2022 Andakter
Valg for evigheten


Valg for evigheten

Verdensomspennende andakt for unge voksne med president Nelson

Søndag 15. mai 2022

Mine kjære brødre og søstre, søster Nelson og jeg har gledet oss til denne kvelden i flere måneder nå. Min hustru, Wendy, er en kvinne med stor tro og visdom. Jeg anbefaler hennes læresetninger.

Bilde
President Russell M. Nelson og søster Wendy W. Nelson

Det er fantastisk å møte dere på årsdagen for Det aronske prestedømmes gjengivelse. Som dere vet, knelte profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery 15. mai 1829 på et avsidesliggende sted i skogen nær Joseph og Emmas hjem i Harmony, i Pennsylvania. Søster Nelson og jeg har vært i denne lunden med sukkerlønner.

Bilde
Døperen Johannes overdrar Det aronske prestedømme til Joseph Smith og Oliver Cowdery

Denne lunden ble hellig da døperen Johannes overdro Det aronske prestedømme til Joseph Smith og Oliver Cowdery.

Bilde
Peter, Jakob og Johannes overdrar Det melkisedekske prestedømme til Joseph Smith og Oliver Cowdery.

Senere gjenga Peter, Jakob og Johannes Det melkisedekske prestedømme i det samme området.

I september 2015 innviet jeg dette stedet hvor prestedømmet ble gjengitt. Av alle de tidligere oppgavene jeg til da hadde hatt, var dette det mest betydningsfulle for meg. Dette stedet markerer gjengivelsen av prestedømmets myndighet og nøkler til mennesket på jorden. Disse og andre nøkler var nødvendige for å lede Jesu Kristi gjenopprettede kirke og gjøre det mulig for oss å utføre og motta nødvendige ordinanser, herunder besegling av familier for evigheten. Denne innvielsesdagen var et enestående øyeblikk i mitt liv!

Dette er en enestående tid i ditt liv. Det vil aldri bli noe tilsvarende. Du etablerer prioriteringer og mønstre som dramatisk vil påvirke ikke bare ditt jordiske liv, men også ditt evige liv.

La oss snakke om livet. Det er noe jeg har hatt litt erfaring med. Jeg vokste opp under en stor depresjon. Jeg var tenåring under 2. verdenskrig. Jeg har hatt flere møter med døden. Jeg har vært på seks kontinenter mange ganger, og har ennå ikke møtt et folk eller en kultur som jeg ikke fant inspirerende.

Jeg har også opplevd sorg. Jeg har sett to dyrebare døtre blitt oppspist av kreft, sakte, smertelig og med døden til følge. Og jeg har begravet en fantastisk hustru, Dantzel, moren til våre 10 barn. Siden det ikke er godt for mennesket å være alene,1 valgte jeg å gifte meg igjen. Jeg giftet meg med en annen bemerkelsesverdig kvinne, kjære Wendy.

Jeg har sett venner og familiemedlemmer gjøre heroiske valg og leve et eksemplarisk liv. Og jeg har sett andre ta katastrofale avgjørelser som har fratatt dem sitt potensial.

Kort sagt, jeg har levd lenge, og nå har jeg sluttet å kjøpe grønne bananer! Og jeg har også sluttet å bruke tid på ting som ikke betyr noe. Men dere er betydningsfulle for meg! Og deres fremtid betyr mye for meg! Jeg føler meg så beæret over at så mange av dere kom hit i kveld. Og jeg takker musikerne som har innledet dette møtet på en så fantastisk måte.

I kveld vil jeg tale til dere om deres fremtid. Søster Nelson og jeg deltok nylig i utnevnelsen av en universitetsrektor. Under dette utmerkede arrangementet tenkte jeg på utallige lærere over hele verden som er opptatt av å undervise menn og kvinner på deres alder. Utdannelse er svært viktig. Jeg anser det som et religiøst ansvar. Guds herlighet er intelligens.2

Det er imidlertid stor forskjell mellom verdslige læreres ansvarsoppgaver og mitt ansvar som seniorapostel på jorden. Deres oppgave er å utdanne og forberede dere til deres opplevelse i jordelivet – som betyr hvordan dere kan lykkes i deres livsverk. Mitt ansvar er å utdanne og forberede dere også til deres opplevelse i udødeligheten – som betyr hvordan dere kan oppnå evig liv.

Læresetninger fra de beste institusjoner for høyere læring har begrensninger, fordi verdslig utdannelse vanligvis ignorerer tre viktige sannheter som sjelden omtales:

  1. For det første: Hver enkelt av oss kommer til å dø.3

  2. For det annet: På grunn av Jesus Kristus kommer hver enkelt av oss til å oppstå og bli udødelig.4

  3. Og for det tredje: Dommens dag ligger foran hver enkelt av oss.5

Disse tre absolutte sannhetene skulle danne grunnlaget for din åndelige utdannelse.

På grunn av gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i dets fylde, vet vi mye om våre muligheter etter jordelivet. Vi vet at vår Faders hus har mange rom.6 Vi vet at Gud elsker sine barn så høyt at, som president Dallin H. Oaks har undervist, “alle Guds barn” – med få unntak – “vil ende opp i et herlighetsrike”.7 Tenk på det! Vår Fader skapte herlighetsriker – et telestialt, et terrestrialt og et celestialt – for å sørge for et strålende sted for sine barn.

Min hensikt i kveld er å sørge for at dine øyne er vidåpne for sannheten om at dette liv virkelig er tiden da du får bestemme hva slags liv du ønsker å leve for evig. Nå er tiden din inne til å “forberede deg til å møte Gud”.8

Jordelivet er knapt et nanosekund sammenlignet med evigheten. Men, mine kjære brødre og søstre, for et avgjørende nanosekund det er! I dette livet får vi velge hvilke lover vi er villige til å adlyde – de som tilhører Det celestiale rike, eller det terrestriale eller det telestiale9 – og derfor, i hvilket herlighetsrike vi vil leve evig.

Ethvert rettferdig valg du gjør her, vil gi stort utbytte nå. Men rettferdige valg i jordelivet vil gi ufattelig utbytte i evigheten. Hvis du velger å inngå pakter med Gud og er trofast mot disse paktene, har du løftet om “herlighet evindelig og alltid”.10

Disse sannhetene burde gi deg en sterk følelse av frykt for å gå glipp av noe. Du har muligheten til å nå Det celestiale rike. Den ultimate frykt vil være å gå glipp av Det celestiale rike, og ta til takke med et mindre rike, fordi du her på jorden bare valgte å etterleve lovene i et mindre rike.

Motstanderen ønsker naturligvis at du ikke engang skal tenke på i morgen, og ihvertfall ikke evig liv. Men vær så snill å ikke være uvitende eller naiv med hensyn til jordelivets muligheter og utfordringer. I den samme ånd må du forstå tre grunnleggende sannheter som vil hjelpe deg å forberede ditt fremtidige kurs:

  1. For det første: Vit sannheten om hvem du er.

  2. For det annet: Vit sannheten om hva vår himmelske Fader og hans Sønn har tilbudt deg.

  3. Og for det tredje: Vit sannheten knyttet til din omvendelse til evangeliet.

Jeg skal tale om hvert av disse tre punktene.

For det første: Vit sannheten om hvem du er. Jeg tror at hvis Herren talte direkte til dere i kveld, er det første han ville sørge for at dere forsto, deres sanne identitet.11 Mine kjære venner, dere er bokstavelig talt Guds åndebarn. Dere har sunget denne sannheten siden dere lærte ordene til “Jeg er Guds kjære barn”.12 Men er denne evige sannheten innprentet i ditt hjerte? Har denne sannheten reddet deg når du har møtt fristelse?13

Jeg er redd for at du kan ha hørt denne sannheten så ofte at den høres mer ut som et slagord enn guddommelig sannhet. Men hvem du anser at du egentlig er, påvirker nesten alle avgjørelser du noensinne vil ta.

I 2006, da jeg giftet meg med Wendy, fikk jeg flere overraskelser – de fleste av dem ganske fantastiske. En av disse overraskelsene var antall klesplagg hun hadde med en logo på – universiteter hun ble uteksaminert fra, steder hun hadde reist til og så videre. Hver gang hun hadde på seg ett av disse plaggene, ertet jeg henne ved å si: “Hvem annonserer du for i dag?” Hun inviterte meg med på moroa!

Bilde
President Russell M. Nelson og søster Wendy W. Nelson

Merkelapper kan være morsomme og indikere din støtte for en rekke positive ting. Mange merkelapper vil forandre seg for deg med tiden. Og ikke alle merkelapper er av samme verdi. Men hvis en merkelapp erstatter dine viktigste identifikatorer, kan resultatet være åndelig skadelig.

For eksempel, hvis jeg skulle rangere i viktighetsrekkefølge de betegnelser som kan anvendes på meg, ville jeg si: For det første er jeg et Guds barn – en Guds sønn – så en paktens sønn, så en Jesu Kristi disippel og et hengivent medlem av hans gjenopprettede kirke.

Deretter kommer mine ærede titler som ektemann og far, deretter vår Herre Jesu Kristi apostel.

Alle andre merkelapper på meg – for eksempel lege, kirurg, forsker, professor, løytnant, kaptein, doktorgrad, amerikansk og så videre – vil komme et eller annet sted nede på listen.

La oss nå vende spørsmålet til deg. Hvem er du?

Først og fremst er du et Guds barn.

For det annet, som medlem av Kirken, er du et paktens barn. Og for det tredje er du en Jesu Kristi disippel.

I kveld ber jeg deg innstendig om ikke å erstatte disse tre fremste og uforanderlige identifikatorene med noen andre, for dette kan hindre din fremgang eller urettmessig plassere deg i en stereotypi som potensielt kan forpurre din evige fremgang.

For eksempel, hvis du hovedsakelig blir identifisert som en amerikaner, kan de som ikke er amerikanere, tenke: “Jeg vet alt som er å vite om deg” og tilskrive deg feilaktige oppfatninger.

Hvis du identifiserer deg ved din politiske tilhørighet, vil du umiddelbart bli kategorisert som å ha visse oppfatninger – selv om jeg ikke kjenner noen som tror på alt som deres foretrukne politiske parti nå forfekter.

Vi kunne fortsette å snakke om begrensningene av forskjellige merkelapper som vi tar på oss selv, eller som andre legger på oss.

Noen vil kanskje gi meg merkelappen “en gammel mann”. Men jeg er mye yngre enn Adam var – og Noah også.14 Alder, rasisme, nasjonalisme, kjønnsdiskriminering og en rekke andre betegnelser er universelt begrensende.

Hvor tragisk det er når noen tror på merkelappen en annen har gitt dem. Forestill deg hjertesorgen til et barn som blir fortalt: “Du er dum.” Identifikatorer og merkelapper har stor makt!

Motstanderen fryder seg over merkelapper fordi de splitter oss og begrenser hva vi tenker om oss selv og hverandre. Hvor trist det er når vi hedrer merkelapper mer enn vi hedrer hverandre.

Merkelapper kan føre til fordømmelse og fiendskap. Ethvert overgrep eller enhver fordom mot en annen på grunn av nasjonalitet, rase, seksuell orientering, kjønn, utdannelse, kultur eller andre viktige identifikatorer, er støtende for vår Skaper! En slik mishandling får oss til å leve under vår status som hans paktssønner og -døtre!

Det er naturligvis forskjellige merkelapper som kan være svært viktige for deg. Ikke misforstå meg. Jeg sier ikke at andre betegnelser og identifikatorer ikke er betydningsfulle. Jeg sier ganske enkelt at ingen identifikator skulle fortrenge, erstatte eller få høyere prioritet enn disse tre varige betegnelsene: “Guds barn”, “paktens barn” og “Jesu Kristi disippel”.

Enhver identifikator som ikke er forenlig med disse tre grunnleggende betegnelsene, vil til slutt skuffe deg. Andre merkelapper vil skuffe deg over tid fordi de ikke har makt til å lede deg til evig liv i Guds celestiale rike.

Verdslige identifikatorer vil aldri gi deg en forståelse av hvem du til slutt kan bli. De vil aldri bekrefte ditt guddommelige DNA eller ditt ubegrensede, guddommelige potensial.

Fordi det er en storslått frelsesplan forfattet av vår himmelske Fader, vil det ikke være rimelig at du også har en guddommelig fremtid?15

La det ikke være noen tvil: Ditt potensial er guddommelig. Med din flittige søken vil Gud gi deg glimt av hvem du kan bli.

Så hvem er du? Først og fremst er du et Guds barn, et paktens barn og en Jesu Kristi disippel. Når du tar imot disse sannhetene, vil vår himmelske Fader hjelpe deg å nå ditt endelige mål om å leve evig i hans hellige nærhet.

For det annet: Vit sannheten om hva vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus har tilbudt deg.

Kort sagt, de har tilbudt deg alt!

Vår himmelske Faders plan for sine barn gjør det mulig for oss å leve der han lever og slik han lever og til slutt bli mer og mer lik ham. Hans plan gjør bokstavelig talt alle evighetens største velsignelser tilgjengelig for oss, herunder muligheten vi har til å bli “Kristi medarvinger”.16

Gud vet alt og ser alt. I all evighet vil ingen noensinne kjenne deg eller bry seg mer om deg enn han gjør. Ingen vil noensinne være nærmere deg enn han er. Du kan utøse ditt hjerte til ham og stole på at han sender Den hellige ånd og engler for å ta vare på deg. Han viste sin største kjærlighet da han sendte sin Enbårne Sønn for å dø for deg – for å være din Frelser og din Forløser!

Gjennom sin forsoning overvant Herren Jesus Kristus verden.17 Derfor er han “mektig til å … rense [deg] fra all urettferdighet”.18 Han vil befri deg fra dine mest uutholdelige omstendigheter på sin egen måte og i sin egen tid.19 Når du kommer til ham i tro, vil han veilede, bevare og beskytte deg. Han vil helbrede ditt sønderknuste hjerte og trøste deg i din nød.20 Han vil gi deg tilgang til sin kraft. Og han vil gjøre det umulige i ditt liv mulig.

Jesus Kristus er den eneste varige kilden til håp, fred og glede for deg. Satan kan aldri gjenskape noen av disse. Og Satan vil aldri hjelpe deg.

På den annen side er Guds gjerning og hans herlighet å tilveiebringe “mennesket udødelighet og evig liv”.21 Gud vil gjøre alt han kan, uten å krenke din handlefrihet, for å hjelpe deg å ikke gå glipp av de største velsignelsene i evigheten.

Gud har spesiell kjærlighet til hver enkelt som inngår en pakt med ham i dåpens vann.22 Og denne guddommelige kjærligheten blir dypere etter hvert som ytterligere pakter inngås og holdes trofast. Så, på slutten av jordelivet, blir det en dyrebar gjenforening mellom hvert paktsbarn og vår himmelske Fader.23

Han er også svært opptatt av at alle hans barn får anledning til å høre det gjengitte evangeliums glade budskap. Vår himmelske Fader har sendt sine barn til jorden i mer enn seks tusen år. De fleste av disse menneskene har ennå ikke mottatt ordinansene som vil kvalifisere dem til evig liv. Det er derfor templer er så betydningsfulle. Det er derfor Israels innsamling på begge sider av sløret er det største arbeidet på jorden i dag. Dere, mine kjære kolleger i dette hellige arbeidet, har en viktig rolle i denne innsamlingen, og jeg takker dere for det.

Dette fører meg til mitt tredje punkt.

Vit sannheten knyttet til din omvendelse til evangeliet. Sannheten er at du må eie din egen omvendelse til evangeliet. Ingen andre kan gjøre det for deg.

Kan jeg be deg overveie noen spørsmål? Ønsker du å føle fred med hensyn til bekymringer som nå plager deg? Ønsker du å bli bedre kjent med Jesus Kristus? Ønsker du å lære hvordan hans guddommelige kraft kan helbrede dine sår og svakheter? Ønsker du å oppleve at den gode, beroligende kraften i Jesu Kristi forsoning er virksom i ditt liv?

Å prøve å besvare disse spørsmålene vil kreve innsats – mye innsats. Jeg ber deg inntrengende om å ta ansvar for ditt vitnesbyrd. Arbeid for det. Ei det. Ta vare på det. Gi det næring slik at det vil vokse. Gi det sannhet. Ikke forurens det med ikke-troende menn og kvinners falske filosofier, og deretter undre deg over hvorfor det svekkes.

Engasjer deg i daglig, oppriktig og ydmyk bønn. Gi deg selv næring med profeters ord fra fordums og nyere tid. Be Herren lære deg hvordan du kan høre ham bedre. Tilbring mer tid i tempelet og med slektshistorisk arbeid.

Når du gir ditt vitnesbyrd din høyeste prioritet, kan du se etter mirakler i ditt liv.

Hvis du har spørsmål – og jeg håper du har – søk svar med et inderlig ønske om å tro. Lær alt du kan om evangeliet, og sørg for å vende deg til sannhetsfylte kilder for å få veiledning. Vi lever i evangelieutdelingen der “ikke noe skal holdes tilbake”.24 Med tiden vil derfor Herren besvare alle våre spørsmål.

I mellomtiden kan du fordype deg i det rike reservoaret av åpenbaring som vi har lett tilgjengelig. Jeg lover at dette vil styrke ditt vitnesbyrd, selv om noen av dine spørsmål ennå ikke er besvart. Dine oppriktige spørsmål, stilt i tro, vil alltid føre til større tro og mer kunnskap.

Hvis venner og familie skulle gå bort fra Kirken, må du fortsette å være glad i dem. Det er ikke opp til deg å vurdere en annens valg noe mer enn du fortjener å bli kritisert for å holde deg trofast.

Hør nå på meg når jeg sier: Bli ikke villedet av dem hvis tvil kan bli påvirket av ting du ikke kan se i deres liv. La mest av alt dine skeptiske venner se hvor høyt du elsker Herren og hans evangelium. Overrask deres tvilende hjerte med ditt troende hjerte!

Når du tar ansvar for ditt vitnesbyrd og får det til å vokse, vil du bli et sterkere redskap i Herrens hender. Du vil bli “inspirert av en bedre sak”25 – Jesu Kristi sak!

Det er ingenting som skjer på denne jorden som er viktigere for ham enn Israels innsamling. La din himmelske Fader få vite at du ønsker å hjelpe til. Be ham om å sette deg i arbeid i denne strålende saken. Og så kan du ta et steg tilbake og undre deg over hva som skjer når du lar Gud råde i ditt liv.

Mine kjære unge venner, jeg er så glad i dere. Jeg takker dere. Jeg har tro på dere. Som Herrens profet velsigner jeg dere med hensyn til å vite sannheten om hvem dere er og verdsette sannheten om hva deres strålende potensial egentlig er. Jeg velsigner dere med å ta ansvar for deres eget vitnesbyrd. Og jeg velsigner dere med et ønske om og styrke til å holde deres pakter.

Når dere gjør det, lover jeg at dere vil oppleve åndelig vekst, frihet fra frykt og en selvtillit som dere knapt kan forestille dere nå. Dere vil ha styrke til å ha en positiv innflytelse langt utenfor deres naturlige evner. Og jeg lover at deres fremtid vil bli mer spennende enn noe dere nå kan tro.

Jeg velsigner dere og uttrykker igjen min takknemlighet og kjærlighet til dere, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.