Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 26: Elijah og gjengivelsen av beseglingsnøklene


Kapittel 26

Elijah og gjengivelsen av beseglingsnøklene

«Hvordan skal Gud komme for å redde denne generasjon? Han vil sende profeten Elijah.»

Fra Joseph Smiths liv

Våren 1836, etter tre år med arbeid og offer, kunne de hellige i Kirtland endelig se sitt vakre tempel ferdig, det første templet i denne evangelieutdelingen. Søndag 27. mars var over 900 mennesker samlet i templets kirkesal og vestibyle i anledning innvielsen. Mange som ikke fikk plass, møttes i en skole i nærheten, mens atter andre lyttet utenfor templets åpne vinduer. Profeten selv anviste plass til de trofaste.

Forsamlingen hørte en tale av Sidney Rigdon, en rådgiver i Det første presidentskap, og sang så «Vi gledes og frydes» og «Adamondi- Ahman», skrevet av William W. Phelps. Deretter reiste Joseph Smith seg for å holde innvielsesbønnen, som han hadde mottatt ved åpenbaring. I bønnen beskrev han mange av de bemerkelsesverdige velsignelsene som blir dem til del som kommer verdige til Guds templer (se L&p 109). Koret sang «Guds ånd som en ild», og forsamlingen reiste seg så og ga hosiannaropet «med så stor kraft at det nesten virket som om taket skulle løfte seg av bygningen »1.

«La ditt hus bli fylt,» sa profeten i innvielsesbønnen, «av din herlighet som av et veldig stormvær» (L&p 109:37). Dette ble oppfylt i bokstavelig forstand, for mange hellige vitnet om at himmelske personer var tilstede under innvielsesmøtet. Eliza R. Snow fortalte: «Innvielsesseremoniene kan bli gjenfortalt, men intet jordisk språk kan beskrive de himmelske tilkjennegivelser denne minneverdige dagen. Engler viste seg for noen, alle som var tilstede følte et guddommelig nærvær og hvert eneste hjerte ble fylt med “en usigelig og herliggjort glede” [se 1. Peter 1:8].»2

Den kvelden, da profeten møtte sammen med ca. 400 prestedømsbærere i templet, «hørtes [en lyd] som lyden av brusende, mektige vinder som fylte templet, og hele forsamlingen reiste seg samtidig, påvirket av en usynlig makt». Ifølge profeten «begynte [mange] å tale i tunger og profetere. Andre så herlige syner, og jeg så at templet var fylt med engler og erklærte denne kjensgjerning for forsamlingen»3.

På et møte i templet en uke senere, søndag 3. april, fant usedvanlige og betydningsfulle tilkjennegivelser sted. Etter at profeten hadde hjulpet andre av Kirkens ledere med å forrette nadverden, trakk han og Oliver Cowdery seg tilbake til forhøyningen bak forhenget og knelte ned i høytidelig bønn. Da de reiste seg etter bønnen, viste Frelseren selv seg for dem og erklærte sin godkjennelse av templet: «Se, jeg har godtatt dette hus, og mitt navn skal være her, og jeg vil åpenbare meg for mitt folk i barmhjertighet i dette hus» (L&p 110:7).

Etter dette synet så Joseph og Oliver tre adskilte syn hvor oldtidsprofeter viste seg for dem for å gjengi prestedømsnøkler som var nødvendige for Herrens verk i de siste dager. Profeten Moses viste seg og ga dem «nøklene til Israels innsamling fra jordens fire hjørner». Elias kom og ga dem «Abrahams evangelieutdeling ». (Se L&p 110:11-12.)

Så, i enda et strålende syn, så Joseph og Oliver profeten Elijah (se L&p 110:13-16). Elijahs komme var så viktig at oldtidsprofeten Malaki hadde profetert om det flere århundrer tidligere, og Frelseren hadde gjentatt profetien til nephittene (se Malaki 4:5-6; 3. Nephi 25:5-6; 26:1-2). Elijah kom for å overdra til Joseph og Oliver beseglingsnøklene – makten til å binde og bekrefte i himmelen alle ordinanser som blir utført på jorden. Gjengivelsen av beseglingskraften var nødvendig for å forberede verden til Frelserens annet komme, for uten den «ville hele jorden bli lagt fullstendig øde ved hans komme» (Joseph Smith – Historie 1:39).

Joseph Smiths læresetninger

Oldtidsprofeten Malaki forutsa Elijahs komme.

Profeten Joseph Smith sa følgende om Moronis besøk til ham kvelden 21. september 1823, slik det er nedtegnet i Joseph Smith – Historie 1:36-39: «Først siterte [Moroni] en del av det tredje kapittel av Malakias, og han siterte også fra det fjerde eller siste kapittel av den samme profeti, men litt forskjellig fra ordlyden i våre bibler. I stedet for å sitere det første vers slik det står i våre bøker, siterte han det således:

«For se, dagen kommer som skal brenne som en ovn, og alle de stolte, ja, og alle som gjør ondt, skal brenne som halm, for de som kommer, skal brenne dem, sier Hærskarenes Herre, så det levnes dem hverken rot eller gren.

Og videre siterte han det femte vers således: Se, jeg vil åpenbare prestedømmet for deg ved profeten Elijahs hånd før Herrens store og forferdelige dag kommer.

Også det neste vers siterte han annerledes: Og han skal plante i barnas hjerter de løfter som ble gitt til fedrene, og barnas hjerter skal vendes til deres fedre. Var det ikke så, ville hele jorden bli lagt fullstendig øde ved hans komme.»4

Elijah viste seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel.

Joseph Smith ga følgende beskrivelse av da oldtidsprofeten Elijah viste seg for ham og Oliver Cowdery 3. april 1836 i Kirtland tempel, senere nedtegnet i Lære og pakter 110:13-16: «Et annet stort og herlig syn [ble] brått vist oss, for profeten Elijah, som ble tatt opp til himmelen uten å smake døden, sto foran oss og sa:

Se, tiden er nå her som ble uttalt ved Malakias’ munn da han vitnet om at han [Elijah] skulle bli sendt før Herrens store og forferdelige dag kommer – for å vende fedrenes hjerter til barna og barna til fedrene, for at ikke hele jorden skulle bli slått med en forbannelse – derfor er nøklene til denne evangelieutdeling overgitt i deres hender, og ved dette kan dere vite at Herrens store og forferdelige dag er nær, ja, for døren.»5

Elijah gjenga beseglingsnøklene – makten og myndigheten til å binde i himmelen alle ordinanser som blir utført på jorden.

«“Se, jeg sender dere Elias, profeten, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige,” osv [se Malaki 4:5]. Hvorfor sende Elijah? Fordi han har nøklene til myndigheten å forrette i alle prestedømmets ordinanser, og uten at denne myndighet er gitt, kunne ikke ordinansene forrettes i rettferdighet.»6

Profeten Joseph Smith sa følgende i et brev til de hellige, som senere ble tatt med i Lære og pakter 128:8-11: «Det grunnleggende ved denne ordinans [dåp for de døde] ligger i prestedømmets kraft – gjennom åpenbaring fra Jesus Kristus – som stadfester at alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen…

Det kan for enkelte synes å være en meget dristig lære vi omtaler, en kraft som nedtegner eller binder på jorden og binder i himmelen. Likevel er denne myndighet alltid blitt gitt i alle verdens tidsaldre når som helst Herren gjennom virkelig åpenbaring har gitt en utdeling av prestedømmet til én mann eller til en gruppe menn. Derfor, alt disse menn gjorde med myndighet i Herrens navn og gjorde det i oppriktighet og trofasthet og førte en nøyaktig og korrekt opptegnelse over det hele, ble den en lov på jorden og i himmelen og kunne ikke tilintetgjøres ifølge den store Jehovas forordninger. Dette er en sannferdig uttalelse. Hvem kan høre den?

Og videre, som presedens, Matteus 16:18, 19: Jeg sier deg at du er Peter, og på denne klippe vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg nøklene til himlenes rike, og det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.

Nå, hele sakens store og viktige hemmelighet og hele emnets summum bonum som ligger fremfor oss, består i å erholde Det hellige prestedømmes myndighet. For ham som disse nøkler blir gitt til, er det ingen vanskelighet å tilegne seg kunnskap om de faktiske forhold i forbindelse med menneskenes barns frelse — de døde så vel som de levende.»7

Gjennom beseglingskraften kan familier bli beseglet for tid og all evighet, og hellige ordinanser kan bli utført for de døde.

«Den ånd, den kraft og det kall Elijah hadde, består i at dere har makt til å inneha nøkkelen til de åpenbaringer, ordinanser, orakler, krefter og begavelser som henhører til en fylde av Det melkisedekske prestedømme og av Guds rike på jorden, og har dessuten kraft til å motta, inneha og utføre alle ordinanser som hører hjemme i Guds rike, selv til å vende fedrenes hjerter til barna og barnas hjerter til fedrene, selv de som befinner seg i himmelen.

Malaki sier: “Se, jeg sender dere Elias, profeten, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige. Han skal vende fedrenes hjerte til barna, og barnas hjerte til deres fedre, så jeg ikke skal komme og slå landet med en bann.” [Malaki 4:5-6.]

Det jeg er ute etter, er kunnskap om Gud, og jeg går mine egne veier for å få tak i den. Hva skal vi forstå med dette i de siste dager?

I Noahs dager ødela Gud verden med en vannflom, og han har lovet å ødelegge den med ild i de siste dager. Men før dette skulle finne sted, skulle Elijah komme og vende fedrenes hjerter til barna osv.

Og nå kommer vi til poenget. Hvilket embede og hvilken oppgave har Elijah? Det er et av de største og viktigste emner Gud har åpenbart. Han sendte Elijah for å besegle barna til fedrene og fedrene til barna.

Var dette bare begrenset til de levende og for å ordne vanskeligheter innen familiene på jorden? Overhodet ikke. Det var et langt større arbeide. Elijah, hva ville du gjøre om du hadde vært her? Ville du ha begrenset ditt arbeide bare til de levende? Nei, jeg skal henvise til Skriftene, hvor det er tydelig forklart at de ikke kan nå fullendelsen uten oss og vi ikke uten dem, fedrene ikke uten barna og barna heller ikke uten fedrene [se Hebreerne 11:40].

Jeg vil dere skal forstå dette emne, for det er viktig, og hvis dere godtar det, er dette Elijahs ånd at vi forløser våre døde, knytter oss sammen med våre fedre som er i himmelen, og besegler våre døde slik at de kan komme frem i den første oppstandelse, og derfor ønsker vi å ha Elijahs makt så vi kan besegle dem som bor på jorden til dem som bor i himmelen. Dette er Elijahs kraft og nøklene til Jehovas rike…

Og videre: Læren om Elijahs beseglende kraft er som følger: Hvis vi har makt til å besegle på jorden og i himmelen, da skulle vi være kloke. Det første du skulle gjøre, er å besegle på jorden dine sønner og døtre til deg selv, og deg selv til dine fedre i evig herlighet.»8

Elijahs komme var en nødvendig forberedelse til Frelserens annet komme.

«Barnas hjerter vil måtte vendes til fedrene og fedrene til barna – levende som døde – for å berede dem til Menneskesønnens komme. Hvis Elijah ikke var kommet, ville hele jorden bli slått med en forbannelse.»9

«Elias er en forløper for å berede veien, og deretter kommer Elijahs makt og ånd med kraftens nøkler, som bygger templet til siste sten, anbringer Det melkisedekske prestedømmes segl på Israels hus og gjør alle ting rede. Dernest kommer Messias til sitt tempel, og dette er det siste av alt… Elijah skulle komme og berede veien og bygge opp riket før Herrens store dag kom.»10

«Jorden er utsett til å brennes i de siste dager. Han skal sende profeten Elijah, og han skal åpenbare de pakter som fedrene har inngått med barna, og de pakter barna har inngått med sine fedre.»11

«Hvordan skal Gud komme for å redde denne generasjon? Han skal sende profeten Elijah … Elijah skal åpenbare paktene for å besegle fedrenes hjerter til barna, og barnas til fedrene.»12

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. vii-xii for ytterligere hjelp.

  • Da Frelseren viste seg i Kirtland tempel, fortalte han Joseph Smith og Oliver Cowdery: «Jeg vil åpenbare meg for mitt folk i barmhjertighet i dette hus» (s. 303). Hvordan var gjengivelsen av beseglingsnøklene en tilkjennegivelse av Herrens barmhjertighet? På hvilke andre måter åpenbarer han seg i templet?

  • Studer tredje og fjerde avsnitt på s. 304. Hva lærer disse to avsnittene oss om Elijahs misjon som vi ikke lærer av Malaki 4:5-6? Hva er viktig med disse forskjellene?

  • Studer forklaringen av beseglingskraften som finnes på s. 305-06. Hva er beseglingskraften? Hvorfor er denne kraften viktig for deg og din familie?

  • Les Joseph Smiths forklaring av Elijahs verk (s. 306-07). Hva er Elijahs ånd? Hvorfor var det så viktig at Elijah skulle komme og fullføre sitt verk i disse siste dager?

  • Hvilke erfaringer har du hatt som har gjort at du har vendt ditt hjerte til avdøde familiemedlemmer? Hva kan foreldre gjøre for å hjelpe sine barn å vende sitt hjerte til sine forfedre?

  • Les avsnittet som begynner nederst på s. 304 og det første avsnittet på s. 308. Hvorfor tror du jorden ville ha blitt «slått med en forbannelse» uten beseglingskraften?

Aktuelle skriftsteder: Helaman 10:4-10; L&p 132:45-46; 138:47-48; Veiledning til Skriftene, «Elijah», s. 31

Noter

  1. Eliza R. Snow, sitert i Edward W. Tullidge: The Women of Mormondom (1877), s. 94.

  2. Eliza R. Snow, sitert i The Women of Mormondom, s. 95.

  3. History of the Church, 2:428; fra «History of the Church» (manuskript), bok B-1, tillegg, s. 3-4, Kirkens arkiver, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, Salt Lake City, Utah.

  4. Joseph Smith – Historie 1:36-39.

  5. Lære og pakter 110:13-16; ord i hakeparentes i original; syn gitt til Joseph Smith og Oliver Cowdery 3. april 1836 i templet i Kirtland, Ohio.

  6. History of the Church, 4:211; fra en tale forberedt av Joseph Smith og opplest på en konferanse i Kirken 5. okt. 1840, i Nauvoo, Illinois.

  7. Lære og pakter 128:8-11; et brev fra Joseph Smith til de hellige, 6. sept. 1842, Nauvoo, Illinois.

  8. History of the Church, 6:251-53; rettskrivning modernisert; fra en tale holdt av Joseph Smith 10. mars 1844 i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff.

  9. History of the Church, 3:390; fra en tale holdt av Joseph Smith ca. juli 1839 i Commerce, Illinois; referert av Willard Richards.

  10. History of the Church, 6:254, rettskrivning modernisert; avsnittinndeling endret; fra en tale holdt av Joseph Smith 10. mars 1844 i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff.

  11. History of the Church, 5:530; fra en tale holdt av Joseph Smith 13. aug. 1843 i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards.

  12. History of the Church, 5:555; avsnittinndeling endret; fra en tale holdt av Joseph Smith 27. aug. 1843 i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards og William Clayton.

Bilde
Elijah appearing to Joseph and Oliver

«Et annet stort og herlig syn [ble] brått vist oss, for profeten Elijah, som ble tatt opp til himmelen uten å smake døden, sto foran oss.»

Bilde
family at temple

«Vi skulle være kloke. Det første du skulle gjøre, er å besegle på jorden dine sønner og døtre til deg selv, og deg selv til dine fedre i evig herlighet.»