Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 21: Det annet komme og tusenårsriket


Kapittel 21

Det annet komme og tusenårsriket

«Vi … gjør klokt i å se tidenes tegn etter hvert, så ikke Herrens dag må “overraske oss som en tyv om natten”.»

Fra Joseph Smiths liv

I september 1832 flyttet Joseph og Emma Smith og deres 16 måneder gamle datter Julia fra familien Johnsons gård i Hiram, Ohio, tilbake til Kirtland. Der flyttet de inn i Newel K. Whitneys landhandel, hvor de skulle bo i over et år. Familien Smith bodde i butikkens overetasje og en del av første etasje som ikke ble benyttet til forretningen. Joseph og Emmas sønn, Joseph Smith III, ble født mens familien bodde i denne butikken. Profeten mottok også mange åpenbaringer der.

En av disse åpenbaringene kom 1. juledag 1832. Profeten tilbragte en del av dagen hjemme, i dyp meditasjon over de alvorlige problemene verdens nasjoner sto overfor på den tiden. «Det ble stadig flere vanskeligheter blant verdens nasjoner enn det før hadde vært siden Kirken begynte på sin vandring ut av ørkenen,»1 sa profeten. Begivenhetenes gang i USA brygget opp til borgerkrig, og utbrudd av dødelige sykdommer bredte om seg over hele verden. Mens han «ba oppriktig om emnet»2, mottok profeten den åpenbaringen som nå finnes i kapittel 87 i Lære og pakter. Herren åpenbarte for Joseph at før Det annet komme ville det bli krig i alle nasjoner og at naturkatastrofer ville tukte folket:

«Ved sverd og ved blodsutgytelse, skal jordens innbyggere sørge, og ved hunger og pest, ved jordskjelv og torden fra himmelen og også voldsomme og kraftige lynglimt, skal jordens innbyggere få føle en allmektig Guds vrede og harme og tuktende hånd inntil den fastsatte tilintetgjørelse fullstendig har gjort ende på alle nasjoner… Derfor, stå på hellige steder og vær urokkelige inntil Herrens dag kommer, for se, den kommer hastig, sier Herren» (L&p 87:6, 8).

To dager senere, 27. desember, mottok profeten enda en åpenbaring som inneholdt mye informasjon om Det annet komme. Den dagen var en konferanse av høyprester samlet i profetens «oversettelsesrom», det rommet i Whitneys butikk hvor Joseph gjorde mye av sitt arbeid med sin oversettelse av Bibelen. Konferansens møtenotater lyder: «Bror Joseph reiste seg og sa at for å motta åpenbaring og himmelens velsignelser, var det nødvendig å ha vårt sinn rettet mot Gud og utøve tro og bli av ett hjerte og ett sinn. Derfor anbefalte han at alle som var tilstede, skulle be høyt hver for seg om at Herren ville åpenbare sin vilje til oss med hensyn til Sions oppbyggelse og til beste for de hellige.»

Hver høyprest «bøyde kne for Herren» og ga så uttrykk for sine følelser og sin beslutning om å holde Herrens bud.3 Kort tid deretter begynte profeten å motta den åpenbaringen fra Gud som senere skulle bli kapittel 88 i Lære og pakter. Denne åpenbaringen inneholder noen av Skriftenes mest detaljerte profetier om Herrens komme og opprettelsen av en tusen år lang periode med fred (se L&p 88:86-116).

Gjennom profeten Joseph Smith åpenbarte Herren mange profetier om Det annet komme, tusenårsriket og den urolige tiden som skulle gå forut for disse begivenhetene. Denne store utgytelsen av åpenbaringer er et vitnesbyrd om at Joseph Smith virkelig var en seer som var oppreist av Gud. Som det står i Mormons bok: «En seer kan vite hva som har hendt, og også hva som skal skje, og ved [ham] skal alle ting bli åpenbart, eller rettere sagt, skal hemmelige ting tilkjennegis og skjulte ting komme frem i lyset. Det som ikke er kjent, skal gjøres kjent ved [ham], og likeledes skal ting som ellers ville forbli ukjent, gjøres kjent ved [ham]» (Mosiah 8:17).

Joseph Smiths læresetninger

Tegnene på Frelserens komme blir oppfylt. De trofaste vil gjenkjenne disse tegnene og ha fred i vanskelige tider.

«Vi … gjør alle klokt i å se tidenes tegn etter hvert, så ikke Herrens dag må “overraske oss som en tyv om natten”. [Se L&p 106:4-5.]»4

«Jeg vil profetere og si at tegnene på Menneskesønnens komme er allerede begynt. Den ene pesten vil herje etter den andre, og vi vil snart få krig og blodsutgytelse. Månen vil bli forvandlet til blod. Jeg bærer vitnesbyrd om disse tingene og om at Menneskesønnens komme er nær forestående, ja, ved døren. Hvis våre sjeler og våre legemer ikke ser frem til Menneskesønnens komme, og hvis vi, etter at vi er døde, ikke ser frem til dette, skal vi høre med blant dem som ber fjellene om å skjule oss [se Johannes’ åpenbaring 6:15-175

«Kjære brødre, vi ser nå at de vanskelige tider er kommet, slik det ble vitnet om [se 2. Timoteus 3:1]. Derfor kan vi med fullkommen forvissning se frem til at alt som er skrevet, vil gå i oppfyllelse, og med større tillit enn noensinne før løfte våre øyne mot det himmellegeme som gir dagen lys, og si i våre hjerter: Snart vil du tilsløre ditt rødmende ansikt. Han som sa: “Bli lys,” og det ble lys [se 1. Mosebok 1:3], har sagt disse ordene. Og videre: Du måne, du svakere lys, som gir lys i natten, skal forvandles til blod.

Vi ser at alt går i oppfyllelse, og at den tid snart skal komme da Menneskesønnen skal komme i himmelens skyer.»6

«Jorden vil snart bli innhøstet. Med andre ord, de ugudelige må snart bli utryddet fra jordens overflate, for Herren har uttalt det, og hvem kan hindre Herrens hånd, eller hvem kan måle seg med Den allmektige, for på hans befaling må himlene og jorden forgå. Dagen nærmer seg raskt da gjenopprettelsen av alle ting skal være fullendt, som alle de hellige profetene har profetert om, ja, innsamlingen av Israels hus. Da skal det skje at løven skal ligge ned med lammet osv.

Men, brødre, bli ikke motløse når vi forteller dere om vanskelige tider, for de må snarlig komme, for krig, hungersnød og pest nærmer seg. Det skal komme store ødeleggelser over dette landet, for dere må ikke tro at en eneste tøddel av alle de hellige profeters profetier ikke skal bli oppfylt, og det er mange som ennå ikke er oppfylt. Herren har sagt at han vil gjøre kort prosess, og de rettferdige skal bli reddet selv om det må skje med ild [se Romerne 9:28; 1. Nephi 22:17].»7

«Skriften er rede til å bli oppfylt når store kriger, hungersnød, pest, stor nød, straffedommer osv. er i ferd med å bli utøst over jordens innbyggere.»8

«Vi ser at vanskelige tider nå i sannhet har kommet, og de tingene vi så lenge har ventet på, har endelig begynt. Men når dere ser at fikentreets blader begynner å springe ut, kan dere vite at sommeren står for døren [se Matteus 24:32-33]. Det vil bli utført et kort arbeid på jorden. Det har nå begynt. Jeg regner med at det snart vil være forvirring over hele jorden. Mist ikke motet når disse tingene kommer over oss, for de må komme, ellers kan ikke ordet bli oppfylt.»9

«Jeg har spurt Herren om hans komme, og mens jeg spurte Herren, ga han meg et tegn og sa: “I Noahs dager satte jeg en bue på himmelen som et tegn på at i det år buen var synlig, skulle Herren ikke komme, men i det år skulle det være såtid og innhøstingstid. Men så snart du ser at buen trekkes tilbake, skal det være et tegn på at det skal bli hungersnød og pest og stor nød blant nasjonene og at Messias’ komme ikke er langt borte.”»10

«Juda må vende tilbake, Jerusalem og templet må bli gjenoppbygget, vann må komme ut fra under templet og vannet i Dødehavet må bli friskt [se Esekiel 47:1-9]. Det vil ta tid å gjenoppbygge byens murer og templet osv., men alt dette må gjøres før Menneskesønnen kommer. Det vil bli krig og rykter om krig, tegn på himmelen i det høye og tegn på jorden nedenfor, solen skal bli til mørke og månen til blod. Det skal være jordskjelv på forskjellige steder, havet skal skylle over sine bredder, og da vil det ene store tegn på Menneskesønnen vise seg i himmelen. Men hva vil verden gjøre? De vil si det er en planet, en komet osv. Men Menneskesønnen vil komme lik tegnet på Menneskesønnens komme, og det vil være som morgenens lys som kommer fra øst [se Joseph Smith – Matteus 1:26].»11

«Jeg forklarte angående Menneskesønnens komme og også at det er en uriktig oppfatning at de hellige vil unnslippe straffedommer mens de ugudelige skal lide, for alt kjød er underkastet lidelser, og “de hellige skal også bare så vidt unnslippe” [se L&p 63:34]. Men mange av de hellige vil unnslippe, for de rettferdige skal leve ved tro [se Habakkuk 2:4]. Til tross for dette vil mange av de rettferdige bli offer for sykdom, pest osv. på grunn av kjødets svakhet, men likevel bli frelst i Guds rike. Derfor er det et vanhellig prinsipp å si at den og den har overtrådt fordi de har blitt hjemsøkt av sykdom eller død, for alt kjød er underlagt døden, og Frelseren har sagt: “Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt!” [Se Matteus 7:1.]»12

Herren vil ikke komme før alle forberedelser er gjort for hans komme.

«Menneskesønnens komme vil aldri skje – og kan heller aldri skje – før de straffedommer som er omtalt for denne tid, blir utøst, og disse straffedommer er påbegynt. Paulus sier: “Dere, brødre, er ikke i mørket, så dagen skulle komme over dere som en tyv. Dere er alle lysets barn og dagens barn.” [Se 1. Tessalonikerbrev 5:4-5.] Den allmektige har ikke til hensikt å komme til jorden for å knuse og male den til støv, uten at han vil åpenbare det for sine tjenere profetene [se Amos 3:7].»13

«Jesus Kristus åpenbarte aldri for noe menneske nøyaktig når han ville komme [se Matteus 24:36; L&p 49:7]. Gå og les Skriftene, og dere vil ikke finne noe som angir det nøyaktige tidspunkt for hans komme. Alle som sier den slags, er falske lærere.»14

Profeten Joseph Smith sa følgende om en mann som hevdet å ha sett tegnet på Menneskesønnens komme: «Han har ikke sett Menneskesønnens tegn slik det ble forutsagt av Jesus, og det har ingen andre og vil heller ingen andre få se før etter at solen er blitt formørket og månen til blod, for Herren har ikke vist meg noe slikt tegn, og som profeten sa, slik må det også være: “Herren gjør ikke noe uten at han har åpenbaret sine skjulte råd for sine tjenere profetene.” (Se Amos 3:7.) Derfor, hør dette, du jord: Herren vil ikke komme for å regjere over de rettferdige i denne verden i 1843, og heller ikke før alt er rede for brudgommen.»15

De som er kloke og trofaste, vil være forberedt når Herren kommer igjen.

«Når jeg tenker over hvor raskt den store og stålende dag for Menneskesønnens komme nærmer seg, da han skal komme for å ta sine hellige til seg, og de skal bo i hans nærhet og bli kronet med herlighet og udødelighet; når jeg tenker på at himlene snart skal rystes, jorden skal beve og rave frem og tilbake, at himlene skal vike bort som en bokrull som rulles sammen, og at hvert fjell og hver øy skal flyttes, da roper jeg i mitt hjerte: Hva slags mennesker burde vi være i all hellig ferd og gudsfrykt! [Se 2. Peter 3:11.]»16

«Jorden stønner under fordervelse, undertrykkelse, tyranni og blodsutgytelse, og Gud kommer frem fra sitt skjulested, slik han sa han ville gjøre, for å plage jordens nasjoner. Daniel så i sitt syn omveltning etter omveltning, og han så “tronstoler [bli] satt frem, og en gammel av dager tok sete”, og en ble ført frem for ham som lignet Menneskesønnen, og alle folk, ætter og tungemål tjente ham og var lydige mot ham [se Daniel 7:9-14]. Det påligger oss å være rettferdige slik at vi kan være kloke og forstå, for ingen av de ugudelige skal forstå, men de forstandige skal forstå, og de som har ført mange til rettferdighet, skal skinne som stjernene evindelig og alltid [se Daniel 12:3].»17

«La de rike og de lærde, de vise og de edle, de fattige og de trengende, både trell og fri, både svart og hvit, ta seg i vare og holde fast ved kunnskapen om Gud, og gjøre rett og dømme rettferdig på jorden, og forberede seg til å møte de levendes og de dødes dommer, for timen for hans komme er nær.»18

«La oss være kloke i alle ting og holde Guds bud, så vi kan sikre vår frelse. La oss ha vår rustning klar til den fastsatte tid, og med rettferdighetens fulle rustning på vil vi kunne stå fast på denne prøvelsens dag [se Efeserne 6:13].»19

I desember 1830 sa profeten Joseph Smith følgende i et brev til Kirkens medlemmer i Colesville, New York: «Måtte dere alle være trofaste og vente på vår Herres time, for hans komme er nær for hånden.

“Men om tider og tidspunkt, brødre, trenger dere ikke til at noen skriver til dere. Dere vet jo selv godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten. Når de sier: Fred og ingen fare! - da kommer en brå undergang over dem. Den kommer som veer over en kvinne som skal føde, og de skal slett ikke slippe unna.

Men dere, brødre, er ikke i mørket… La oss derfor ikke sove som de andre, men la oss våke og være edrue. De som sover, sover jo om natten. Og de som drikker seg drukne, er drukne om natten.

Men vi som hører dagen til, la oss være edrue. La oss stå iført troens og kjærlighetens brynje med håpet om frelse som hjelm! For Gud bestemte oss ikke til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus.” [1. Tessalonikerbrev 5:1-4, 6-9.]

Trøst derfor hverandre, slik dere også gjør, for vanskelige tider nærmer seg… Freden er delvis borttatt fra jorden, og den vil snart bli fullstendig borttatt, ja, ødeleggelsen står for døren, og den vil snart komme til de ugudeliges hus og til dem som ikke kjenner Gud.

Ja, løft deres hode og gled dere, for deres forløsning nærmer seg. Vi er det mest begunstigede folk som noensinne har levd fra verdens grunnvoll ble lagt, hvis vi forblir trofaste og holder Guds bud. Ja, selv Enok, i det syvende slektsledd etter Adam, så vår tid og gledet seg [se Moses 7:65-67], og profetene har fra den tid av profetert om vår Herre og Frelser, Jesu Kristi annet komme, og gledet seg over den dagen da de hellige skal hvile, og vår Frelsers apostel frydet seg også og så hans komme i en sky sammen med himmelens hærskarer, for å bo sammen med menneskene på jorden i tusen år [se Johannes’ åpenbaring 1:7]. Derfor har vi grunn til å glede oss.

Profetiene i Mormons bok går i oppfyllelse så raskt som tiden tillater. Den levende Guds ånd er over meg. Hvem kan derfor si at jeg ikke skal profetere? Tiden er nær for hånden da vi må flykte hvor enn Herren ønsker, for å finne sikkerhet. Frykt ikke dem som gjør dere til syndere for et ords skyld [se Jesaja 29:20-21], men vær trofaste i å vitne for en vrang og fordervet generasjon at vår Herre og Frelsers komme er nær for hånden. Ja, rydd Herrens vei, gjør hans stier rette [se Matteus 3:3].

Vik ikke tilbake på grunn av forførelser, for forførelser må komme, men ve den som de kommer ved, for stenen må falle på dem og knuse dem til støv [se Matteus 18:7; 21:43-44]. For hedningsfolkenes fylde er tilveiebragt, og ve dem om de ikke omvender seg og blir døpt i vår Herre og Frelser, Jesu Kristi navn, til forlatelse for sine synder, og kommer inn gjennom den trange port og blir regnet blant Israels hus. For Gud vil ikke alltid la seg spotte, uten å utøse sin vrede over dem som misbruker hans hellige navn, for krig, hungersnød og ødeleggelse vil snart komme over dem i deres ville livsførsel, for Gud vil ta hevn og tømme sine vredesskåler, men redde sine utvalgte [se Johannes’ åpenbaring 16:1].

Alle som vil adlyde hans bud, er hans utvalgte, og han vil snart samle dem fra de fire vindretninger, fra jordens ene ende til den annen [se Matteus 24:31], til det sted han har utpekt. Vær derfor tålmodige, og ta vare på deres sjel [se Lukas 21:19].»20

Tusenårsriket vil være en tid med fred da Frelseren vil regjere på jorden.

10. trosartikkel: «Vi tror … at Kristus personlig vil regjere på jorden, og at jorden vil bli fornyet og få sin paradisiske herlighet. »21

«Guds plan … har alltid vært … å skape fred og godvilje blant menneskene, fremelske den evige sannhets prinsipper, frembringe en tingenes tilstand som skal forene mennesket med sine medmennesker, få verden til å “smi sine sverd om til hakker og sine spyd til vingårdskniver” [Jesaja 2:4], få jordens nasjoner til å bo sammen i fred og frembringe tusenårsrikets herlighet, da “jorden skal gi sin grøde, bli fornyet og få sin [paradisiske] herlighet og bli som Herrens hage.” …

Helt fra verdens begynnelse av har det vært Jehovas plan, og det er også hans hensikt nå, å regulere verdens anliggender i sin egen beleilige tid, stå som universets overhode og overta styringen selv. Når det er gjort, vil han felle en rettferdig dom, lovløshet og forvirring vil bli fjernet, og nasjonene “skal ikke lenger lære å føre krig”. [Se Jesaja 2:4.] …

Moses mottok Herrens ord fra Gud selv, han var Guds talerør overfor Aron, og Aron underviste folket både i sivile og kirkelige anliggender. De var begge ett, og det var intet skille. Slik vil det også bli når Guds hensikter skal realiseres og når “Herren skal være konge over hele jorden”, og “Jerusalem skal være hans trone”. “For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem.” [Se Sakarja 14:9; Jeremia 3:17; Mika 4:2.]

… Han som retten tilhører, vil være i besittelse av riket og regjere inntil han har lagt alle ting under sine føtter [se Esekiel 21:27; 1. Korinterbrev 15:27], ugudeligheten vil skjule sitt eldgamle hode, Satan vil bli bundet og mørkets gjerninger tilintetgjort. Rett vil bli gjort til målesnor og rettferdighet til lodd, og på den dag vil bare den bli opphøyet som frykter Herren. [Se Jesaja 2:11; 28:17.]»22

«Det er ikke riktig at Jesus vil bo på jorden i tusen år, men han vil regjere over de hellige og komme ned og gi instruksjoner, slik han gjorde til de fem hundre brødrene [se 1. Korinterbrev 15:6], og de som kommer frem i den første oppstandelse, skal også regjere sammen med ham over de hellige.»23

Etter tusenårsriket vil jorden bli forandret til en helliggjort, celestial tilstand.

«Under middagen sa jeg til de av min familie og mine venner som var tilstede, at når jorden skal bli helliggjort og bli som et glasshav, skal den være som en stor urim og tummim, så de hellige kan se i den og se som de er sett.»24

«Denne jorden vil bli rullet tilbake til Guds nærhet og kronet med celestial herlighet.»25

«Etter at den korte perioden [for Satans siste opprør] er over og jorden gjennomgår sin siste forandring og blir herliggjort, skal alle de saktmodige arve jorden, hvor de rettferdige bor.»26

Profeten forkynte følgende 2. april 1843, senere nedtegnet i Lære og pakter 130:9: «Denne jord vil i sin helliggjorte og udødelige tilstand være som krystall og vil være en urim og tummim for dem som bor på den, ved hvilken alle ting som henhører til et lavere rike, eller til riker av en lavere orden, vil være åpenbart for dem som bor på den, og denne jord vil tilhøre Kristus.»27

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. vii-xii for ytterligere hjelp.

  • Les de første to hele avsnittene på s. 246, og legg merke til høyprestenes forberedelse til å motta den åpenbaringen som nå er kapittel 88 i Lære og pakter. Tenk over hvordan denne beretningen angår deg i dine anstrengelser for å forstå profetiene om det annet komme.

  • Les profeten Joseph Smiths profetier om de vanskelige tidene før Herrens komme (s. 247-49). Hvordan kan vi bevare fred i sinnet selv under slike prøvelser? Hvorfor tror du vi trenger å kjenne til og forstå tegnene på Det annet komme? Hvilke tegn på Det annet komme er eller er i ferd med å bli oppfylt?

  • Les det andre hele avsnittet på s. 249 og det første avsnittet på s. 251. Hva antyder formuleringen «som en tyv om natten» om Herrens komme? Hvorfor tror du at Herrens dag ikke skal overraske lysets barn som en tyv om natten?

  • Hvordan kan vi forberede oss til Frelserens annet komme? (Du finner noen eksempler på s. 250-52.) Tenk på hvordan det vil føles å se Frelseren hvis du er forberedt til hans komme. Hvordan kan vi unngå frykt eller uro mens vi forbereder oss til Frelserens annet komme?

  • Gjennomgå Joseph Smiths profetier om tusenårsriket (s. 252-53). Hvilke tanker og følelser får du når du grunner på denne tiden?

Aktuelle skriftsteder: Mika 4: 1-7; L&p 29:9-25; 45:36-71; 88:95-98, 110-15; Joseph Smith – Matteus 1:21-55

Noter

  1. History of the Church, 1:301; fra «History of the Church» (manuskript), bok A-1, s. 244, Kirkens arkiver, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, Salt Lake City, Utah.

  2. Lære og pakter 130:13; instruksjoner gitt av Joseph Smith 2. april 1843, i Ramus, Illinois.

  3. Høyrådet i Kirtland, møtenotater, des. 1832-nov. 1837, oppføring for 27. des. 1832, s. 3-4; referert av Frederick G. Williams, Kirkens arkiver.

  4. History of the Church, 3:331; fra «Extract, from the Private Journal of Joseph Smith Jr.», Times and Seasons, nov. 1839, s. 9.

  5. History of the Church, 3:390; fra en tale holdt av Joseph Smith ca. juli 1839, i Commerce, Illinois; referert av Willard Richards.

  6. History of the Church, 3:291; tegnsetning modernisert; fra et brev fra Joseph Smith og andre til Edward Partridge og Kirken, 20. mars 1839, Liberty fengsel, Liberty, Missouri.

  7. Brev fra Joseph Smith og John Whitmer til de hellige i Colesville, New York, 20. aug. 1830, Harmony, Pennsylvania; i Newel Knight, Autobiography and Journal, ca. 1846-47, s. 133-36, Kirkens arkiver.

  8. History of the Church 6:364; fra en tale holdt av Joseph Smith 12. mai 1844 i Nauvoo, Illinois; referert av Thomas Bullock.

  9. History of the Church, 3:286; fra et brev fra Joseph Smith til Presendia Huntington Buell, 15. mars 1839, Liberty fengsel, Liberty, Missouri; søster Buells etternavn er feilstavet «Bull» i History of the Church.

  10. History of the Church, 6:254; fra en tale holdt av Joseph Smith 10. mars 1844, i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff; se også tillegget, s. 562, punkt 3.

  11. History of the Church, 5:337; fra en tale holdt av Joseph Smith 6. april 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards.

  12. History of the Church, 4:11; tegnsetning modernisert; fra instruksjoner gitt av Joseph Smith 29. sept. 1839, i Commerce, Illinois; referert av James Mulholland.

  13. History of the Church, 5:336-37; fra en tale holdt av Joseph Smith 6. april 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards.

  14. History of the Church, 6:254; fra en tale holdt av Joseph Smith 10. mars 1844, i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff.

  15. History of the Church, 5:291; fra et brev fra Joseph Smith til redaktøren av Times and Seasons, 28. feb. 1843, Nauvoo, Illinois, utgitt i Times and Seasons, 1. mars 1843, s. 113.

  16. History of the Church, 1:442; fra et brev fra Joseph Smith til Moses Nickerson, 19. nov. 1833, Kirtland, Ohio.

  17. History of the Church, 5:65; fra «The Government of God», en lederartikkel i Times and Seasons, 15. juli 1842, s. 857; Joseph Smith var tidsskriftets redaktør.

  18. History of the Church, 6:93; fra Joseph Smiths appell til delstaten Vermont, 29. nov. 1843, Nauvoo, Illinois, utgitt som General Joseph Smith’s Appeal to the Green Mountain Boys (1843), s. 7.

  19. Brev fra Joseph Smith og andre til Hezekiah Peck, 31. aug. 1835, Kirtland, Ohio; i «The Book of John Whitmer», s. 80, Kristi samfunns arkiver, Independence, Missouri; kopi av «The Book of John Whitmer» i Kirkens arkiver.

  20. Brev fra Joseph Smith og John Whitmer til de hellige i Colesville, New York, 2. des. 1830, Fayette, New York; i Newel Knight, Autobiography and Journal, ca. 1846-47, s. 198-206, Kirkens arkiver.

  21. 10. trosartikkel.

  22. History of the Church, 5:61, 63-65; tegnsetning modernisert; fra «The Government of God», en lederartikkel i Times and Seasons, 15. juli 1842, s. 855-57; Joseph Smith var tidsskriftets redaktør.

  23. Sitert av William P. McIntire, som refererte fra en tale holdt av Joseph Smith tidlig i 1841, i Nauvoo, Illinois; William Patterson McIntires notatbok 1840-45, Kirkens arkiver.

  24. History of the Church, 5:279; fra Joseph Smiths dagbok, 18. feb. 1843, Nauvoo, Illinois.

  25. Sitert av William Clayton, som refererte fra en ikke-datert tale holdt av Joseph Smith i Nauvoo, Illinois; i John Nuttall, «Extracts from William Clayton’s Private Book», s. 8, L. John Nuttalls dagbøker, 1857-1904, L. Tom Perry Special Collections, Brigham Young University, Provo, Utah; kopi i Kirkens arkiver.

  26. Sitert av William P. McIntire, som refererte fra en tale holdt av Joseph Smith tidlig i 1841, i Nauvoo, Illinois; William Patterson McIntires notatbok 1840-45, Kirkens arkiver.

  27. Lære og pakter 130:9; instruksjoner gitt av Joseph Smith 2. april 1843, i Ramus, Illinois.

Bilde
Newel K. Whitney store

Et rom i annen etasje i Newel K. Whitneys butikk. Joseph og Emma Smith bodde i denne butikken i over et år, og profeten fikk mange åpenbaringer her, blant annet åpenbaringer om Herrens komme.

Bilde
lamb and lion

«Dagen nærmer seg raskt da gjenopprettelsen av alle ting skal være fullendt… Da skal det skje at løven skal ligge ned med lammet.»