Generalkonferanse
Bli som Ham
Generalkonferansen oktober 2020


Bli som Ham

Bare med Frelserens guddommelige hjelp kan vi alle utvikle oss mot å bli som ham.

Til og med for den omhyggelige studenten av Jesu Kristi liv og virke, er Frelserens formaning om å være “likesom jeg er” 1 fryktinngytende og tilsynelatende uoppnåelig. Kanskje du er som meg – altfor klar over dine mangler og feiltrinn, slik at du kan synes det er psykisk mer komfortabelt å gå på en sti uten noen oppoverbakke og med liten vekst. “Denne læren er utvilsomt urealistisk og en overdrivelse”, rasjonaliserer vi, når vi komfortabelt velger minste motstands vei, og dermed brenner færre kalorier av nødvendig endring.

Men hva om det å bli “likesom [han er]” ikke er billedlig, selv i vår jordiske tilstand? Hva om det, til en viss grad, er oppnåelig i dette liv og i sannhet en forutsetning for å være sammen med Ham igjen? Hva om “likesom jeg er” er nøyaktig og presis det Frelseren mente? Hva så? Hvilken innsats ville vi være villige til å gi for å innby hans mirakuløse kraft inn i vårt liv, slik at vi kan forandre selve vår natur?

Eldste Neal A. Maxwell underviste: “Når vi grunner på at vi har blitt befalt av Jesus å bli som ham, ser vi at vår tilstand i øyeblikket ikke nødvendigvis er ugudelig, men snarere halvhjertet og mangler entusiasme for hans sak – som er vår sak også! Vi hyller, men etterligner ham sjelden.” 2 En ung forstander, Charles M. Sheldon, uttrykte lignende oppfatninger på denne måten: “Vår kristendom elsker sin letthet og komfort for høyt til å ta opp alt som er så grovt og tungt som et kors.” 3

Alle er faktisk underlagt befalingen om å bli som Ham, akkurat som Jesus Kristus ble som Faderen. 4 Etterhvert som vi har fremgang, blir vi mer fullstendige, ferdige og fullt utviklet. 5 Slik undervisning er ikke basert på en sekts læresetninger, men kommer direkte fra Mesteren selv. Det er gjennom denne linsen livet skulle leves, kommunikasjonsmåter vurderes og relasjoner utvikles. Det finnes i sannhet ingen annen måte å helbrede sårene fra brutte forhold eller et splittet samfunn på enn gjennom at hver enkelt av oss mer fullstendig etterligner Fredsfyrsten. 6

La oss overveie hvordan vi kan iverksette en gjennomtenkt, bevisst og tilsiktet streben etter å bli som han er ved å oppnå Jesu Kristi egenskaper.

Oppriktig forpliktelse

For noen år siden sto min hustru og jeg ved foten av Japans høyeste fjell, Mount Fuji. Da vi begynte vår oppstigning, så vi opp til toppen langt borte, og lurte på om vi ville komme dit.

Bilde
Fuji-fjellet

Etterhvert som vi gikk oppover ble vi utmattet, fikk såre muskler og virkninger av høyden satte inn. Psykisk ble det viktig for oss bare å fokusere på neste skritt. Vi sa: “Jeg kommer meg kanskje ikke så snart til toppen, men jeg kan ta dette neste skrittet akkurat nå.” Over tid ble den overveldende oppgaven til slutt oppnåelig – skritt for skritt.

Det første skrittet på denne veien til å bli som Jesus Kristus, er å få ønsket om å gjøre det. Å forstå formaningen om å være som ham er bra, men denne forståelsen må kobles sammen med en lengsel etter å forvandle oss selv, ett skritt om gangen, utover det naturlige menneske. 7 For å utvikle ønsket, må vi vite hvem Jesus Kristus er. Vi må vite noe om hans karakter, 8 og vi må se etter hans egenskaper i Skriftene, gudstjenester og andre hellige steder. Når vi begynner å kjenne til mer om Ham, vil vi se hans egenskaper gjenspeilet i andre. Dette vil oppmuntre oss i vår egen søken, for hvis andre i noen grad kan oppnå hans egenskaper, kan vi også gjøre det.

Hvis vi er ærlige overfor oss selv, hvisker Kristi lys 9 i oss at det er avstand mellom hvor vi er sammenlignet med det vi ønsker av Frelserens karakter. 10 Slik ærlighet er sentral hvis vi skal utvikle oss til å bli som ham. Ærlighet er jo også en av hans egenskaper.

Bilde
Forvrenging i morsomt speil

De av oss som er modige, kan vurdere å spørre et betrodd familiemedlem, en ektefelle, en venn eller en åndelig leder, hvilken av Jesu Kristi egenskaper vi trenger – og vi må kanskje stålsette oss for svaret! Noen ganger ser vi oss selv som i forvrengte, morsomme speil som viser oss at vi enten er mye rundere eller mye slankere enn vi egentlig er.

Betrodde venner og familie kan hjelpe oss å se oss selv mer presist, men selv de, så kjærlige og hjelpsomme de enn ønsker å være, kan se ting på en ufullkommen måte. Som følge av dette er det avgjørende at vi også spør vår kjærlige himmelske Fader hva vi har behov for og hvor vi skulle fokusere vår innsats. Han har et fullkomment syn på oss og vil kjærlig vise oss våre svakheter. 11 Du vil kanskje finne ut at du trenger større tålmodighet, ydmykhet, nestekjærlighet, kjærlighet, håp, flid eller lydighet for å nevne noen. 12

For ikke lenge siden hadde jeg en gripende opplevelse da en kjærlig leder i Kirken ga et svært direkte forslag om at jeg kunne trenge en større grad av en bestemt egenskap. Han var kjærlig, uten å forvrenge sannheten. Samme kveld delte jeg denne opplevelsen med min hustru. Hun var barmhjertig og nestekjærlig selv da hun sa seg enig i hans forslag. Den hellige ånd bekreftet for meg at deres råd kom fra en kjærlig himmelsk Fader.

Det kan også være nyttig å ærlig gjennomføre aktiviteten som omhandler Kristus-lignende egenskaper i kapittel 6 i Forkynn mitt evangelium. 13

Når du har gjort en ærlig vurdering og besluttet å starte turen opp på fjellet, vil du måtte omvende deg. President Russell M. Nelson underviste kjærlig: “Når vi velger å omvende oss, velger vi å forandre oss! Vi lar Frelseren omforme oss til den beste versjonen av oss selv. Vi velger å vokse åndelig og motta glede – gleden av forløsning i Ham. Når vi velger å omvende oss, velger vi å bli mer lik Jesus Kristus.” 14

Å bli som Jesus Kristus er, vil kreve at vi forandrer vårt hjerte og sinn, ja, vår karakter, og å gjøre det er bare mulig ved Jesu Kristi frelsende nåde. 15

Identifisere og handle

Nå som du har bestemt deg for å forandre deg og omvende deg og har søkt veiledning gjennom bønn, grunnet ærlig og kanskje rådført deg med andre, må du velge en egenskap som du vil være ivrig fokusert på. Du må forplikte deg til å anstrenge deg og utøve meningsfylt innsats. Disse egenskapene tilegner man seg ikke lettvint og plutselig, men gjennom hans nåde vil de komme gradvis mens du bestreber deg.

Kristus-lignende egenskaper er gaver fra en kjærlig himmelsk Fader for å velsigne oss og dem vi omgås. Følgelig vil vår innsats for å oppnå disse egenskapene kreve inderlige bønner om hans guddommelige hjelp. Hvis vi søker disse gavene så vi kan tjene andre på en bedre måte, vil han velsigne oss for vår innsats. Et selvisk ønske om en gave fra Gud vil ende i skuffelse og frustrasjon.

Ved å fokusere dypt på én nødvendig egenskap, vil det, når du går fremover for å oppnå denne egenskapen, begynne å tilfalle deg andre egenskaper. Kan noen som fokuserer dypt på nestekjærlighet ikke vokse i kjærlighet og ydmykhet? Kan noen som fokuserer på lydighet ikke oppnå større flid og håp? Din betydelige innsats for å oppnå én egenskap blir tidevannet som hever alle båtene i havnen.

Skriv ned og fortsett

Det er viktig for meg når jeg streber etter å bli som Ham at jeg skriver ned mine opplevelser og det jeg lærer. Mens jeg studerer med en av hans egenskaper dypt i mitt sinn, blir Skriftene nye når jeg ser eksempler på denne egenskapen i hans læresetninger, hans tjenestegjerning og hans disipler. Jeg blir også mer fokusert på å gjenkjenne egenskapen i andre. Jeg har sett flotte personer både i og utenfor Kirken som har egenskaper som ligner hans. De er mektige eksempler på hvordan disse egenskapene kan bli tilkjennegitt i vanlige, dødelige mennesker gjennom hans kjærlige nåde.

For å oppnå fremgang, må du legge inn vedvarende innsats. Omtrent som det å bestige et fjell krever forberedelse før, og utholdenhet og standhaftighet under oppstigningen, vil også denne reisen kreve virkelig innsats og offer. Sann kristendom, der vi streber etter å bli som vår Mester, har alltid krevd vår beste innsats. 16

Så en kort advarsel. Befalingen om å bli som Ham, er ikke ment å få deg til å føle deg skyldig, uverdig eller uelsket. Hele vår jordiske erfaring handler om fremgang, prøving, feiling og å lykkes. Selv om min hustru og jeg kan ha ønsket at vi kunne lukke øynene og på magisk vis transportere oss selv til toppen, er det ikke det livet dreier seg om.

Du er god nok, du er elsket, men det betyr ikke at du er fullkommen ennå. Det er arbeid å gjøre i dette livet og i det neste. Bare med Hans guddommelige hjelp kan vi alle utvikle oss mot å bli som ham.

I disse tider, når “alle ting skal være i forvirring, og … frykt [tilsynelatende er] over alle folk,” 17 er den eneste motgift, det eneste botemiddel, å strebe etter å bli som Frelseren, 18 hele menneskehetens gjenløser 19 , Verdens lys, 20 og å søke etter Ham som erklærte: “Jeg er veien.” 21

Bilde
Forløseren

Jeg vet at det å bli som ham gjennom hans guddommelige hjelp og styrke, er oppnåelig skritt for skritt. Hvis ikke, ville han ikke ha gitt oss denne befalingen. 22 Jeg vet dette – delvis fordi jeg ser hans egenskaper i så mange av dere. Jeg vitner om disse tingene i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. 3 Nephi 27:27. For beslektede formaninger fra Frelseren, se Matteus 5:48 (“Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen”); 1 Johannes 2:6 (“Den som sier at han blir i ham, han er også skyldig til å vandre slik som han vandret”); Mosiah 3:19 (“For det naturlige menneske er en fiende av Gud og har vært det fra Adams fall og vil evindelig og alltid være det, med mindre det føyer seg etter Den Hellige Ånds tilskyndelser og avlegger det naturlige menneske og blir en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning og blir som et barn, lydig, saktmodig, ydmyk, tålmodig, full av kjærlighet, villig til å bøye seg for alt som Herren finner gavnlig å pålegge det, likesom et barn bøyer seg for sin far”); Alma 5:14 (“Og se, nå spør jeg dere, mine brødre i kirken: Er dere blitt åndelig født av Gud? Har dere fått hans bilde i deres ansikter?”); 3 Nephi 12:48 (“Måtte dere derfor være fullkomne som jeg er, eller likesom deres Fader i himmelen er fullkommen”).

  2. Neal A. Maxwell, Even as I Am (1982), 16.

  3. Charles M. Sheldon, In His Steps (1979), 185.

  4. Se Lære og pakter 93:12–17.

  5. Se Matteus 5:48.

  6. Se Jesaja 9:6; 2 Nephi 19:6.

  7. Se 1 Korinterbrev 2:14; Mosiah 3:19.

  8. Se Matteus 7:23; 25:12; Mosiah 26:24; David A. Bednar, “Hadde dere kjent meg”, Liahona, nov. 2016, 102–5.

  9. Se Lære og pakter 93:2.

  10. Se Moroni 7:12–19.

  11. Se Ether 12:27.

  12. Se Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet, (2007), kapittel 6, “Hvordan utvikler jeg Kristus-lignende egenskaper?” Henvisninger til andre av Frelserens egenskaper er utbredt i Skriftene. Noen eksempler er Mosiah 3:19; Alma 7:23; Trosartiklene 1:13.

  13. Se Forkynn mitt evangelium, 132.

  14. Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67.

  15. Se Bible Dictionary, “Grace”; Veiledning til Skriftene “Nåde”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

  16. Se Sheldon, In His Steps, 246: “Hvis vår definisjon av å være en kristen ganske enkelt er å nyte tilbedelsens privilegium, være generøs uten kostnad for oss selv, ha en god og lett tid omgitt av hyggelige venner og ved å ha komfortable ting, leve respektabelt og på samme tid unngå verdens store plager med synd og vanskeligheter fordi det gir for mye smerte å tåle det – hvis dette er vår definisjon av kristendom, er vi helt klart langt fra å følge i Hans fotspor som tråkket veien med stønn og tårer og hulk av kvaler for en tapt menneskehet; som svettet som det var store blodsdråper som ropte fra det oppreiste korset: ‘Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?’”

  17. Lære og pakter 88:91.

  18. Se Jesaja 43:3.

  19. Se Job 19:25.

  20. Se Johannes 8:12.

  21. Johannes 14:6.

  22. Se 1 Nephi 3:7.