Institutt
Leksjon 16 Klassens forberedelsesmateriell: Jesus Kristus betjener én for én


“Leksjon 16 Klassens forberedelsesmateriell: Jesus Kristus betjener én for én”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 16 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 16 Klassens forberedelsesmateriell

Jesus Kristus betjener én for én

Bilde
One by One [Én for én], av Walter Rane

Den oppstandne Kristi tjenestegjerning blant folket i landet Overflod gir oss et mektig vitne om Jesu Kristi guddommelighet og et dypsindig eksempel på hvordan vi skulle utføre omsorgstjeneste for andre. Når du studerer dette materiellet, kan du grunne på hva du kan gjøre for å styrke ditt vitnesbyrd om at Jesus Kristus er din Frelser. Når du reflekterer over hvordan han utførte omsorgstjeneste, kan du ydmykt overveie hvem som kunne trenge å føle Frelserens kjærlighet gjennom deg.

Del 1

Hvordan kan jeg styrke mitt vitnesbyrd om at Jesus Kristus er min Frelser?

Etter de store ødeleggelsene og de tre dagene med mørke som signaliserte for folket at Frelseren hadde dødd, samlet rundt 2500 menn, kvinner og barn seg rundt tempelet i landet Overflod. De hørte en røst som de først ikke forsto. Da de fortsatte å lytte, forsto de at det var vår himmelske Faders røst som presenterte hans Sønn Jesus Kristus. (Se 3 Nephi 11:1–10.) Frelseren steg så ned fra himmelen og erklærte: “Se, jeg er Jesus Kristus som profetene vitnet om skulle komme til verden” (3 Nephi 11:10).

Bilde
Jesus Christ Appears to the Nephites [Jesus Kristus viser seg for nephittene], av Arnold Friberg

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Dette besøket og denne erklæringen utgjorde fokuspunktet, høydepunktet i hele Mormons boks historie. Det var tilkjennegivelsen og forordningen som hadde informert og inspirert hver eneste nephittprofet de foregående seks hundre år …

Alle hadde snakket om ham, sunget om ham, drømt om ham og bedt om at han måtte komme – men her var han virkelig. Den største av alle dager! Den Gud som vender hver en mørk natt til morgenlys, hadde kommet. (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 250–51)

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 3 Nephi 11:13–17, og se etter hva folket gjorde for å styrke sitt vitnesbyrd om at Jesus var den oppstandne Kristus.

Bilde
Christ in the Land Bountiful [Kristus i landet Overflod], av Simon Dewey
Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva kan du lære om Jesu Kristi karakter av hans omgang med nephittene og lamanittene?

Eldste Walter F. González i De sytti sa følgende om folkets opplevelse av å være vitne til den oppstandne Kristus:

Bilde
Eldste Walter F. González

“Kom til meg så dere kan føle og se” [3 Nephi 18:25]. Dette var en befaling Frelseren ga de tidlige innbyggerne i oldtidens Amerika. De følte med sine hender og så med sine øyne at Jesus var Kristus. Denne befalingen er like viktig for oss i dag som den var for dem på deres tid. Når vi kommer til Kristus, kan vi føle og “vite med sikkerhet” [3 Nephi 11:15] – ikke med våre hender og øyne, men av hele vårt hjerte og sinn – at Jesus er Kristus.

En måte å komme til Kristus på er ved å søke å lære grunnleggende sannheter med vårt hjerte. Når vi gjør det, vil inntrykk som kommer fra Gud, gi oss kunnskap som vi ikke kan få på noen annen måte. (“Å lære med vårt hjerte”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 81)

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Når du reflekterer over ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus, kan du skrive i dagboken din om en opplevelse som har styrket ditt vitnesbyrd om ham. Alternativt kan du finne en salme som gjenspeiler hva du føler for Frelseren, og skrive ned følelsene du får når du hører eller synger denne salmen.

Del 2

Hva kan Frelserens eksempel lære meg om omsorgstjeneste?

Etter at Frelseren ga hver enkelt anledning til å kjenne på sårene i hans hender og føtter, kalte han tolv disipler og underviste folkemengden i mange viktige sannheter (se 3 Nephi 11–16). Da Jesus forberedte seg til å dra, sa han: “Jeg merker at … dere ikke kan forstå alle mine ord”, og han oppfordret folket til å vende tilbake til sine hjem, grunne på hva han hadde lært dem og forberede seg til at han skulle komme igjen dagen etter (3 Nephi 17:1–3).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 3 Nephi 17:5–10, og se etter hvordan Herren var et eksempel på vennlighet og medfølelse da han virket blant folket.

Da Frelseren hadde helbredet folkemengden, befalte han at “de skulle hente sine små barn” (3 Nephi 17:11) og at alle andre skulle knele. Han holdt så en bønn på deres vegne med ord som var “så store og vidunderlige” (vers 16–17) at forsamlingen ble overveldet av glede. (Se 3 Nephi 17:10–19.)

Bilde
Christ and the Book of Mormon Children [Kristus og barna i Mormons bok], av Del Parson
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 3 Nephi 17:19–24 eller se videoen “My Joy Is Full” [Min glede er fullkommen] (4:04), og grunn på hvorfor omsorgstjeneste ga Frelseren glede.

President Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident, sa følgende om viktigheten av å følge Frelserens eksempel når vi yter omsorgstjeneste:

Bilde
President Jean B. Bingham

Når alt kommer til alt, oppnås sann omsorgstjeneste en etter en med kjærlighet som motivasjon. Verdien og bragden og underet ved oppriktig omsorgstjeneste er det som i sannhet endrer liv! Når vårt hjerte er åpent og villig til å elske og inkludere, oppmuntre og trøste, vil kraften i vår omsorgstjeneste være uimotståelig. Med kjærlighet som motivasjon vil mirakler skje …

Frelseren er vårt eksempel i alle ting – ikke bare hva vi burde gjøre men hvorfor vi burde gjøre det [se Efeserne 5:2]. (“Omsorgstjeneste på Frelserens måte”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 106)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Tenk på noen som kanskje trenger din hjelp. Hvordan kan du følge Frelserens eksempel og vise vedkommende vennlighet og medfølelse?