Generalkonferanse
Vedvarende kraft
Generalkonferansen oktober 2020


Vedvarende kraft

Bare tro og Guds ord som fyller vår indre sjel, er tilstrekkelig til å holde oss oppe – og gi oss tilgang til hans kraft.

Da jeg gjennomgikk vår kjære profet, president Russell M. Nelsons læresetninger, fant jeg et ord som han ofte har brukt i mange taler. Dette ordet er kraft.

På den første generalkonferansen etter at han ble oppholdt som apostel, talte president Nelson om kraft.1 Han har fortsatt å undervise om kraft i årenes løp. Siden vi har oppholdt president Nelson som vår profet, har han undervist om prinsippet kraft – nærmere bestemt Guds kraft – og hvordan vi kan få tilgang til den. Han har forklart hvordan vi kan benytte oss av Guds kraft når vi betjener andre,2 hvordan omvendelse innbyr Jesu Kristi kraft og hans forsoning i vårt liv,3 og hvordan prestedømmet – Guds kraft og myndighet – velsigner alle som inngår og holder pakter med ham.4 President Nelson har vitnet om at Guds kraft strømmer til alle som har mottatt sin begavelse i tempelet, når de holder sine pakter.5

Jeg ble spesielt rørt av en utfordring president Nelson ga på generalkonferansen i april 2020. Han sa: “Studer og be om å lære mer om den kraft og kunnskap du har blitt begavet med – eller som du vil bli begavet med i fremtiden.”6

Som følge av denne utfordringen har jeg studert og bedt og lært noen nyttige ting om kraften og kunnskapen jeg har blitt begavet med – eller som jeg ennå vil bli begavet med.

Å forstå hva vi må gjøre for å få tilgang til Guds kraft i vårt liv er ikke lett, men jeg har funnet ut at det er mulig ved å tenke det ut i vårt sinn og be om at Den hellige ånd må opplyse oss.7 Eldste Richard G. Scott ga en tydelig definisjon av hva Guds kraft er: Den er “kraft til å gjøre mer enn vi kan klare på egenhånd”.8

Å fylle vårt hjerte og til og med vår sjel med Guds ord og grunnvollen av tro på Jesus Kristus er avgjørende for å kunne benytte oss av Guds kraft til å hjelpe oss i denne vanskelige tiden. Uten å få Guds ord og tro på Jesus Kristus dypt inn i vårt hjerte, kan vårt vitnesbyrd og vår tro svikte, og vi kan miste tilgangen til kraften Gud ønsker å gi oss. Overfladisk tro er ikke nok. Bare tro og Guds ord som fyller vår indre sjel, er tilstrekkelig til å holde oss oppe – og gi oss tilgang til hans kraft.

Da søster Johnson og jeg oppdro våre barn, oppmuntret vi hver enkelt av dem til å lære å spille et musikkinstrument. Men vi ville bare la barna få musikkundervisning hvis de gjorde sin del og øvde på instrumentet sitt hver dag. En lørdag gledet vår datter Jalynn seg til å gå og leke med venner, men hun hadde ennå ikke øvd på pianoet. Siden hun visste at hun hadde forpliktet seg til å øve i 30 minutter, hadde hun tenkt å sette en tidtaker fordi hun ikke ønsket å øve et eneste minutt lenger enn det som var nødvendig.

Idet hun gikk forbi mikrobølgeovnen på vei til pianoet, stoppet hun og trykket på noen knapper. Men istedenfor å stille inn tidtakeren, satte hun mikrobølgeovnen på steking i 30 minutter og trykket på start. Etter ca. 20 minutters øvelse gikk hun tilbake til kjøkkenet for å se hvor mye tid som gjensto, og fant mikrobølgeovnen i brann.

Hun løp så ut i bakgården hvor jeg gjorde hagearbeid, og ropte at huset sto i brann. Jeg løp raskt inn i huset og fant mikrobølgeovnen i flammer.

I et forsøk på å redde hjemmet vårt fra å brenne, strakte jeg meg bak mikrobølgeovnen, koblet den fra og brukte strømledningen til å løfte den brennende mikrobølgeovnen bort fra benken. I håp om å være helten og redde dagen så vel som hjemmet vårt, svingte jeg den brennende mikrobølgeovnen i sirkler med strømledningen for å holde den borte fra meg, kom meg ut i bakgården, og med en ny svingbevegelse kastet jeg mikrobølgeovnen ut på plenen. Der klarte vi å slukke flammene med en slange.

Hva hadde gått galt? En mikrobølgeovn trenger noe som kan absorbere energien dens, og når det ikke er noe inni som kan absorbere denne energien, absorberer ovnen den selv, blir varm og kan ta fyr og brenne til en askehaug.9 Hele mikrobølgeovnen gikk opp i flammer fordi det ikke var noe inni den.

På samme måte vil de som har tro og Guds ord dypt i sitt hjerte, kunne absorbere og overvinne de brennende pilene som djevelen med sikkerhet vil sende for å ødelegge oss.10 Ellers vil kanskje ikke vår tro, vårt håp og vår overbevisning bestå, og i likhet med den tomme mikrobølgeovnen kan vi bli et offer.

Jeg har lært at det å ha Guds ord dypt i min sjel, kombinert med tro på Herren Jesus Kristus og hans forsoning, gjør meg i stand til å benytte meg av Guds kraft til å overvinne djevelen og alt han måtte kaste mot meg. Når vi møter utfordringer, kan vi stole på Herrens løfte som Paulus forkynte: “For Gud gav oss ikke motløshets ånd, men krafts og kjærlighets og sindighets ånd.”11

Vi vet at Frelseren som barn “vokste og ble [sterk], han ble fylt av visdom, og Guds velbehag var over ham.”12 Vi vet at etter hvert som han ble eldre, “[gikk Jesus] fram i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker.”13 Og vi vet at da hans tjenestegjerning begynte, ble de som hørte ham, “slått av undring over hans lære, for hans tale var med myndighet.”14

Ved forberedelse vokste Frelseren i kraft og var i stand til å motstå alle Satans fristelser.15 Når vi følger Frelserens eksempel og forbereder oss ved å studere Guds ord og styrke vår tro, kan vi også benytte oss av Guds kraft til å motstå fristelser.

I løpet av denne tiden med begrenset innsamling som gjør regelmessige tempelbesøk umulig, har jeg faktisk gjort et poeng av å fortsette å studere og lære mer om Guds kraft som kommer til oss når vi inngår og holder tempelpakter. Som lovet i innvielsesbønnen for Kirtland tempel, forlater vi tempelet væpnet med Guds kraft.16 Det er ingen utløpsdato knyttet til den kraft Gud gir dem som inngår og holder tempelpakter, og heller ingen begrensning på tilgangen til denne kraften under en pandemi. Hans kraft reduseres bare i vårt liv hvis vi unnlater å holde våre pakter og ikke lever på en måte som gjør oss i stand til kontinuerlig å kvalifisere oss til å motta hans kraft.

Da min kjære hustru og jeg var misjonsledere i Thailand, Laos og Myanmar, var vi selv vitne til Guds kraft som kommer til dem som inngår og holder hellige pakter i tempelet. Hjelpefondet for tempelbesøkende gjorde det mulig for mange hellige i disse tre landene å komme til tempelet etter å ha gjort alt de kunne ved personlig oppofrelse og forberedelse. Jeg husker at jeg møtte en gruppe på 20 trofaste hellige fra Laos på en flyplass i Bangkok i Thailand for å hjelpe dem å komme til en annen flyplass i Bangkok for å rekke flyet til Hongkong. Disse medlemmene var overbegeistret over endelig å få reise til Herrens hus.

Bilde
Medlemmer i Laos

Da vi møtte disse gode hellige da de kom hjem, kunne man tydelig merke den nye modenheten i evangeliet og tilhørende kraften som følge av at de hadde mottatt sin tempelbegavelse og inngått pakter med Gud. Disse hellige kom helt klart ut av tempelet “væpnet med [hans] kraft”.17 Denne kraften til å gjøre mer enn de kunne ha gjort på egenhånd, ga dem styrke til å utholde utfordringene forbundet med medlemskap i Kirken i sitt hjemland og til “i sannhet [å] bære frem et overmåte stort og herlig budskap”18 når de fortsetter å bygge opp Herrens rike i Laos.

I løpet av den tiden vi ikke har kunnet komme til tempelet, har vi da alle satt vår lit til paktene vi inngikk i tempelet for å stake ut en tydelig og uforanderlig kurs i livet? Hvis disse paktene holdes, gir de oss et overordnet mål og forventninger for fremtiden og en klar beslutning om å kvalifisere oss til å motta alt som Herren har lovet oss ved vår trofasthet.

Jeg oppfordrer deg til å søke den kraften Gud ønsker å gi deg. Jeg vitner om at når vi søker denne kraften, vil vi bli velsignet med større forståelse av vår himmelske Faders kjærlighet til oss.

Jeg bærer vitnesbyrd om at fordi vår himmelske Fader elsker deg og meg, sendte han sin elskede Sønn Jesus Kristus for å være vår Frelser og Forløser. Jeg vitner om Jesus Kristus, han som har all makt,19 og gjør det i Jesu Kristi navn. Amen.