Generalkonferanse
Gå fremover
Generalkonferansen oktober 2020


Gå fremover

Herrens verk går stødig fremover.

Mine kjære brødre og søstre, for en glede det er å være sammen med dere når vi innleder den 190. halvårlige generalkonferanse i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Jeg gleder meg over å kunne være sammen med dere i deres hjem eller hvor dere enn er – på denne måten, for å lytte til budskap fra profeter, seere og åpenbarere og andre av Kirkens ledere.

Vi er så takknemlige for den teknologi som gjør det mulig for oss å være knyttet sammen som en stor verdensomspennende samling av Jesu Kristi disipler. Generalkonferansen i april ble sett av flere enn noen konferanse tidligere, og vi har forventninger om at det vil skje igjen.

De siste månedene har en global pandemi, rasende skogbranner og andre naturkatastrofer snudd vår verden på hodet. Jeg sørger med hver og en av dere som har mistet en av deres kjære i denne tiden. Og jeg ber for alle som nå lider.

Imens går Herrens verk stødig fremover. Midt i sosial distansering, munnbind og Zoom-møter har vi lært å gjøre visse ting annerledes, og noen også mer effektivt. Uvanlige tider kan bringe uvanlige belønninger.

Våre misjonærer og misjonsledere har vært oppfinnsomme, robuste og virkelig bemerkelsesverdige. Selv om de fleste misjonærer har måttet finne nye og kreative måter å utføre sitt arbeid på, har mange misjoner rapportert mer undervisning enn noensinne.

Vi måtte stenge templer en periode, og noen byggeprosjekter ble litt forsinket, men nå går de alle fremover. I kalenderåret 2020 vil vi ha tatt første spadestikk for 20 nye templer!

Slektshistorisk arbeid har økt eksponentielt. Mange nye menigheter og staver er opprettet. Og det gleder oss å kunne rapportere at Kirken har sørget for pandemisk humanitærhjelp til 895 prosjekter i 150 land.

Økt studium av evangeliet i mange hjem fører til sterkere vitnesbyrd og familieforhold. En mor skrev: “Vi føler oss mye nærmere våre barn og barnebarn nå som vi samles på Zoom hver søndag. Alle deler etter tur sine tanker om Kom, følg med meg. Bønner for våre familiemedlemmer har forandret seg fordi vi bedre forstår hva de trenger.”

Jeg ber om at vi som et folk bruker denne unike tiden til å vokse åndelig. Vi er her på jorden for å bli prøvet, for å se om vi vil velge å følge Jesus Kristus, å omvende oss jevnlig, å lære og å ha fremgang. Vår ånd lengter etter fremgang. Og det gjør vi best ved å holde oss standhaftig på paktens sti.

Gjennom alt dette, elsker vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus oss! De har omsorg for oss! De og deres hellige engler våker over oss. 1 Jeg vet at det er sant.

Når vi samles for å høre de ord Herren har inspirert sine tjenere til å formidle, oppfordrer jeg dere til å grunne på et løfte Herren ga. Han erklærte at “alle som vil kan gripe Guds ord, som er levende og kraftig og skal rive i stykker all djevelens list … og lumske planer og lede [den disippel] som følger Kristus, inn på en snever og smal vei.” 2

Jeg ber om at du vil velge å gripe Guds ord slik det blir erklært under denne generalkonferansen. Og jeg ber om at du kan føle Herrens fullkomne kjærlighet til deg, 3 i Jesu Kristi hellige navn. Amen.