Liahona, nov. 2018, 7; uthevelse tilføyd).

Etter president Nelsons budskap, introduserte eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum ressursen Kom, følg med meg for enkeltpersoner og familier. Hans kommentarer innbefattet følgende uttalelser:

Fra og med begynnelsen av januar i år, begynte siste dagers hellige over hele verden å studere Det nye testamente, med ressursen Kom, følg med meg som vår veiledning. Med en ukentlig timeplan, hjelper Kom, følg med meg oss å studere Skriftene, evangeliets lære og profetene og apostlenes læresetninger. Den er en vidunderlig ressurs for oss alle.

Etter ni måneder med denne verdensomspennende skriftstudie-innsatsen, hvilke resultater ser vi? Vi ser at siste dagers hellige overalt vokser i tro og hengivenhet til Herren Jesus Kristus. Vi ser enkeltpersoner og familier som setter av tid gjennom uken til å studere vår Frelsers ord. Vi ser forbedret undervisning i evangeliet i våre søndagsklasser når vi studerer Skriftene hjemme og deler vår innsikt i Kirken. Vi ser større glede og enhet i familier når vi har gått fra å bare lese i Skriftene til å studere dem på en dypere måte.

Det har vært mitt privilegium å besøke mange siste dagers hellige og personlig få høre deres erfaringer med Kom, følg med meg. Deres uttrykk for tro fyller mitt hjerte med glede. Her er bare noen få av de kommentarer jeg har fått fra forskjellige medlemmer av Kirken i ulike deler av verden:

  • En far sa: “Jeg liker Kom, følg med meg, for det gir meg en mulighet til å vitne om Frelseren til mine barn.”

  • I et annet hjem sa et barn: “Dette er en mulighet for å høre mine foreldre bære sitt vitnesbyrd.”

  • En mor sa: “Vi har blitt inspirert til hvordan vi skal sette Gud først. Den tiden vi [trodde vi] ‘ikke hadde’ har blitt [fylt] med håp, glede, fred og fremgang på måter vi ikke visste var mulig.”

  • Et par hadde lagt merke til følgende: “Vi leser Skriftene helt annerledes enn vi noen gang har lest dem før. Vi lærer så mye mer enn vi noen gang har lært før. Herren ønsker at vi skal oppfatte ting annerledes. Herren forbereder oss.”

  • En mor bemerket: “Jeg liker så godt at vi lærer de samme tingene sammen. Før leste vi dem. Nå lærer vi dem.”

  • En søster delte dette innsiktsfulle perspektivet: “Før hadde vi en leksjon, og Skriftene supplerte den. Nå har vi Skriftene, og leksjonen supplerer dem.”

  • En annen søster kommenterte: “Jeg føler en forskjell når jeg gjør det [sammenlignet med] da jeg ikke gjorde det. Jeg finner det enklere å snakke med andre om Jesus Kristus og vår tro.”

  • En bestemor bemerket: “Jeg ringer til mine barn og barnebarn på søndager, og vi deler innsikt fra Kom, følg med meg.”

  • En søster hadde lagt merke til følgende: “Kom, følg med meg føles som om Frelseren personlig yter omsorgstjeneste til meg. Den er inspirert fra himmelen.”

  • En far kommenterte: “Når vi bruker Kom, følg med meg, er vi som Israels barn, som merker dørstolpene våre og beskytter vår familie fra ødeleggerens innflytelse.”

Brødre og søstre, det er en glede å besøke dere og høre hvordan deres innsats med Kom, følg med meg er til velsignelse i deres liv. Takk for deres hengivenhet.

Å studere Skriftene med Kom, følg med meg som en veiledning styrker vår omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium. Vi bytter ikke ganske enkelt ut en time i kirken på søndager mot en time mer skriftstudium hjemme. Å lære evangeliet er en vedvarende innsats gjennom hele uken. Som en søster delte med meg med stor innsikt: “Målet er ikke å gjøre kirken en time kortere, det er å gjøre kirken seks dager lengre!”

Så, overvei igjen advarselen som vår profet, president Nelsons kom med da han innledet generalkonferansen i oktober 2018.

“Motstanderen øker sine angrep på troen og på oss og våre familier i akselererende fart. For å overleve åndelig trenger vi motstrategier og proaktive planer” (Innledende kommentarer,” 7).

Så (omtrent 29 timer senere) på søndag ettermiddag, avsluttet han konferansen med dette løftet: “Hvis du flittig arbeider for å ombygge ditt hjem til et senter for læring i evangeliet, … [vil] den ondes innflytelse i ditt liv og ditt hjem avta” (“Bli eksemplariske siste-dagers-hellige,” Liahona, nov. 2018, 113).

Hvordan kan motstanderens angrep akselerere mens hans innflytelse samtidig avtar? Det kan skje, og det skjer i hele Kirken, fordi Herren forbereder sitt folk mot motstanderens angrep. Kom, følg med meg er Herrens motstrategi og proaktive plan. Som president Nelson underviste: “Det nye hjemme-sentrerte, Kirke-støttede integrerte pensumet har potensial til å utløse familienes kraft.” Det krever og vil kreve vår beste innsats: Vi må “[bruke det] konsekvent og nøye til å omforme [vårt] hjem til et troens tilfluktssted” (“Bli eksemplariske siste-dagers-hellige,” 113).

President Nelson har tross alt sagt: “Vi er hver og en ansvarlig for vår individuelle åndelige vekst” (“Innledende kommentarer,” 8).

Med ressursen Kom, følg med meg, forbereder Herren oss “til den farefulle tiden vi nå står foran” (Quentin L. Cook, “Dyp og varig omvendelse,” 10). Han hjelper oss å danne denne “[sikre] grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle” (Helaman 5:12) – grunnvollen i et vitnesbyrd som er fast forankret i klippen som består av vår omvendelse til Herren Jesus Kristus.

Måtte vår daglige innsats for å studere Skriftene styrke oss og gjøre oss verdige til disse lovede velsignelser. Det ber jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.