Institutt
Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell: Organiseringen av Jesu Kristi Kirke


“Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell: Organiseringen av Jesu Kristi Kirke”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell

Organiseringen av Jesu Kristi Kirke

Bilde
Joseph Smith står foran en forsamling

Hva betyr ditt medlemskap i Jesu Kristi gjenopprettede kirke for deg? Når du studerer denne leksjonen, kan du overveie hvordan din deltagelse i Herrens kirke kan føre til større velsignelser for deg og din familie, så vel som andre du kommer i kontakt med i løpet av livet.

Del 1

Hvordan er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige unik blant alle kirkesamfunn og religioner?

Da han sto ved en bekk 6. april 1830, “var [Joseph Smith] vitne til sin mor og fars dåp inn i Kirken. Etter flere år på forskjellige veier i sin søken etter sannhet, var de endelig forent i tro. Da faren hans kom opp av vannet, tok Joseph ham i hånden, hjalp ham opp på bredden og omfavnet ham.

‘Min Gud’, utbrøt han, mens han begravde ansiktet i farens bryst, ‘jeg fikk oppleve å se min egen far døpt inn i Jesu Kristi sanne kirke!’” (Saints [Hellige]: Den historiske skildringen om Jesu Kristi Kirke i de siste dager, bind 1, Sannhetens banner, 1815–1846 [2018], 86)

Etter at Joseph Smith oversatte Mormons bok og mottok prestedømmets myndighet av himmelske sendebud, befalte Herren ham “ved profetiens og åpenbaringens Ånd … igjen [å] organisere [Jesu Kristi] kirke her på jorden” (Joseph Smith, i History, circa June 1839–circa 1841 [draft 2], 29, josephsmithpapers.org). Den 6. april 1830 var ca. 60 personer forsamlet i Peter Whitmer seniors hjem i Fayette i New York for å bevitne “fremkomsten av Kristi Kirke i disse siste dager” ifølge “Guds vilje og befalinger” (Lære og pakter 20:1).

Den dagen Kirken ble organisert, oppholdt de hellige Joseph Smith og Oliver Cowdery som sine ledere, tok nadverden, var vitne til at menn ble ordinert til embeder i prestedømmet og så dem som tidligere hadde blitt døpt, motta Den hellige ånds gave og bli bekreftet som medlemmer av Kirken.

Om denne dagen sa profeten Joseph Smith:

Etter en lykkelig tid da vi var vitne til og selv følte Den hellige ånds krefter og velsignelser, ved Guds nåde som var gitt oss, gikk vi derfra med den behagelige kunnskap at vi nå var medlemmer av, og godkjent av Gud som “Jesu Kristi Kirke”, organisert i overensstemmelse med budene og åpenbaringene som ble gitt av Ham. (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 137)

Herren utpekte ved åpenbaring den nøyaktige dagen hans kirke skulle organiseres på jorden igjen (se Lære og pakter 20, kapitteloverskriften), og han ga senere navnet Kirken skulle kalles ved.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 115:4–5.

Cirka et og et halvt år etter at Kirken ble organisert, erklærte Herren at han hadde gitt Joseph Smith og andre myndighet “til å legge denne kirkes grunnvoll og bringe den frem, ut av mulm og ut av mørke – den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate som jeg, Herren, har velbehag i, idet jeg taler til kirken som et hele, og ikke til noen enkeltperson” (Lære og pakter 1:30).

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan har det å være medlem av Jesu Kristi Kirke påvirket ditt liv?

Del 2

Hva er noen grunner til at Herren erklærte at dette er “den eneste sanne og levende kirke”?

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap underviste:

Tre elementer – (1) en fullstendig lære, (2) prestedømmets myndighet og (3) vitnesbyrd om Jesus Kristus – forklarer hvorfor Gud har erklært og hvorfor vi som hans tjenere hevder at dette er den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate …

Fordi så mye gikk tapt under frafallet, var det nødvendig at Herren gjenga fylden av sin lære …

Jesu Kristi lære, når vi forstår den fullt ut, er den plan som gjør det mulig for oss å bli det Guds barn er ment å bli …

Det andre og absolutt vesentlige kjennetegn … er prestedømsmyndighet …

Fordi vi har prestedømmets myndighet, er lederne og de korrekt bemyndigede medlemmene … i stand til å utføre de nødvendige prestedømsordinanser …

Den tredje grunn til at vi er den eneste sanne kirke, er at vi har den åpenbarte sannhet om Guds natur og vårt forhold til ham, og derfor har vi et unikt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Det er betydningsfullt at vår tro på Guds natur skiller oss fra de formelle trosbekjennelser til de fleste kristne trossamfunn. (Dallin H. Oaks, “Den eneste sanne og levende kirke”, Liahona, aug. 2011, 49–51)

Bilde
mann som gir en ung kvinne en velsignelse

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum forklarte videre at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige “er … en levende kirke på grunn av Den hellige ånds påvirkning og gaver” (“Motta Den hellige ånd”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 97).

Bror Tad R. Callister, tidligere Søndagsskolens generalpresident, har også undervist:

[Herrens erklæring i Lære og pakter 1:30] betyr ikke at andre kirker ikke har noen sannhet, for det har de så absolutt. Det betyr ikke at andre kirker ikke gjør godt, for de gjør mye godt. Det betyr at dette er den eneste kirken som har all sannhet som har blitt åpenbart så langt i denne evangelieutdeling – den eneste kirke som har de ordinanser som er nødvendige for opphøyelse, og den eneste kirken som har Guds prestedømme til å utføre disse ordinansene med guddommelig gyldighet. Hvilke bevis har vi for denne påstanden? …

Hvis man skulle sammenligne Kristi opprinnelige kirke med ethvert kirkesamfunn i verden i dag, ville man oppdage at den … bare vil passe med ett – Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. (Tad R. Callister, “Hva er plantegningen for Kristi kirke?” [Kirkens skoleverks andakt for unge voksne, 12. jan. 2014], ChurchofJesusChrist.org)

Det er viktig å forstå at det å være medlem av Jesu Kristi “eneste sanne og levende kirke” ikke betyr at vi tror at vi er bedre enn andre mennesker. Vårt medlemskap innebærer imidlertid et ansvar for å elske andre og oppfordre dem til å komme til Kristus og motta velsignelsene ved hans gjengitte evangelium.

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til klassen

Hvilke erfaringer har hjulpet deg å vite at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Frelserens sanne og levende kirke?

Del 3

Hva kan jeg dele med noen som mener at han eller hun kan være religiøs eller åndelig uten å delta i Herrens kirke?

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har undervist:

Det finnes dem som betrakter seg som religiøse eller åndelige, og likevel forkaster deltakelse i en kirke eller til og med behovet for en slik institusjon. Religiøs praksis er for dem noe rent personlig. Men Kirken er skapt av ham som vår åndelighet konsentrerer seg om – Jesus Kristus …

Den fordums hensikt består, som er å forkynne de gode nyhetene om Jesu Kristi evangelium og forrette de frelsende ordinanser – med andre ord, å bringe mennesker til Kristus …

Det er viktig å være klar over at Guds endelige mål er vår fremgang. Hans ønske er at vi skal fortsette “fra nåde til nåde inntil vi mottar en fylde” [Lære og pakter 93:13] av alt han kan gi. Dette krever mer enn bare å være snill eller føle seg åndelig. Det krever tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp ved vann og av Ånden, og å holde ut i tro til enden [se 2 Nephi 31:17–20]. Man kan ikke fullt ut oppnå dette alene, så en av hovedgrunnene til at Herren har en kirke er å opprette et samfunn av hellige som vil støtte hverandre på den “snevre og smale sti som fører til evig liv” [2 Nephi 31:18] …

Hvis man tror at alle veier fører til himmelen, eller at det ikke er noen bestemte betingelser for frelse, vil man ikke se noe behov for å forkynne evangeliet eller for ordinanser og pakter for å forløse hverken levende eller døde. Vi snakker imidlertid ikke bare om udødelighet, men også om evig liv, og for dette er evangeliets vei og evangeliets pakter helt nødvendige. Frelseren trenger en kirke for å gjøre dem tilgjengelig for alle Guds barn – både levende og døde. (D. Todd Christofferson, “Hvorfor Kirken?Ensign eller Liahona, nov. 2015, 108, 110)

Bilde
familie som kommer ut av en bygning

Søster Bonnie L. Oscarson, som var Unge kvinners generalpresident, underviste at deltagelse i Kirken også hjelper oss å bli mer lik Frelseren ved å gi oss muligheter til å tjene andre:

Det er sant at vi er tilstede på våre ukentlige møter for å ta del i ordinanser, lære læresetninger og bli inspirert, men en annen viktig grunn for å være tilstede er at vi som en menighetsfamilie og som Frelseren Jesu Kristi disipler, passer på hverandre, oppmuntrer hverandre og finner måter å betjene og styrke hverandre på. Vi er ikke bare mottakere av det som tilbys i kirken, men det er behov for at vi må være givere og tilbydere …

Be din himmelske Fader om å vise deg dem som er omkring deg og som trenger din hjelp og om å inspirere deg til å yte tjeneste for dem på best mulig måte. Husk at Frelseren oftest betjente en person om gangen. (Bonnie L. Oscarson, “Behovene nær oss”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 26)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan kan aktiv deltagelse i Herrens kirke hjelpe deg å bli mer lik ham og din himmelske Fader? Hva kan du gjøre for å delta mer helhjertet i Jesu Kristi Kirke?