Generalkonferanse
Vår stadige ledsager
Generalkonferansen oktober 2023


Vår stadige ledsager

Du og jeg har muligheten til å ha Den hellige ånd som en stadig ledsager.

Mine kjære brødre og søstre, på denne konferansen har vi blitt velsignet med en utgytelse av åpenbaring. Herren Jesu Kristi tjenere har talt, og vil tale sannhetsord, gi oppmuntring og rettledning.

Jeg har blitt rørt av de vitnesbyrd som har blitt båret på denne konferansen om at Herren taler til oss personlig gjennom Den hellige ånd. Når vi ber og deretter gir akt på Åndens tilskyndelser, får vi større innsikt og velsignelser for å veilede oss gjennom den stadig vanskeligere tiden fremover.

Vi har igjen hørt president Russell M. Nelsons advarsel om at “i tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse.”1

Denne profetiske advarselen har fått meg til å grunne på hva jeg kan lære mine barn, barnebarn og oldebarn om hvordan jeg kan ha denne viktige veiledningen i den vanskelige tiden fremover for dem.

Så denne talen idag er et kort brev til mine etterkommere som kan hjelpe dem når jeg ikke er sammen med dem i den spennende tiden fremover. Jeg vil at de skal vite det jeg har fått vite som kan være til hjelp for dem.

Jeg har fått en bedre forståelse av hva som skal til for at de skal ha Den hellige ånds konstante innflytelse i den tiden de vil leve i. Og jeg har følt meg tilskyndet til å tale i dag om min personlige erfaring med å innby Den hellige ånd, så langt jeg har kunnet, til å være min stadige ledsager. Min bønn er at jeg kan være i stand til å oppmuntre dem.

Jeg vil begynne med å be dem om å tenke på og be om Helamans sønner, Nephi og Lehi, og de andre Herrens tjenere som arbeidet sammen med dem. De møtte voldsom motstand. De virket på et ugudelig sted og måtte håndtere fryktelige bedrag. Jeg fatter mot, og det kan du også, fra dette ene verset fra Helamans opptegnelse:

“Og i det ni og syttiende år begynte det å bli mye strid. Men det skjedde at Nephi og Lehi og mange av deres brødre – som kjente den sanne lære fordi de mottok mange åpenbaringer daglig – forkynte for folket så de samme år endte sin strid.”2

Denne beretningen oppmuntrer meg og den kan oppmuntre deg også. Helamans sønner ble undervist og veiledet av en rekke opplevelser med Den hellige ånd. Dette forsikrer meg om at vi kan bli undervist av og lære av Ånden linje på linje, motta det vi trenger, og når vi er rede, vil vi motta mer.

Jeg har blitt oppmuntret på samme måte av beretningen om at Nephi ble bedt om å dra tilbake til Jerusalem for å hente Labans plater. Dere husker det valget han tok. Han sa: “Jeg vil gå og gjøre det som Herren har befalt.”3

Nephis erfaring med Den hellige ånd i dette ærendet har gitt meg mot mange ganger når jeg har tatt fatt på oppgaver som jeg visste var oppgaver fra Herren, men som virket langt utover min tidligere erfaring og utover det jeg anså at jeg hadde evne til.

Dere husker sikkert hva Nephi sa om sin opplevelse: “Det var om natten, og jeg ba [mine brødre] skjule seg utenfor murene. Og da de hadde gjemt seg, snek jeg, Nephi, meg inn i byen og gikk til Labans hus.”

Han fortalte videre: “Jeg ble ledet av Ånden, for jeg visste ikke på forhånd hva jeg skulle gjøre.”4

Jeg har blitt oppmuntret av å vite at Nephi ble veiledet av Ånden minutt for minutt gjennom natten i Herrens ærend.

Vi trenger, og dere vil trenge, Den hellige ånds stadige ledsagelse. Vi ønsker den, men likevel vet vi av erfaring at den ikke er lett å oppnå. Alle tenker og sier og gjør vi ting i vårt daglige liv som kan krenke Ånden.

Når det skjer, som det vil, kan vi føle misbilligelse fra Herren. Og vi kan bli fristet til å føle at vi er alene. Det er viktig å huske det sikre løftet vi mottar hver uke når vi omvender oss og tar del i nadverden, “så hans Ånd alltid kan være hos dem”.5

Hvis du har følt Den hellige ånds innflytelse i dag, kan du se på det som et godt tegn på at forsoningen er virksom i ditt liv.

Som eldste Jeffrey R. Holland har sagt: “Når vi opplever ekstreme øyeblikk, må vi ikke gi etter for frykten for at Gud har forlatt oss eller at han ikke hører våre bønner. Han hører oss. Han ser oss. Han elsker oss.”6

Denne forsikringen har hjulpet meg. Når jeg føler meg langt borte fra Herren, når svar på mine bønner synes å være forsinket, har jeg lært å følge president Nelsons råd om å gjennomgå mitt liv for å finne anledninger til å omvende meg. Han påminner oss om at “daglig omvendelse er veien til renhet, og renhet gir kraft.”7

Hvis du har vanskelig for å føle Den hellige ånd, kan det være på sin plass å grunne på om det er noe du kan omvende deg fra og få tilgivelse for.8 Du kan be med tro om å få vite hva du skal gjøre for å bli renset, og dermed kvalifisere deg bedre til Den hellige ånds stadige ledsagelse.

Hvis du ønsker å motta Den hellige ånds ledsagelse, må du ønske det av de rette grunnene. Dine hensikter må være Herrens hensikter. Hvis motivene dine er for egoistiske, vil det være vanskelig for deg å fornemme Åndens tilskyndelser.

Nøkkelen for meg og deg er å ønske det Frelseren ønsker. Våre motiver må drives av Kristi rene kjærlighet. Våre bønner trenger å være “Alt jeg ønsker er det du ønsker. Din vilje skje.”

Jeg prøver å huske Frelserens offer og hans kjærlighet til meg. Så, når jeg ber til vår himmelske Fader for å takke, føler jeg kjærlighet og forvissning om at mine bønner blir hørt, og at jeg vil motta det som er best for meg og dem jeg er glad i. Det styrker mitt vitnesbyrd.

Av alt som Den hellige ånd vitner om, er det mest dyrebare for oss at Jesus er Kristus, Guds levende Sønn. Frelseren lovet: “Når talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Faderen, sannhetens Ånd som utgår fra Faderen, da skal han vitne om meg.”9

For mange år siden fikk jeg en telefon fra en fortvilet mor. Hun fortalte meg at datteren hennes hadde flyttet langt hjemmefra. Hun følte av den lille kontakten hun hadde med datteren at noe var fryktelig galt. Hun tryglet meg om hjelp.

Jeg fant ut hvem som var datterens hjemmelærer. Dere skjønner av navnet at dette er lenge siden. Jeg ringte ham. Han var ung. Men han fortalte meg at både han og hans ledsager hadde våknet om natten ikke bare av bekymring for datteren, men med inspirasjon om at hun var i ferd med å ta valg som ville bringe sorg og elendighet. Med bare Åndens inspirasjon dro de for å besøke henne.

Til å begynne med ønsket hun ikke å fortelle dem om situasjonen sin. Under inspirasjon, tryglet de henne om å omvende seg og velge den vei Herren hadde for henne. Hun forsto da, ved Ånden tror jeg, at den eneste måten de kunne ha fått kjennskap til det de visste om hennes liv, var fra Gud. En mor overga sine kjærlige bekymringer til vår himmelske Fader og Frelseren. Den hellige ånd hadde blitt sendt til disse hjemmelærerne fordi de var villige til å tjene Herren. De hadde fulgt det råd og løfte som finnes i Lære og pakter:

“La også ditt indre være fylt av kjærlighet til alle mennesker og til troens hus, og la alltid dine tanker være prydet med dyd, da skal du ha større frimodighet for Guds åsyn, og prestedømmets lærdommer skal falle på din sjel som himmelens dugg.

Den hellige ånd skal stadig være din ledsager og ditt septer, et rettferdighetens og sannhetens uforanderlige septer, og ditt herredømme skal være et evigvarende herredømme, og uten at det skal utøves noen tvang, skal det strømme til deg evindelig og alltid.”10

Jeg vitner om at Herren har oppfylt sitt løfte. Den hellige ånd blir sendt til trofaste paktsmedlemmer av Jesu Kristi Kirke. Dine erfaringer vil være unike, og Ånden vil veilede på den måte som passer best for din tro og evne til å motta åpenbaring for deg og for dem du er glad i og tjener. Jeg ber av hele mitt hjerte om at din tillit må vokse.

Jeg bærer mitt vitnesbyrd om at Gud Faderen lever. Han elsker deg. Han hører alle dine bønner. Jesus Kristus ba Faderen om å sende Den hellige ånd for å veilede, trøste og vitne om sannheten for oss. Faderen og hans elskede Sønn viste seg for Joseph Smith i et skogholt. Profeten Joseph Smith oversatte Mormons bok ved Guds gave og kraft.

Himmelske sendebud gjenga prestedømsnøkler. President Russell M. Nelson er Guds profet for hele jorden.

Som et vitne om Jesus Kristus vet jeg at han lever og at han leder sin kirke. Dere og jeg har anledning til å ha Den hellige ånd som vår stadige ledsager og få disse sannhetene bekreftet når vi minnes og elsker Frelseren, omvender oss og ber om at hans kjærlighet må være i vårt hjerte. Jeg ber om at vi må få denne velsignelsen og ledsagelsen av Den hellige ånd i dag og i hver dag av vårt liv. Jeg er glad i dere. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.