Institutt
Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell: Flergifte


“Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell: Flergifte”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell

Flergifte

Bilde
Abraham on the Plains of Mamre [Abraham i Mamres terebintelund], av Grant Romney Clawson

Herren lærte Abraham at en av hensiktene med jordelivet er å “prøve” Guds barn “for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem” (Abraham 3:25). Noen av Guds bud kan virke svært vanskelige, spesielt når de strider mot kulturelle normer eller våre egne forventninger. Mens du studerer, grunn på hva du kan lære av profeten Joseph Smiths og de tidlige helliges usedvanlige tro og lydighet mot Herrens befaling om å praktisere flergifte.

Del 1

Hvorfor praktiserte profeten Joseph Smith og mange av de tidlige hellige flergifte?

Så tidlig som i 1831, da Joseph Smith arbeidet med sin inspirerte oversettelse av Det gamle testamente, ba han om å få vite hvorfor noen profeter og israelittiske konger i tidligere tider praktiserte flergifte (se kapitteloverskriften og vers 1 av Lære og pakter 132). Herren ga en åpenbaring til profeten.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 132:34–37.

I vers 37 viser ordet medhustru til en kvinne som på gammeltestamentlig tid var lovlig gift med en mann, men hadde lavere sosial status enn en hustru. Medhustruer var ikke en del av praktiseringen av flergifte i vår evangelieutdeling.

Noe tid etter at Herren åpenbarte prinsippet flergifte til Joseph Smith, befalte han profeten å etterleve dette prinsippet og undervise andre i det. Selv om vi ikke forstår alle Guds hensikter med å innføre flergifte i Kirkens tidlige tid, var det en del av de siste dagers gjengivelse av “alle ting” (Lære og pakter 132:40, 45; se også Apostlenes gjerninger 3:19–21).

Del 2

Hva vet vi om profeten Joseph Smiths erfaring med flergifte?

Personer som sto Joseph Smith nær, sa at han hadde fortalt dem at en Guds engel viste seg for ham så mange som tre ganger mellom 1834 og 1842 og befalte ham å etterleve prinsippet flergifte. “Ufullstendige bevis tyder på at Joseph Smith fulgte engelens første befaling ved å gifte seg med en polygam hustru, Fanny Alger, i Kirtland i Ohio på midten av 1830-tallet … Vi vet lite om dette ekteskapet, og vi vet ingenting om samtalene mellom Joseph og Emma med hensyn til Alger. Etter at ekteskapet med Alger endte i separasjon, synes Joseph å ha satt temaet flergifte til side til etter at Kirken flyttet til Nauvoo i Illinois” (“Flergifte i Kirtland og Nauvoo”, Artikler om emner i evangeliet, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Fra og med 1841 giftet profeten Joseph Smith seg med flere kvinner i lydighet mot Herrens befaling og presenterte prinsippet flergifte for et begrenset antall andre medlemmer av Kirken.

Eliza R. Snow, som ble beseglet til profeten Joseph Smith og senere var Hjelpeforeningens andre generalpresident, fortalte:

Profeten Joseph … beskrev den vanskelige mentale prøvelsen han opplevde da han overvant sin motvilje … med hensyn til innføringen av flergifte. Han kjente Guds røst – han visste at Den allmektige hadde befalt ham å gjøre det … Han visste at han ikke bare hadde sine egne fordommer og sin egen antipati som han måtte motstå og overvinne, men hele den kristne verdens, som stirret ham i ansiktet. Men Gud, som er over alle, hadde gitt budet, og han måtte adlydes. (Eliza R. Snow, i Biography and Family Record of Lorenzo Snow [1884], 69)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hva viser profeten Joseph Smiths villighet til å adlyde et slikt vanskelig bud om hans tro og karakter?

En av grunnene til at vår forståelse av Joseph Smiths praktisering av flergifte er begrenset, er at han og andre som praktiserte flergifte i Nauvoo, sjelden nevnte det i skriftlige opptegnelser. Mange detaljer om praksisen med flergifte ble holdt konfidensielt, og de historiske opptegnelsene besvarer rett og slett ikke alle spørsmålene våre.

Av en av artiklene om emner i evangeliet som handler om flergifte, lærer vi:

I perioden da det ble praktisert flergifte, skilte de siste dagers hellige mellom besegling for tid og evighet og besegling kun for evigheten. Beseglinger for tid og evighet omfattet forpliktelser og forhold i dette liv, vanligvis innbefattet muligheten for seksuell forbindelse. Beseglinger kun for evigheten antydet at relasjoner bare gjaldt i det neste liv …

Noen kvinner som ble beseglet til Joseph Smith, vitnet senere om at deres ekteskap var for tid og evighet, mens andre antydet at deres relasjon kun var for evigheten.

De fleste av dem som ble beseglet til Joseph Smith, var mellom 20 og 40 år gamle da de ble beseglet til ham. Den eldste, Fanny Young, var 56 år gammel. Den yngste var Helen Mar Kimball … som ble beseglet til Joseph flere måneder før sin 15-årsdag. Ekteskap i en slik alder, som er upassende ifølge dagens normer, var lovlig på den tiden, og noen kvinner giftet seg i midten av tenårene. Helen Mar Kimball omtalte sin besegling til Joseph som “kun for evigheten”, noe som tyder på at forholdet ikke omfattet seksuell omgang …

Joseph Smith [ble] beseglet til en rekke kvinner som allerede var gift. Hverken disse kvinnene eller Joseph forklarte mye om disse beseglingene, selv om flere kvinner sa at de bare var for evigheten …

Det er flere mulige forklaringer på denne praksisen. Disse beseglingene kan ha gjort det mulig å skape et evig bånd eller en kobling mellom Josephs familie og andre familier i Kirken …

Disse beseglingene kan også forklares ved Josephs motvilje mot å inngå flergifte på grunn av den sorg det ville påføre hans hustru Emma. Han kan ha ment at besegling til gifte kvinner ville være i tråd med Herrens befaling uten å kreve at han skulle ha normal ekteskapelig omgang …

En annen mulighet er at i en tid da levetiden var kortere enn i dag, følte trofaste kvinner at det hastet med å bli beseglet ved prestedømmets myndighet. Flere av disse kvinnene var viet enten til en ikke-mormon eller en tidligere mormon, og mer enn én av kvinnene uttrykte senere misnøye med sitt daværende ekteskap. Ettersom de levde i en tid da det var vanskelig å få skilsmisse, kan disse kvinnene ha trodd at det å bli beseglet til Joseph Smith ville gi dem velsignelser i det neste liv, som de ellers ikke ville motta …

Etter Josephs død flyttet de fleste av kvinnene som var beseglet til ham, til Utah sammen med de hellige, forble trofaste medlemmer av Kirken og forsvarte både flergifte og Joseph. (“Flergifte i Kirtland og Nauvoo”, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Del 3

Hvordan reagerte Kirkens medlemmer på prinsippet flergifte?

Bilde
Every Trial Can Bring Greater Faith [Enhver prøvelse kan gi større tro], av James Johnson

Praksisen med flergifte var like fremmed og vanskelig for de fleste tidlige hellige som den ville vært for Kirkens medlemmer i dag. “I mange deler av verden var polygami sosialt akseptabelt og tillatt etter loven. Men i USA mente de fleste at praksisen var moralsk forkastelig” (“The Manifesto and the End of Plural Marriage”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org). Befalingen om å praktisere flergifte “var et av de mest krevende aspektene ved gjenopprettelsen – for Joseph personlig og for andre medlemmer av Kirken … For Joseph Smiths hustru Emma var det en ulidelig ildprøve … Hun vinglet i sitt syn på flergifte. Noen ganger støttet hun det, og andre ganger fordømte hun det” (“Flergifte i Kirtland og Nauvoo”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Det ble ikke forventet at alle siste dagers hellige skulle leve i flergifte. Og noen medlemmer av Kirken som strevde med prinsippet flergifte, ble velsignet med et åndelig vitnesbyrd som ga dem mot til å gjennomføre det. To slike medlemmers erfaringer er sammenfattet her:

Brigham Young sa at da han fikk vite om flergifte, “var det første gang i mitt liv at jeg ønsket å dø”. “Jeg måtte be ustanselig,” sa han, “og jeg måtte utøve tro, og Herren åpenbarte for meg at det var sant, og dette overbeviste meg” …

Lucy Walker mintes sin indre uro da Joseph Smith spurte om hun ville bli hans hustru. “Enhver følelse i min sjel gjorde opprør mot det,” skrev hun. Likevel, etter flere urolige netter på sine knær i bønn fant hun lindring da rommet hennes ble “fylt med en hellig innflytelse” nesten som “strålende solskinn”. Hun sa: “Min sjel ble fylt med en herlig fred som jeg aldri før hadde kjent,” og “overveldende glede fylte meg fra innerst til ytterst”.

Ikke alle fikk slike opplevelser. Noen siste dagers hellige forkastet prinsippet flergifte og forlot Kirken, mens andre nektet å innlede praksisen, men forble trofaste. For mange kvinner og menn ble imidlertid innledende avsky og kvaler etterfulgt av kamp, besluttsomhet og til slutt, lys og fred. Hellige opplevelser gjorde de hellige i stand til å gå videre i tro. (“Flergifte i Kirtland og Nauvoo”, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan kan disse erfaringene til tidlige medlemmer av Kirken hjelpe noen som har spørsmål om hvorvidt Joseph Smith handlet som en inspirert Guds profet da han innførte praksisen med flergifte?

Del 4

Hvordan opphørte praktiseringen av flergifte i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige?

Ikke lenge etter profeten Joseph Smiths død i 1844 flyttet de hellige til Saltsjødalen i det vestlige USA, hvor Kirkens medlemmer etterhvert praktiserte flergifte åpent. Fra 1860-tallet til 1880-tallet vedtok USAs myndigheter lover mot denne praksisen og innførte med tiden strenge straffer for dem som ikke fulgte dem, herunder fengselsstraff. Etter å ha søkt og mottatt Herrens veiledning, utarbeidet president Wilford Woodruff en uttalelse i september 1890 som ble kjent som “manifestet” (Offisiell erklæring 1), som til slutt førte til at Kirkens medlemmer sluttet å praktisere flergifte.

Et lite antall medlemmer av Kirken fortsatte å inngå nye polygame ekteskap etter at manifestet ble gitt. Under generalkonferansen i april 1904 utstedte president Joseph F. Smith et nytt manifest og bekjentgjorde “at all flergifte er forbudt, og hvis noen funksjonær eller noe medlem av Kirken tar på seg å stifte eller inngå slike ekteskap vil han bli … utelukket” (i Conference Report, april 1904, 75). Disse retningslinjene gjelder fortsatt i dag.

Del 5

Er flergifte nødvendig for opphøyelse?

Eldste Marcus B. Nash i De sytti har undervist:

Noen [misforsto Skriftene] og mente at flergifte er nødvendig for opphøyelse … Dette finnes det imidlertid ikke støtte for i åpenbaringene … Evig liv loves et monogamt ektepar som blir beseglet ved prestedømmets myndighet og som holder fast ved pakten – uten ytterligere betingelser eller krav [se Lære og pakter 132:19] … Kirken bekrefter at monogami er Guds norm for ekteskap, unntatt når han godkjenner eller befaler noe annet gjennom sin profet. Kirken underviser ikke at deltagelse i flergifte er nødvendig for opphøyelse. (“The New and Everlasting Covenant”, Ensign, des. 2015, 44, 46)

Som sagt forstår vi ikke alle Guds hensikter med å innføre flergifte i Kirkens tidlige tid. Men siste dagers hellige i dag respekterer ofrene og den hengivne innsatsen som ble gjort av dem som praktiserte flergifte i lydighet mot Guds befaling.

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Basert på det du har lært, hvordan var praktiseringen av flergifte av de tidlige hellige i denne evangelieutdeling en indikasjon på deres tro, tillit og kjærlighet til Herren?