Generalkonferanse
Behold forandringen
Generalkonferansen oktober 2020


Behold forandringen

Gjennom Jesus Kristus får vi styrke til å gjøre varige forandringer. Når vi ydmykt vender oss til ham, vil han øke vår evne til å forandre oss.

Søstre, det er virkelig en glede å være sammen med dere.

Bilde
Betaler på et marked

Tenk deg at noen går inn på et marked for å kjøpe en vare. Hvis hun betaler kassereren mer enn gjenstanden er verdt, vil kassereren gi henne vekslepenger tilbake.

Bilde
Mottar vekslepenger

Kong Benjamin underviste sitt folk i fordums Amerika om de store velsignelser vi mottar fra vår Frelser, Jesus Kristus. Han skapte himlene, jorden og all den skjønnheten vi nyter. 1 Gjennom sin kjærlige forsoning, gir han oss en måte vi kan bli forløst fra synd og død på. 2 Når vi viser vår takknemlighet til ham ved flittig å etterleve hans bud, velsigner han oss umiddelbart og etterlater oss alltid i gjeld til ham.

Han gir oss mye, mye mer enn verdien av det vi noen gang kan gi ham tilbake. Så, hva kan vi gi ham, som betalte den uvurderlige prisen for våre synder? Vi kan gi ham forandring. Vi kan gi ham vår forandring. Det kan være en forandring av tanker, en forandring av vaner eller en forandring av retningen vi beveger oss i. Til gjengjeld for hans uvurderlige betaling for hver enkelt av oss, ber Herren oss om en forandring i hjertet. Den forandring han ber oss om, er ikke til gavn for ham, men for oss. Så i motsetning til kjøpmannen på markedet som vil betale tilbake vekslepengene våre, ber vår nådige Frelser oss om å beholde forandringen.

Etter å ha hørt ordene talt av kong Benjamin, ropte hans folk ut, og erklærte at deres hjerter hadde forandret seg: “På grunn av Den Allmektige Herres Ånd som har bevirket en stor forandring i oss … så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt”. 3 Skriftene sier ikke at de umiddelbart ble fullkomne, snarere at deres ønske om å forandre seg, fikk dem til å handle. Deres forandring av hjertet betød å legge av seg det naturlige mennesket og gi akt på Ånden mens de arbeidet med flid for å bli mer lik Jesus Kristus.

President Henry B. Eyring underviser: “Sann omvendelse er avhengig av … å søke fritt i tro, med stor innsats og noe smerte. Så er det Herren som kan gi … mirakelet med renselse og forandring”. 4 Ved å kombinere vår innsats med Frelserens evne til å forandre oss, blir vi nye skapninger.

Da jeg var yngre, forestilte jeg meg at jeg gikk langs en oppadgående, bratt sti mot mitt mål som er evig liv. Hver gang jeg gjorde eller sa noe galt, følte jeg at jeg gled nedover stien, bare for å starte reisen min på nytt igjen. Det var som å lande på den ene ruten i barnas stigespill der du glir ned fra toppen av brettet tilbake til begynnelsen av spillet! Det var nedslående! Men etterhvert som jeg begynte å forstå Kristi lære 5 og hvordan jeg skulle anvende den daglig i mitt liv, fant jeg håp.

Bilde
Forandringsprosessen omfatter å holde ut

Jesus Kristus har gitt oss et kontinuerlig mønster for forandring. Han innbyr oss til å utøve tro på ham, noe som inspirerer oss til å forandre oss – “en tro og omvendelse som tilveiebringer en forandring i deres hjerte”. 6 Når vi omvender oss og vender vårt hjerte til ham, får vi et større ønske om å inngå og etterleve hellige pakter. Vi holder ut til enden ved å fortsette å anvende disse prinsippene gjennom hele livet og innby Herren til å forandre oss. Å holde ut til enden betyr å forandre seg til enden. Jeg forstår nå at jeg ikke begynner på nytt etter hvert mislykkede forsøk, men at for hvert forsøk fortsetter jeg min forandringsprosess.

Det er en inspirert setning i Unge kvinners tema som fastslår: “Jeg [verdsetter] omvendelsens gave og søker å forbedre meg hver dag”. 7 Jeg ber om at vi verdsetter denne vakre gaven og at vi aktivt søker forandring. Noen ganger er de forandringene vi trenger å gjøre forbundet med alvorlig synd. Men oftest arbeider vi med flid for å foredle vår karakter til å tilpasse oss Jesu Kristi egenskaper. Våre daglige valg vil enten være til hjelp eller til hinder for vår fremgang. Små men jevne, bevisste endringer vil bidra til å forbedre oss. Bli ikke motløs. Forandring er en livslang prosess. Jeg er takknemlig for at Herren er tålmodig med oss i vårt strev med å forandre oss.

Gjennom Jesus Kristus får vi styrke til å gjøre varige forandringer. Når vi ydmykt vender oss til ham, vil han øke vår evne til å forandre oss.

I tillegg til den forvandlende kraft i vår Frelsers forsoning, vil Den hellige ånd støtte og veilede oss når vi anstrenger oss. Han kan til og med hjelpe oss å vite hvilke forandringer vi trenger å gjøre. Vi kan også finne hjelp og oppmuntring gjennom prestedømsvelsignelser, bønn, faste og å dra til tempelet.

På samme måte kan betrodde familiemedlemmer, ledere og venner være nyttige i vår innsats for å forandre oss. Da jeg var åtte år gammel lekte min eldre bror Lee og jeg sammen med vennene våre i grenene på et tre i nabolaget. Vi elsket å være sammen med vennene våre i skyggen av treet. En dag falt Lee ned fra treet og brakk armen. En brukket arm gjorde det vanskelig for ham å klatre i treet. Men livet i treet var bare ikke det samme uten ham der. Så noen av oss støttet ham bakfra mens andre trakk i den gode armen hans, og uten for mye innsats, var Lee tilbake i treet. Armen hans var fremdeles brukket, men han var sammen med oss igjen og gledet seg over vårt vennskap mens han ble frisk igjen.

Jeg har ofte tenkt på min opplevelse med å leke i treet som del av vår aktivitet i Jesu Kristi evangelium. I skyggen av evangeliets grener nyter vi mange velsignelser forbundet med våre pakter. Noen kan ha falt fra paktenes trygghet og trenger vår hjelp til å klatre tilbake til tryggheten i evangeliets grener. Det kan være vanskelig for dem å komme tilbake på egenhånd. Kan vi forsiktig dytte litt hit og trekke litt dit for å hjelpe dem å bli frisk mens de gleder seg over vårt vennskap?

Hvis du lider av en skade fra et fall, må du la andre hjelpe deg å vende tilbake til dine pakter og velsignelsene de tilbyr. Frelseren kan hjelpe deg å bli frisk og forandre deg mens du er omgitt av dem som er glad i deg.

Jeg støter noen ganger på venner som jeg ikke har truffet på mange år. Noen ganger sier de: “Du har ikke forandret deg i det hele tatt!” Hver gang jeg hører det blir jeg litt flau, fordi jeg håper at jeg har forandret meg i årenes løp. Jeg håper jeg har forandret meg siden i går! Jeg håper jeg er litt snillere, mindre dømmende og mer medfølende. Jeg håper jeg er raskere til å dekke andres behov, og jeg håper jeg er litt mer tålmodig.

Jeg elsker å gå på fjellturer i nærheten av der jeg bor. Jeg får ofte en liten stein i skoen min når jeg går på stien. Til slutt stopper jeg opp og fjerner steinen. Men det forbløffer meg hvor lenge jeg lar meg selv gå i smerte før jeg stopper og kvitter meg med irritasjonen.

Når vi reiser på paktens sti, får vi noen ganger steiner i skoene våre i form av dårlige vaner, synder eller dårlige holdninger. Jo raskere vi fjerner dem fra vårt liv, desto mer gledesfylt vil vår jordiske reise bli.

Å bevare forandringer krever innsats. Jeg kan ikke forestille meg å stoppe på stien bare for å legge den irriterende og smertefulle steinen som jeg nettopp har fjernet tilbake i skoen min. Jeg vil ikke ha noe større ønske om å gjøre det mer enn en vakker sommerfugl vil velge å vende tilbake til sin kokong.

Jeg vitner om at på grunn av Jesus Kristus, kan vi forandre oss. Vi kan tilpasse våre vaner, forandre våre tanker og foredle vår karakter for å bli mer lik ham. Og med hans hjelp, kan vi beholde forandringen. I Jesu Kristi navn. Amen.