2010–2019
Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte
Generalkonferansen april 2019


Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte

Uansett hvor du befinner deg på jorden, er det mange muligheter til å dele Jesu Kristi evangeliums gode nyheter.

I forrige måned ble De tolv invitert av vår kjære profet, president Russell M. Nelson, til å reise sammen med ham til innvielsen av Roma Italia tempel. Mens vi var på reise, tenkte jeg på apostelen Paulus og hans reiser. På hans tid ville en reise fra Jerusalem til Roma ha tatt omtrent 40 dager. I dag, med et av mine favorittfly, tar det mindre enn 3 timer.

Bibelforskere tror at Paulus var i Roma da han skrev flere av sine brev, som var svært viktige for å styrke Kirkens medlemmer da så vel som nå.

Paulus og de andre medlemmene av Kirken i fordums tid, de tidlige-dagers-hellige, var personlig kjent med offer. Mange ble alvorlig forfulgt, til og med til døden.

I de siste 200 årene har medlemmer av Jesu Kristi gjenopprettede kirke, de siste-dagers-hellige, også opplevd forfølgelse av mange slag. Men til tross for denne forfølgelsen (og noen ganger på grunn av den), har Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige fortsatt å vokse og finnes nå rundt om på hele jorden.

Det er mye å gjøre

Men før vi baker en kake, kaster konfetti og gratulerer oss selv med denne bemerkelsesverdige suksessen, gjør vi imidlertid klokt i å se denne veksten i et større perspektiv.

Det er rundt regnet syv og en halv milliarder mennesker i verden, sammenlignet med omtrent 16 millioner medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige – i sannhet en svært liten flokk.1

Samtidig synker antallet troende kristne i noen deler av verden.2

Selv i Herrens gjenopprettede kirke – og selv om det totale medlemstallet fortsetter å vokse – er det altfor mange som ikke gjør krav på velsignelsene ved regelmessig deltagelse i Kirken.

Med andre ord, uansett hvor du befinner deg på jorden, er det mange muligheter til å dele Jesu Kristi evangeliums gode nyheter3 med mennesker du møter, omgås eller studerer, arbeider eller bor sammen med.

I løpet av det siste året har jeg hatt den spennende anledningen å være dypt involvert i Kirkens verdensomspennende misjonæraktiviteter. Jeg har ofte grunnet på og bedt angående Frelserens store befaling til sine disipler – oss, hans barn – til å “gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn”.4

Jeg kjempet med spørsmålet “hvordan kan vi, som medlemmer og Kristi disipler på best mulig måte oppfylle denne store befalingen i vårt dagligliv?”

I dag innbyr jeg deg til å grunne på det samme spørsmålet i ditt hjerte og sinn.5

Et spesielt talent for misjonærarbeid

Kirkens ledere har lagt vekt på oppfordringen “ethvert medlem en misjonær!” i flere tiår.6

Medlemmer av Jesu Kristi Kirke – både i tidligere tider så vel som i vår tid – har med entusiasme og glede delt evangeliet med venner og bekjente. Deres hjerte brenner på grunn av vitnesbyrdet om Jesus Kristus, og de ønsker oppriktig at andre skal få oppleve den samme glede som de har funnet i Frelserens evangelium.

Noen medlemmer av Kirken ser ut til å ha et spesielt talent for dette. De elsker å være evangeliets ambassadører. De tjener frimodig og frydefullt og leder arbeidet som medlem-misjonærer.

Noen av oss andre er imidlertid mer nølende. Når misjonærarbeid drøftes på Kirkens møter, senkes hodene sakte inntil de forsvinner bak benkeraden, med øynene fokusert på Skriftene eller lukket i dyp meditasjon for å unngå øyekontakt med andre medlemmer.

Hvorfor er det slik? Kanskje vi føler oss skyldige fordi vi ikke gjør mer for å dele evangeliet med andre. Kanskje vi føler oss usikre på hvordan vi skal gjøre det. Eller kanskje vi er redde for å bevege oss utenfor vår komfortsone.

Jeg forstår dette.

Men husk at Herren aldri har forlangt feilfri misjonærinnsats på ekspert-nivå. I stedet “[krever Herren] hjertet og et villig sinn.”7

Hvis du allerede gjør misjonærarbeid med glede, vær så snill og fortsett med det, og vær et eksempel for andre. Herren vil velsigne deg.

Hvis du imidlertid føler at du har slept føttene etter deg når det gjelder å dele evangeliets budskap med andre, kan jeg foreslå fem ting som ikke skulle gi deg skyldfølelse og som alle kan gjøre for å delta i Frelserens store befaling om å samle Israel?

Fem enkle forslag

For det første: Kom nærmere Gud. Det største og første bud er å elske Herren.8 Det er en av hovedgrunnene til hvorfor vi er her på jorden. Spør deg selv: “Tror jeg virkelig på vår himmelske Fader?”

“Er jeg glad i og stoler jeg på ham?”

Jo nærmere du kommer vår himmelske Fader, desto mer vil hans lys og glede skinne fra ditt indre. Andre vil legge merke til at det er noe unikt og spesielt med deg. Og de vil spørre om det.

For det annet: Fyll ditt hjerte med kjærlighet til andre. Dette er det andre store budet.9 Prøv å virkelig se på alle rundt deg som et Guds barn. Vis omsorg for dem – uansett om navnet deres står på din liste for omsorgstjeneste eller ei.

Le sammen med dem. Gled deg sammen med dem. Gråt sammen med dem. Respekter dem. Helbred, løft og styrk dem.

Streb etter å etterligne Kristi kjærlighet og ha medfølelse med andre – selv de som er uvennlig mot deg, som gjør narr av deg og ønsker å skade deg. Vær glad i dem og behandle dem også som vår himmelske Faders barn.

For det tredje: Streb etter å gå på disippelens vei. Når din kjærlighet til Gud og hans barn blir dypere, blir din forpliktelse til å følge Jesus Kristus også sterkere.

Du lærer om hans vei ved å nyte hans ord og gi akt på og anvende læresetningene til vår tids profeter og apostler. Du får større selvtillit og mot til å følge hans vei når du kommuniserer med vår himmelske Fader med et lærevillig, ydmykt hjerte.

Å gå på disippelens vei krever øvelse – hver dag, litt etter litt, “nåde for nåde”,10 “linje på linje.”11 Noen ganger to skritt fremover og ett tilbake.

Det viktige er at du ikke gir opp, at du fortsetter å prøve å få det til. Du vil til slutt bli flinkere, lykkeligere og mer ekte. Å snakke med andre om din tro vil bli normalt og naturlig. Evangeliet vil faktisk bli en slik vesentlig, dyrebar del av livet ditt at det vil føles unaturlig å ikke snakke om det med andre. Det vil kanskje ikke skje umiddelbart – det er en livslang innsats. Men det vil skje.

For det fjerde: Del det du har i ditt hjerte. Jeg ber ikke om at du skal stå på gatehjørnet med en megafon og rope ut vers fra Mormons bok. Det jeg ber om er at du alltid ser etter muligheter til å snakke om din tro på naturlige og normale måter med folk – både personlig så vel som på Internett. Jeg ber om at du “[står] som … [et vitne]”12 om evangeliets kraft til alle tider – og når det er nødvendig, bruker ord.13

Fordi Jesu Kristi evangelium er “Guds kraft til frelse”, kan du være frimodig, modig og ydmyk når du deler det med andre.14 Frimodighet, mot og ydmykhet kan synes som motstridende egenskaper, men de er ikke det. De reflekterer Frelserens innbydelse om å ikke skjule evangeliets verdier og prinsipper under en skjeppe, men å la ditt lys skinne, slik at dine gjerninger kan prise vår Fader i himmelen.15

Det finnes så mange normale og naturlige måter å gjøre dette på, fra hverdagslige vennlige handlinger til personlige vitnesbyrd på YouTube, Facebook, Instagram eller Twitter, til enkle samtaler med folk du møter. I år lærer vi fra Det nye testamente i vårt hjem og i Søndagsskolen. Hvilken fantastisk mulighet til å innby venner og naboer til kirken og til ditt hjem for å lære om Frelseren sammen med deg. Del Gospel Library-appen med dem, der de kan finne Kom, følg med meg. Hvis du kjenner ungdom og deres familier, gi dem heftet Til styrke for ungdom, og innby dem til å komme og se hvordan våre ungdommer streber for å etterleve disse prinsippene.

Hvis noen spør deg om hvordan du hadde det i helgen, ikke nøl med å snakke om hva du opplevde i kirken. Fortell om de små barna som sto foran forsamlingen og ivrig sang om hvordan de prøver å ligne Jesus. Snakk om gruppen av ungdommer som brukte tid på å hjelpe de gamle på eldresenteret å samle sammen personlige historier. Snakk om den nylige endringen i søndagens møteplan og hvordan det har vært til velsignelse for familien din. Eller forklar hvorfor vi vektlegger at dette er Jesu Kristi Kirke og at vi er siste-dagers-hellige, akkurat som medlemmer av Kirken i fordums tid også ble kalt hellige.

På en hvilken som helst måte som føles naturlig og normal for deg, del med folk hvorfor Jesus Kristus og hans kirke er viktig for deg. Innby dem til å “kom[me] og se.”16 Oppfordre dem deretter til å komme og bidra. Det er utallige muligheter for folk til å bidra i Kirken.

Be ikke bare om at misjonærene må finne de utvalgte. Be daglig av hele ditt hjerte om at du vil finne dem som vil komme og se, komme og bidra og komme og bli værende. Involver heltidsmisjonærene. De er som engler, klare til å hjelpe!

Når du deler de gode nyhetene, Jesu Kristi evangelium, gjør det med kjærlighet og tålmodighet. Hvis vi samhandler med andre med den eneste forventingen om at de snart skal iføre seg dåpstøy og spørre etter veien til nærmeste dåpsbasseng, gjør vi det på feil måte.

Noen som kommer for å se vil kanskje aldri bli medlem av Kirken, noen vil bli det senere. Det er deres valg. Men det forandrer ikke vår kjærlighet til dem. Og det forandrer ikke vår entusiastiske innsats med å fortsette å innby enkeltpersoner og familier til å komme og se, komme og bidra og komme og bli værende.

For det femte: Stol på at Herren vil utføre sine mirakler. Forstå at det ikke er din jobb å omvende folk. Det er Den hellige ånds rolle. Din rolle er å dele det som er i ditt hjerte og leve i samsvar med din tro.

Så ikke bli motløs hvis noen ikke umiddelbart tar imot evangeliets budskap. Det er ikke et personlig nederlag.

Det er mellom den enkelte og vår himmelske Fader.

Din rolle er å elske Gud og å elske din neste, hans barn.

Tro, elske og gjøre.

Følg denne veien, og Gud vil utrette mirakler gjennom deg for å velsigne sine dyrebare barn.

Disse fem forslagene vil hjelpe deg å gjøre det Jesu Kristi disipler har gjort fra gammelt av. Hans evangelium og hans kirke er en svært viktig del av ditt liv og av hvem du er og hva du gjør. Derfor, innby andre til å komme og se og komme og bidra, og Gud vil utføre sitt frelsesverk og de vil komme og bli værende.

Men hva om det er vanskelig?

“Men,” spør du kanskje, “hva om jeg gjør alt dette og folk reagerer negativt? Hva om de er kritiske til Kirken? Hva om de ikke vil være venn med meg lenger?”

Ja, det kan skje. Fra gammelt av har Jesu Kristi disipler ofte blitt forfulgt.17 Apostelen Peter sa: “… som [du] har del i Kristi lidelser, skal [du] glede [deg]”.18 De tidlige hellige gledet seg over “at de var aktet verdige til å bli vanæret for Navnets skyld.”19

Husk at Herren arbeider på forunderlige måter. Det kan hende at ved din Kristus-lignende reaksjon på avvisning kan et hardt hjerte bli bløtgjort.

Som en Herren Jesu Kristi apostel velsigner jeg deg med frimodighet til å være et levende vitnesbyrd på evangeliets verdier, med mot til å alltid bli gjenkjent som et medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, med ydmykhet til å bidra i Hans verk som et uttrykk for din kjærlighet til vår himmelske Fader og hans barn.

Mine kjære venner, dere vil glede dere over å vite at dere er en viktig del i den lenge forutsagte innsamlingen av Israel, som forbereder Kristi komme i “makt og stor herlighet, med alle de hellige engler”.20

Vår himmelske Fader kjenner deg. Herren er glad i deg. Gud vil velsigne deg. Dette verket er forordnet av ham. Du kan klare dette. Vi kan alle klare det sammen.

Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Den store profeten Nephi så i et syn at selv om Guds Lams kirke skulle utbres “over hele jorden,” ville dens totale “antall [være] få” på grunn av ugudelighet i verden (1 Nephi 14:12; se også Lukas 12:32).

  2. For eksempel avdekket en nylig studie av Pew Research Center at i USA har “prosentandelen av voksne (18 år og eldre) som beskriver seg selv som kristne falt med nesten åtte prosentpoeng på bare syv år, fra 78,4% i … 2007 til 70,6% i 2014. I den samme perioden har prosentandelen av amerikanere som ikke er tilknyttet noen religion eller beskriver seg selv som ateister, agnostikere eller ‘ingen spesiell’ – økt med mer enn seks poeng, fra 16,1% til 22,8%” (“America’s Changing Religious Landscape”, Pew Research Center, 12. mai 2015, pewforum.org).

  3. Ordet evangelium betyr “gode nyheter”. De gode nyhetene er at Jesus Kristus har utført en fullkommen forsoning som vil forløse hele menneskeheten fra døden og belønne hver person ut fra hans eller hennes handlinger. Denne forsoningen begynte med Hans rolle i den førjordiske verden, fortsatte under hans jordiske liv og endte med hans strålende oppstandelse. De bibelske opptegnelse om hans jordiske liv, virke og offer kalles evangeliene: Matteus, Markus, Lukas og Johannes.

  4. Matteus 28:19.

  5. “Sannelig sier jeg dere, mine venner, jeg gir dere disse mine ord for at dere kan grunne på dem i deres hjerter” (Lære og pakter 88:62).

    “Men se, jeg sier deg at du må tenke det ut i ditt sinn, så må du adspørre meg om det er riktig, og hvis det er riktig, vil jeg forårsake en brennende følelse i ditt bryst, derfor skal du føle at det er riktig” (Lære og pakter 9:8).

  6. President David O. McKay oppfordret “ethvert medlem [til å være] en misjonær” da han presiderte over den europeiske misjon fra 1922 til 1924, og han delte det samme budskap med Kirken på generalkonferansen så tidlig som i 1952 (se “‘Every Member a Missionary’ Motto Stands Firm Today”, Church News, 20. feb. 2015, news.ChurchofJesusChrist.org).

  7. Lære og pakter 64:34.

  8. Se Matteus 22:37–38.

  9. Se Matteus 22:39.

  10. Lære og pakter 93:12.

  11. Jesaja 28:10 [se 2 Nephi 28:30].

  12. Mosiah 18:9.

  13. Denne tanken blir ofte tilskrevet Frans av Assisi; se også Johannes 10:36–38.

  14. Romerne 1:16.

  15. Se Matteus 5:15–16.

  16. Johannes 1:47; uthevelse tilføyd.

  17. Se Johannes 15:18.

  18. 1 Peter 4:13, English Standard Version; se også vers 1–19 for mer om hvordan Jesu Kristi tilhengere skulle se på lidelse for evangeliets sak.

  19. Apostlenes gjerninger 5:41.

  20. Lære og pakter 45:44.