Generalkonferanse
Vi taler om Kristus
Generalkonferansen oktober 2020


Vi taler om Kristus

Når verden snakker mindre om Jesus Kristus, la oss snakke mer om ham.

Jeg uttrykker min kjærlighet til dere, våre kjære venner og trosfeller. Jeg har beundret deres tro og mot de siste månedene, mens denne verdensomspennende pandemien har forstyrret vårt liv og tatt dyrebare familiemedlemmer og kjære venner.

I denne perioden med usikkerhet har jeg følt en uvanlig takknemlighet for min sikre kunnskap om at Jesus er Kristus. Har dere følt det slik? Det er vanskeligheter som tynger hver enkelt av oss, men alltid foran oss står han som ydmykt erklærte: “Jeg er veien og sannheten og livet.”1 Selv om vi utholder en tid med fysisk avstand til andre, trenger vi aldri å utholde en tid med åndelig avstand til Ham som kjærlig kaller på oss: “Kom til meg.”2

Som en ledestjerne på en klar, mørk himmel lyser Jesus Kristus opp vår vei. Han kom til jorden i en beskjeden stall. Han levde et fullkomment liv. Han helbredet syke og oppreiste døde. Han var en venn av de glemte. Han lærte oss å gjøre godt, adlyde og ha kjærlighet for hverandre. Han ble korsfestet på et kors og reiste seg majestetisk tre dager senere for å la oss og dem vi er glad i, leve på den andre siden av graven. Med sin uforlignelige barmhjertighet og nåde påtok han seg våre synder og vår lidelse og bragte tilgivelse når vi omvender oss og fred i livets stormer. Vi elsker ham. Vi tilber ham. Vi følger ham. Han er vår sjels anker.

Selv om denne åndelige overbevisningen vokser i oss, er det interessant nok mange som vet svært lite om Jesus Kristus, og i noen deler av verden hvor hans navn har blitt forkynt i århundrer, avtar troen på Jesus Kristus. De tapre hellige i Europa har opplevd en nedgang i troen i sine land gjennom mange år.3 Dessverre avtar også troen her i USA. En fersk studie viste at i løpet av de siste ti årene har 30 millioner mennesker i USA gått bort fra å tro på Jesu Kristi guddommelighet.4 Når vi ser på verden som helhet, forutsier en annen studie at i de kommende tiårene vil de som forlater kristendommen, være mer enn dobbelt så mange som dem som tar imot den.5

Vi respekterer naturligvis alles rett til å velge, men vår himmelske Fader erklærte: “Dette er min Sønn, den elskede. Hør ham!”6 Jeg vitner om at dagen vil komme da hvert kne vil bøye seg og hver tunge bekjenne at Jesus er Kristus.7

Hvordan skal vi reagere på forandringene som skjer i verden? Mens noen forsømmer sin tro, søker andre etter sannheten. Vi har påtatt oss Frelserens navn. Hva mer skal vi gjøre?

President Russell M. Nelsons forberedelse

En del av svaret kan komme når vi husker hvordan Herren underviste president Russell M. Nelson i månedene før han ble kalt som Kirkens president. I en tale ett år før han ble kalt oppfordret president Nelson oss til et dypere studium av de 2200 henvisningene til navnet Jesus Kristus som er oppført i Topical Guide.8

Bilde
President Nelson studerer Skriftene

Tre måneder senere, på generalkonferansen i april, talte han om hvordan dette dypere studiet av Jesus Kristus hadde påvirket ham sterkt, selv med hans mange år som trofast disippel. Søster Wendy Nelson spurte ham om dets innvirkning. Han svarte: “Jeg er et nytt menneske!” Han var et nytt menneske? I en alder av 92, et nytt menneske? President Nelson forklarte:

“Når vi investerer tid i å lære om Frelseren og hans sonoffer, blir vi tilbøyelige til å [følge ham] …

Vi [får et] urokkelig fokus på Frelseren og hans evangelium.9

Frelseren sa: “Se hen til meg i enhver tanke.”10

I en verden med arbeid, bekymringer og verdige anstrengelser holder vi vårt hjerte, vårt sinn og våre tanker innrettet mot ham som er vårt håp og vår frelse.

Hvis et fornyet studium av Frelseren bidro til å forberede president Nelson, kan det ikke også hjelpe oss å forberede oss?

Bilde
President Russell M. Nelson

Da president Nelson understreket Kirkens navn, sa han: “Hvis vi … skal ha tilgang til kraften i Jesu Kristi forsoning – til å rense og helbrede oss, til å styrke og foredle oss og til slutt opphøye oss – må vi tydelig anerkjenne ham som kilden til denne kraften.”11 President Nelson lærte oss at konsekvent bruk av Kirkens riktige navn, noe som kan virke lite, ikke er lite i det hele tatt, men vil forme verdens fremtid.

Et løfte knyttet til din forberedelse

Jeg lover dere at når dere forbereder dere, slik president Nelson gjorde, vil dere også bli annerledes, tenke mer på Frelseren og snakke om ham oftere og med mindre nøling. Når dere blir enda mer kjent med og glad i ham, vil deres ord strømme lettere, slik de gjør når dere snakker om et av deres barn eller om en god venn. De som lytter til dere, vil føle mindre for å debattere eller avvise dere og mer for å lære av dere.

Dere og jeg snakker om Jesus Kristus, men kanskje vi kan gjøre det litt bedre. Hvis verden kommer til å snakke mindre om ham, hvem skal snakke mer om ham? Det skal vi! Sammen med andre hengivne kristne!

Vi skulle snakke om Kristus i vårt hjem

Finnes det bilder av Frelseren i vårt hjem? Snakker vi ofte med våre barn om Jesu lignelser? “Historiene om Jesus [er] som en bris over troens ulmende glør i våre barns hjerter.”12 Når deres barn stiller dere spørsmål, kan dere bevisst overveie å undervise om det Frelseren underviste om. Hvis barnet deres for eksempel spør: “Pappa, hvorfor ber vi?” kan dere svare: “Det er et godt spørsmål. Husker du da Jesus ba? La oss snakke om hvorfor han ba og hvordan han ba.”

“Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus … så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder.”13

Vi skulle snakke om Kristus i kirken

Dette samme skriftstedet tilføyer at “vi forkynner om Kristus”.14 La oss i våre gudstjenester fokusere på Frelseren Jesus Kristus og den gave hans sonoffer er. Dette betyr ikke at vi ikke kan fortelle om en opplevelse fra vårt eget liv eller dele tanker fra andres. Selv om vårt emne kan dreie seg om familier eller tjeneste eller templer eller en nylig misjon, skulle alt i vår tilbedelse peke på vår Herre Jesus Kristus.

For 30 år siden talte president Dallin H. Oaks om et brev han hadde mottatt “fra en mann som sa han hadde vært tilstede på [et nadverdsmøte] og lyttet til sytten vitnesbyrd uten å høre Frelseren bli nevnt.”15 President Oaks sa så: “Kanskje denne beskrivelsen er overdrevet, [men] jeg siterer den fordi den gir oss alle en levende påminnelse.”16 Han oppfordret oss så til å snakke mer om Jesus Kristus i våre taler og klassediskusjoner. Jeg har sett at vi fokuserer stadig mer på Kristus på våre møter i Kirken. La oss bevisst fortsette med denne svært positive innsatsen.

Vi skulle snakke om Kristus med andre

La oss være mer åpne og villige til å snakke om Kristus med menneskene rundt oss. President Russell M. Nelson har sagt: “Jesu Kristi sanne disipler er villige til å skille seg ut, si ifra og være annerledes enn verdens innbyggere.”17

Noen ganger tror vi at en samtale med noen må føre til at de kommer til kirken eller treffer misjonærene. La Herren veilede dem når de er villige, mens vi tenker mer på vårt ansvar for å være en røst for ham, omtenksomme og åpne om vår tro. Eldste Dieter F. Uchtdorf har lært oss at når noen spør oss om helgen vår, skulle vi være villige til med glede å svare at vi elsket å høre Primær-barna synge: “Jeg prøver å ligne Jesus”.18 La oss vennlig vitne om vår tro på Kristus. Hvis noen nevner et problem i sitt privatliv, kan vi si: “John, Mary, du vet at jeg tror på Jesus Kristus. Jeg har tenkt på noe han sa som kan hjelpe deg.”

Vær mer åpne på sosiale medier når dere snakker om deres tillit til Kristus. De fleste vil respektere deres tro, men hvis noen er avvisende når dere snakker om Frelseren, kan dere fatte mot ved hans løfte: “Salige er dere når de spotter og forfølger dere … for min skyld … For stor er den lønn dere har i himmelen.”19 Vi bryr oss mer om å være hans tilhengere enn å bli “likt” av våre egne følgere. Peter sa: “Vær alltid beredt til å forsvare dere … for det håp som bor i dere.”20 La oss snakke om Kristus.

Mormons bok er et mektig vitne om Jesus Kristus. Nesten hver side vitner om Frelseren og hans guddommelige misjon.21 En forståelse av hans forsoning og nåde gjennomsyrer dens sider. Som ledsager til Det nye testamente hjelper Mormons bok oss bedre å forstå hvorfor Frelseren kom for å redde oss og hvordan vi i større grad kan komme til ham.

Noen av våre medkristne er til tider usikre på vår tro og våre motiver. La oss oppriktig glede oss sammen med dem over vår felles tro på Jesus Kristus og på Det nye testamente som vi alle er glad i. I tiden fremover vil de som tror på Jesus Kristus, trenge hverandres vennskap og støtte.22

Bilde
Verdens lys

Når verden snakker mindre om Jesus Kristus, la oss snakke mer om ham. Når vi viser hva som virkelig bor i oss som hans disipler, vil mange rundt oss være beredt til å lytte. Når vi deler lyset vi har mottatt fra ham, vil hans lys og hans overmåte store frelsende kraft skinne på dem som er villige til å åpne sitt hjerte. Jesus sa: “Jeg [kommer] som et lys til verden.”23

Vi skulle styrke vårt ønske om å snakke om Kristus

Ingenting styrker mitt ønske om å snakke om Kristus mer enn å se for meg hans tilbakekomst. Selv om vi ikke vet når han vil komme, vil hendelsene ved hans tilbakekomst være svimlende! Han vil komme i himmelens skyer i majestetisk storhet og herlighet sammen med alle sine hellige engler. Ikke bare noen få engler, men alle hans hellige engler. Dette er ikke de rødkinnede kjerubene malt av Rafael som finnes på våre valentinskort. Dette er århundrenes engler, englene som ble sendt for å lukke løvers munn,24 for å åpne fengselsdører,25 for å bekjentgjøre Hans etterlengtede fødsel,26 for å trøste Ham i Getsemane,27 for å berolige Hans disipler ved Hans himmelfart,28 og for å innlede evangeliets strålende gjengivelse.29

Bilde
Det annet komme

Kan dere forestille dere å bli tatt opp for å møte ham, enten på denne eller den andre siden av sløret?30 Det er hans løfte til de rettferdige. Denne fantastiske opplevelsen vil prege vår sjel for alltid.

Hvor takknemlige vi er for vår kjære profet, president Russell M. Nelson, som har styrket vårt ønske om å elske Frelseren og forkynne hans guddommelighet. Jeg er et øyenvitne til Herrens hånd over ham og åpenbaringens gave som veileder ham. President Nelson, vi venter ivrig på dine råd.

Mine kjære venner over hele verden, la oss snakke om Kristus og se frem til hans strålende løfte: “Hver den som bekjenner meg for menneskene, ham skal også jeg kjennes ved for min Far.”31 Jeg vitner om at han er Guds Sønn. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Johannes 14:6.

  2. Matteus 11:28.

  3. Se Niztan Peri-Rotem, “Religion and Fertility in Western Europe: Trends across Cohorts in Britain, France and the Netherlands”, European Journal of Population, mai 2016, 231–65, ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4875064.

  4. “[65 prosent] av amerikanske voksne beskriver seg selv som kristne når de blir spurt om sin religion, en nedgang på 12 prosentpoeng det siste tiåret. I mellomtiden utgjør den religiøst ikke-tilknyttede andelen av befolkningen, som beskriver sin religiøse identitet som ateistisk, agnostisk eller ‘ingenting spesielt’, nå 26 %, en økning fra 17 % i 2009” (Pew Research Center, “In U.S., Decline of Christianity Continues at Rapid Pace”, 17. okt. 2019, pewforum.org).

  5. Se Pew Research Center, “The Future of World Religions: Population Growth Projections, 2010–2050”, 2. april 2015, pewforum.org.

  6. Markus 9:7; Lukas 9:35; se også Matteus 3:17; Joseph Smith – Historie 1:17.

  7. Se Filipperne 2:9–11.

  8. Se Russell M. Nelson, “Profeter, lederskap og guddommelig lov” (verdensomspennende andakt for ungdom, 8. jan. 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  9. Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Liahona, mai 2017, 40–41.

  10. Lære og pakter 6:36.

  11. Russell M. Nelson, “Kirkens riktige navn”, Liahona, nov. 2018, 88.

  12. Neil L. Andersen, “Å, la meg høre om Jesus”, Liahona, mai 2010, 108.

  13. 2 Nephi 25:26.

  14. 2 Nephi 25:26.

  15. Dallin H. Oaks, “Another Testament of Jesus Christ” (temakveld ved Brigham Young University, 6. juni 1993), 7, speeches.byu.edu.

  16. Dallin H. Oaks, “Vitner om Kristus”, Lys over Norge, jan. 1991, 31.

  17. Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, 40.

  18. Se Dieter F. Uchtdorf, “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Liahona, mai 2019, 17; “Jeg prøver å ligne Jesus”, Barnas sangbok, 40.

  19. Matteus 5:11-12.

  20. 1 Peter 3:15.

  21. “Da [de profetiske skriverne i Mormons bok] skrev sitt vitnesbyrd om den lovede Messias, nevnte de en form for hans navn i gjennomsnitt hvert 1,7 vers. [De] henviste til Jesus Kristus ved bokstavelig talt 101 forskjellige navn … Når vi vet at et vers vanligvis består av én setning, ser det ut til at vi i snitt ikke kan lese to setninger i Mormons bok uten å se en eller annen form for Kristi navn” (Susan Easton Black, Finding Christ through the Book of Mormon [1987], 5, 15).

    “Selv om ordene sone eller forsoning i en eller annen form bare forekommer én gang i kong Jakobs oversettelse av Det nye testamente, forekommer de 35 ganger i Mormons bok. Som et annet testamente om Jesus Kristus kaster det dyrebart lys over hans forsoning” (Russell M. Nelson, “Forsoningen”, Lys over Norge, jan. 1997, 32).

  22. De som forlater kristendommen i USA, er yngre. “Mer enn åtte av ti medlemmer av den stille generasjon (de som er født mellom 1928 og 1945) beskriver seg selv som kristne (84 %), i likhet med tre fjerdedeler av babyboomerne (76 %). I skarp kontrast beskriver bare halvparten av tusenårsgenerasjonen (49 %) seg som kristne. Fire av ti er religiøse ‘ingen’ og én av ti i tusenårsgenerasjonen identifiserer seg med ikke-kristne trossamfunn” (“In U.S., Decline of Christianity Continues”, pewforum.org).

  23. Johannes 12:46.

  24. Se Daniel 6:22.

  25. Se Apostlenes gjerninger 5:19.

  26. Se Lukas 2:2–14.

  27. Se Lukas 22:42-43.

  28. Se Apostlenes gjerninger 1:9–11.

  29. Se Lære og pakter 13; 27:12–13; 110:11–16; Joseph Smith – Historie 1:27–54.

  30. Se 1 Tessalonikerbrev 4:16–17; Lære og pakter 88:96–98.

  31. Matteus 10:32.