2010–2019
Avslutningsord
Generalkonferansen april 2019


Avslutningsord

Måtte vi innvie og gjeninnvie vårt liv til å tjene Gud og hans barn – på begge sider av sløret.

Mine kjære brødre og søstre, nå som vi nærmer oss slutten av denne historiske konferansen, takker vi Herren for hans veiledning og beskyttelse. Budskapene har rettledet og oppløftet oss.

Talerne fikk ikke tildelt emner. Hver enkelt av dem ba om personlig åpenbaring da de forberedte sine budskap. For meg er det bemerkelsesverdig hvordan disse emnene synes å passe så godt til hverandre. Når du studerer dem, søk etter å lære det Herren prøver å undervise deg om gjennom sine tjenere.

Musikken har vært strålende. Vi er dypt takknemlige til de mange musikerne som har kombinert sine talenter for å bringe Herrens ånd inn i hvert møte. Og han har velsignet bønnene og forsamlingene på hvert møte. Konferansen har i sannhet igjen vært et åndelig festmåltid for oss alle.

Vi håper og ber om at hvert medlems hjem vil bli et ekte troens tilfluktssted, der Herrens ånd kan dvele. Til tross for stridighetene som finnes overalt rundt oss, kan vårt hjem bli et himmelsk sted der studium, bønn og tro kan forenes med kjærlighet. Vi kan i sannhet bli Herrens disipler som forsvarer og representerer Ham uansett hvor vi er.

Guds formål skulle være vårt formål. Han ønsker at hans barn skal velge å vende tilbake til ham, forberedt, skikket, begavet, beseglet og trofast mot pakter inngått i hellige templer.

Vi har nå 162 innviede templer. De som ble tidligst oppført står som monumenter på den tro og forståelse våre kjære pionerer hadde. Hvert av disse templene ble oppført med deres store personlige offer og anstrengelse. Hvert av dem står som en makeløs juvel i kronen av det pionerene oppnådde.

Det er vårt hellige ansvar å ta vare på dem. Derfor vil disse pionertemplene snart gjennomgå en periode med fornyelse og oppussing, og for noen, en omfattende restaurering. Det vil bli gjort en innsats for å bevare den unike historikken i hvert tempel der det er mulig, bevare den inspirerende skjønnheten og det unike håndverket fra generasjoner som for lengst har gått bort.

Detaljene for St. George Utah tempel er allerede bekjentgjort. Planene for renoveringen av Salt Lake tempel, Temple Square og de tilhørende områdene nær Kirkens kontorbygning vil bli bekjentgjort fredag 19. april 2019.

Manti tempel og Logan tempel i Utah vil også bli renovert i kommende år. Når disse planene er klare, vil de også bli bekjentgjort.

Dette arbeidet vil kreve at hvert tempel blir stengt i en periode. Kirkens medlemmer kan fortsatt nyte tempeltilbedelse og -tjeneste i andre templer i nærheten. Når hvert av prosjektene er fullført, vil hvert historiske tempel bli gjeninnviet.

Brødre og søstre, vi anser et tempel som det helligste byggverket i Kirken. Når vi bekjentgjør planer om å oppføre et nytt tempel, blir det en del av vår hellige historie. Nå, vennligst lytt nøye og ærbødig. Hvis jeg bekjentgjør et tempel på et sted som betyr mye for deg, foreslår jeg at du ganske enkelt bøyer hodet med en stille, takknemlig bønn i ditt hjerte. Vi ønsker ingen verbale utbrudd som forstyrrer denne konferansens og Herrens hellige templers hellige natur.

Vi har i dag gleden av å bekjentgjøre planer om å oppføre flere templer. Disse skal oppføres på følgende steder:

Pago Pago, Amerikansk Samoa; Okinawa City, Okinawa; Neiafu, Tonga; Tooele Valley, Utah; Moses Lake, Washington; San Pedro Sula, Honduras; Antofagasta, Chile; Budapest, Ungarn.

Takk, mine kjære brødre og søstre.

Når vi snakker om våre gamle og nye templer, håper jeg at hver enkelt av oss viser med våre handlinger at vi er vår Herre Jesus Kristi sanne disipler. Måtte vi renovere vårt liv gjennom vår tro på og tillit til Ham. Måtte vi få tilgang til Hans forsonings kraft gjennom vår daglige omvendelse. Og måtte vi innvie og gjeninnvie vårt liv til å tjene Gud og hans barn – på begge sider av sløret.

Jeg etterlater dere min kjærlighet og velsignelse, og forsikrer dere om at åpenbaring fortsetter i denne Herrens kirke. Det vil fortsette helt til “Guds hensikter er fullført og den store Jehova sier at arbeidet er gjort.”1

Jeg velsigner dere med disse tingene og bærer mitt vitnesbyrd om at Gud lever! Jesus er Kristus! Dette er hans kirke. Vi er hans folk. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.