2010–2019
Jesu Kristi sanne, rene og enkle evangelium
Generalkonferansen april 2019


Jesu Kristi sanne, rene og enkle evangelium

Å elske Gud og å elske vår neste er det doktrinære grunnlaget for omsorgstjeneste: Hjemme-sentrert og Kirke-støttet læring, åndelig tilbedelse på sabbatsdagen og arbeidet med å frelse sjeler.

Mine brødre og søstre, det er vanskelig for meg å tro at det er 71 år siden, i 1948, at jeg var misjonær i England, og 44 år siden min hustru Barbara og jeg reiste med familien vår til Canada da jeg var president for Canada Toronto misjon. I april 1976, mens jeg virket der, ble jeg kalt til De syttis første quorum, og i 1985 ble jeg uventet kalt til De tolv apostlers quorum. I motsetning til mine tidligere kall som innbefattet fremtidige avløsninger, er ikke det å bli avløst fra mitt kall til De tolv det beste alternativet akkurat nå. Jeg ber imidlertid om at den dagen først kommer når jeg har utført alt Herren har bedt meg gjøre.

Når jeg tenker på mine siste 43 år i tjeneste som generalautoritet og privilegiet jeg har hatt til å tjene vår himmelske Faders barn, har jeg begynt å innse mer fullt og helt at han ønsker at alle hans barn skal finne fred, glede og lykke i sitt liv.

Profeten Lehi underviste: “Mennesket er til for å kunne ha glede.”1 Det er mange grunner til at fred, glede og lykke kan unnslippe oss i dette livet, blant annet fattigdom, krig, naturkatastrofer og uventede tilbakeslag innen arbeid, helse og familieforhold.

Men selv om vi ikke har kontroll over de ytre kreftene som påvirker vårt liv her på jorden, kan vi når vi anstrenger oss for å bli den Herre Jesu Kristi trofaste disipler, finne fred, glede og lykke til tross for verdens vanskeligheter som virvler rundt oss.

Et av mine barn sa en gang: “Pappa, jeg lurer på om jeg noen gang kommer til å klare det.” Jeg svarte: “Alt vår himmelske Fader ber oss om, er at vi hver dag gjør så godt vi bare kan.” Brødre og søstre, gjør så godt du kan hver dag, og før du aner det vil du innse at din himmelske Fader kjenner deg og at han elsker deg. Og når du vet det – virkelig vet det – vil livet ditt ha virkelig hensikt og mening og du vil bli fylt av glede og fred.

Frelseren, som er verdens lys, sa: “Hver den som tror på meg, [skal ikke] bli i mørket.”2

“Jesus Kristus er det navn som er gitt av Faderen, og det er ikke gitt noe annet navn hvorved [vi] kan bli frelst.

“Derfor må alle mennesker påta seg det navn som er gitt av Faderen.”3

Skriftene lærer oss at Satan ønsker å lede mennesker ut i mørke. Alle hans anstrengelser handler om å stenge ute det lys og den sannhet som finnes i Jesus Kristus og hans evangelium. Som Lehi underviste sine barn, “forsøker [djevelen] å gjøre alle mennesker ulykkelige likesom han selv er.”4 Hvis vår himmelske Faders “gjerning og … herlighet” er å “tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv”,5 er Lucifers “gjerning” å tilveiebringe Guds barn elendighet og uendelig smerte. Synd og overtredelse demper Kristi lys i vårt liv. Derfor søker vi å sole oss i Kristi lys, som bringer fred, glede og lykke.

I løpet av de siste 18 månedene har Herren inspirert sin profet og apostlene til å iverksette en rekke vidunderlige justeringer. Jeg frykter imidlertid at de åndelige hensiktene med disse justeringene kan gå tapt i begeistringen over selve forandringene.

Joseph F. Smith sa: “Jesu Kristi sanne, rene og enkle evangelium har blitt gjengitt. Vi er ansvarlige for at det blir bevart på jorden.”6 Han la til at det sanne, rene og enkle evangelium er “Kristi frelsende læresetninger”.7

I trosartiklene underviste profeten Joseph Smith at “hele menneskeheten kan bli frelst gjennom Kristi forsoning ved å adlyde evangeliets lover og ordinanser.”8

Evangeliets første prinsipper er tro på Herren Jesus Kristus, omvendelse, dåp, Den hellige ånds gave og å holde ut til enden. Hans bror Hyrum underviste: “Forkynn evangeliets første prinsipper – forkynn dem om igjen. Du vil oppdage at dag for dag vil nye tanker og mer lys angående dem bli åpenbart for deg. Du kan få større forståelse av dem … så de blir klare for deg. Da vil du bli i stand til å få dem [du] underviser, til å forstå dem bedre.”9

Den beste måten vi kan se Kirkens åndelige hensikter på, er å etterleve Kristi sanne, rene og enkle læresetninger, samt å anvende Frelserens to store bud: “Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte.… Du skal elske din neste som deg selv.”10

Lydighet mot disse to budene gir en måte å oppleve mer fred og glede på. Når vi elsker og tjener Herren og elsker og tjener vår neste, er det naturlig at vi vil føle mer lykke som ikke kan komme til oss på noen bedre måte.

Å elske Gud og vår neste er det doktrinære grunnlaget for omsorgstjeneste, hjemme-sentrert og Kirke-støttet læring, åndelig tilbedelse på sabbatsdagen og arbeidet med å frelse sjeler på begge sider av sløret, støttet i Hjelpeforeningene og eldstenes quorumer. Alt dette er basert på de guddommelige budene om å elske Gud og å elske vår neste. Kan det være noe mer grunnleggende, mer fundamentalt og enklere enn dette?

Å etterleve evangeliets sanne, rene og enkle plan vil gi oss mer tid til å besøke enker, enkemenn, foreldreløse, ensomme, syke og fattige. Vi vil få fred, glede og lykke i vårt liv når vi tjener Herren og vår neste.

Sabbatsdag-justeringene som vektlegger hjemme-sentrert og Kirke-støttet læring og studium av evangeliet, er en anledning til å fornye vår ånd og vår hengivenhet til Gud innenfor hjemmets vegger. Hva kan være enklere, mer grunnleggende og dyptgripende? Brødre og søstre, kan dere se at det å lære og undervise evangeliet i familien er en viktig måte å finne glede og lykke i livet på?

Frelseren sa, idet han talte om sabbaten: “For sannelig, dette er en dag som er gitt dere til å hvile fra deres arbeide og til å vie deres andakt til Den Aller Høyeste.”11 Han tilføyde: “For at din glede kan være fullkommen … [gjennom] glede og bønn … [skulle dere gjøre] dette med takksigelse, med glade hjerter og blidt åsyn … og med et frydefullt hjerte og blidt åsyn.”12

Vennligst legg merke til noen av nøkkelordene i denne åpenbaringen: glede, [fryderop], takksigelse, glade hjerter, frydefullt hjerte og blidt åsyn. Det virker på meg som om det å overholde sabbatsdagen skulle gi oss et smil om munnen.

Bilde
hilsen i kirken

Når vi yter omsorg på en høyere og helligere måte, vennligst tenk over hvor viktig det er at vi hilser på alle som kommer til våre møter i Kirken, spesielt nye medlemmer og besøkende. Vi skulle alle glede oss over å synge salmene, og lytte oppmerksomt til ordene i nadverdsbønnene med et åpent hjerte og sinn.

Trosbaserte vitnesbyrd på våre faste- og vitnesbyrdsmøter ledes av et medlem av biskopsrådet, som deler et kort vitnesbyrd som er fokusert på lykkens plan og Kristi sanne, rene og enkle evangelium. Alle andre skulle følge dette eksempelet. Vi må huske at det finnes andre steder som egner seg til å dele historier eller fortelle om spennende reiser. Når vi holder vårt vitnesbyrd enkelt og fokusert på Kristi evangelium, vil han gi åndelig fornyelse idet vi deler vårt vitnesbyrd med hverandre.

Effektiv omsorgstjeneste sees best gjennom en linse som er fokusert på det å elske Gud og vår neste. Enkelt sagt yter vi omsorgstjeneste fordi vi elsker vår himmelske Fader og hans barn. Vår omsorgstjeneste vil være mer vellykket dersom vi lar omsorgstjeneste være enkelt. Størst glede kommer fra de enkle tingene i livet, så vi må passe på å ikke tro at mer må føyes til de justeringene vi har mottatt for å bygge tro og sterke vitnesbyrd i Guds barns hjerter.

La oss ikke komplisere ting med enda flere møter, forventninger eller krav. Hold det enkelt. Det er i denne enkelheten du vil finne freden, gleden og lykken jeg har snakket om.

I mange år har formålene med lederskap i Kirken, slik som det står i Håndbok 2, vært klare og enkle, og jeg siterer derfra:

Bilde
familie ved tiendeoppgjør

“Ledere oppfordrer alle medlemmer til å motta alle viktige prestedømsordinanser, holde de ledsagende pakter og bli kvalifisert til opphøyelse og evig liv …

Bilde
par ved tempelet

Voksne: Oppfordre alle voksne til å være verdige til å motta tempelets ordinanser. Lære alle voksne å finne frem til sine forfedre og utføre stedfortredende tempelordinanser for dem.

Bilde
ordinasjon til prestedømmet
Bilde
unge kvinner med tempelordinanskort

Ungdom: Hjelpe til med å forberede hver ung mann til å motta Det melkisedekske prestedømme, motta tempelets ordinanser og være verdig til å tjene på heltidsmisjon. Hjelpe alle unge kvinner å bli verdige til å inngå og holde hellige pakter og motta tempelets ordinanser. Styrke ungdom gjennom deltagelse i meningsfylte aktiviteter.

Bilde
menighetsråd

Alle medlemmer: Hjelpe ledere i prestedømmet og hjelpeorganisasjonene, menighetsråd, menighets- og heltidsmisjonærer og medlemmer å samarbeide på en balansert måte for å redde enkeltpersoner, styrke familier og Kirkens enheter, øke prestedømsaktiviteten og samle Israel gjennom å døpe konvertitter, holde på og reaktivisere medlemmer. Lære medlemmene å forsørge seg selv og sin familie, og hjelpe de fattige og trengende på Herrens måte.”13

Min tjeneste i Kirken har velsignet meg med mange bemerkelsesverdige og spesielle åndelige opplevelser. Jeg er et vitne om at Herren leder sin Kirke for å utføre sine hensikter. Jeg har mottatt guddommelig veiledning langt utover mine evner. Gleden ved å etterleve evangeliet har for meg vært sentrert rundt Jesu Kristi evangeliums sanne, rene og enkle lære.

Jeg har tjent under nøklene og veiledningen til seks av Kirkens profeter og presidenter, fra Spencer W. Kimball til Russell M. Nelson. Jeg vitner om at hver enkelt av dem var og er Guds utvalgte profet. De har lært oss avgjørende prinsipper om Kirken og Kristi evangelium og lære. President Nelson bærer Herrens verk fremover i et heseblesende tempo. Jeg sier “heseblesende” fordi han er den eneste av apostlene som er eldre enn meg, og jeg har problemer med å holde følge med ham! Jeg er et vitne om at prestedømsnøklene og kappen til en Guds profet hviler på ham. President Nelson underviser Jesu Kristi sanne, rene og enkle evangelium. Jeg bærer mitt vitnesbyrd om at Jesus er Kristus og at dette er hans kirke – hvilket jeg ydmykt vitner om i Jesu Kristi navn. Amen.