Institutt
Leksjon 23 Lærermateriell: Joseph Smiths profetiske misjon og martyrdød


“Leksjon 23 Lærermateriell: Joseph Smiths profetiske misjon og martyrdød”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 23 Lærermateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 23 Lærermateriell

Joseph Smiths profetiske misjon og martyrdød

27. juni 1844 led Joseph og Hyrum Smith martyrdøden i Carthage i Illinois. Deres død satte et kraftfullt segl på deres vitnesbyrd om Jesu Kristi gjengitte evangelium (se Lære og pakter 135:1, 3). Denne leksjonen har til hensikt å styrke elevenes vitnesbyrd om Joseph Smiths profetiske misjon.

Undervisningsforslag

VI KAN FORBEDRE VÅR UNDERVISNING OG LÆRING

Bruk salmer. Hellig musikk, spesielt Kirkens salmer, kan hjelpe elevene å føle Den hellige ånds innflytelse når de studerer evangeliet. For å bidra til å gi ytterligere innsikt i løpet av en leksjon, kan du velge en salme å synge i begynnelsen av leksjonen som har sammenheng med leksjonens innhold.

Joseph og Hyrum Smith led martyrdøden i Carthage fengsel.

Vurder å synge noen vers (inkludert vers 7) av salmen “En stakkars sorgbetynget mann”. Forklar at denne salmen og dens budskap om å tjene Frelseren var en av Joseph Smiths favoritter. Profeten ba John Taylor synge den i Carthage fengsel like før mobben angrep.

Be elevene forklare hva de vet om hendelsene som førte til at Joseph og Hyrum Smith ble arrestert og fengslet i Carthage i Illinois. (Oppfordre elevene til å bruke det de har lært av forberedelsesmateriellet.)

  • Hvordan tror du teksten til “En stakkars sorgbetynget mann” kan ha reflektert Josephs plikttroskap overfor Frelseren? (Om nødvendig kan du gi elevene et minutt til å lese salmens tekst mens de besvarer dette spørsmålet.)

Forklar at Joseph visste at han gikk en sikker død i møte hvis han dro til Carthage for å bli stilt for retten. Kirkemedlem Dan Jones, som var sammen med profeten i Nauvoo da han forberedte seg til å reise til Carthage, mintes:

Jeg vil aldri glemme da [profeten] reiste seg … så seg rundt og så på byen og dens innbyggere som han var så glad i, og sa: “Hvis jeg ikke drar dit [til Carthage], vil denne byen og dens innbyggere bli ødelagt, og jeg kan ikke tenke meg å la mine brødre og søstre og deres barn gjenoppleve opptrinnene fra Missouri om igjen i Nauvoo. Nei, det er bedre at deres bror, Joseph, dør for sine brødre og søstre, for jeg er villig til å dø for dem. Min gjerning er avsluttet.” (Dan Jones, i Ronald D. Dennis, trans., “The Martyrdom of Joseph Smith and His Brother, Hyrum”, BYU Studies, bind 24, nr. 1 [1984], 85)

  • Hva viser profetens ord og handlinger om hans karakter?

Bilde
Liberty fengsel utvendig

Du kan gjerne påpeke at Joseph Smith fulgte Frelserens eksempel på kjærlighet ved sin villighet til å gi sitt liv for å beskytte de hellige (se Johannes 15:13).

Vis et bilde av Carthage fengsel. Be elevene fortelle hva de vet om hendelsene i Carthage fengsel 27. juni 1844, da Joseph og Hyrum ble drept. (Oppfordre elevene til å huske det de lærte av forberedelsesmateriellet.)

Forklar at bekjentgjørelsen om profetens død, som nå er tatt med i Lære og pakter 135, ble hentet fra eldste John Taylor og eldste Willard Richards’ øyenvitneskildringer.

Les Lære og pakter 135:1–2, 4–6 sammen med klassen.

  • Hva tenker og føler du når du tenker på det offer Joseph og Hyrum Smith var villige til å gjøre for sitt vitnesbyrd om det gjengitte evangelium?

Be elevene lese de to siste setningene i Lære og pakter 135:3 (fra og med “I dette liv var han stor …”) og Lære og pakter 136:39 og se etter hva vi lærer om Josephs og Hyrums død.

  • Hva lærer disse versene oss om betydningen av Josephs og Hyrums død? (Elevene kan nevne en sannhet som ligner på følgende: Joseph og Hyrum Smith beseglet sitt vitnesbyrd om det gjengitte evangelium med sitt blod.)

Forklar at denne handlingen – at de beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod – for alltid grunnfestet deres vitnesbyrd og deres guddommelige misjon knyttet til evangeliets gjengivelse.

For å hjelpe elevene å forstå denne sannheten bedre kan du vurdere å vise videoen “Testimony of the Book of Mormon” [Vitnesbyrd om Mormons bok] (4:39) av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum. Be elevene tenke på Joseph og Hyrums urokkelige engasjement for sitt vitnesbyrd om det gjengitte evangelium selv i møte med døden.

  • Hvordan styrker Joseph Smiths villighet til å gi sitt liv for det gjengitte evangelium ditt vitnesbyrd om ham som Herrens profet?

Guddommelige velsignelser har blitt gjort tilgjengelig for vår himmelske Faders barn ved Joseph Smiths profetiske virke.

Be elevene lese den første setningen i Lære og pakter 135:3, som lærer oss at Joseph Smith har gjort mer for menneskenes frelse i denne verden enn noen annen person bortsett fra Jesus Kristus. (Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere denne sannheten i Skriftene.)

Vurder å be elevene fortelle hvordan de ville forklare denne sannheten for en venn av en annen kristen tro.

Be elevene lese resten av Lære og pakter 135:3 og se etter bidragene profeten Joseph Smith gjorde for å hjelpe vår himmelske Faders barn å oppnå frelse. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. Du kan gjerne skrive svarene deres på tavlen.

  • Hva annet vil du tilføye på listen over bidrag profeten Joseph Smith har gitt for verdens frelse?

Be elevene velge ett av følgende spørsmål å svare på. Gi elevene litt tid til å skrive ned tankene sine.

  • Hvilke erfaringer har du hatt som har hjulpet deg å få et vitnesbyrd om profeten Joseph Smith?

  • Hvordan har livet ditt blitt påvirket og velsignet fordi Joseph Smith oppfylte sin profetiske misjon?

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle klassen hva de skrev. Avslutt med å dele ditt vitnesbyrd om profeten Joseph Smith.

Til neste gang

Be elevene forestille seg hvordan det kan være å bli kalt til å lede i Kirken med lite erfaring og mange svakheter. Be dem tenke over om de ville ha tro og tillit til at Herren ville hjelpe dem i et slikt kall. Be elevene studere forberedelsesmateriellet til neste leksjon med dette spørsmålet i tankene.