2010–2019
Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv
April 2017


Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv

Jesu Kristi evangelium er fylt med hans kraft, som er tilgjengelig for enhver oppriktig søkende Guds datter eller sønn.

Mine kjære brødre og søstre, vi lever i en svært vanskelig evangelieutdeling. Utfordringer, kontroverser og innfløkte problemstillinger virvler rundt oss. Vår turbulente tid ble forutsett av Frelseren. Han advarte oss og sa at i vår tid ville motstanderen vekke sinne i menneskenes hjerter og lede dem på villspor.1 Men vår himmelske Fader mente aldri at vi skulle håndtere labyrinten av personlige problemer og samfunnsspørsmål på egenhånd.

Gud elsket verden så høyt at han sendte sin enbårne Sønn2 for å hjelpe oss.3 Og hans Sønn Jesus Kristus ga sitt liv for oss. Alt dette for at vi kunne få tilgang til guddommelig kraft – tilstrekkelig kraft til å takle vår tids byrder, hindringer og fristelser.4 I dag vil jeg tale om hvordan vi kan bringe vår Herre og Mester Jesu Kristi kraft inn i vårt liv.

Vi begynner ved å lære om ham.5 “Det er umulig for [oss] å bli frelst i uvitenhet.”6 Jo mer vi vet om Frelserens virksomhet og misjon7 – jo mer vi forstår av hans lære8 og hva han gjorde for oss – desto mer vet vi at han kan gi oss den kraft vi trenger i vårt liv.

Tidligere i år ba jeg de unge voksne i Kirken om å vie en del av sin tid hver uke til å studere alt Jesus sa og gjorde slik det er nedtegnet i standardverkene.9 Jeg oppfordret dem til å la skriftstedhenvisningene om Jesus Kristus i Topical Guide bli deres personlige læreplan.10

Jeg ga denne utfordringen fordi jeg allerede hadde tatt den selv. Jeg leste og understreket alle versene om Jesus Kristus som er oppført under hovedoverskriften og de 57 undertitlene i Topical Guide.11 Da jeg avsluttet denne spennende øvelsen, spurte min hustru hvilken virkning det hadde hatt på meg. Jeg sa: “Jeg et nytt menneske!”

Jeg følte fornyet hengivenhet til ham da jeg lese om igjen i Mormons bok Frelserens egen uttalelse om sin misjon i jordelivet. Han erklærte:

“Jeg kom til verden for å gjøre min Faders vilje fordi min Fader sendte meg.

Og min Fader sendte meg så jeg kunne bli løftet opp på korset.”12

Som siste-dagers-hellige kaller vi hans misjon for Jesu Kristi forsoning, som gjorde oppstandelse til en realitet for alle og gjorde evig liv mulig for dem som omvender seg fra sine synder og mottar og holder nødvendige ordinanser og pakter.

Det er læremessig ufullstendig å snakke om Herrens sonoffer ved forkortede uttrykk som for eksempel “forsoningen” eller “forsoningens styrkende kraft” eller “å anvende forsoningen” eller “å bli styrket av forsoningen”. Disse utsagnene utgjør en reell fare for å lede vår tro på villspor ved å behandle hendelsen som om den hadde levende eksistens og evner uavhengig av vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus.

Ifølge Faderens store og evige plan var det Frelseren som led. Det var Frelseren som brøt dødens bånd. Det var Frelseren som betalte prisen for våre synder og overtredelser, og visker dem ut på betingelse av vår omvendelse. Det er Frelseren som befrir oss fra fysisk og åndelig død.

Det finnes ingen formløs enhet som kalles “forsoningen” som vi kan søke hjelp, helbredelse, tilgivelse eller styrke fra. Jesus Kristus er kilden. Hellige begreper som forsoning og oppstandelse beskriver hva Frelseren gjorde ifølge Faderens plan, slik at vi kan leve med håp i dette liv og få evig liv i den kommende verden. Frelserens sonoffer – den sentrale handling i hele menneskehetens historie – forstås best og verdsettes mest når vi uttrykkelig og tydelig knytter den til ham.

Betydningen av Frelserens misjon ble ettertrykkelig understreket av profeten Joseph Smith, som erklærte: “De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette.”13

Det var nettopp denne uttalelsen av profeten som ga insentiv for 15 profeter, seere og åpenbarere til å utstede og undertegne sitt vitnesbyrd for å markere 2000-årsdagen for Herrens fødsel. Dette historiske vitnesbyrdet har tittelen “Den levende Kristus”.14 Mange medlemmer har lært dets sannheter utenat. Andre vet knapt nok at det finnes. Når dere ønsker å lære mer om Jesus Kristus, oppfordrer jeg dere til å studere “Den levende Kristus”.

Når vi investerer tid i å lære om Frelseren og hans sonoffer, blir vi tilbøyelige til å delta i noe annet som er nødvendig for å få tilgang til hans kraft: Vi velger å ha tro på ham og følge ham.

Jesu Kristi sanne disipler er villige til å skille seg ut, si ifra og være annerledes enn verdens innbyggere. De er uforferdede, trofaste og modige. Jeg hørte om slike disipler på et oppdrag i Mexico nylig, der jeg møtte offentlige tjenestemenn så vel som ledere av andre trossamfunn. Hver av dem takket meg for våre medlemmers heroiske og vellykkede innsats for å beskytte og bevare sterke ekteskap og familier i deres land.

Det er ikke enkelt eller går automatikk i å bli slike effektive disipler. Vi må holde urokkelig fokus på Frelseren og hans evangelium. Det er mentalt krevende å anstrenge seg for å se hen til ham i enhver tanke.15 Men når vi gjør det, forsvinner tvil og frykt.16

Jeg hørte nylig om en fryktløs, ung laurbærpike. Hun ble invitert til å delta i en delstatskonkurranse for skolen sin på samme kveld som hun hadde lovet å delta på et Hjelpeforeningsmøte i staven. Da hun ble klar over konflikten og forklarte for konkurransens funksjonærer at hun måtte forlate konkurransen tidlig for å delta på et viktig møte, fikk hun høre at hun ville bli diskvalifisert hvis hun gjorde det.

Hva gjorde denne laurbærpiken? Hun holdt sitt løfte om å delta på Hjelpeforeningens fellesmøte. Som lovet, ble hun diskvalifisert fra delstatskonkurransen. På spørsmål om sin beslutning svarte hun ganske enkelt: “Kirken er da viktigere, ikke sant?”

Tro på Jesus Kristus driver oss til å gjøre ting vi ellers ikke ville gjøre. Tro som motiverer oss til handling, gir oss bedre tilgang til hans kraft.

Vi kan også øke Frelserens kraft i vårt liv når vi inngår hellige pakter og holder disse paktene med nøyaktighet. Våre pakter binder oss til ham og gir oss guddommelig kraft. Som trofaste disipler, omvender vi oss og følger ham ned i dåpens vann. Vi vandrer på paktens vei for å motta andre nødvendige ordinanser.17 Og heldigvis gjør Guds plan det mulig at disse velsignelsene kan tilbys forfedre som døde uten en mulighet til å oppnå dem i løpet av sitt jordiske liv.18

Paktslojale menn og kvinner søker etter måter å holde seg uplettet av verden på, slik at ingenting kan hindre deres tilgang til Frelserens kraft. En trofast hustru og mor skrev nylig dette: “Dette er vanskelige og farefulle tider. Hvor velsignet vi er som har økt kunnskap om frelsesplanen og inspirert veiledning fra kjærlige profeter, apostler og ledere for å hjelpe oss å seile trygt på disse stormfulle havene. Vi har vendt oss fra vanen vi hadde med å slå på radioen om morgenen. I stedet hører vi nå på en generalkonferansetale på mobiltelefonene våre hver morgen mens vi forbereder oss til en ny dag.”

En annen måte å bringe Frelserens kraft inn i vårt liv på, er å strekke oss opp til ham i tro. Den slags strekking krever flittig og konsentrert innsats.

Bilde
Kvinnen som rørte ved kanten av Frelserens kappe

Husker dere historien i Bibelen om kvinnen som i 12 år led av svekkelse?19 Hun utøvet stor tro på Frelseren, og utbrøt: “Kan jeg få røre, om så bare ved hans klær, så blir jeg frisk.”20

Denne trofaste og fokuserte kvinnen måtte strekke seg så langt hun kunne for å få tilgang til hans kraft. Hennes fysiske strekking var et symbol på hennes åndelige strekking.

Mange av oss har ropt fra dypet av vårt hjerte en variant av denne kvinnens ord: “Om jeg bare åndelig kunne strekke meg nok til å bringe Frelserens kraft inn i mitt liv, ville jeg kunne takle min hjerteskjærende situasjon. Jeg ville vite hva jeg skulle gjøre. Og jeg ville ha styrke til å gjøre det.”

Når du strekker deg opp etter Herrens kraft i ditt liv med samme intensitet som en som er i ferd med å drukne har som kaver og gisper etter luft, vil du få kraft fra Jesus Kristus. Når Frelseren vet at du virkelig ønsker å strekke deg opp til ham – når han kan føle at ditt hjertes største ønske er å bringe hans kraft inn i ditt liv – vil du bli ledet av Den hellige ånd til å vite nøyaktig hva du skal gjøre.21

Når du åndelig strekker deg lenger enn du noensinne før har gjort, vil hans kraft strømme til deg.22 Og da vil du forstå den dype betydningen av ordene vi synger i salmen “Guds Ånd som en ild”:

Direkte oversatt fra engelsk står det at Herren forøker de helliges forståelse…

Tegn på Guds kraft og kunnskapen om ham utbres over jorden,

og sløret over jorden begynner å revne.23

Jesu Kristi evangelium er fylt med hans kraft, som er tilgjengelig for enhver oppriktig søkende Guds datter eller sønn. Det er mitt vitnesbyrd at når vi bringer hans kraft inn i vårt liv, vil både han og vi juble.24

Som et av hans spesielle vitner, erklærer jeg at Gud lever! Jesus er Kristus! Hans Kirke er gjenopprettet på jorden! Guds profet på jorden i dag er president Thomas S. Monson, som jeg oppholder av hele mitt hjerte. Jeg vitner om dette og uttrykker min kjærlighet og velsignelse til hver av dere, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.