2022 Andakter
Ett spørsmål som kan forandre ditt liv


Ett spørsmål som kan forandre ditt liv

Verdensomspennende andakt for unge voksne med president Nelson

Søndag 15. mai 2022

Våre kjære brødre og søstre, vi er så glad i dere! Vi skulle ønske vi kunne ta hver og en av dere med oss hjem. Men enda viktigere, vi ber om at Den hellige ånd lærer dere noe i kveld som vil hjelpe dere å bli bedre forberedt til å komme Hjem – Hjem med stor H.

I kveld vil jeg tale om ett spørsmål – ett spørsmål som kan forandre ditt liv! Dette ene spørsmålet kan øke din selvtillit, redusere din angst, motivere deg, løfte ditt humør og ditt blikk, øke din produktivitet, øke ditt fokus og din klartenkthet, hjelpe deg å motstå fristelse, hjelpe deg å oppdage bedrag, øke din takknemlighet, redusere stress i ditt liv, øke din evne til å vise kjærlighet og hjelpe deg å ta bedre avgjørelser. Dette ene spørsmålet kan gi deg glede, trøst, kjærlighet og fred!

Hvordan kan jeg være så sikker på det?

Fordi det er akkurat det 30 av deres jevnaldrende lærte meg. Og jeg tror dem!

Disse unge voksne lærte meg at når du stiller deg selv dette konkrete spørsmålet, kan det hjelpe deg å jobbe med det som virkelig er viktig i livet, hjelpe deg å gjøre endringer i livet som du ønsker å gjøre, og kan til og med hjelpe deg å virkelig omvende deg.

Ifølge vennene dine kan dette spørsmålet gi deg øyne til å se – slik du aldri har gjort før – Herrens hånd i ditt liv, jordens skjønnhet og andres godhet. Kort sagt, fordi dette spørsmålet kan sette deg i kontakt med Herrens ånd og med det guddommelige DNA-et i din ånd, kan dette ene spørsmålet gi deg mer lys og sannhet!

Dine jevnaldrende lærte meg også at dette spørsmålet vil fungere uansett hvor travelt eller monotont livet ditt er for tiden. Det spiller heller ingen rolle hvordan du føler deg: lykkelig, trist, isolert, overbelastet, deprimert, oppmuntret, engstelig, spent, ensom, utelatt, overveldet, oversett, overlykkelig. Det spiller ingen rolle. Dette ene spørsmålet kan fungere for deg.

Vil du vite hva spørsmålet er?

Fint!

Litt bakgrunn først: Jesus Kristus, vår Frelser, vår Forløser og denne, Hans kirkes overhode, har gjort det veldig klart at han ønsker at du og jeg skal bli stadig mer hellige. Han befaler oss til og med å gjøre det, og si: “Dere må vandre i hellighet for meg”.1 Og han lar det ikke bare være med det! Han han tilføyer ordet alltid.

Virker ikke dette altfor opphøyet – og rett og slett umulig – å praktisere hellighet alltid? Jeg forstår fullt ut om du tenker: “Søster Nelson, jeg har det rett og slett ikke i meg.” La meg forsikre deg om hvorfor jeg vet at du har det.

Før vi giftet oss, var jeg psykolog, ekteskaps- og familieterapeut og professor ved BYU. I løpet av disse 30 årene av mitt yrkesliv lærte jeg om kraften i spørsmål. Noen spørsmål kan hjelpe oss å tenke på ting på en helt ny måte, og åpne vårt hjerte og sinn for alle slags muligheter som vi ellers aldri ville overveie. Så for to måneder siden, da jeg tenkte på kraften i spørsmål, ba jeg 30 av våre unge voksne venner – akkurat på din alder, gifte og enslige – til å eksperimentere med dette ene spørsmålet i tre dager. Jeg ba dem om å gjøre følgende: “I bare én situasjon om dagen, hver dag i tre dager, spør deg selv: ‘Hva ville en hellig ung voksen gjøre?’”

Det er det hele. Det er spørsmålet: “Hva ville en hellig ung voksen gjøre?”

For eksempel:2

  • Hvordan ville en hellig ung voksen begynne dagen?

  • Hva ville stå på vedkommendes gjøremålsliste?

  • Hvordan ville han snakke med en venn? eller handle, eller leke, eller be, eller vaske klær eller lese for et barn?

  • Hva ville en hellig ung voksen lytte til eller si? skrive eller lese? se på eller ha på seg?

  • Hvis en hellig ung voksen ble urettmessig anklaget, sviktet eller misforstått, hva ville hun gjøre?

  • Hva ville han gjøre i en virkelig vanskelig situasjon hvor hans verdinormer eller moral ble satt på prøve?

  • Hvordan ville hun forberede seg til å ta del i nadverden hver søndag?

  • Hvordan ville en hellig ung enslig voksen bruke sin tid til å forberede seg istedenfor å vente på ekteskap?

  • Hvordan ville hellige unge voksne som er gift, styrke sitt ekteskap?

Og hva skjedde? I flere delstater i USA og i to byer i Canada begynte 30 unge voksne å arbeide, og spurte seg selv: “Hva ville en hellig ung voksen gjøre?”

Det ble mange vanlige daglige aktiviteter – hver av dem ble gjort som en hellig ung voksen ville gjøre den. Etter bare noen få dager begynte rapportene å strømme inn.

La meg fortelle dere hva noen av vennene deres gjorde:3

  • Gulrøtter til lunsj ble knasket med større takknemlighet.

  • Vanlig musikk og podkaster ble byttet ut med inspirerende musikk, generalkonferansetaler og Kom, følg med meg-podkaster.

  • Tidkrevende sosiale medieapper ble slettet.

  • Programmer med stygt språk ble slått av.

  • “Overfylte gjøremålslister” ble omprioritert.

  • Det ble holdt bønner før man skulle gjøre vanskelige lekser, der man innbød Den hellige ånd til å være veileder.

  • Skriftene ble lest i på forskjellige tidspunkter – blant annet rett før en eksamen begynte, noe som ga mirakuløse resultater.

  • Åndelig styrkende vaner som hadde gått tapt siden de kom hjem fra misjon, ble gjenopptatt.

  • Vitnesbyrd ble delt med klassekamerater.

  • Sjalusi overfor venner som gikk på stevnemøter og giftet seg, ble erstattet med kjærlighet og glede for dem.

  • Kjøretid ble en tid for meditering.

  • Vedvarende negative tanker ble erstattet av å telle små seire og mange velsignelser.

  • Tiden på elektroniske enheter ble erstattet med telefonsamtaler og personlige besøk.

  • Tiden i tempelet økte – og det samme gjorde husarbeid utført av ektemenn!

  • Og vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet ble opplevd i rikt monn!

Hva skjedde ellers?

En ung voksen oppdaget “kraften i min handlefrihet!” Hun fortsatte: “Da jeg valgte å se generalkonferansen slik en hellig ung voksen ville, så jeg ikke på for å behage noen eller ha kontroll på hva folk synes om meg. Jeg fulgte med fordi jeg vet at denne Kirken er sann. Evangeliet er sant. Mennene og kvinnene som taler, er inspirert og veiledet av Herren, og jeg ønsket å lære.”

En som er “kronisk opptatt av å gjøre andre til lags” rapporterte at stresset på jobben hennes avtok. Hun skrev: “Å stille meg selv dette spørsmålet forandret mitt perspektiv fullstendig. Jeg fikk fornyet selvtillit fordi jeg husket betydningen av viktigere ting. Jeg lærte at jo helligere du blir, desto mindre bekymrer du deg for å gjøre det alle andre ønsker, og mer om hva Gud ønsker.”

Bilde
stillas på Salt Lake tempel

Mine kjære brødre og søstre, på det nåværende tidspunkt er Salt Lake tempel fortsatt et arkitektonisk underverk, men det er ikke et Herrens tempel i drift. Når denne ekstraordinære bygningen gjennomgår omfattende renovering og livsviktige stabiliseringer, har Salt Lake tempel blitt satt ut av drift som tempel. Når et tempel blir satt ut av drift, blir det som er hellig – knyttet til ordinanser og opplæring – fjernet. Det samme kan dessverre skje med mennesker.

Gjennom Satans tuktelse, dårlige valg og evig liv-truende sammenstøt med dem som er i den store og rommelige bygningen, har tragisk nok mange unge voksne fått det hellige fjernet fra sitt liv. Disse unge voksne har – så og si – blitt satt ut av drift som “Guds [templer]”.4

Enten dette har skjedd med deg eller ikke, oppfordrer jeg deg til å gjenvinne – eller øke – det hellige i ditt liv ved å gjøre nøyaktig det Herren har befalt, som er “alltid … [å] vandre i hellighet”. Du kan gjerne innlede denne prosessen med å gjøre det dine jevnaldrende gjorde: spørre deg selv – i bare én situasjon hver dag i tre dager – “Hva ville en hellig ung voksen gjøre?” Og så følge opp svaret.

Når du lever et hektisk liv,5 men prøver å være litt mer hellig dag for dag og raskt omvender deg når du roter det til, vil du finne glede i dette liv og evig liv i den kommende verden. Og du vil begynne å oppleve, på en ytterst dyptgripende og uforglemmelig måte, nøyaktig det vår Frelser Jesus Kristus lovet da han sa: “Jeg kan gjøre [deg hellig]”.6

Mine kjære brødre og søstre, president Nelson vil tale til dere nå. Jeg vitner for dere – og jeg kunne vitne i enhver domstol i et hvilket som helst land på jorden – at president Russell M. Nelson er Herrens profet på jorden i dag, utvalgt og undervist av Ham. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Lære og pakter 46:33.

  2. Andre spørsmål å overveie: Hvordan ville en hellig ung voksen ta fatt på et vanskelig oppdrag? Hvordan ville en hellig ung voksen bruke sin tid, energi og sine penger?

  3. Hva andre unge voksne rapporterte:

    Hjerter ble bevisst bløtgjort og åpnet for å motta instruksjoner fra Herren.

    Bønner ble holdt høyt, med mer oppriktighet og mindre distraksjoner.

    Bønner ble holdt like før man begynte på skremmende oppdrag som å analysere et svensk dikt og også før man begynte å gjøre lekser innen jordbunnsvitenskap.

    Notatskrivingen under generalkonferansen økte, det samme gjorde dagbokskrivingen.

    Vurdering av andres behov, også søskens behov, og deretter rekke ut en hånd til dem, økte.

    “Litt etter litt innlemmet jeg mer åndelig oppløftende aktiviteter eller tanker i min dag.”

    Det ble gjort nye forbindelser mellom ideer.

    Det å utsette ting ble redusert, som å utsette registreringen høstens klasser på universitetet.

    Barn ble lyttet til mer oppmerksomt.

    Forfedre ble mer virkelige.

    Skriftene ble levende og vekket andre sannheter til liv: “Jeg leste Alma 11 i det musestille skolebiblioteket. Vers 44 minnet meg på hvor høyt min himmelske Fader og Frelser elsker meg og hvor mye de gjør for meg. Siden jeg nylig hadde mottatt min begavelse, tenkte jeg på frelsesplanen og dommens dag på en ny måte.”

    Da én mann “fokuserte på å være trofast mot [sine] pakter og øke [sin] evne til å høre Herrens røst”, ble tidligere sjalusi overfor venner som gikk på stevnemøter og giftet seg, erstattet med kjærlighet og glede for dem.

    En annen sa at kjøretid ble en tid for meditering der “jeg vurderte min stilling hos Herren.”

    “Det er så kult at valgene du tar, kan avgjøre hvordan dagen blir. Jeg vet at jeg kan velge å være mer hellig og at jeg vil bli lykkeligere fordi Ånden vil være med meg.”

    En annen lærte sammenhengen mellom hellighet og offer. Han skrev: “Det er ingen tilfeldighet at ‘i fordums tid betydde offer at noe eller noen ble gjort hellig.’ (Veiledning til Skriftene, “Offer”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).” Han konkluderte med at han alltid ønsker å “ha tanken på å være hellig i mitt sinn og selv finne små måter hver dag å ofre mer til Herren for å gjøre meg mer hellig”.

    “Jeg valgte et skriftsted å huske hele dagen.”

    “Jeg valgte en Kristus-lignende egenskap som jeg har ønsket å utvikle, og prøvde å fokusere på å utvikle denne egenskapen i løpet av dagen.”

    “Jeg kuttet ut sosiale medier helt i uken som ledet opp til generalkonferansen, for å roe ned livet mitt og fokusere på positive, oppbyggende innflytelser i mitt liv – istedenfor influencerne som finnes overalt på Internett.”

    “Ånden gjorde meg oppmerksom på en dårlig vane jeg trenger å rette opp.”

    Svar ble funnet i Skriftene.

    Da musikken ble forandret “til bedre musikk, la jeg merke til at jeg var mer produktiv, mer positiv og mer på bølgelengde med Ånden. Humøret mitt forandret seg, og min omgang med andre var mer oppfriskende og full av kjærlighet.”

    “Hver gang jeg valgte å prioritere åndelige øyeblikk, falt alt annet i dagen min på plass.”

    “Tiden min mangedoblet seg når jeg leste i Skriftene før jeg gjorde leksene.”

    “Ved å prøve å lage en smoothie som en hellig ung kvinne ville, ble jeg mer forberedt til å dekke behovene til en jeg er glad i.”

    “Istedenfor å lytte til musikk mens jeg gikk til klassen, snakket jeg med en annen ung voksen mens vi ventet ved fotgjengerovergangen. Jeg fikk en ny venn da jeg lyttet til hvor stresset han følte seg, og da jeg vitnet for ham om at Herren hadde en plan for ham og at ting ville ordne seg.”

    “Da jeg kjørte bilen min slik en hellig ung voksen ville, følte jeg meg umiddelbart mindre engstelig og mer tålmodig.”

    “I tre dager endret jeg vanen med å sjekke telefonen min først om morgenen og sist om kvelden til å sjekke inn i Skriftene mine. Opplevelsen min var ganske kul hver gang. Jeg ba om misjonærerfaringer, og så etter noen jeg kunne være vennlig mot (slik Kristus ville gjøre).” Resultatet? “Jeg møtte nye mennesker som også er travle elever. Vi hadde kule samtaler om Gud og religion, og de ønsker nå å møte misjonærene.”

    “Jeg sto overfor noe som skremmer meg og som jeg sannsynligvis ville ha vært mindre ivrig etter å gjøre hvis jeg ikke aktivt hadde prøvd å bli mer hellig. Til slutt hjalp det å møte frykten meg å føle meg tryggere på dette området – noe jeg hadde bedt om i det siste.”

    “Jeg prøvde å være mer hellig da jeg tok meg av mine to yngre søskenbarn. Hele kvelden prøvde jeg å være mer Kristus-lik – å si det han ville si og handle slik han ville handle. Jeg har aldri hatt det så fint sammen med dem før. Jeg tenkte mer på dem og mindre på meg selv.”

  4. Se 1 Korinterbrev 3:16–17.

  5. B. H. Roberts kommentar om hvordan Joseph Smith levde sitt liv, se B. H. Roberts, innledning til History of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 2. utg. (1980), 6:xlii.

  6. Lære og pakter 60:7.