Institutt
Leksjon 20 Lærermateriell: Tempelordinanser og tilbedelse i tempelet


“Leksjon 20 Lærermateriell: Tempelordinanser og tilbedelse i tempelet”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 20 Lærermateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 20 Lærermateriell

Tempelordinanser og tilbedelse i tempelet

Da Nauvoo tempel var under oppføring, underviste profeten Joseph Smith: “Kirken er ikke fullstendig organisert … før tempelet er fullført” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 410). Formålet med denne leksjonen er å øke elevenes forståelse av betydningen av tempelordinansene og innby dem til å øke hyppigheten (som omstendighetene tillater) og kvaliteten på deres tilbedelse i tempelet.

Undervisningsforslag

Herren gjenopprettet tempelets frelsende ordinanser gjennom Joseph Smith.

Vis et bilde av et tempel som elevene vil gjenkjenne. Be noen elever som har hatt gleden av å tilbe i tempelet om å dele hva de følte da de trådte inn i Herrens hus. Du kan også gjerne spørre dem hva de følte da de dro fra tempelet.

VI KAN FORBEDRE VÅR UNDERVISNING OG LÆRING

Still spørsmål som oppmuntrer til anvendelse. Be elevene svare på spørsmål som oppmuntrer til anvendelse. Slike spørsmål kan spille en viktig rolle for å hjelpe elevene både å forstå hvordan sannhetene som blir drøftet kan anvendes i deres nåværende situasjon, og også å overveie hvordan de kan anvendes i fremtiden (se Undervisning og læring i evangeliet [2012], 5.1.4).

Forklar at etter at de hellige hadde slått seg ned i Nauvoo i Illinois, mottok profeten Joseph Smith en befaling om å bygge et tempel. I likhet med tempelet som ble bygget i Kirtland i Ohio, krevde denne oppgaven store ofre fra de hellige. Da Nauvoo tempel var under oppføring, underviste profeten Joseph Smith: “Kirken er ikke fullstendig organisert … før tempelet er fullført” (Læresetninger – Joseph Smith, 410).

  • Hvorfor tror du at gjenopprettelsen av Frelserens kirke ikke var fullstendig uten et tempel? (Du kan gjerne oppfordre elevene til å dele noe av det de lærte av å studere forberedelsesmateriellet.)

Forklar at i en åpenbaring som befalte de hellige å bygge Nauvoo tempel, åpenbarte Herren hvorfor tempelet ville være så viktig for de hellige. Han forklarte at tvetting, salving, dåp for de døde og andre ordinanser tilhører Hans hellige hus. Be elevene bruke noen minutter på å studere Lære og pakter 124:31, 34, 40–41, 55, og se etter hvordan Herren lovet å velsigne sitt folk i tempelet.

Be elevene fortelle hva de finner ut. Bruk elevenes ord til å vise eller skrive en sannhet på tavlen som ligner på følgende: I tempelet velsigner Herren oss med viktige ordinanser slik at vi kan bli kronet med heder, udødelighet og evig liv.

  • På hvilke måter tror du tempelordinanser forbereder oss til heder, udødelighet og evig liv?

Bilde
Rød teglstensbutikk

Vis et bilde av Josephs røde teglstensbutikk i Nauvoo og be elevene om å forklare hva de vet om gjengivelsen av tempelbegavelsesseremonien. Be dem om å gjennomgå del 2 av forberedelsesmateriellet om nødvendig.

  • Hva lærte du om begavelsens velsignelser fra del 3 av forberedelsesmateriellet?

Når dere drøfter begavelsen, vurder å stille noen av oppfølgingsspørsmålene som står oppført nedenfor. Påpek at eldste Bednar underviste at når vi snakker om tempelet, skulle vi ikke “fortelle om eller beskrive de konkrete symbolene som er tilknyttet de paktene vi mottar i hellige tempelseremonier”, men at vi “kan drøfte de grunnleggende hensiktene med og den lære … som er tilknyttet tempelets ordinanser og pakter” (“Forberedt til å motta alt som er nødvendig”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 103).

  • Hva omfatter begavelsens gave? (Se del 3 av forberedelsesmateriellet.)

  • Hvilken sammenheng er det mellom ordinanser og pakter?

  • Da du studerte forberedelsesmateriellet, hva lærte du om de pakter vi inngår under begavelsesseremonien?

  • Hvorfor tror du Herren ønsker at hans folk skal bli begavet i tempelet?

Vurder å gi elevene et minutt eller to til å dele sine tanker om følgende spørsmål som finnes på slutten av forberedelsesmateriellet med en elev som sitter i nærheten:

  • Hva vil du foreslå at noen gjør for å forberede seg til å motta sin begavelse? Hvorfor er tempelet og dets ordinanser viktig for deg personlig?

Tilbedelse i tempelet innbyr Herrens kraft og velsignelser inn i vårt liv.

Bilde
Kirtland tempel

Minn elevene på at Kirtland tempel var det første tempelet som ble bygget i vår evangelieutdeling. Dets hensikt var annerledes enn påfølgende templer – det sørget for et sted hvor Herren kunne gjengi kunnskap og prestedømsnøkler til fremtidig tilbedelse i tempelet. Under innvielsesbønnen av dette tempelet, ba Joseph Smith Herren om å gi konkrete velsignelser til dem som tilber i tempelet. Be elevene om å gjennomgå Lære og pakter 109:13, 22–26 og se etter velsignelser de kan motta gjennom tilbedelse i tempelet.

  • Ifølge disse versene, hvilke velsignelser vi kan motta når vi tilber i tempelet? (Vurder å skrive opp elevenes svar på tavlen og be dem om å forklare hvorfor disse velsignelsene er viktige for dem. Du kan gjerne hjelpe elevene å identifisere et prinsipp som det følgende: Når vi tilber i Herrens tempel, vil han bevæpne oss med sin kraft og beskyttelse.)

Drøft med elevene grunner til at vi trenger Herrens kraft og beskyttelse i vår tid. Be elever som spurte et familiemedlem eller en venn hvilke konkrete velsignelser han eller hun har følt gjennom tempelordinanser og tilbedelse i tempelet, om å dele det de har lært (se oppfordringen på slutten av del 1 i forberedelsesmateriellet). Du kan også gjerne oppfordre elevene til å vitne om de velsignelser de har følt gjennom sin egen tilbedelse i tempelet.

Vis og les sammen med elevene følgende uttalelse av president Russell M. Nelson:

Bilde
President Russell M. Nelson

Jeg ber deg innstendig om å med bønnens hjelp se på hvordan du bruker din tid … Hvis du har et tempel i rimelig avstand fra der du bor, oppfordrer jeg deg til å finne en måte å regelmessig gjøre en avtale med Herren på – å være i hans hellige hus – deretter overholde denne avtalen med nøyaktighet og glede. Jeg lover deg at Herren vil frembringe de mirakler som han vet at du trenger når du ofrer for å tjene og tilbe i hans templer. (Russell M. Nelson, “Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 114)

For å hjelpe elevene å tenke dypt over sin forpliktelse til Herren og sin egen erfaring med tempelet, kan du vise følgende spørsmål, og be elevene grunne på spørsmålene som gjelder deres nåværende omstendigheter. Gi elevene tilstrekkelig tid til å tenke og kanskje skrive ned sine inntrykk.

  1. Er det distraksjoner eller saker som omhandler verdighet som holder meg borte fra tempelet? Hva må jeg gjøre for å fjerne disse hindrene?

  2. Hva slags offer kan Herren ønske at jeg gjør for å motta mer av de velsignelser som er tilgjengelige gjennom tilbedelse i tempelet?

  3. Hvordan kan jeg gjøre min tilbedelse i tempelet mer meningsfylt?

  4. På hvilke måter kan Herren ønske at jeg hjelper andre å få oppleve tempelets velsignelser?

Til neste gang

Forklar at i løpet av neste leksjon vil elevene få anledning til å drøfte den viktigste tempelordinansen som er evig ekteskap. Oppfordre elevene til nøye å lese forberedelsesmateriellet til leksjon 21 og til å overveie hvorfor ekteskap og familie står så sentralt i vår himmelske Faders plan for lykke.