Institutt
Leksjon 27 Lærermateriell: Åpenbaringen om prestedømmet


“Leksjon 27 Lærermateriell: Åpenbaringen om prestedømmet”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 27 Lærermateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 27 Lærermateriell

Åpenbaringen om prestedømmet

Den 1. juni 1978 mottok president Spencer W. Kimball en åpenbaring fra Herren som opphevet restriksjonene vedrørende prestedømmet og tempelordinanser for medlemmer av Kirken med sort afrikansk avstamning. Denne leksjonen vil hjelpe elevene å forklare omstendighetene og sannhetene knyttet til denne åpenbaringen, handle i tro når de opplever vanskelige spørsmål eller situasjoner, og få en større forståelse av at Gud leder sin Kirke gjennom åpenbaring til sine levende profeter.

Undervisningsforslag

Vi kan tilnærme oss spørsmål om restriksjonene vedrørende prestedømmet og tempelet fra et trosperspektiv.

VI KAN FORBEDRE VÅR UNDERVISNING OG LÆRING

Historier kan styrke tro. “Historier kan bidra til å bygge opp elevenes tro på Jesu Kristi evangelium. De kan skape interesse og hjelpe elevene å forstå evangeliet gjennom andres opplevelser. Historier kan også være svært effektive for å hjelpe elevene å forstå prinsipper i evangeliet som er identifisert i en skriftstedbolk. Ved å sette et prinsipp i evangeliet i en moderne sammenheng, i tillegg til sammenhengen i Skriftene, kan historier hjelpe elevene å forstå hvordan et prinsipp i evangeliet angår deres liv, så vel som å hjelpe dem å føle et ønske om å anvende det” (Gospel Teaching and Learning Handbook [2012], 5.5).

Vis det tilhørende bildet av bror George Rickford:

Bilde
Bror George Rickford

Be en elev lese høyt følgende beretning om en mann ved navn George Rickford:

I 1969, traff George Rickford, en ung voksen som bodde i Leicester i England, misjonærene fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. George motsatte seg først budskapet deres, men til slutt begynte han å møte med misjonærene. Etter tre måneder med intens undersøking våknet George en morgen med en overbevisning om at Kirken var sann.

George var ivrig etter å dele sitt nye vitnesbyrd med eldstene, men før han kunne gjøre det, informerte de ham om at han ikke ville være kvalifisert til å motta prestedømmet hvis han skulle slutte seg til Kirken på grunn av at han var av blandet rase, som omfattet forfedre med sort afrikansk avstamning.

George var knust av nyhetene. Han fortalte: “Jeg fikk en veldig fiendtlig reaksjon. Jeg ble veldig aggressiv, og etter litt opphetet samtale sparket jeg dem ut … Jeg kjeftet på dem om diskriminering og rasisme og brukte alle slike ord.”

Da misjonærene var gått, gråt George. (Se Elizabeth Maki, “I Will Take It In Faith”, history.ChurchofJesusChrist.org.)

Henvis elevene til del 1 av forberedelsesmateriellet. Still dem følgende spørsmål, og gi dem litt tid til å vurdere hvordan de ville ha respondert:

  • Hvis noen spurte deg om hvorfor restriksjonene vedrørende prestedømmet og tempelet fantes, hva ville være de viktigste punktene du ville ønske å drøfte? (Vurder å skrive elevenes svar på tavlen.)

Be elevene reflektere over de spørsmålene de har angående restriksjonene vedrørende prestedømmet og tempelet. Oppfordre dem til å ha disse spørsmålene i tankene under leksjonen og være oppmerksomme under drøftingene og på inspirasjon fra Den hellige ånd som kan være til hjelp i behandlingen av disse spørsmålene.

Vis følgende uttalelse, og be en elev lese den høyt:

Kirken i dag tar avstand fra teorier som tidligere har blitt fremsatt om at sort hud er et tegn på guddommelig unåde eller forbannelse, eller at den gjenspeiler urettferdige handlinger i et førjordisk liv, at ekteskap mellom forskjellige raser er en synd, eller at svarte eller personer av enhver annen rase eller etnisk bakgrunn, på noe som helst vis er mindreverdige. Kirkens ledere i dag fordømmer utvetydig all rasisme, både før og nå, i en hvilken som helst form. (“Race and the Priesthood” [Rase og prestedømme], Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org)

  • Hvorfor tror du det er viktig å unngå spekulasjoner om tidligere gitte grunner for hvorfor restriksjonene vedrørende prestedømmet og tempelet fantes?

Be elevene gjenfortelle det de vet om omstendighetene som førte til åpenbaringen fra Herren som opphevet restriksjonene vedrørende prestedømmet og tempelet.

Forklar at Offisiell erklæring 2 i Lære og pakter inneholder den offentlige bekjentgjørelsen om åpenbaringen som ble mottatt av president Spencer W. Kimball og akseptert og godkjent av hans rådgivere i Det første presidentskap og medlemmene av De tolv apostlers quorum i juni 1978.

Be elevene om å stille lese de to første avsnittene av Offisiell erklæring 2 under ordene “Kjære brødre”. Be dem om å se etter hva Kirkens ledere sa de hadde vært vitne til og fortelle hva de finner ut.

Etterpå ber du elevene om å gjenfortelle historien om bror Billy Johnson og hans forsamling i Ghana fra del 2 av forberedelsesmateriellet.

  • Hvordan kunne disse personene være eksempler på “den trofasthet som er vist av dem for hvem prestedømmet er blitt holdt tilbake”?

Be en elev lese mer fra beretningen om George Rickford, og be klassen lytte etter hvordan George valgte å handle i tro etter at han hadde lært om restriksjonen vedrørende prestedømmet:

En dag snakket George med en nær venn om sine erfaringer med misjonærene og begynte å undervise sin venn om profeten Joseph Smith. Han fortalte: “Da jeg fortalte denne historien, var det som om jeg våknet opp og noe tok over og jeg strålte.”

Erfaringen bekreftet Georges vitnesbyrd på nytt, men hans bekymringer angående restriksjonene vedrørende prestedømmet vedvarte. Da han ba om ytterligere forståelse, kom dette budskapet til ham: “Du behøver ikke å forstå alt om mitt evangelium før du forplikter deg til det. Hvorfor viser du ikke din tro ved å ta imot det du har hørt og la resten ligge i mine hender?”

Trøstet av dette budskapet, svarte George bønnfylt: “Ja, Herre, jeg vil. Jeg vil handle i tro. Og forresten, takk skal du ha.” To måneder senere ble George døpt, og ble et trofast medlem av Kirken.

George skrev i 1975 (tre år før åpenbaringen om prestedømmet) at han aksepterte prestedømmets restriksjoner “i tro, uten forbehold” og uttrykte sin tro på at uansett hva hans egen tilstand måtte være, var Gud rettferdig. “Jeg er bare takknemlig for at Herrens prestedømme igjen er på jorden, med alle sine tilhørende velsignelser, myndighet og ansvar. Det betyr mindre for meg hvem som har det og hvem som ikke har det, men mye mer hvordan det blir brukt.” (I Maki, “I Will Take It in Faith”, history.ChurchofJesusChrist.org)

  • Hva kan vi lære fra George Rickfords eksempel som kan være til hjelp for oss når vi har ubesvarte spørsmål om evangeliet? (Etter at elevene har delt, skriv følgende sannhet på tavlen: Når vi har ubesvarte spørsmål, kan vi gå fremover i tro mens vi stoler på det lys og den kunnskap som Gud har gitt oss.)

  • Hvordan kan den fremhevede sannheten hjelpe noen som strever med sin tro på grunn av ubesvarte spørsmål om evangeliet?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Tro forlanger aldri svar på ethvert spørsmål, men søker bekreftelse og mot til å gå fremover, og noen ganger erkjenne: “Jeg vet ikke alt, men jeg vet nok til å fortsette på disippelens vei.” (Neil L. Andersen, “Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 66)

  • Hvordan har det lys og den kunnskap Gud har gitt deg hjulpet deg å gå fremover i tro når du har stått overfor ubesvarte spørsmål eller usikre situasjoner?

  • Hvordan kan vi hjelpe noen som strever med ubesvarte spørsmål å gå fremover i tro?

Gi elevene tid til å grunne på hvordan de kan anvende prinsippet om å handle i tro i sitt eget liv eller bruke det til å hjelpe noen de kjenner. Be elevene vurdere å skrive ned denne planen i dagboken sin.

Prestedømmets og tempelets velsignelser tilbys nå alle verdige medlemmer av Kirken.

Be en elev lese høyt det tredje og fjerde avsnittet under “Kjære brødre” i Offisiell erklæring 2, som begynner med “Han har hørt våre bønner”.

  • Hva kan vi lære av disse avsnittene om hvordan Herren leder sin Kirke? (Når elevene har svart, skriv følgende sannhet på tavlen: Herren leder sin kirke gjennom åpenbaring til sine profeter.)

  • Når har du sett at Herren leder sin Kirke gjennom åpenbaring til sine profeter i din levetid?

Forklar at dagen etter at åpenbaringen om prestedømmet ble mottatt, ble George Rickford ordinert til prest i Det aronske prestedømme og mottok Det melkisedekske prestedømme kort tid senere. I oktober 1978 ble George og hans hustru, June, beseglet sammen med sine fire barn som en evig familie i London England tempel (se Maki, “I Will Take It in Faith”, history.ChurchofJesusChrist.org).

  • Hvilken innflytelse hadde åpenbaringen på Kirken, dens medlemmer og folk over hele verden?

Vis følgende uttalelse, og be en elev lese den høyt:

Jesu Kristi evangelium er for alle. Mormons bok stadfester “sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne … alle er like for Gud” (2 Nephi 26:33). Dette er Kirkens offisielle lære. (“Race and the Church: All Are Alike Unto God”, 29. feb. 2012, newsroom.ChurchofJesusChrist.org)

For å avslutte leksjonen, be elevene vurdere (eller øve), basert på det de har lært i dag, hvordan de kan respondere hvis de blir spurt om hvorfor Kirken ikke ordinerte menn av sort afrikansk avstamning til prestedømmet i en periode. Understrek at det er riktig å forklare til andre at vi ikke vet hvorfor restriksjonen vedrørende prestedømmet og tempelet begynte. Men vi kan dele og vitne om de sannheter vi vet, innbefattet de som har blitt drøftet i dag.

Til neste gang

Forklar elevene at som forberedelse til neste leksjon, skal de studere hva profeter, både fordums og i vår tid, har undervist om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges endemål. Oppfordre elevene til å komme rede til å drøfte måter de kan bidra på i Herrens frelsesverk i de siste dager.