Institutt
Leksjon 2 Klassens forberedelsesmateriell: Det første syn


“Leksjon 2 Klassens forberedelsesmateriell: Det første syn”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 2 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 2 Klassens forberedelsesmateriell

Det første syn

Bilde
Det første syn

President Joseph F. Smith beskrev Joseph Smiths første syn som “den største begivenhet … siden Guds Sønns oppstandelse” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith [1998], 14). Når du studerer Det første syn, bør du tenke på betydningen av denne hellige begivenheten og hvilken innvirkning den har hatt på ditt liv og på verden.

Del 1

Hvilke sannheter kan vi lære av Joseph Smiths første syn?

Idet han talte om Joseph Smiths første syn, sa eldste Richard J. Maynes i De sytti:

Det er en fantastisk og opplysende opplevelse å analysere det vi lærer av denne hellige og ærefryktinngytende opplevelsen … angående vår himmelske Faders og hans Sønns, Jesu Kristi evige natur, at Satan virkelig finnes, kampen mellom det gode og det onde, og andre viktige sider ved den store frelsesplanen …

Josephs Smiths første syn er nøkkelen til mange sannheter som har vært skjult i århundrer. La oss ikke glemme eller ta for gitt de mange dyrebare sannheter vi har lært av Det første syn. (Richard J. Maynes, “Det første syn: Nøkkelen til sannhet”, Liahona, juni 2017, 30, 31)

Joseph Smith vokste opp i en tid med stor religiøs forvirring. De forskjellige kristne kirkesamfunnene i hans område konkurrerte om konvertitter og kranglet energisk med hverandre om lære og religiøs praksis. Når du studerer følgende beretning om Det første syn som ble nedtegnet i 1838, og nå er med i standardverkene som Joseph Smith – Historie, kan du legge merke til innsikt du får og markere de sannheter i evangeliet som er personlig meningsfylte for deg.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til klassen

Les Joseph Smith – Historie 1:8, 11–19.

Bilde
The Desires of My Heart (First Vision) [Mitt hjertes ønsker (Det første syn)], av Walter Rane
Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Skriv ned sannhetene du fant i Joseph Smiths 1838-beretning om sitt første syn, i en dagbok eller i feltet nedenfor. Skriv også ned hvorfor du tror disse sannhetene er viktige å forstå. Kom til klassen beredt på å dele det du har skrevet.

Del 2

Hvordan gir de mange beretningene om Joseph Smiths første syn større innsikt i denne hellige begivenheten?

Bilde
tekst fra Joseph Smith Papers

Joseph Smiths håndskrift fra hans 1832-beretning om Det første syn.

1838-beretningen om Det første syn som er nedtegnet i Joseph Smith – Historie, ble diktert av Joseph i en tid med motstand for å “gi alle som søker etter sannheten, kunnskap om de faktiske forhold” (Joseph Smith – Historie 1:1). Det er den mest fremtredende beretningen om Det første syn, og ble nedtegnet som en del av Joseph Smiths offisielle historie om Kirken. Den ble kanonisert sammen med resten av Den kostelige perle i 1880 og ble en del av Kirkens standardverker den gangen.

I tillegg til 1838-beretningen nedtegnet eller dikterte profeten Joseph Smith tre andre beretninger om sin opplevelse. Det finnes også fem andrehåndsberetninger om Det første syn som ble nedtegnet av Joseph Smiths samtidige.

De forskjellige beretningene om Det første syn forteller en konsekvent historie, selv om de naturligvis har forskjellig vektlegging og forskjellige detaljer. Historikere forventer at når en person gjenforteller en opplevelse i mange sammenhenger til forskjellige tilhørere gjennom mange år, vil hver beretning understreke forskjellige aspekter av opplevelsen og inneholde unike detaljer. Faktisk finnes forskjeller omtrent som dem i beretningene om Det første syn, i flere beretninger om Paulus’ syn på veien til Damaskus og apostlenes opplevelser på forklarelsens berg. Men til tross for forskjellene er det likevel en grunnleggende likhet i alle beretningene om Det første syn. Enkelte har feilaktig hevdet at ethvert avvik i gjenfortellingen av historien er bevis på fabrikasjon. Tvert imot gjør den rikholdige historiske opptegnelsen oss i stand til å lære mer om denne bemerkelsesverdige hendelsen enn vi kunne lært om den ikke var like godt dokumentert. (“Beretninger om Det første syn”, Emner i evangeliet, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Når du leser følgende utdrag fra de andre førstehåndsberetningene om Joseph Smiths første syn, kan du vurdere å markere detaljer og sannheter som skiller seg ut for deg. Du kan også gjerne skrive ned eventuelle spørsmål du har, og ta dem med til klassen.

Merk: Den fullstendige opptegnelsen om hver beretning er tilgjengelig i “Joseph Smith’s Accounts of the First Vision” på josephsmithpapers.org.

1832-beretningen

Denne beretningen ble skrevet i begynnelsen av Joseph Smiths brevbok, og er den eneste beretningen som inneholder en del av hans egen håndskrift. Noe av den var også skrevet av Josephs skriver.

Da jeg var omkring tolv år gammel, ble jeg alvorlig opptatt av de ytterst viktige tingene som angikk min udødelige sjels velferd …

Jeg ble svært urolig, for jeg ble overbevist om mine synder … Jeg følte sorg for mine egne og verdens synder …

Derfor ropte jeg til Herren om barmhjertighet, for det var ingen annen jeg kunne gå til og finne barmhjertighet. Og Herren hørte mitt rop i villmarken, og mens jeg påkalte Herren i mitt sekstende år, kom en lysstøtte klarere enn solen ved middagstid ned fra det høye og hvilte på meg. Jeg ble fylt av Guds ånd, og Herren åpnet himlene over meg, og jeg så Herren.

Og han talte til meg og sa: “Joseph, min sønn, dine synder er deg forlatt. Gå din vei, adlyd mine lover og hold mine bud. Se, jeg er herlighetens Herre. Jeg ble korsfestet for verden for at alle som tror på mitt navn, skal få evig liv. Se, verden ligger i synd på det nåværende tidspunkt, og ingen gjør godt, nei, ingen. De har veket bort fra evangeliet og holder ikke mine bud. De holder seg nær til meg med sine lepper, men deres hjerter er langt borte fra meg. Og min vrede er opptent mot jordens innbyggere, og jeg vil hjemsøke dem i henhold til deres ugudelighet og tilveiebringe det som er blitt uttalt ved profetenes og apostlenes munn. Se og gi akt, jeg kommer hastig, slik det står skrevet om meg, i skyen, ikledd min Faders herlighet.”

Min sjel ble fylt med kjærlighet, og i mange dager kunne jeg fryde meg med stor glede. Herren var med meg, men jeg kunne ikke finne noen som ville tro på det himmelske synet. Jeg grunnet imidlertid på disse tingene i mitt hjerte.

1835-beretningen

Denne beretningen er en opptegnelse av da Joseph beskrev sitt første syn for en som var på besøk hjemme hos ham. Den ble nedtegnet i Josephs dagbok av skriveren hans.

Jeg påkalte Herren i mektig bønn. En ildstøtte kom til syne over mitt hode. Den hvilte på meg og fylte meg med usigelig glede. En skikkelse kom til syne midt i denne ildstøtten som omsluttet alt, selv om ingenting ble fortært av flammene. En annen skikkelse kom snart til syne likesom den første. Han sa til meg: “Dine synder er deg forlatt.” Han vitnet for meg om at Jesus Kristus er Guds Sønn. Og jeg så mange engler i dette synet. Jeg var omkring fjorten år gammel da jeg mottok denne første meddelelsen.

1842-beretningen

Denne beretningen kommer fra et brev som ble skrevet for å svare på spørsmål fra en avisredaktør i Chicago ved navn John Wentworth.

Jeg trakk meg tilbake til et lønnlig sted i et skogholt og begynte å påkalle Herren. Mens jeg henga meg til inderlig bønn til Gud, ble mitt sinn ledet bort fra de ting jeg var omgitt av, og jeg ble innhyllet i et himmelsk syn hvor jeg så to strålende personer som var nøyaktig lik hverandre i form og trekk, og de var omgitt av et strålende klart lys som overgikk solens glans ved høylys dag. De fortalte meg at alle religiøse samfunn trodde på feilaktige læresetninger, og at ingen av dem var anerkjent av Gud som hans kirke og rike. Og jeg ble uttrykkelig befalt “ikke å slutte meg til noen av dem”, samtidig som jeg mottok et løfte om at jeg på et senere tidspunkt ville bli gjort kjent med det fullstendige evangelium.

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan bidrar disse andre beretningene til din forståelse og verdsettelse av Joseph Smiths første syn? Hvilke andre sannheter kan du legge til på listen din fra del 1 av dette materiellet? Hvordan har ditt vitnesbyrd om denne hellige begivenhet påvirket ditt liv?