Institutt
Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell: Profeten Joseph Smith – en utvalgt seer


“Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell: Profeten Joseph Smith – en utvalgt seer”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell

Profeten Joseph Smith – en utvalgt seer

Bilde
Joseph Smith med gullplatene

Herren beskrev profeten Joseph Smith som “en utvalgt seer” som ville bringe folk til kunnskap om Herrens pakter (2 Nephi 3:7–8). Men helt fra begynnelsen av gjenopprettelsen, erkjente Joseph Smith sin følelse av utilstrekkelighet. Når du studerer dette materiellet, overvei hvordan du kan reagere med tro på kall fra Herren, til tross for din svakhet. Overvei også hvordan du kan svare dem som kritiserer Joseph Smith på grunn av hans svakhet.

Del 1

Hva kan jeg lære av Joseph Smith om min egen evne til å tjene Herren?

Som ung mann følte Joseph Smith seg overveldet av sitt kall fra Herren. Han sa om seg selv:

Bilde
profeten Joseph Smith

Jeg [sto] alene, … en ulærd ungdom som måtte kjempe mot verdens visdom … med en ny åpenbaring. (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 61)

Jeg var en uanselig gutt, … og mine omstendigheter i livet var slik at de gjorde [meg til] en gutt ubetydelig i verden … som … var nødt til å tjene sitt magre levebrød ved daglig arbeid. (Joseph Smith – Historie 1:22–23)

Bilde
If Any of You Lack Wisdom [Om noen av dere mangler visdom], av Walter Rane

Joseph syntes det var “høyst forunderlig” at “fremtredende mennesker [la] såpass merke til meg at de opphisset folk mot meg og skapte en bitter forfølgelse” (Joseph Smith – Historie 1:22–23).

Forestill deg hva Joseph kan ha følt da han oversatte 2 Nephi 3 i Mormons bok og lærte av Lehi at Josef i Egypt profeterte om en “utvalgt seer” i de siste dager.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 2 Nephi 3:7, 11, 13.

I en senere åpenbaring oppga Herren én grunn til at han hadde utvalgt og kalt Joseph til å være gjenopprettelsens profet.

Sannelig, så sier Herren til deg, min tjener Joseph Smith, ditt offer … er velbehagelig for meg, for i denne hensikt har jeg oppreist deg for å kunne frembringe min visdom gjennom det som er svakt på jorden. (Lære og pakter 124:1)

I en kommentar til et skriftsted fra 2 Nephi 3, underviste eldste Marcus B. Nash i De sytti:

Bilde
Eldste Marcus B. Nash

Det kan virke fornuftsstridig at Herren ville kalle på de svake til å utrette et mektig verk. De som erkjenner sin svakhet, kan imidlertid bli drevet av nettopp denne svakheten til å søke Herrens styrke. De som således ydmyker seg i tro, vil bli styrket av Ham som har all makt i himmelen og på jorden (se Matteus 28:18; Mosiah 4:9).

Helt fra sin ungdom søkte Joseph Smith Herren på denne måten …

Joseph beskrev seg selv som “en uanselig gutt… som attpåtil var nødt til å tjene sitt magre levebrød ved daglig arbeide” (Joseph Smith – Historie 1:23). Han ble født i et lavt samfunnslag med begrenset formell utdannelse …

Joseph følte så sterkt sin mangel på utdannelse at han én gang klaget over å være fanget i “det trange fengselet, nesten som i stummende [sic] mørke, i form av papir, penn og blekk og et gebrokkent og ufullkomment språk” Til tross for dette kalte Herren ham til å oversette Mormons bok – alle de 588 sidene av den slik den opprinnelig ble utgitt – noe han gjorde på mindre enn 90 dager! …

Ja, et tema i Mormons bok – og i profeten Joseph Smiths liv – er at de svake som ydmykt søker Herren i tro, blir gjort sterke, til og med mektige, i Herrens arbeid. Denne styrkingen vil finne sted i tilsynelatende små ting …

Det er også en annen, mer personlig lærdom: Hvis vi, i likhet med Joseph, vil erkjenne vår svakhet og komme til Herren i tro, av hele vårt hjerte, fast bestemt på å gjøre hans vilje, vil også vi bli gjort sterke ut fra svakhet. Dette betyr ikke nødvendigvis at svakheten vises helt bort i jordelivet – men det betyr at en slik person vil bli gjort sterk av Gud. (“Joseph Smith: Styrke av svakhet”, Liahona, des. 2017, 21–27)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hva kan du lære av at Herren kalte Joseph Smith, en jordisk med svakheter, og så styrket Joseph slik at han kunne utføre hans verk?

Del 2

Hva var det de som var godt kjent med Joseph Smith sa om ham og hans karakter?

Herren stadfestet til Josef i Egypt at hans etterkommere ville akte gjenopprettelsens profet høyt (se 2 Nephi 3:7). President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap erklærte:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Menn som kjente Joseph best og sto ham nærmest i Kirkens ledelse, elsket ham og oppholdt ham som profet. Hans bror Hyrum valgte å dø ved hans side. John Taylor, som også var sammen med ham da han ble myrdet, sa: “Jeg vitner for Gud, engler og mennesker at han var en god, hederlig og dydig mann … – at hans personlighet privat og offentlig var uangripelig – og at han levde og døde som en Guds mann” (The Gospel Kingdom, [1987], 355; se også L&p 135:3). Brigham Young sa: “Jeg tror ikke det lever noen på jorden som kjente [Joseph Smith] bedre enn jeg gjorde, og jeg våger å si at med unntak av Jesus Kristus, hverken har det levd eller lever det noe bedre menneske på denne jord” (i Journal of Discourses, 9:332). (Dallin H. Oaks, “Joseph, mannen og profeten”, Lys over Norge, juli 1996)

Jane Snyder Richards sa om Josephs personlighet og karakter:

Bilde
Jane Snyder Richards

[Joseph Smith] var en av de mest tiltalende personene jeg noensinne har vært så heldig å møte … Som seer og åpenbarer var han fryktløs og frittalende, men ydmyk, og trodde aldri at han var mer enn det talerør som Gud talte gjennom. Som leder av sitt folk, var han alltid aktiv og progressiv, men alltid beskjeden og omtenksom overfor dem og deres vanskelige omstendigheter. (Jane Snyder Richards, i “Joseph Smith, the Prophet”, Young Woman’s Journal, des. 1905, 550)

Edwin Holden fortalte at profeten var fylt med kjærlighet til Gud, ivrig etter å løfte og velsigne andre:

Bilde
Edwin Holden

I 1838 spilte Joseph og noen av de unge mennene forskjellige spill utendørs, blant annet et ballspill. En etter en begynte de å bli trette. Han så det, og da han kalte dem sammen, sa han: “La oss bygge en tømmerhytte.” Så de dro av gårde, Joseph og de unge mennene, for å bygge en tømmerhytte til en enke. Slik var Josephs måte, han hjalp alltid til med det han kunne. (The Juvenile Instructor, 1. mars 1892, 153)

Eliza R. Snow skrev om profetens ydmykhet og integritet:

Bilde
Søster Eliza R. Snow

Jeg bodde hos familien til Joseph Smith og underviste hans familie i skolen og fikk rikelig anledning til å legge merke til hans “daglige vandring og samtale” som en Guds profet, og jo mer jeg ble kjent med ham, desto mer verdsatte jeg ham som sådan … I sin tilbedelse var han ydmyk som et lite barn. (Eliza R. Snow, “Sketch of My Life,” Relief Society Magazine, mar. 1944, 136)

Mary Frost Adams husket en av Josephs gode gjerninger:

Mens Joseph var borgermester i Nauvoo, ble en sort siste dagers hellig ved navn Anthony arrestert for å selge alkohol på sabbaten, noe som var i strid med loven. Anthony hadde gjort det for å skaffe penger til å kjøpe fri barnet sitt som var slave i syd. Han hadde kjøpt sin hustrus og sin egen frihet, og nå ønsket han få med seg barnet sitt. Til tross for at Anthony hadde en god sak, sa profeten: “Beklager, Anthony, men loven må overholdes, og vi vil måtte ilegge en bot.” Men “neste dag ga bror Joseph Anthony en god hest, ba ham om å selge den og brukte pengene til å kjøpe barnets frihet”. (“Joseph Smith, the Prophet”, Young Woman’s Journal, des. 1906, 538)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hva lærer du om Joseph Smiths karakter fra beretningene til dem som kjente ham? Hvilke følelser og vitnesbyrd har du om profeten Joseph Smith?

Del 3

Hvordan skulle jeg respondere når jeg møter negativ informasjon om profeten Joseph Smith?

Selv om Joseph Smiths arbeid for å gjengi evangeliet så vidt var begynt, ble det profetert at mange ville tale mot ham og anklage ham for onde gjerninger og motiver. Joseph Smith skrev i sin historie en profeti som ble gitt av engelen Moroni da han viste seg for Joseph i 1823. På den tiden var Joseph bare 17 år gammel.

Bilde
overvei-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Studer Joseph Smith – Historie 1:33.

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum foreslo to måter siste dagers hellige kan respondere på kritikk mot profeten Joseph Smith:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Burde vi bli overrasket over det onde som sies mot [Joseph Smith]? Apostelen Paulus ble kalt gal og sinnsforvirret [se Apostlenes gjerninger 26:24]. Vår kjære Frelser, Guds Sønn, ble kalt storeter, vindrikker og besatt av en ond ånd [se Matteus 11:19; Johannes 10:20] …

Mange av dem som avfeier gjenopprettelsens verk, tror rett og slett ikke at himmelske personer taler til menneskene på jorden. Umulig, sier de, at gullplater ble overlevert av en engel og oversatt ved Guds kraft. På grunn av den slags vantro forkaster de raskt Josephs vitnesbyrd, og noen synker dessverre så lavt at de bringer profetens liv i vanry og ærekrenker hans karakter …

På spørsmål om Josephs karakter kan vi formidle ord fra tusener som kjente ham personlig, og som ga sitt liv for det verk han bidro til å opprette …

Vi kan minne den oppriktig søkende på at informasjon på Internett ikke har et “sannhetsfilter”. Noe informasjon, uansett hvor overbevisende den er, er ganske enkelt ikke sann …

Vi kan minne den søkende på at en del informasjon om Joseph, selv om den er sann, kan tas helt ut av sammenheng med hans egen tid og situasjon …

Alle troende trenger en åndelig bekreftelse på Frelserens guddommelige misjon og profeten Joseph Smiths karakter. Dette gjelder for enhver generasjon. Åndelige spørsmål fortjener åndelige svar fra Gud …

Et vitnesbyrd om profeten Joseph Smith kan komme på forskjellig vis for oss alle. Det kan komme når dere kneler i bønn og ber Gud bekrefte at han var en sann profet. Det kan komme mens dere leser profetens beretning om Det første syn. Et vitnesbyrd kan falle som dugg på deres sjel mens dere leser Mormons bok om og om igjen … Med tro og ærlig hensikt vil deres vitnesbyrd om profeten Joseph Smith bli sterkere. (Neil L. Andersen, “Joseph Smith”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 28–30)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvorfor tror du det er viktig å bruke bønn i et studium av pålitelige kilder når vi prøver å besvare spørsmål om Joseph Smith og hans profetiske misjon? Hvorfor tror du spørsmål om Joseph Smith og hans profetiske misjon fortjener åndelige svar fra Gud?