Institutt
Leksjon 19 Klassens forberedelsesmateriell: Lev rettskaffent i en tid med ugudelighet


“Leksjon 19 Klassens forberedelsesmateriell: Lev rettskaffent i en tid med ugudelighet”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 19 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 19 Klassens forberedelsesmateriell

Lev rettskaffent i en tid med ugudelighet

Bilde
en ung mann leser i Skriftene

President Ezra Taft Benson sa at Mormons bok “styrker Kristi ydmyke disipler i kampen mot djevelens onde planer, metoder og dogmer i vår tid” (“Mormons bok er Guds ord”, Lys over Norge, mai 1988, 6). I denne enheten vil du få anledning til å lære hvordan Mormons bok avslører disse farene slik at du bedre kan beskytte deg selv. Når du studerer denne leksjonen, kan du se etter prinsipper som kan hjelpe deg å leve rettskaffent i en tid med ugudelighet.

Del 1

Hvordan kan jeg være trofast mot Herren når jeg opplever forfølgelse for å etterleve evangeliet?

Da Helaman, Helamans sønn, satt på dommersetet, opplevde nephittene en periode med fred, og titusener sluttet seg til Kirken. Selv om Kirken hadde fremgang, var det noen medlemmer som ble stolte og begynte å forfølge Jesu Kristi ydmyke etterfølgere. (Se Helaman 3:20–34.)

Bilde
stolte nephitter forfølger en mann
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Helaman 3:33–35 for å finne ut hvordan Kristi ydmyke etterfølgere reagerte på forfølgelse fra andre medlemmer av Kirken.

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Tenk på en gang du opplevde eller var vitne til sårende oppførsel eller uvennlige ord fra et annet medlem av Kirken. Hvordan reagerte du? Hva kan du lære av disse ydmyke hellige om hvordan du kan takle slike former for forfølgelse?

Del 2

Hvordan kan jeg være rettferdig når jeg er omgitt av ugudelighet?

Profeten Mormon og hans sønn Moroni opplevde en tid med omfattende ugudelighet. På grunn av synd og vantro hadde mirakler opphørt, og Den hellige ånd var ikke lenger med folket. Satans kraft var fremherskende over hele landet. (Se Mormon 1:13–19.) I et brev til sin sønn Moroni beskrev Mormon folkets tilstand og konkluderte med at de var så fordervet at de var “usivilisert” (Moroni 9:11). Vold, krig og blodbad feide over landet mens lamanittene og nephittene stadig kjempet mot hverandre. Til slutt seiret lamanittene, og Mormon og Moroni var vitne til nephittenes fullstendige undergang (se Mormon 2–6; 8:1–3, 7).

Bilde
Mormon Bids Farewell to a Once Great Nation [Mormon tar farvel med det som en gang var en stor nasjon], av Arnold Friberg
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Mormon 1:1–2, 15 og Moroni 9:25–26, og se etter noen grunner til at Mormon og Moroni var i stand til å være trofaste selv om de var omgitt av ugudelighet.

President Joy D. Jones, Primærs generalpresident, talte om kraften i å fokusere på Frelseren i en syndig verden og sa:

Bilde
President Joy D. Jones

Hvis verdens tiltrekning er sterkere enn den tro og tillit vi har til Frelseren, da vil verdens tiltrekning vinne hver gang …

Selv om det ofte er lettere å være åndelig passiv enn det er å utøve åndelig innsats for å huske og omfavne vår guddommelige identitet, har vi ikke råd til å hengi oss til slikt i disse siste dager. Måtte vi … “vær[e] trofast[e] i Kristus … og måtte Kristus løfte [oss] opp, og måtte hans lidelser og død … og hans barmhjertighet og langmodighet og håpet om hans herlighet og om evig liv for evig hvile i [vårt] sinn” [Moroni 9:25]. Når Frelseren løfter oss opp til høyere grunn, kan vi se tydeligere ikke bare hvem vi er, men at vi er nærmere Ham enn vi noen gang hadde forestilt oss. (“Av uendelig verdi”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 15)

Bilde
Christ in the Midst [Kristus midt iblant dem], av Judith Mehr

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum har gitt følgende vitnesbyrd om hvordan Herren vil hjelpe de trofaste å møte en ugudelig verden:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Våre dager er ikke uventede dager, og Herren har sørget for vår åndelige sikkerhet … Etter hvert som det onde vokser i verden, gis en kompenserende kraft i form av åpenbaring og åndelige gaver til de rettferdige. Herren gir oss større styrke når vi er villige til å være rettskafne i en ugudelig verden. (“Et klasserom fylt med tro, håp og kjærlighet” [en aften med en generalautoritet, 28. feb. 2014], ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Nevn en person eller gruppe i Mormons bok som, i likhet med Mormon eller Moroni, opplevde ugudelighet, men holdt seg trofast mot Herren. Mens du tenker på dette eksempelet, kan du se etter et skriftsted som kan gi ytterligere innsikt om denne personen (eller gruppen). Skriv så ned dine tanker om følgende spørsmål:

  • Hvordan ville du beskrive ugudeligheten denne personen (eller gruppen) opplevde?

  • Hva gjorde denne personen (eller gruppen) som du kan gjøre for å holde deg trofast mot Herren når du opplever verdens ugudelighet og fristelser?

Kom til klassen forberedt på å dele eksempelet ditt med de andre. Du kan også forberede deg til å dele eksemplet med en du kjenner personlig, som har opplevd ugudelighet og holdt seg trofast mot Herren.