2010–2019
Kraft til å overvinne djevelen
Generalkonferansen i oktober 2019


Kraft til å overvinne djevelen

Hvordan kan vi finne fred, huske hvem vi er og overvinne djevelens metoder?

Brødre og søstre, takk for alt dere gjør for å bli, og for å hjelpe andre å bli, sanne etterfølgere av Jesus Kristus og nyte velsignelsene ved det hellige tempel. Takk for deres godhet. Dere er fantastiske. Dere er vakre.

Det er min bønn at vi må gjenkjenne Den hellige ånds bekreftende innflytelse idet vi lærer fullt ut å forstå at vi er Guds barn. I “Familien – en erklæring til verden” står det: “Alle mennesker – menn og kvinner – er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial.”1 Vi er “utvalgte ånder som var blitt holdt tilbake for å komme frem i tidenes fylde for å være med og legge grunnvollen til dette store siste-dagers-verk”.2 President Russell M. Nelson erklærte: “Dere ble undervist i åndeverdenen for å forberede dere til alt dere ville oppleve i løpet av denne siste del av disse siste dager. (se L&p 138:56). Denne undervisningen vedvarer i dere.”3

Dere er Guds utvalgte sønner og døtre. Dere har styrke til å overvinne djevelen. Djevelen vet imidlertid hvem dere er. Han kjenner til deres guddommelige arv og prøver å begrense deres jordiske og himmelske potensial med tre metoder:

  • Bedrag

  • Avledning

  • Motløshet

Bedrag

Djevelen benyttet seg av bedrag på Mose tid. Herren erklærte til Moses:

“Se, du er min sønn …

Jeg har et verk for deg … og du er i min Enbårnes lignelse.”4

Kort tid etter dette strålende synet forsøkte Satan å bedra Moses. Ordene han brukte, er interessante: “Moses, menneskesønn, tilbe meg.”5 Bedraget lå ikke bare i oppfordringen om å tilbe Satan, men bedraget lå også i hvordan han beskrev Moses som en menneskesønn. Husk at Herren nettopp hadde fortalt Moses at han var en sønn av Gud, skapt i Den enbårnes lignelse.

Djevelen var nådeløs i sitt forsøk på å lure Moses, men Moses motsatte seg og sa: “Vik fra meg, Satan, for bare denne ene Gud, som er herlighets Gud, vil jeg tilbe.”6 Moses husket hvem han var ‒ en Guds sønn.

Herrens ord til Moses gjelder dere og meg. Vi er skapt i Guds eget bilde, og han har et verk for oss å utføre. Djevelen prøver å bedra ved å få oss til å glemme hvem vi egentlig er. Hvis vi ikke forstår hvem vi er, er det vanskelig å forstå hvem vi kan bli.

Avledning

Motstanderen prøver også å avlede oss fra Kristus og hans pakts sti. Eldste Ronald A. Rasband har sagt: “Satans plan er å ta oppmerksomheten bort fra åndelige vitnesbyrd, mens Herrens ønske er å opplyse og engasjere oss i hans verk.”7

I vår tid er det mange avledninger, herunder Twitter, Facebook, Instagram, virtual reality-spill og mye mer. Disse teknologiske fremskrittene er fantastiske, men hvis vi ikke er forsiktige, kan de avlede oss fra å oppfylle vårt guddommelige potensial. Å bruke dem på riktig måte kan frembringe himmelens kraft og la oss være vitne til mirakler idet vi prøver å samle det adspredte Israel på begge sider av sløret.

La oss være forsiktige og ikke lettsindige når det gjelder bruk av teknologi.8 Søk kontinuerlig etter måter som teknologien kan bringe oss nærmere Frelseren på og lar oss utføre hans arbeid, mens vi forbereder oss på hans annet komme.

Motløshet

Sist, men ikke minst, ønsker djevelen at vi skal bli motløse. Vi kan bli motløse når vi sammenligner oss med andre eller føler at vi ikke lever opp til forventningene, inkludert våre egne.

Da jeg begynte på doktorgradstudiene mine, følte jeg meg motløs. Studiet hadde bare plass til fire studenter det året, og de andre studentene var fremragende. De hadde bedre testresultater og mer arbeidserfaring i ledende stillinger, og de utstrålte trygghet på egne evner. Etter de to første ukene av studiet begynte motløsheten og tvilen å feste grepet, nesten så det overveldet meg.

Jeg bestemte meg for at hvis jeg skulle fullføre dette fireårige studiet, skulle jeg lese hele Mormons bok hvert semester. Hver dag mens jeg leste, gjenkjente jeg Frelserens erklæring om at Den hellige ånd ville lære meg alle ting og ville bringe alle ting til min erindring.9 Det bekreftet hvem jeg er som en Guds sønn, minnet meg om ikke å sammenligne meg med de andre, og ga meg trygghet i min guddommelige rolle til å kunne lykkes.10

Mine kjære venner, dere må aldri la noen stjele deres lykke. Ikke sammenlign dere med andre. Husk Frelserens kjærlige ord: “Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke.”11

Hvordan klarer vi det? Hvordan kan vi finne denne freden, huske hvem vi er og overvinne djevelens tre metoder?

Husk først at det største og første bud er å elske Gud av hele vårt hjerte, av all makt, sinn og styrke.12 Alt vi gjør, skulle være motivert av vår kjærlighet til ham og hans Sønn. Når vi utvikler vår kjærlighet til dem ved å holde deres bud, vil vår evne til å elske oss selv og elske andre vokse. Vi vil begynne å tjene familie, venner og naboer fordi vi vil se dem slik Frelseren ser dem ‒ som Guds sønner og døtre.13

For det annet: Be til Faderen i Jesu Kristi navn hver dag, hver dag, hver dag.14 Det er gjennom bønn at vi kan føle Guds kjærlighet og vise vår kjærlighet til ham. Gjennom bønn uttrykker vi takknemlighet og ber om styrke og mot til å overlate vår vilje til Gud og bli veiledet og ledet i alle ting.

Jeg oppfordrer dere til å “be til Faderen med all hjertets iver om å bli fylt med denne kjærlighet … så dere kan bli Guds sønner [og døtre], så vi, når han viser seg, skal være lik ham”.15

For det tredje: Les og studer Mormons bok hver dag, hver dag, hver dag.16 Mitt studium av Mormons bok pleier å gå bedre når jeg leser med et spørsmål i tankene. Når vi leser med et spørsmål, kan vi motta åpenbaring og forstå at profeten Joseph Smith snakket sant da han erklærte: “Mormons bok [er] den mest korrekte av alle jordens bøker … og … et menneske [vil] komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.”17 Mormons bok inneholder Kristi ord og hjelper oss å huske hvem vi er.

Til slutt: Ta nadverden med en bønn i hjertet hver uke, hver uke, hver uke. Det er ved pakter og prestedømsordinanser, herunder nadverden, at guddommelighetens kraft blir tilkjennegitt i vårt liv.18 Eldste David A. Bednar har sagt: “Nadverdens ordinans er en hellig og gjentatt oppfordring om å omvende seg oppriktig og bli åndelig fornyet. Det å ta del i nadverden i seg selv, ettergir ikke synder. Men når vi forbereder oss samvittighetsfullt og deltar i denne hellige ordinans med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, er løftet at Herrens ånd alltid kan være hos oss.”19

Når vi ydmykt tar del i nadverden, husker vi Jesu lidelse i den hellige hagen kalt Getsemane og hans offer på korset. Vi uttrykker takknemlighet til Faderen for å ha sendt sin enbårne Sønn, vår Forløser, og viser vår villighet til å holde hans bud og alltid minnes ham.20 Det er åndelig opplysning knyttet til nadverden ‒ den er personlig, den er kraftfull og den er nødvendig.

Mine venner, jeg lover at når vi gjør vårt beste for å elske Gud av hele vårt hjerte, be i Jesu Kristi navn, studere Mormons bok og ta del i nadverden med en bønn i hjertet, vil vi ha evnen, med Herrens styrke, til å overvinne djevelens bedrag, til å minimere avledninger som begrenser vårt guddommelige potensial, og til å motstå den motløshet som reduserer vår evne til å føle kjærligheten fra vår himmelske Fader og hans Sønn. Vi vil fullt ut forstå hvem vi er som sønner og døtre av Gud.

Brødre og søstre, jeg gir dere min kjærlighet og vitner om at jeg vet at vår himmelske Fader lever og at Jesus er Kristus. Jeg elsker dem. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden. Vi har en guddommelig befaling om å samle Israel og forberede verden til Messias’ annet komme. I Jesu Kristi navn. Amen.