Institutt
Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell: Herren fremskynder sitt verk


“Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell: Herren fremskynder sitt verk”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell

Herren fremskynder sitt verk

Bilde
generalkonferanse på Konferansesenteret

President Russell M. Nelson sa: “Dette er spennende tider. Herren fremskynder sitt verk rett foran øynene våre. Det er spennende. Det er anstrengende. Det kreves mer av hver av oss – mer enn noen gang før. Og det kommer mer” (“A Personal Invitation to Participate in Seminary and Institute,” 4. feb. 2019, ChurchofJesusChrist.org). Når du studerer dette materiellet, se etter måter du kan delta på når Herren fremskynder sitt verk som forberedelse til sitt annet komme.

Del 1

Hva vil til slutt skje med Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige?

Tirsdag den 6. april 1830 samlet omtrent 50 personer seg i og rundt Peter Whitmers tømmerhus i Fayette i New York. Der, under ledelse av Jesus Kristus, organiserte Joseph Smith igjen Herrens kirke på jorden. Selv om Kirken var liten til å begynne med, er dens endemål å fylle hele jorden.

Bilde
Peter Whitmers tømmerhus

På gammeltestamentlig tid hadde den babylonske kong Nebukadnesar er drøm der han så en “stein [som] ble revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender” (Daniel 2:45). Denne steinen ble større og større inntil den “ble til et stort fjell som fylte hele jorden” (Daniel 2:35). I sin tolkning av kongens drøm forutsa profeten Daniel at i de siste dager ville Gud opprette et rike som aldri ville bli ødelagt, men ville stå for alltid (se Daniel 2:28, 44).

Herren gjentok Daniels profeti til profeten Joseph Smith 18 måneder etter at Kirken ble organisert, på et tidspunkt da det bare var ca. 600 siste dagers hellige på jorden. I Lære og pakter 65:2 leser vi: “Guds rikes nøkler er overgitt mennesket på jorden, og fra dette sted skal evangeliet rulle frem like til jordens ender, likesom stenen som rives løs fra fjellet, men ikke med hender, skal rulle frem, inntil det har fylt hele jorden.”

To og et halvt år senere, i april 1834, uttalte profeten Joseph Smith en bemerkelsesverdig profeti om Kirkens endemål til en gruppe prestedømsbærere i Kirtland i Ohio.

President Wilford Woodruff, som var på møtet, fortalte:

Bilde
President Wilford Woodruff

“Profeten kalte på alle som hadde prestedømmet, og ba dem samle seg i det lille skolehuset av tømmer som de hadde der. Det var et lite hus, kanskje vel fire kvadratmeter. Men det rommet hele den del av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges prestedømme som da var i byen Kirtland … [Profeten sa]: “Brødre … jeg vil gjerne si til dere for Herrens åsyn at dere ikke vet mer om denne kirkes og dette rikes fremtid enn et lite barn på sin mors fang. Dere forstår den ikke.” Jeg ble temmelig forbauset. Han sa: “Det er bare en liten håndfull av prestedømmet dere ser her i kveld, men denne kirken skal fylle Nord- og Syd-Amerika – den skal fylle verden.” (Wilford Woodruff, i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 136)

Se videoen “The Gospel Shall Roll Forth” (2:47), og grunn på hvordan den gjenopprettede Kirkes vekst er et tegn på vår himmelske Faders ønske om å velsigne hele verden.

Over 160 år senere, etter at Kirken hadde vokst til mer enn 11 millioner medlemmer og var utbredt over store deler av verden, underviste president Gordon B. Hinckley:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

Mine brødre og søstre, forstår dere hva vi har? Skjønner dere hvilken plass vi har i det store drama som menneskehetens historie er? Dette er tiden som står i fokus for alt som har hendt tidligere. Dette er tiden med gjengivelse. Dette er gjenopprettelsens tid … Dette er sammenfatningen av alle århundrene siden Kristi fødsel opp til den nåværende fantastiske tid. Gordon B. Hinckley, “I den største av alle tidsaldre”, Liahona, jan. 2000, 89.

Og mindre enn ti år senere erklærte president Hinckley:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

Et stort mirakel utspiller seg rett foran øynene våre …

Og dette er bare begynnelsen. Dette verk vil fortsette å vokse og rulle frem over hele jorden. (Gordon B. Hinckley, “Stenen som ble revet løs fra fjellet”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 83–84)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvorfor tror du det er viktig å forstå og ha et vitnesbyrd om Herrens kirkes fremtid?

Del 2

Hvordan fremskynder Herren sitt verk i vår tid?

Idet han talte om den akselererte veksten og innflytelsen fra Herrens kirke, underviste president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

Årsaken til at Kirken vokser i dag er at Herren sa den ville det. I Lære og pakter sa han: “Se, jeg vil fremskynde mitt verk i dets tid” [L&p 88:73].

Vi, som åndebarn av vår himmelske Fader, ble sendt til jorden akkurat nå for å delta i å fremskynde dette store verket. (Thomas S. Monson, “Hastening the Work”, Ensign, juni 2014, 4)

Følgende eksempler er noen av måtene Herren og hans tjenere har invitert deg til å delta i å fremskynde frelsesverket på. Vurder å markere noen av prinsippene eller forslagene som skiller seg ut for deg, og vær rede til å dele dine tanker om dem i klassen.

Israels innsamling

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 29:4, 7, som er deler av en tidlig åpenbaring fra Herren til eldstene i Kirken.

Da han omtalte denne innsamlingen, underviste president Russell M. Nelson:

Bilde
President Russell M. Nelson

Mine kjære unge brødre og søstre, dette er virkelig de siste dager, og Herren fremskynder sitt verk for å samle Israel. Den innsamlingen er det viktigste som foregår på jorden i dag. Ingenting annet ligner i omfang, ingenting annet ligner i betydning, ingenting annet ligner i majestet …

Når vi snakker om innsamlingen, sier vi simpelthen denne fundamentale sannheten: At ethvert av vår himmelske Faders barn, på begge sider av sløret, fortjener å høre Jesu Kristi gjengitte evangelium. De velger selv om de ønsker å vite mer. (Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom 3. juni 2018], vedlegg til Ensign og New Era, 8, ChurchofJesusChrist.org;uthevelse i originalen)

Å dele evangeliet med andre

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 123:12, og se etter hva Herren underviste profeten Joseph Smith om mange som er forblindet av “menneskers kløkt.”

Tenk på læresetningen i dette verset mens du reflekterer over denne innbydelsen fra eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum, som oppfordrer oss til å hjelpe til med frelsesverket på nye måter:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Herren fremskynder sitt verk, og det er ingen tilfeldighet at disse mektige nyvinningene innen kommunikasjon og oppfinnelser finner sted i evangelieutdelingen i tidenes fylde. Sosiale mediekanaler er globale redskaper som kan påvirke mange enkeltpersoner og familier på en personlig og positiv måte. Jeg tror tiden er kommet for oss som Kristi disipler til å bruke disse inspirerte verktøyene riktig og mer effektivt for å vitne om Gud den evige Fader, hans plan for sine barns lykke, og hans Sønn Jesus Kristus som verdens Frelser, til å forkynne at evangeliet virkelig har blitt gjengitt i de siste dager, og for å utføre Herrens verk. (David A. Bednar, “To Sweep the Earth as with a Flood” (Andakt ved Brigham Young Universitys utdanningsuke, 19. aug. 2014), ChurchofJesusChrist.org)

Tjeneste

Under sitt jordiske virke underviste Frelseren sine disipler om at han “er [ikke] kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene” (Matteus 20:28). Han utførte tjeneste da han “gikk omkring og gjorde vel” (Apostlenes gjerninger 10:38). I en åpenbaring til Joseph Smith, innbød Herren Frederick G. Williams til å yte tjeneste til andre.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 81:5.

Vi har blitt kalt til å yte tjeneste på en lignende måte. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Jeg [bærer] vitnesbyrd om at disse justeringene [fra hjemmelærere og besøkende lærerinner til omsorgstjeneste] er … nok et tegn på at Herren fremskynder sitt verk i dets tid.

Måtte vi arbeide side om side med vingårdens Herre [se Jakob 5:70–72], og gi vår alles Gud og Fader en hjelpende hånd med hans svimlende oppgave med å besvare bønner, gi omsorg, tørke tårer og styrke de vaklende knær [se Lære og pakter 81:5]. Hvis vi vil gjøre det, vil vi bli mer som de sanne Kristi disipler vi er ment å være. (Jeffrey R. Holland, “Være til hjelp for [dem] og styrke dem”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 101, 103)

Søster Linda K. Burton, tidligere generalpresident for Hjelpeforeningen, delte også:

Bilde
Søster Linda K. Burton

Forestill dere noen av de mulige åndelige “hjelp ønskes”-plakatene knyttet til arbeidet med å frelse sjeler:

  • Hjelp ønskes: Foreldre til å oppdra sine barn i lys og sannhet

  • Hjelp ønskes: Døtre og sønner, søstre og brødre, tanter og onkler, søskenbarn, besteforeldre og sanne venner til å være mentorer og gi hjelpende hender langs paktens vei

  • Hjelp ønskes: De som lytter til Den hellige ånds tilskyndelser og følger dem

  • Hjelp ønskes: De som etterlever evangeliet daglig på små og enkle måter

  • Hjelp ønskes: Slektshistorie- og tempelarbeidere til å knytte familier sammen for evig

  • Hjelp ønskes: Misjonærer og medlemmer til å spre “godt nytt” – Jesu Kristi evangelium

  • Hjelp ønskes: Redningsmannskap til å finne dem som har gått seg vill

  • Hjelp ønskes: De som holder sine pakter og står fast på sannhet og rett

  • Hjelp ønskes: Sanne disipler av vår Herre Jesus Kristus …

Det spiller ingen rolle om vi ennå ikke er fullkomne og komplette … [Vi kan] vandre som én, som disipler, tjenere med et villig hjerte og villige hender for å fremskynde arbeidet med å frelse sjeler. Hvis vi gjør det, vil vi bli som Frelseren. (Linda K. Burton, “Ønsket: Hender og hjerter til å fremskynde arbeidet”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 124)

Helligholdelse av sabbaten

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 59:9–10 for å finne ut hva Herren underviste sine hellige om å holde sabbatsdagen hellig.

President M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum underviste følgende om kraften som følger helligholdelse av sabbatsdagen:

Bilde
President M. Russell Ballard

Av alle endringer i organisasjon eller retningslinjer eller all den doktrinære opplæring som kan fremskynde frelsesarbeidet i vår tid, har vi kommet til at det å styrke sabbatsdagens ånd og kraft vil ha størst innflytelse på å trekke medlemmer og familier nærmere Herren Jesus Kristus. (M. Russell Ballard, i Chad H. Webb, “The Sabbath Day” [Opplæringsmøte for Seminar og Institutt, satellittsending, 4. aug. 2015], ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Hvilke ytterligere tegn har du sett på at Herren fremskynder sitt verk i vår tid? Hvilke konkrete måter kunne du tenke deg å bidra mer med i Herrens verk? Skriv tankene dine i dagboken din eller i feltet nedenfor.