2010–2019
Åndelig kapasitet
Generalkonferansen i oktober 2019


Åndelig kapasitet

Som Jesu Kristi trofaste disippel, kan du motta personlig inspirasjon og åpenbaring som er i samsvar med hans bud, som er skreddersydd til deg.

Da jeg dro fra Unge kvinners leir i sommer, ga en flott ung kvinne meg en lapp. På den stilte hun spørsmålet: “Hvordan kan jeg gjenkjenne når Gud prøver å fortelle meg noe?” Jeg elsker spørsmålet hennes. Vår sjel lengter etter en forbindelse med vårt himmelske hjem. Vi ønsker å føle at det er behov for oss og at vi kan være nyttige. Men til tider strever vi med å skjelne mellom våre egne tanker og Den hellige ånds milde tilskyndelser. Fordums og nyere tids profeter har undervist at hvis noe “innbyr og lokker til å gjøre godt, kommer det fra Kristus.”1

President Russell M. Nelson har kommet med denne enkle, mektige innbydelsen: “Mine kjære brødre og søstre, jeg ber dere innstendig om å øke deres åndelige kapasitet til å motta åpenbaring … Velg å gjøre det åndelige arbeidet som kreves for å nyte Den hellige ånds gave og høre Åndens røst oftere og tydeligere.”2

Mitt ønske i dag er å tale til dere fra hjertet om fire måter dere kan øke deres åndelige kapasitet til å motta åpenbaring.

1. Vær bevisst på å skape tid og rom til å høre Guds røst

Når du bruker din handlefrihet til å sette av tid hver dag for å komme nærmere Guds røst, spesielt i Mormons bok, vil hans røst over tid bli tydeligere og mer familiær for deg.

I motsetning kan distraksjoner og støy som fyller verden og vårt hjem og vårt liv gjøre det vanskeligere å høre hans røst. Disse distraksjonene kan oppta vårt sinn og hjerte på en slik måte at det ikke blir plass til Den hellige ånds milde tilskyndelser.

Profeten Joseph Smith underviste at oftest åpenbarer Gud seg “til enkeltpersoner når de har vært i enerom, ute i villmarken eller på åkrene, og det vanligvis uten støy eller tumult.”3

Satan ønsker å adskille oss fra Guds røst ved å holde oss borte fra disse stille stedene. Hvis Gud snakker med en mild, lav røst, trenger du og jeg å komme nærmere for å høre den. Bare forestill deg hva som ville skje hvis vi var like opptatt av å være tilkoblet himmelen som vi er av å være tilkoblet Wi-Fi! Velg et tidspunkt og et sted for å lytte til Guds røst hver dag. Og hold denne hellige avtalen med nøyaktighet, for det er så mye som avhenger av den!

2. Handle umiddelbart

Når du mottar tilskyndelser og deretter handler målbevisst, kan Herren bruke deg. Jo mer du handler, desto mer familiær blir Åndens røst. Du vil i økende grad gjenkjenne Guds veiledning og at han er “villig … til å åpenbare sitt sinn og sin vilje.”4 Hvis du nøler, vil du kanskje glemme tilskyndelsen eller gå glipp av sjansen til å hjelpe noen for Gud.

3. Få ditt ærend fra Herren

Den bønn vår himmelske Fader synes ivrig etter å besvare er vår bønn om å bli ledet til noen som trenger vår hjelp. President Eyring har undervist oss om å søke åpenbaring ved å spørre Gud hvem vi kan hjelpe for Ham. “Hvis du stiller slike spørsmål, vil Den hellige ånd komme og du vil føle tilskyndelser til ting som du kan gjøre for andre. Når du går og gjør disse tingene, går du Herrens ærend, og når du går Herrens ærend, kvalifiserer du deg til Den hellige ånds gave.”5

Du kan be og spørre Herren om et ærend. Når du gjør det, kan han bruke dine ordinære ferdigheter til å utføre sitt ekstraordinære verk.

Bilde
Søster Craigs bestefar Fritz Lundgren

Min morfar, Fritz Hjalmar Lundgren, emigrerte fra Sverige da han var 19 år gammel. Han kom til Amerika, alene, med en koffert og bare seks års formell skolegang. Ute av stand til å snakke engelsk, kom han til Oregon og arbeidet der som tømmerhugger, og ble, sammen med min mormor og min mor, medlem av Kirken. Han presiderte aldri over en menighet, men som trofast hjemmelærer bragte han mer enn 50 forskjellige familier tilbake til aktivitet i Kirken. Hvordan gjorde han det?

Etter morfars død, gjennomgikk jeg en eske med papirene hans og kom over et brev som var skrevet av en mann som hadde kommet tilbake til Kirken på grunn av morfars kjærlighet. I brevet sto det: “Bror Fritz’ hemmelighet, tror jeg, er at han alltid går vår himmelske Faders ærend.”

Brevet var fra bror Wayne Simonis. Bestefar besøkte ham og ble kjent med hvert av familiemedlemmene. Da tiden var inne, fortalte bestefar dem at det var behov for dem, og han innbød dem til å komme til kirken. Men den søndagen våknet bror Simonis med et dilemma – han var ikke ferdig med å bytte tak på huset sitt og det var ventet regn den uken. Han bestemte seg for at han skulle gå til kirken, hilse på bestefar, men deretter dra hjem for å gjøre ferdig taket. Familien hans kunne være tilstede på nadverdsmøtet uten ham.

Planen hans fungerte helt fint helt til han, på taket, hørte noen som klatret opp stigen. Med hans egne ord: “Da jeg kikket opp … sto bror Fritz på toppen av stigen. Han bare smilte bredt til meg. Først ble jeg forlegen og følte meg som en liten unge som var blitt avslørt i å skulke skolen. Så … ble jeg sint. [Men bror Fritz bare] tok av seg dressjakken og hang den på stigen. Da han rullet opp ermene på den hvite skjorten sin, vendte han seg mot meg og sa: ‘Bror Simonis, har du en ekstra hammer? Dette arbeidet må være svært viktig ellers ville du ikke ha gått fra familien din, og hvis det er så viktig, ønsker jeg å hjelpe deg.’ Da jeg så inn i øynene hans, så jeg bare vennlighet og Kristus-lignende kjærlighet. Sinnet forlot meg … Jeg la ned redskapene mine den søndagen og fulgte min gode venn ned stigen og tilbake til møtehuset.”

Morfar hadde fått sitt ærend fra Herren, og han visste at han var ute for å sanke inn bortkomne sauer. På samme måte som de fire mennene som bar sin lamme venn opp på taket og senket ham ned for at han skulle bli helbredet av Jesus Kristus,6 førte bestefars ærend ham opp på et tak. Herren gir åpenbaring til dem som søker å hjelpe andre.

4. Ha tro og tillit

Nylig leste jeg i Skriftene om en annen stor misjonær som fikk sitt ærend fra Herren. Aaron underviste lamanittenes konge, som undret seg over hvorfor ikke Aarons bror Ammon også hadde kommet for å undervise ham. “Og Aaron sa til kongen: Se, Herrens Ånd har ledet ham en annen vei.7

Ånden talte til mitt hjerte: Enhver av oss har forskjellige misjoner å utføre, og noen ganger kan Ånden lede oss “en annen vei.” Det er mange måter å bygge opp Guds rike som Jesu Kristi paktinngående og paktoverholdende disipler på. Som hans trofaste disippel, kan du motta personlig inspirasjon og åpenbaring i samsvar med hans bud, og som er skreddersydd til deg. Du har en unik misjon å utføre i livet og vil bli gitt unik veiledning for å utføre den.

Nephi, Jareds bror og til og med Moses hadde alle store hav de skulle krysse – og hver av dem gjorde det på forskjellig måte. Nephi gjorde “fint tømmermannsarbeide.”8 Jareds bror bygget båter som var “tette som kar,”9 og Moses “gikk midt gjennom havet på tørr grunn.”10

Hver av dem fikk personlig rettledning, skreddersydd til dem, og hver enkelt hadde tillit og handlet. Herren er oppmerksom på dem som adlyder, og vil med Nephis ord: “[berede] en vei for [oss] så [vi] kan utføre det han befaler [oss].”11 Legg merke til at Nephi sier “en vei” – ikke “veien.”

Går vi glipp av eller avviser vi personlige ærender fra Herren fordi han har forberedt “en vei” som er annerledes enn den vi forventer?

Min morfar ble ledet til et uvanlig sted – i dress, på et tak, på en søndag. Stol på at Herren leder deg, selv om veien ser annerledes ut enn du forventet eller er annerledes enn andres.

Siste dagers hellige kommer i mange former og størrelser, men “alle er like for Gud” – “sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne,” enslig eller gift, rik eller fattig, gammel eller ung, livslangt medlem eller nylig konvertitt.12 Uansett hvem du er eller hva din situasjon er, er du innbudt til Herrens bord.13

Når det å søke og gjøre Faderens vilje blir et vanlig mønster i ditt dagligliv, vil du selvfølgelig bli ledet til forandring og omvendelse.

Kirkens nye program for barn og ungdom er bygget på grunnvollen av å lære å søke åpenbaring, finne ut hva Herren ønsker at vi skal gjøre, og deretter handle ifølge denne rettledningen. Enhver av oss, uansett alder eller omstendigheter, kan arbeide med flid for å søke, motta og handle. Når du følger dette evige mønsteret som er forordnet for vår tid, vil du komme nærmere Jesus Kristus – hans kjærlighet, hans lys, hans rettledning, hans fred og hans helbredelse og styrkende kraft. Og du vil øke din åndelige kapasitet til å bli et instrument i hans hender hver dag for å utføre hans store verk. I Jesu Kristi navn. Amen.