Institutt
Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell: Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus


“Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell: Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell

Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus

Bilde
en ung kvinne leser Mormons bok

Velkommen til Mormons boks læresetninger. President Russell M. Nelson har undervist: “Sannhetene i Mormons bok har kraft til å helbrede, berolige, restituere, hjelpe, styrke, trøste og oppmuntre vår sjel” (“Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?Liahona, nov. 2017, 62). Når du studerer og etterlever sannhetene som drøftes i dette kurset, vil du oppleve sannheten i president Nelsons ord. Ditt vitnesbyrd om Mormons bok og din tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil øke, og du vil bli mer lik dem.

Merk: Dette forberedelsesmateriellet vil gi deg et grunnlag for klasseopplevelsen. Å studere hver leksjons forberedelsesmateriell før klassen vil hjelpe deg å få en dypere og mer meningsfylt læringsopplevelse.

Del 1

Hvordan kan livet mitt bli bedre ved å studere Mormons bok?

I begynnelsen av evangeliets gjengivelse erklærte profeten Joseph Smith:

Bilde
profeten Joseph Smith

Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok. (Innledningen til Mormons bok, avsnitt 6)

Siden utgivelsen av Mormons bok har millioner av mennesker oppdaget sannheten i denne uttalelsen.

Eldste Peter M. Johnson i De sytti ga et eksempel på hvordan Mormons bok velsignet ham da han var ung mann:

Bilde
Eldste Peter M. Johnson

Da jeg begynte på doktorgradstudiene mine, følte jeg meg motløs. Studiet hadde bare plass til fire studenter det året, og de andre studentene var fremragende. De hadde bedre testresultater og mer arbeidserfaring i ledende stillinger, og de utstrålte trygghet på egne evner. Etter de to første ukene av studiet begynte motløsheten og tvilen å feste grepet, nesten så det overveldet meg.

Jeg bestemte meg for at hvis jeg skulle fullføre dette fireårige studiet, skulle jeg lese hele Mormons bok hvert semester. Hver dag mens jeg leste, gjenkjente jeg Frelserens erklæring om at Den hellige ånd ville lære meg alle ting og ville bringe alle ting til min erindring [se Johannes 14:26]. Det bekreftet hvem jeg er som en Guds sønn, minnet meg om ikke å sammenligne meg med de andre, og ga meg trygghet i min guddommelige rolle til å kunne lykkes … Les og studer Mormons bok hver dag, hver dag, hver dag. (“Kraft til å overvinne djevelen”, Liahona, nov. 2019, 111)

President Ezra Taft Benson underviste at “vi må gjøre Mormons bok til gjenstand for vårt viktigste studium [fordi] den ble skrevet for vår tid” (“Sluttstenen i vår religion”, Ensign, jan. 1992, 5). Mens du leser følgende uttalelse av president Nelson, kan du vurdere å markere hvordan Mormons bok kan velsigne oss, spesielt i vår tid.

Bilde
President Russell M. Nelson

Mine kjære brødre og søstre, jeg vitner om at Mormons bok virkelig er Guds ord. Den inneholder svarene på livets mest fengslende spørsmål. Den underviser Kristi lære. Den går nærmere inn på og klargjør mange av de “klare og meget verdifulle” [se 1 Nephi 13:29–33] sannheter som gikk tapt gjennom århundrer og mange oversettelser av Bibelen.

Mormons bok inneholder den mest fullstendige og autoritative forståelsen av Jesu Kristi forsoning som finnes noe sted … Den fulle kraften av Jesu Kristi evangelium finnes i Mormons bok. Punktum.

Mormons bok både belyser Mesterens læresetninger og avslører djevelens metoder. Mormons bok underviser sann lære for å fortrenge falske religiøse tradisjoner – slike som den feilaktige skikken med å utføre barnedåp. Mormons bok gir livet mening ved å oppfordre oss til å tenke over muligheten for evig liv og “en lykkelig tilstand som aldri tar slutt” [Mosiah 2:41; se også Alma 28:12]. Mormons bok knuser falske oppfatninger om at vi kan finne lykke i ugudelighet og at personlig godhet er alt som kreves for å vende tilbake til Guds nærhet. Den avskaffer for alltid de falske forestillingene at åpenbaring tok slutt med Bibelen og at himmelen er lukket i dag. (“Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?” Liahona, nov. 2017, 62)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvilke velsignelser har du eller noen du kjenner, mottatt ved å studere Mormons bok? Hvilke velsignelser håper du at et studium av Mormons bok i løpet av de neste månedene vil gi deg?

Del 2

Hvordan kan et studium av Mormons bok styrke mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

I et syn lærte profeten Nephi at hovedhensikten med Mormons bok (og annen hellig skrift i de siste dager) er å bære vitnesbyrd om at Jesus Kristus “er sønn av den evige Fader og er verdens Frelser, og at alle mennesker må komme til ham, ellers kan de ikke bli frelst” (1 Nephi 13:40).

Bilde
Christ’s Image [Kristi ansikt], av Heinrich Hofmann

Gjennom hele sitt liv arbeidet Nephi flittig “for å overbevise [sine] barn, og også [sine] brødre så de [ville] tro på Kristus” (2 Nephi 25:23). På slutten av sin opptegnelse ga han et siste vitnesbyrd om Mormons boks kraft til å bringe alle mennesker til Kristus.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 2 Nephi 33:6–10 for å finne ut hvordan Nephi håpet at hans ord ville påvirke deg.

President Benson sa at mange mennesker over hele verden avviser Jesu Kristi guddommelighet. Han forklarte:

Bilde
President Ezra Taft Benson

De setter spørsmålstegn ved hans mirakuløse fødsel, hans fullkomne liv og ved at hans strålende oppstandelse. Mormons bok lærer oss med enkle og tydelige ord som ikke er til å misforstå, at alt dette er sant. Den gir også den mest fullstendige forklaring på læren om forsoningen. Denne guddommelig inspirerte bok er i sannhet en sluttsten når det gjelder å bære vitnesbyrd for verden om at Jesus er Kristus … [Mormons boks] vitnesbyrd om Mesteren [er] tydelig, uoppblandet og fullt av kraft. (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson [2014], 128)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Bruk noen minutter på å overveie hva du har lært og følt om Jesus Kristus gjennom ditt studium av Mormons bok. Hva kan du gjøre for å gjøre ditt studium av Mormons bok mer Kristus-sentrert?

Del 3

Hvordan kan jeg effektivt bruke dette forberedelsesmateriellet til å forbedre min opplevelse i denne klassen?

Da Jesus Kristus viste seg for nephittene i landet Overflod, ga han hver enkelt anledning til å kjenne på sårene i sine hender og føtter og underviste så folkemengden i sin lære. Han erklærte at de som trodde på ham og etterlevde hans læresetninger, ville motta store velsignelser i dette liv og bli oppvekket på den siste dag (se 3 Nephi 11:29–40; 15:1).

Bilde
Christ in the Land Bountiful [Kristus i landet Overflod], av Simon Dewey

Da Frelseren forberedte seg til å dra på slutten av dagen, så han på forsamlingen og ga viktige råd om hvordan de kunne forberede seg til det han ville lære dem neste dag.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 3 Nephi 17:2–3 og se etter hva Frelseren underviste om hvordan man forbereder seg til å lære evangeliet.

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Du kan gjerne identifisere og skrive ned et mål du kan arbeide på under dette kurset for å bli flittigere til å lære Herrens evangelium. Vurder å utarbeide en plan som innbefatter når du skal studere forberedelsesmateriellet til hver leksjon.

Bilde
drøft-ikon

Del med læreren din

Hvis det er mulig, kan du sende noen av eller alle følgende opplysninger til læreren elektronisk. Du kan også skrive en lapp som du leverer senere.

  1. Hva synes du om Mormons bok?

  2. På hvilke måter håper du å vokse når du tar dette kurset?

  3. Hvilke spørsmål ønsker du å ta opp en gang i løpet av dette kurset?