Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 36: Motta templets ordinanser og velsignelser


Kapittel 36

Motta templets ordinanser og velsignelser

Templet er et sted hvor Gud kan «åpenbare for sitt folk ordinansene i sitt hus og herlighetene i sitt rike og undervise folket om frelsens vei».

Fra Joseph Smiths liv

Helt fra gjenopprettelsens begynnelse hadde Herren lært profeten Joseph Smith om viktigheten av å bygge templer. Selv om profeten hadde blitt tvunget til å flytte mange ganger og til enhver tid hadde presserende saker som fordret hans tid og oppmerksomhet, hadde han aldri mistet behovet for å bygge et Herrens hus av syne. En tempeltomt var innviet i Independence, Missouri. Et vakkert tempel ble bygget og innviet i Kirtland, Ohio. I Far West, Missouri, ble hjørnestenene til et tempel lagt, for senere å bli forlatt. Nå, som Kirkens medlemmer begynte å finne seg til rette i Nauvoo – selv om mange av dem manglet tilstrekkelig med mat, husly eller arbeid – visste Joseph Smith at de helligstes aller viktigste arbeid igjen var å bygge et tempel.

Etter befaling fra Herren gikk profeten og de hellige frem så fort som mulig for å kunne begynne å bygge et Herrens hus. Profeten visste imidlertid at byggingen ville ta mange år, og han visste at de hellige trengte templets fulle velsignelser. Følgelig forrettet Joseph Smith begavelsen for en liten gruppe trofaste brødre 4. mai 1842, selv om templet ikke var ferdig.

Gruppen møttes i det store øvre rommet i profetens røde teglstensbutikk, som hadde blitt «innredet for å representere et tempel i den grad som omstendighetene tillot»1. Franklin D. Richards i De tolv apostlers quorum skrev: «Da Ånden fortalte [Joseph Smith] at hans livsverk nærmet seg slutten, og da han så at hans tid på jorden kunne være forbi før templet ble fullført, kalte han til seg noen få utvalgte og overdro til dem begavelsens hellige ordinans, slik at hans sinns guddommelige skatter ikke skulle forsvinne fra jorden med hans død.»2

Profetens historie beskriver dette som følger: «Jeg tilbragte dagen ovenpå i forretningen … i rådsmøte med general James Adams fra Springfield, patriark Hyrum Smith, biskopene Newel K. Whitney og George Miller, samt president Brigham Young og eldstene Heber C. Kimball og Willard Richards, som jeg instruerte i prestedømmets prinsipper og orden og forklarte om tvetting, salving, begavelse… og om overdragelse av nøkler i Det aronske prestedømme. Deretter gikk jeg videre til den høyeste orden i Det melkisedekske prestedømme, la frem den orden som henhører til Den gamle av dager, og alle de planer og prinsipper som gjør det mulig for et menneske å sikre seg en fylde av de velsignelser som er blitt beredt for Den førstefødtes kirke for å komme opp og dvele i Elohims nærhet og i de evige verdener. I dette rådet ble for første gang tingenes orden fra fordums tid innstiftet i disse siste dager.

Min kommunikasjon til dette rådet var om åndelige ting, og den kunne bare mottas av de åndeligsinnede. Ingenting ble imidlertid gjort kjent for disse mennene som ikke vil bli gjort kjent for alle hellige i de siste dager, så snart de er beredt til å motta og et passende sted er beredt til å formidle dem, selv til de svakeste av de hellige. La derfor de hellige være flittige til å bygge templet og alle de hus de har blitt, eller heretter skal bli, befalt av Gud å bygge.»3

Selv om mesteparten av de hellige skulle motta tempelbegavelsen etter at Nauvoo tempel sto ferdig, fikk et begrenset antall menn og kvinner denne velsignelsen i månedene som fulgte dette møtet i mai 1842. Mercy Fielding Thompson var en av dem. Da hun mottok sin begavelse, sa profeten til henne: «Dette vil bringe deg ut av mørke og inn i underfullt lys.»4

Joseph Smiths læresetninger

De hellige blir befalt av Gud å bygge templer.

I Kirtland, Ohio, i januar 1833, skrev profeten: «Herren har befalt oss i Kirtland å bygge et Guds hus … Dette er Herrens ord til oss, og vi må, ja, med Herrens hjelp, vil vi adlyde, for på betingelse av vår lydighet har han lovet oss store ting, ja, til og med et besøk fra himmelen for å beære oss med sitt eget nærvær. Vi har god grunn til å frykte Herren om vi skulle svikte i denne store hedersbevisning som vår Mester ønsker å gi oss. Vi søker ydmykhet og stor tro så vi ikke skal behøve å skamme oss i hans nærhet.»5

I september 1840 erklærte profeten og hans rådgivere i Det første presidentskap at tiden var inne til å bygge Nauvoo tempel: «Ettersom vi nå tror tiden er kommet da det er nødvendig å oppføre et bønnens hus, et ordens hus, et hus til å dyrke vår Gud [se L&p 88:119], der ordinansene kan utføres i overensstemmelse med Hans guddommelige vilje i dette området, må betydelige anstrengelser legges for dagen, og midler vil måtte skaffes til veie – og ettersom arbeidet må påskyndes i rettferdighet, sømmer det seg de hellige å veie viktigheten av disse tingene i sitt sinn, med tanke på hva det innebærer for dem, og deretter ta de skritt som er nødvendige for å komme i sving, ruste seg med mot, beslutte å gjøre alt de kan og vie dette like stor oppmerksomhet som om hele arbeidet var avhengig av dem, og dem alene. Ved å gjøre dette vil de kunne etterligne fedrenes strålende gjerninger, og sikre seg himmelens velsignelser over seg selv og sine etterkommere til den siste generasjon.»6

I januar 1841 skrev profeten og hans rådgivere i Det første presidentskap: «Herrens tempel er under oppførelse her [i Nauvoo], og dit vil de hellige komme for å dyrke sine fedres Gud i henhold til ordenen i hans hus og Det hellige prestedømmes krefter, og det vil bli konstruert slik at det er mulig å utføre alle prestedømmets funksjoner på riktig måte. Der vil man motta instruksjoner fra Den aller høyeste og fra dette sted reise ut til fjerntliggende land. La oss derfor samle alle våre krefter … og streve for å etterligne det paktens fedre og patriarker i fordums tid gjorde i de ting som er av så enorm betydning for denne og for enhver etterfølgende generasjon.»7

Tidlig i 1841 uttalte Joseph Smith det følgende, slik det ble nedtegnet av William P. McIntire: «Joseph sa at Herren sa vi skulle bygge vårt hus til hans navn, så vi kunne døpe oss for de døde. Hvis vi ikke gjorde det, ville vi bli forkastet, og våre døde med oss, og denne Kirken ville ikke bli godtatt [se L&p 124:32].»8

I april 1842 sa profeten: «Kirken er ikke fullstendig organisert i sin rette orden, og kan heller ikke bli det før templet er fullført, hvor det vil bli sørget for steder der prestedømmets ordinanser kan bli forrettet.»9

I juli 1842 erklærte profeten: «Herren har bedt oss bygge [Nauvoo]tempel, … og denne befalingen er like bindende for oss som noen annen, og den mann som ikke engasjerer seg i disse tingene, er like mye en overtreder som om han brøt et hvilket som helst annet bud. Han gjør ikke Guds vilje og oppfyller ikke hans lover.»10

I oktober 1843 formante profeten de hellige: «Fremskynd arbeidet på templet, anstreng dere til det ytterste for å fremme alt arbeide i de siste dager, og vandre for Herren i nøkternhet og rettskaffenhet.»11

I mars 1844 møtte profeten De tolv og Nauvoo tempelkomité for å drøfte hvordan de skulle fordele Kirkens knappe ressurser. På dette møtet sa profeten: «Vi trenger templet mer enn noe annet.»12

I templet lærer vi om det som hører evigheten til, og mottar frelsende ordinanser for oss selv og våre forfedre.

«Hva var hensikten med å samle … Guds folk i noen tidsalder? … Hovedhensikten var å bygge et hus for Herren hvor han kunne åpenbare for sitt folk ordinansene i sitt hus og herlighetene i sitt rike og undervise folket om frelsens vei, for det er visse ordinanser og prinsipper som når de blir undervist og praktisert, må utføres på et sted eller i et hus som er bygget for dette formål.

… Ordinanser innstiftet i himlene før denne jords grunnvoll ble lagt – med prestedømmet og for menneskenes frelse – kan hverken endres eller forandres. Alle må frelses etter de samme prinsipper.

Det er av samme grunn at Gud samler sitt folk i de siste dager, for å bygge et hus for Herren, som kan berede dem for ordinanser og begavelser, for tvetting og salving osv. En av ordinansene i Herrens hus er dåp for de døde. Gud fastsatte før denne jords grunnvoll ble lagt at denne ordinans skulle forrettes i en font som var beredt til dette formål i Herrens hus…

Læren om dåp for de døde fremgår tydelig av Det nye testamente… Det var derfor Jesus sa til jødene: “Hvor ofte jeg ville samle dine barn, som en høne samler kyllingene sine under vingene. Men dere ville ikke.” [Matteus 23:37] – slik at de kunne utføre ordinansen dåp for de døde så vel som andre av prestedømmets ordinanser, motta åpenbaringer fra himmelen og bli fullkommengjort i de ting som hører Guds rike til – men de ville ikke. Slik var det også på pinsedagen, for ved denne anledning ble disse velsignelser utøst over disiplene. Gud bestemte at han ville frelse de døde, og han ville gjøre det ved å samle sitt folk…

Hvorfor samle folket sammen på dette stedet? Av samme grunn som Jesus ønsket å samle jødene – så de kunne motta de ordinanser, velsignelser og den herlighet som Gud har i vente for sine hellige. Jeg vil nå spørre denne forsamlingen og alle de hellige om dere nå vil bygge dette huset og motta de ordinanser og velsignelser som Herren har i vente for dere, eller vil dere ikke bygge dette huset for Herren og la ham gå forbi og gi disse velsignelsene til et annet folk?»13

«Så snart [Nauvoo] tempel og døpefonten er ferdige, regner vi med at Israels eldster skal motta sine tvettinger og salvelser og gjennomgå de siste og enda viktigere ordinansene, som er helt nødvendige for å arve celestiale troner. Men det må finnes et hellig sted hvor disse ordinansene kan utføres. Da dette templets grunnvoll ble lagt, ble det utstedt en forordning i så henseende, og inntil arbeidet er fullført, er det truffet foranstaltninger slik at man kan motta sin begavelse, bli konger og prester for den aller høyeste Gud … Alt dette må imidlertid foregå på et sted som er bygget spesielt med dette for øye og, for at menneskene kan bli døpt for sine døde…

Herren har en etablert lov i dette spørsmålet: Det må være et spesielt sted hvor vi frelser våre døde. Jeg tror avgjort at det vil finnes et slikt sted, og følgelig kan de menneskene som ønsker å frelse sine døde, komme og ha med seg sine familier, utføre sitt arbeide ved å bli døpt og utføre de andre ordinansene for sine døde.»14

«Ofte hører man følgende spørsmål: “Kan vi ikke bli frelst uten å gjennomgå alle disse ordinanser osv.?” Til det vil jeg si: Nei, vi kan ikke oppnå en fylde av frelse. Jesus sa: “I min Fars hus er det mange rom… Jeg går bort for å gjøre i stand et sted for dere.” [Se Johannes 14:2.] Hus skulle her oversettes med rike. Enhver som blir opphøyet til det høyeste sted, må følge en celestial lov, og hele loven også.»15

«Hvis en mann får en fylde av Guds prestedømme, må dette skje på samme måte som Jesus Kristus fikk det, og han fikk det ved å holde alle budene og ved å være lydig mot alle ordinanser i Herrens hus…

Alle mennesker som blir Guds arvinger og Jesu Kristi medarvinger, vil måtte motta fylden av ordinansene i hans rike, og de som ikke vil motta alle ordinansene, vil miste fylden av denne herligheten.»16

«Selv om vi kunne lese og forstå alt som er blitt skrevet helt fra Adams tider om menneskets forhold til Gud og engler i fremtiden, ville vi likevel vite svært lite om det. Å lese hva andre har opplevd eller hvilke åpenbaringer som er gitt til dem, kan aldri gi oss noen inngående forståelse av vår tilstand og av vårt sanne forhold til Gud. Kunnskap om disse tingene kan bare fås ved erfaring gjennom Guds ordinanser, som er innstiftet i dette øyemed. Dersom dere kunne stirre inn i himmelen i fem minutter, ville dere vite mer enn om dere leste alt som er blitt skrevet om dette emnet… Jeg forsikrer de hellige om at sannheten … kan kjennes og vil bli kjent gjennom Guds åpenbaringer i hans ordinanser og som svar på bønn.»17

«Ordenen i Guds hus har vært, og vil for alltid være, den samme, selv når Kristus kommer. Etter at de tusen årene er omme, vil den fremdeles være den samme, og vi skal endelig gå inn i Guds celestiale rike og nyte det for evig og alltid.»18

Templet er et hellig sted hvor vi mottar de største velsignelser Gud har til sine barn.

Som en del av innvielsesbønnen for Kirtland tempel, som ble gitt til profeten Joseph Smith ved åpenbaring og senere nedtegnet i Lære og pakter 109, ba profeten: «Og nå, hellige Fader, vi ber deg om [at] … din herlighet kan hvile over ditt folk og over dette ditt hus som vi nå innvier til deg, så det kan bli helliggjort og innviet til å være hellig og at ditt hellige nærvær alltid må være tilstede i dette hus, og for at alle mennesker som går over terskelen i Herrens hus, kan føle din kraft og føle seg tvunget til å erkjenne at du har helliggjort det, og at det er ditt hus og din hellighets sted.

Og måtte du gi, hellige Fader, at alle som skal tilbe i dette hus, kan lære visdoms ord fra de beste bøker, og at de kan søke lærdom ved studium og også ved tro, som du har sagt, og at de kan vokse opp i deg og motta en fylde av Den Hellige Ånd og bli organisert i henhold til dine lover og bli forberedt til å motta alt som er nødvendig, og at dette hus kan være et bønnens hus, et fastens hus, et troens hus, et herlighetens og et Guds hus, ja, ditt hus…

Og vi ber deg, hellige Fader, at dine tjenere kan gå ut av dette hus væpnet med din kraft, og at ditt navn kan være hos dem og din herlighet være rundt om dem og dine engler våke over dem, og fra dette sted kan de i sannhet bære frem et overmåte stort og herlig budskap til jordens ender, så de kan vite at dette er ditt verk, og at du har rakt ut din hånd for å oppfylle det du har talt ved dine profeters munn om de siste dager.

Vi ber deg, hellige Fader, at du vil grunnfeste det folk som skal tilbe og har en hederlig anseelse og plass i dette ditt hus i alle generasjoner og i all evighet, at intet våpen som blir laget mot dem, skal ha fremgang, at den som graver en grav for dem, skal falle i den selv, at intet ugudelig forbund skal ha makt til å oppstå og få overhånd over ditt folk som ditt navn skal hvile over i dette hus.»19

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. vii-xii for ytterligere hjelp.

  • Gjennomgå de siste to avsnittene på s. 408. På hvilke måter kan tempelarbeid «bringe [oss] ut av mørke og inn i underfullt lys»? Hva tror du det vil si å være «åndeligsinnet»? Hvorfor må vi være «åndeligsinnet» for å motta det lyset som er tilgjengelig for oss i templet?

  • Da de hellige i Nauvoo arbeidet med å bygge et tempel, fortalte profeten Joseph Smith dem: «Vi trenger templet mer enn noe annet» (s. 410). Gjennomgå s. 407-10 på utkikk etter grunner til at denne uttalelsen er sann. På hvilke måter er profetens uttalelse sann i ditt liv?

  • Studer Joseph Smiths læresetninger om befalingen om å bygge templer (s. 409-10). Hvorfor tror du Kirken ikke ville bli «fullstendig organisert» uten templer og tempelordinanser? Hva kan vi gjøre i dag for å «fremskynde arbeidet i templet»? Hvorfor må vi «veie viktigheten» av tempelarbeid?

  • Gjennomgå profetens læresetninger om de hellige tempelordinansene og hva vi lærer av dem (s. 410-13). Hvilke av disse læresetningene er spesielt nyttige for deg og din forståelse av viktigheten av tempelordinansene?

  • Les det siste avsnittet på s. 412. Hvis du har mottatt tempelordinanser, kan du reflektere over hvordan dine erfaringer har lært deg om din «tilstand og [ditt] sanne forhold til Gud». Hvis du aldri har vært i templet eller ikke har vært der på en god stund, tenk over hvordan du kan forberede deg til å komme til templet.

  • Hva er noen velsignelser vi kan motta når vi er i templet? (Du finner noen eksempler på s. 413-14.) Hva kan du, ut fra det du har lest i dette kapitlet, gjøre for å gjøre din deltakelse i templet mer meningsfylt?

Aktuelle skriftsteder: Salmene 24:3-5; Jesaja 2:2-3; L&p 124:25-28, 39-41

Noter

  1. Lucius N. Scovil, Deseret News: Semi-Weekly, 15. feb. 1884, s. 2.

  2. Franklin D. Richards: «A Tour of Historic Scenes», Contributor, mai 1886, s. 301; tegnsetning og bruk av store bokstaver modernisert.

  3. History of the Church, 5:1-2; staving og grammatikk modernisert; avsnittinndeling endret; fra «History of the Church» (manuskript), bok C-1, s. 1328-29, Kirkens arkiver, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, Salt Lake City, Utah.

  4. Mercy Fielding Thompson: «Recollections of the Prophet Joseph Smith», Juvenile Instructor, 1. juli 1892, s. 400.

  5. History of the Church, 1:316-17; fra et brev fra Joseph Smith til William W. Phelps, 11. jan. 1833, Kirtland, Ohio; dette brevet er feilaktig datert 14. jan. 1833 i History of the Church.

  6. History of the Church, 4:186; grammatikk modernisert; fra et brev fra Joseph Smith og hans rådgivere i Det første presidentskap til de hellige, sept. 1840, Nauvoo, Illinois, utgitt i Times and Seasons, okt. 1840, s. 178-79.

  7. History of the Church, 4:269; fra et brev fra Joseph Smith og hans rådgivere i Det første presidentskap til de hellige, 15. jan. 1841, Nauvoo, Illinois, utgitt i Times and Seasons, 15. jan. 1841, s. 274.

  8. William P. McIntire, som refererte fra en tale holdt av Joseph Smith tidlig i 1841, i Nauvoo, Illinois; William Patterson McIntires notatbok 1840- 45, Kirkens arkiver.

  9. History of the Church, 4:603; fra en tale holdt av Joseph Smith 28. apr. 1842, i Nauvoo, Illinois; referert av Eliza R. Snow; se også tillegget, s. 562, punkt 3.

  10. History of the Church, 5:65; fra «The Government of God», en lederartikkel i Times and Seasons, 15. juli 1842, s. 857-58; Joseph Smith var tidsskriftets redaktør.

  11. History of the Church, 6:52; fra en tale holdt av Joseph Smith 9. okt. 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards og Times and Seasons, 15. sept. 1843, s. 331-32; dette nummeret av Times and Seasons kom ut senere enn normalt.

  12. History of the Church, 6:230; fra Joseph Smiths dagbok, 4. mars 1844, Nauvoo, Illinois.

  13. History of the Churc, 5:423-25, 427; avsnittindeling endret; fra en tale holdt av Joseph Smith 11. juni 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff og Willard Richards; se også tillegget, s. 562, punkt 3.

  14. History of the Church, 6:319; fra en tale holdt av Joseph Smith 8. april 1844, i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff, Willard Richards, Thomas Bullock og William Clayton; se også tillegget, s. 562, punkt 3.

  15. History of the Church, 6:184; tegnsetning modernisert; fra en tale holdt av Joseph Smith 21. jan. 1844, i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff.

  16. History of the Church, 5:424; rettskrivning modernisert; fra en tale holdt av Joseph Smith 11. juli 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff og Willard Richards; se også tillegget, s. 562, punkt 3.

  17. History of the Church, 6:50-51; avsnittinndeling endret; fra en tale holdt av Joseph Smith 9. okt. 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards og Times and Seasons, 15. sept. 1843, s. 331; dette nummeret av Times and Seasons kom ut senere enn normalt.

  18. History of the Church, 2:309; fra en tale holdt av Joseph Smith 12. nov. 1835, i Kirtland, Ohio; referert av Warren Parrish.

  19. Lære og pakter 109:10, 12-16, 22-26; bønn holdt av Joseph Smith 27. mars 1836, under innvielsen av templet i Kirtland, Ohio.

Bilde
Nauvoo Temple

Det gjenoppbygde Nauvoo tempel, som står på samme sted som det opprinnelige templet. Mens det opprinnelige Nauvoo tempel ble bygget, erklærte profeten Joseph Smith: «Vi trenger templet mer enn noe annet.»

Bilde
Cardston Alberta Temple

Cardston Alberta tempel. I hellige templer åpenbarer Herren til sitt folk «herlighetene i sitt rike» og «frelsens vei».