Institutt
Leksjon 21 Klassens forberedelsesmateriell: Læren om evig ekteskap og familie


“Leksjon 21 Klassens forberedelsesmateriell: Læren om evig ekteskap og familie”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 21 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 21 Klassens forberedelsesmateriell

Læren om evig ekteskap og familie

Bilde
par utenfor et tempel

President Dallin H. Oaks har undervist: “Hensikten med jordelivet og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges misjon er å forberede Guds sønner og døtre til deres evige fremtid – å bli som våre himmelske foreldre” (“Tiltrukket av samme kjønn”, Lys over Norge, mars 1996, 14). Når du studerer læren om evig ekteskap og familie, skulle du identifisere prinsipper som kan hjelpe deg å forstå hvordan ekteskap og familie forbereder oss til å bli mer lik våre himmelske foreldre.

Del 1

Hva er hensikten med ekteskap i Guds evige plan?

I 1831 besøkte et nylig døpt medlem av Kirken ved navn Leman Copley profeten Joseph Smith. Leman hadde tidligere vært medlem av shakerne, en religiøs sekt som forkastet ekteskap og trodde at fullstendig sølibat (seksuell avholdenhet) var den høyeste form for kristen hengivenhet. Etter Lemans besøk spurte profeten Joseph Smith Herren angående shakernes læresetninger, og mottok åpenbaringen som nå er nedtegnet i Lære og pakter 49. (Det kan være nyttig å lese innledningen til dette kapittelet.) Vurder å markere ord og uttrykk i følgende skriftsted som lærer oss Herrens lære om ekteskap.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 49:15–17 (se også Jakobs bok 2:27–30).

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har forklart hvorfor ekteskap er innstiftet av Gud. Vurder å markere det som skiller seg ut for deg i uttalelsen hans.

To overbevisende doktrinære grunner hjelper oss å forstå hvorfor evig ekteskap er nødvendig for Faderens plan.

Grunn 1: Mannlige og kvinnelige ånder utfyller og fullkommengjør hverandre, og derfor er menn og kvinner ment å utvikle seg sammen mot opphøyelse …

Den unike kombinasjonen av åndelige, fysiske, mentale og følelsesmessige egenskaper hos både menn og kvinner trengtes for å iverksette planen for lykke. Alene kunne hverken kvinnen eller mannen oppfylle målet med sin skapelse …

Grunn 2: I henhold til den guddommelige plan trengs både mann og kvinne for å bringe barn til jorden og skape de beste forutsetninger for å oppdra og styrke barna.

Befalingen som ble gitt til Adam og Eva om å bli mange og fylle jorden, gjelder fortsatt … Ekteskap mellom mann og kvinne er derfor den godkjente kanalen for å bringe førjordiske ånder inn i jordelivet …

Et hjem med en kjærlig og lojal ektemann og hustru er den beste forutsetning for at barn kan bli oppdratt i kjærlighet og rettferdighet – og for at barnas åndelige og fysiske behov kan bli ivaretatt. På samme måte som både menns og kvinners unike egenskaper bidrar til å gjøre ekteskapet komplett, er de samme egenskaper helt nødvendige for å oppdra, styrke og undervise barn. (David A. Bednar, “Ekteskap er avgjørende for Hans evige plan”, Liahona, juni 2006, 50–55)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan vil du forklare hvorfor ekteskap mellom en mann og en kvinne er avgjørende for vår himmelske Faders plan?

Del 2

Hva er noen velsignelser ved et evig ekteskap?

I Nauvoo begynte Joseph Smith i større grad å undervise i læren om evig ekteskap. Dette var en ny og forbløffende lære for de hellige. De fleste av dem trodde at ekteskapet endte ved døden.

Bilde
Joseph og Emma Smith

Et bilde av Joseph og Emma Smith, som ble beseglet til hverandre for evigheten i mai 1843.

Eldste Parley P. Pratt i De tolv apostlers quorum beskrev hva han følte da profeten underviste ham om muligheten for evig ekteskap.

Det var av [Joseph Smith] jeg lærte at min kjære hustru kunne bli sikret meg for tid og all evighet … Det var han som lærte meg at vi kan utvikle og styrke disse følelsene i all evighet, og at resultatet av vår uendelige forening ville bli avkom så tallrike som himmelens stjerner eller sanden ved havets bredd …

Jeg hadde følt stor kjærlighet før, men jeg visste ikke hvorfor. Men nå elsket jeg – i renhet – en intenst oppløftet, opphøyet følelse. (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. [2007], 260)

I 1843 dikterte profeten åpenbaringen som nå er nedtegnet i Lære og pakter 132, som omfattet læren om evig ekteskap.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 132:19–20.

President Russell M. Nelson forklarte:

For å kvalifisere oss for evig liv må vi inngå en evig pakt med vår himmelske Fader [se Lære og pakter 132:19]. Det vil si at et tempelekteskap ikke bare er mellom mann og hustru, men innbefatter et partnerskap med Gud [se Matteus 19:6] …

Når en familie blir beseglet i templet, kan denne familien bli like evig som Guds rike [se Lære og pakter 132:19–20]. Russell M. Nelson, “Celestialt ekteskap”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 92–93)

Velsignelsene ved evig ekteskap er ikke bare for det neste liv. De som gjør sitt beste for å holde sine pakter, kan også nyte godt av velsignelsene ved evig ekteskap i dette liv. President Thomas S. Monson underviste:

Hvis dere velger klokt, og hvis dere går helt og fullt inn for at ekteskapet skal lykkes, finnes det ingenting i dette liv som kan gi dere større lykke. (“Prestedømmets kraft”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 67)

Noen medlemmer av Kirken har spørsmål om omstendigheter som setter enkeltpersoner ute av stand til å oppleve velsignelsene ved evig ekteskap og familie nå. Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum tok opp denne saken:

Å erklære grunnleggende sannheter med hensyn til ekteskap og familie, er ikke å overse eller bagatellisere de ofre og fremganger de gjør som ikke har idealet som en realitet i dag. Noen av dere mottar ikke ekteskapets velsignelse av grunner som manglende alternativer, tiltrekning til samme kjønn, fysiske eller psykiske funksjonshemminger eller ganske enkelt en frykt for å mislykkes, som i det minste for øyeblikket, overskygger troen. Eller kanskje dere har giftet dere, men ekteskapet tok slutt, og dere står alene igjen for å håndtere det som to sammen så vidt kan klare. Noen av dere som er gift, kan ikke få barn til tross for overveldende ønsker og inderlig bønn …

Med frimodighet vitner vi om at Jesu Kristi forsoning har tatt høyde for, og til slutt vil oppveie alle savn og tap for dem som vender seg til ham. Ingen er forutbestemt til å motta mindre enn alt som Faderen har til sine barn. (D. Todd Christofferson, “Hvorfor ekteskap, hvorfor familie”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 52)

Bilde
drøft-ikon

Drøft som forberedelse til klassen

Alle ekteskap, spesielt evige, krever innsats og engasjement fra begge ektefeller. Snakk med et ektepar du kjenner som har et sterkt og kjærlig ekteskap, og spør dem hva de har gjort for å bygge det opp. Spør dem også hvordan ekteskapet har beriket dem som følge av dette. Vær beredt på å fortelle hva du har lært i klassen.

Del 3

Hvorfor skulle jeg forsvare Herrens lære om ekteskap og familie?

Etterhvert som gjenopprettelsen fortsetter å utspille seg, har Herren inspirert sine profeter til å understreke læren om ekteskap og familie. På Hjelpeforeningens fellesmøte i september 1995 leste president Gordon B. Hinckley “Familien – en erklæring til verden”. Avslutningen på erklæringen lærer oss hvorfor vi må forsvare Herrens lære om ekteskap og familie.

[Vi advarer] og sier at oppløsningen av familien vil påføre enkeltmennesker, lokalsamfunn og nasjoner de ulykker som er forutsagt av profeter i oldtiden og i nyere tid.

Vi ber inntrengende ansvarsbevisste borgere og myndigheter overalt om å fremme tiltak for å bevare og styrke familien som samfunnets grunnleggende enhet. (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org)

Søster Julie B. Beck, tidligere generalpresident i Hjelpeforeningen, forklarte behovet for å studere læren om familien som finnes i “Familien – en erklæring til verden”.

Denne generasjon vil bli kalt på til å forsvare læren om familien som aldri før. Hvis de ikke kjenner den, kan de ikke forsvare den …

President [Spencer W. ] Kimball sa:

“Mange av de sosialt hemmende bånd som før bidro til å styrke og støtte familien, oppløses og forsvinner. Tiden vil komme da bare de som har en solid forankret og aktiv tro på familien, vil være i stand til å bevare sine familier midt blant ondskapen som samler seg rundt oss” [Spencer W. Kimball, “Familier kan være evige”, Lys over Norge, april 1981, 5]. (Julie B. Beck, “Hvordan undervise i læren om familien”, Liahona, Mars 2011, 17)

Søster Bonnie L. Oscarson, tidligere Unge kvinners generalpresident, underviste:

[Vi må] frimodig forsvare Herrens åpenbarte læresetninger som beskriver ekteskap, familier, menn og kvinners guddommelige roller og viktigheten av hjem som hellige steder – selv om verden roper i våre ører at disse prinsippene er avleggs, hemmende eller ikke lenger relevante. Alle, uansett ekteskapelig situasjon eller antall barn de har, kan være forsvarere av Herrens plan slik den er beskrevet i familieerklæringen. Hvis det er Herrens plan, skulle det også være vår plan! …

La oss forsvare ekteskapet slik Herren har foreskrevet det, samtidig som vi fortsetter å vise kjærlighet og medfølelse med dem som har et annet syn. (Bonnie L. Oscarson, “Familieerklæringens forsvarere”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 15)

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Skriv i dagboken din eller i de åpne feltene dine tanker om hvordan en ung voksen kan forsvare ekteskap og familie. Har du noen gang forsvart læren om ekteskap? Hvordan opplevde du det?