2010–2019
Forberedt til å motta alt som er nødvendig
Generalkonferansen april 2019


Forberedt til å motta alt som er nødvendig

Velsignelser vil komme når vi anstrenger oss for å oppfylle vårt individuelle ansvar for å lære og elske Jesu Kristi gjengitte evangelium.

Programmene og aktivitetene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige blir stadig mer hjemme-sentrert og Kirke-støttet, noe vi har vært vitne til gjennom de mange endringene som har blitt bekjentgjort under de siste generalkonferansene. President Russell M. Nelson har gitt oss dette rådet: “Det kommer mye mer … Ta vitaminpillene dine. Få nok søvn. Det kommer til å bli spennende.”1

Jeg ber om og innbyr Den hellige ånds hjelp mens vi sammen overveier flere grunnleggende følger av disse pågående endringene i Herrens gjenopprettede kirke.

Hjemme-sentrert og Kirke-støttet læring i evangeliet

Eldste Craig C. Christensen og jeg var nylig ledsagere på en prestedømmets lederskapskonferanse, og han brukte to enkle spørsmål for å understreke prinsippet om å bli hjemme-sentrert og Kirke-støttet. Han foreslo at istedenfor å vende tilbake til vårt hjem etter Kirkens møter på søndag og stille spørsmålet “Hva lærte du om Frelseren og hans evangelium i kirken i dag?”, skulle vi stille følgende spørsmål på våre møter i Kirken: “Hva lærte du om Frelseren og hans evangelium hjemme denne uken?” Riktig helligholdelse av sabbatsdagen, det nye pensumet og den tilpassede møteplanen hjelper oss å lære evangeliet både i vårt hjem og i kirken.

Hvert medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har et individuelt ansvar for å lære og etterleve Herrens læresetninger og ved riktig myndighet motta frelsens og opphøyelsens ordinanser. Vi skulle ikke forvente at Kirken som organisasjon skal undervise oss om eller fortelle oss alt vi trenger å vite og gjøre for å bli trofaste disipler og tappert holde ut til enden.2 Vårt personlige ansvar er snarere å lære det vi burde lære, å leve slik vi vet vi burde leve og å bli den Mesteren ønsker at vi skal bli. Vårt hjem er det beste stedet for å lære, etterleve og utvikle oss.

Som barn lærte Joseph Smith om Gud i sin familie. Hans anstrengelser for å finne ut Guds vilje for seg fikk ham til å søke etter sannheten blant mange forskjellige kristne trossamfunn, flittig grunne på Skriftene og oppriktig be til Gud. Da den unge Joseph Smith vendte tilbake til sitt hjem fra den hellige lund umiddelbart etter at Faderen og Sønnen hadde vist seg, snakket han først med sin mor. Mens han “sto og støttet [seg] til ildstedet, spurte [hans] mor hva som var i veien, og [Joseph] svarte: ‘Vær ikke bekymret, alt er i orden, jeg føler meg vel.’ Deretter sa [han] til [sin] mor: ‘Jeg har funnet ut.’”3 Josephs opplevelse gir et mektig mønster for læring som hver av oss skulle følge. Vi må også finne det ut selv.

Det overordnede formålet med vår himmelske Faders plan er at hans barn skal bli mer lik ham. Følgelig gir han oss viktige anledninger til å vokse og utvikle oss. Vår forpliktelse til å lære og leve i samsvar med sannhet blir stadig viktigere i en verden som er “i opprør”4 og som blir stadig mer forvirret og ugudelig. Vi kan ikke forvente å ganske enkelt gå på Kirkens møter og delta i programmer og derved få all den åndelige oppbyggelse og beskyttelse som vil sette oss i stand til å “gjøre motstand på den onde dag”.5

“Foreldre har en hellig plikt til å oppdra sine barn i kjærlighet og rettferdighet.”6 Inspirerte ledere, lærere og aktiviteter i Kirken støtter enkeltpersoner og familier i deres innsats for å vokse åndelig. Selv om vi alle trenger hjelp til å gå fremover på paktens sti, hviler det største ansvaret for å utvikle åndelig styrke og utholdenhet på hver enkelt av oss.

Tenk på hvordan Nephi, profeten Lehis sønn, selv ønsket å se, høre og finne ut ved Den hellige ånds kraft de ting hans far hadde fått vite i synet om livets tre. Nephi trengte virkelig og ble i sin ungdom velsignet med eksempelet og læresetningene til sine “gode foreldre”.7 Allikevel ønsket han, akkurat som Joseph Smith, å lære og vite selv.

Hvis alt dere eller jeg vet om Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium er det andre mennesker lærer eller forteller oss, da er fundamentet for vårt vitnesbyrd om ham og hans strålende siste-dagers-verk bygget på sand.8 Vi kan ikke utelukkende stole på eller låne evangelie-lys og kunnskap fra andre mennesker – selv ikke fra dem vi er glad i og stoler på.

Det er betegnende at profeten Joseph Smith underviste at hver siste-dagers-hellige selv må forstå “hvilke planer og hensikter Gud har hatt med å la oss komme inn i verden.”9

“Selv om vi kunne lese og forstå alt som er blitt skrevet helt fra Adams tider om menneskets forhold til Gud og engler i fremtiden, ville vi likevel vite svært lite om det. Å lese hva andre har opplevd, eller hvilke åpenbaringer som er gitt til dem, kan aldri gi oss noen inngående forståelse av vår tilstand og vårt sanne forhold til Gud. Kunnskap om disse tingene kan bare tilegnes ved erfaring og gjennom Guds ordinanser, som er innstiftet i dette øyemed.10

Å muliggjøre oppnåelsen av dette storslagne, åndelige målet for enkeltpersoner og familier er en av de grunnleggende årsaker til at programmer og aktiviteter i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige blir mer hjemme-sentrert og Kirke-støttet på dette konkrete tidspunktet i tidenes fyldes evangelieutdeling.

Følger av hjemme-sentrert og Kirke-støttet læring

La meg oppsummere noen grunnleggende følger av at læring i evangeliet i stadig økende grad blir hjemme-sentrert og Kirke-støttet.

Det beste misjonæropplæringssenteret er i vårt hjem. De nest beste misjonæropplæringssentrene er i Provo, Manila, Mexico City og på andre steder. Våre mest lærerike søndagsskoleklasser skulle være vårt individuelle studium og familiens studium der vi bor. Nyttige, men sekundære søndagsskoleklasser holdes i våre møtehus.

Slektshistoriske sentre er nå i vårt hjem. Ytterligere støtte til vår slektsforskning er også tilgjengelig i våre møtehus.

Helt nødvendige tempelforberedelsesklasser finner sted i vårt hjem. Viktige, men sekundære tempelforberedelsesklasser kan også fra tid til annen bli holdt i våre møtehus.

Det å gjøre vårt hjem til en helligdom hvor vi kan “stå på hellige steder”11 er avgjørende i disse siste dager. Hvor viktig hjemme-sentrert og Kirke-støttet læring enn er for vår åndelige styrke og beskyttelse i dag, vil det bli enda mer avgjørende i fremtiden.

Hjemme-sentrert og Kirke-støttet læring og tempelforberedelse

Vennligst overvei hvordan prinsippet “hjemme-sentrert og Kirke-støttet” gjelder vår individuelle forberedelse og verdighet til å motta hellige ordinanser og pakter i Herrens hus.

Tempelforberedelse er virkelig mest virkningsfull i vårt hjem. Men mange av Kirkens medlemmer er usikre på hva som er passende å si og ikke si angående tempelopplevelsen utenfor tempelet.

President Ezra taft Benson beskrev hvorfor denne usikkerheten finnes:

“Templet er et hellig sted, og templets ordinanser er hellige. På grunn av dets hellighet nøler vi noen ganger med å si noe om templet til våre barn og barnebarn.

Som følge av dette, er det mange som ikke utvikler et reelt ønske om å reise til templet, eller når de reiser dit, gjør de det uten særlig bakgrunn for å forberede seg til de forpliktelser og pakter de inngår.

Jeg tror en riktig forståelse eller bakgrunn vil bidra umåtelig til å forberede våre unge til å komme til templet … [og] vil vekke et ønske i dem om å søke sine prestedømsvelsignelser slik Abraham søkte sine.”12

To grunnleggende retningslinjer kan hjelpe oss å få den riktige forståelsen som ble understreket av president Benson.

Retningslinje nr. 1. Fordi vi elsker Herren, skulle vi alltid snakke om hans hellige hus med ærbødighet. Vi skulle ikke fortelle om eller beskrive de konkrete symbolene som er tilknyttet de paktene vi mottar i hellige tempelseremonier. Vi skulle heller ikke snakke om den hellige informasjonen som vi konkret lover i tempelet at vi ikke skal avsløre.

Retningslinje nr. 2. Tempelet er Herrens hus. Alt i tempelet leder oss til vår Frelser, Jesus Kristus. Vi kan drøfte de grunnleggende hensiktene med og den lære og de prinsipper som er tilknyttet tempelets ordinanser og pakter.

President Howard W. Hunter ga følgende råd: “La oss gi våre barn del i den åndelighet vi opplever i templet. Og la oss fortelle dem med større oppriktighet og tillit om de ting vi kan si om hensiktene med Herrens hus.”13

Gjennom generasjonene, fra profeten Joseph Smith til president Russell M. Nelson, har de doktrinære hensiktene med tempelets ordinanser og pakter blitt undervist i detalj av Kirkens ledere.14 Et rikt reservoar av ressurser finnes på trykk, i tale, på video og i andre formater for å hjelpe oss å lære om innledende ordinanser, begavelser, ekteskap og andre beseglingsordinanser.15 Informasjon er også tilgjengelig om å følge Frelseren ved å motta og ære pakter om å holde lydighetsloven, offerloven, evangeliets lov, kyskhetsloven og innvielsesloven.16 Alle Kirkens medlemmer skulle gjøre seg kjent med det utmerkede materiellet som er tilgjengelig på temples.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
temples.churchofjesuschrist.org

President Russell M. Nelson understreket den nødvendige balansen mellom tempelseremonienes hellige natur og den verdifulle informasjonen om templer som er utgitt av Kirken som er nøyaktig, passende og tilgjengelig for offentligheten. Han forklarte: “Jeg anbefaler at medlemmer … leser oppføringer i Veiledning til Skriftene som angår templet, som for eksempel ‘Salve’, ‘Pakt’, ‘Offer’ og ‘Tempel, Herrens hus’. Det kan også være nyttig å lese 2 Mosebok kapittel 26–29 og 3 Mosebok kapittel 8. Det gamle testamente, så vel som bøkene Moses og Abraham i Den kostelige perle, viser hvor gammelt tempelarbeidet er og hvor varige dets ordinanser er.”17

Bilde
Hellig tempeltøy, video

Så, forestill deg at din sønn eller datter spør: “Noen på skolen fortalte meg at det brukes rare klær i tempelet. Stemmer det?” Det finnes en kort video tilgjengelig på temples.churchofjesuschrist.org som heter “Sacred Temple Clothing.” Denne utmerkede ressursen forklarer hvordan menn og kvinner fra gammelt av har omfavnet hellig musikk, forskjellige former for bønn, symbolsk religiøs påkledning, handlinger og ritualer for å uttrykke sine innerste følelser av hengivenhet til Gud. Slik støtter Kirken hjemme-sentrert forberedelse til de strålende velsignelsene i tempelet gjennom grunnleggende informasjon og utmerkede ressurser som for eksempel denne videoen. Mye nyttig informasjon er tilgjengelig for deg.18

Når vi strever etter å vandre i Herrens ånds saktmodighet,19 vil vi bli velsignet med å forstå og oppnå i vårt hjem den nødvendige balansen mellom hva som er og ikke er passende å omtale om hellige tempelordinanser og pakter.

Løfte og vitnesbyrd

Jeg antar at noen av dere undres på om deres læring i evangeliet virkelig kan bli hjemme-sentrert og Kirke-støttet. Kanskje du er det eneste medlemmet av Kirken i ditt hjem, eller har en ektefelle som ikke støtter deg, eller du er en enslig mor eller far, eller bor alene som en enslig eller fraskilt siste-dagers-hellig og kanskje har du spørsmål om hvordan disse prinsippene gjelder deg. Kanskje dere er ektemann og hustru som ser på hverandre og spør: “Kan vi klare dette?”

Ja, dere kan klare det! Jeg lover dere at styrkende velsignelser vil strømme inn i og bli tydelige i deres liv. Dører vil åpne seg. Lyset vil skinne. Deres evner vil bli økt slik at dere flittig og tålmodig kan holde ut.

Jeg vitner med glede om at kompenserende velsignelser vil komme når vi anstrenger oss for å oppfylle vårt individuelle ansvar for å lære og elske Jesu Kristi gjengitte evangelium. Vi kan virkelig “bli forberedt til å motta alt som er nødvendig”.20 Dette lover jeg og vitner om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.