Institutt
Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell: Opptakten til gjenopprettelsen


“Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell: Opptakten til gjenopprettelsen”, Lærermateriell til Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell

Opptakten til gjenopprettelsen

Bilde
solstråler over fjell

Velkommen til Gjenopprettelsens grunnvoll. I dette kurset kommer du til å studere de grunnleggende åpenbaringene, læresetningene, personene og historiske begivenhetene knyttet til gjenopprettelsen av Jesu Kristi Kirke i de siste dager. Når du ydmykt og med bønnens hjelp studerer disse tingene, vil det hjelpe deg å knytte disse prinsippene og menneskene til ditt liv og dine omstendigheter. Du vil også bli bedre i stand til å tilegne deg åndelig kunnskap og skjelne mellom sannhet og villfarelse.

Dette forberedelsesmateriellet vil gi deg et grunnlag for klasseopplevelsen din. Å studere hver leksjons forberedelsesmateriell før klassen vil hjelpe deg å få en dypere og mer meningsfylt læringsopplevelse.

Hvis du ydmykt og med bønnens hjelp følger dette kurset, vil du se Herrens hånd i gjenopprettelsens historie og høre hans røst i gjenopprettelsens åpenbaringer (se Lære og pakter 18:34–36). På slutten av denne første leksjonen bør du kunne forklare hvorfor Kirken måtte bli gjenopprettet. Du bør også forstå hvordan Herren beredte veien for en ny utdeling av sannhet i vår tid.

Del 1

Hva førte til det store frafall?

Etter Jesu Kristi død og oppstandelse fortsatte apostlene å lede Kirken etter hvert som den vokste. President M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum forklarte hvordan Jesu Kristi Kirke til slutt sank i frafall:

Det nye testamente antyder at de tidlige apostlene arbeidet hardt for å bevare Kirken som Jesus Kristus overlot i deres varetekt, men de visste at deres anstrengelser til syvende og sist ville være forgjeves. Paulus skrev til de hellige i Tessalonika, som ivrige så frem til Kristi annet komme, at “først må frafallet komme” (2 Tessalonikerbrev 2:3) …

Til slutt led Peter og hans medapostler, med Johannes som det kjente unntak, martyrdøden. Apostelen Johannes og Kirkens medlemmer strevde for å overleve grusom undertrykkelse. Takket være dem overlevde kristendommen, og den var i sannhet en betydelig kraft ved slutten av det annet århundre e.Kr. Mange tapre hellige bidro til at kristendommen holdt ut.

Til tross for disse helliges betydelige tjenestegjerning, hadde de ikke den samme apostelmyndighet som Peter og de andre apostlene hadde fått ved ordinasjon av Herren Jesus Kristus selv. Da myndigheten gikk tapt, begynte menneskene å se etter andre kilder til doktrinær forståelse. Følgelig gikk mange tydelige og dyrebare sannheter tapt. (M. Russell Ballard, “Gjengitt sannhet”, Lys over Norge, jan. 1995, 63–64)

Profeten Nephi så det store frafallet i et syn. Han så at i løpet av dette frafallet ville ugudelige mennesker “[ta] ut av Lammets evangelium mange deler som er klare og meget verdifulle, og mange av Herrens pakter har de også tatt ut” (1 Nephi 13:26). Han så også at “mange klare og verdifulle ting [ville bli] tatt ut av” Bibelen under det store frafallet (1 Nephi 13:28). En engel sa til Nephi: “På grunn av disse ting som er tatt ut av Lammets evangelium, vil overmåte mange snuble ‒ derfor har Satan stor makt over dem” (1 Nephi 13:29).

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til klassen

Hvorfor var det behov for en gjenopprettelse av fylden av Jesu Kristi evangelium?

Del 2

Hvordan beredte Herren veien for gjenopprettelsen?

Etter århundrer med frafall, der svært få hadde tilgang til Skriftene, gjorde inspirerte menn og kvinner det de kunne, ofte med fare for sitt eget liv, for å hjelpe andre å søke sannhet. På slutten av 1300-tallet begynte John Wycliffe å oversette Bibelen til engelsk, og ble derfor fordømt som kjetter av religiøse myndigheter på sin tid. Oppfinnelsen av trykkpressen på midten av 1400-tallet gjorde det mulig for mange flere å få råd og mulighet til å kjøpe Bibelen. På 1500-tallet påvirket Herrens ånd Martin Luther, Huldrych Zwingli, John Calvin, John Knox, Ann Askew og mange andre som begynte å uttale seg om problemene med de fremherskende kirkesamfunnene på deres tid. William Tyndale og andre gjorde også nye oversettelser av Bibelen. Mange av disse reformatorene betalte for sine handlinger med livet. Deres anstrengelser førte til at nye protestantiske kirkesamfunn ble organisert. Fordi Europa manglet religionsfrihet, førte opprettelsen av disse nye kirkesamfunnene til betydelige konflikter.

Religionsforfølgelse fikk mange av disse og andre til å finne et nytt hjem der de kunne tilbe fritt, herunder pilegrimene, som reiste fra England til Amerika på begynnelsen av 1600-tallet. Profeten Nephi så i et syn mange slike religiøse reformatorer som til slutt ville bosette seg i Amerika.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til klassen

Les 1 Nephi 13:13–16, 19.

Etterkommere av pilegrimene og andre innvandrere som søkte ytterligere frihet, skilte lag med Storbritannia, noe som førte til den amerikanske uavhengighetskrigen. En soldat som kjempet på den amerikanske siden, het Asael Smith. Asael, farfaren til profeten Joseph Smith, skal ved én anledning ha sagt: “Jeg har hatt en sterk følelse i min sjel av at en av mine etterkommere skal forkynne et verk som kommer til å revolusjonere den religiøse tros verden” (Joseph Fielding Smith, Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:4). Asael var vitne til at en ny nasjon ble grunnlagt, en hvor religionsfrihet sto sentralt.

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum sa at USAs grunnleggelse var et trinn for å forberede verden for evangeliets gjengivelse:

Religiøse følelser [ledet] grunnleggerne av en ny nasjon på det amerikanske kontinent. Under Guds hånd sikret de religionsfrihet for alle borgere med den inspirerte rettighetserklæringen. Fjorten år senere, 23. desember 1805, ble profeten Joseph Smith født. Forberedelsen til gjenopprettelsen var nesten fullført …

Jeg vitner om at [Jesu Kristi] hånd har vært over gjenopprettelsens verk helt fra denne verdens grunnvoll ble lagt. (Robert D. Hales, “Forberedelser for gjenopprettelsen og det annet komme: ‘Derfor skal min hånd være over deg’”, Ensign eller Liahona, nov. 2005, 90, 92)

President M. Russell Ballard underviste følgende:

Joseph Smith sr., profetens far, led økonomisk … [Han] inngikk et forretningssamarbeid med en partner. Forretningspartneren tok imot pengene og tapte dem. De kjøpte en gård som mislyktes. De kjøpte en ny, og den mislyktes, kjøpte enda en, og den mislyktes. Til slutt flyttet Joseph Smith sr. til Palmyra. Herrens hånd var i sving for å flytte familien Smith dit han trengte dem. (M. Russell Ballard, “The Tapestry of God’s Hand” [temakveld til minne om Joseph Smith, 13. feb. 2011, Logan religionsinstitutt, Utah State University])

Etter guddommelig forordning ble Joseph Smith født til rett tid, på rett sted og under de rette omstendigheter for å innlede gjenopprettelsens grunnleggelse. President Brigham Young vitnet og sa:

[Joseph Smith] ble forutordinert i evigheten til å presidere over denne siste evangelieutdeling. (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young [1997], 96)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til klassen

Hva kan vi lære om Herren av hvordan han beredte veien for Joseph Smith og gjenopprettelsen?