Institutt
Leksjon 19 Lærermateriell: De dødes forløsning


“Leksjon 19 Lærermateriell: De dødes forløsning”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 19 Lærermateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 19 Lærermateriell

De dødes forløsning

Profeten Joseph Smith underviste at en av de største ansvarsoppgaver Gud har gitt siste dagers hellige, er å hjelpe til med å forløse de døde (se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 468). Denne leksjonen har til hensikt å hjelpe elevene å forstå og dele med andre hvorfor de dødes forløsning er en så viktig del av Guds plan, og øke deres ønske om i større grad å delta i slektshistorie og tempeltjeneste.

Undervisningsforslag

Herren åpenbarer læren om de dødes forløsning gjennom profeten Joseph Smith.

Vis det medfølgende bildet, og forklar at det fremstiller Alvin Smith som bærer sin yngre bror Joseph etter Josephs benoperasjon. Be elevene fortelle fra sin klasseforberedelse hva de vet om Josephs følelser for sin bror Alvin og hva som skjedde med Alvin.

Bilde
Alvin Smith bærer den unge Joseph Smith
  • Hva antydet en presbyteriansk prest for familien Smith i Alvins begravelse?

  • Hva ville du ha følt da du hørte disse ordene hvis du hadde vært medlem av Josephs familie?

Minn elevene på at prestens ord gjenspeilte troen, slik den fremsettes i Det nye testamente, på at dåp er avgjørende for frelse (se Johannes 3:5). Be elevene gjennomgå Joseph Smiths syn av Det celestiale rike i 1836 slik det er nedtegnet i Lære og pakter 137:1, 5–8, og se etter hva Joseph Smith lærte om sin bror Alvin. Be elevene fortelle hva de fant ut.

  • Hvilke sannheter om frelsesplanen bidrar denne åpenbaringen til å gjengi eller klargjøre? Hvilke tanker og følelser tror du Joseph kan ha hatt da han lærte disse sannhetene?

Forklar at fire og et halvt år etter at han så synet av Alvin i Det celestiale rike, underviste Joseph de hellige i Nauvoo om hvordan en som Alvin som ikke hadde blitt døpt i dette liv, kunne bli frelst i Guds rike. Profeten presenterte læren om dåp for de døde under en begravelsestale 15. august 1840 (se Church History Topics, “Baptism for the Dead”, ChurchofJesusChrist.org).

Be elevene lese utdraget fra Vilate Kimballs brev fra del 1 av forberedelsesmateriellet to og to eller i små grupper. Vis så følgende spørsmål (finnes også i del 1 av forberedelsesmateriellet), og be elevene drøfte dem:

  • Hva tror du gjør de dødes forløsning til en så “strålende lære”?

  • Hva kan denne læren lære noen om vår himmelske Faders og hans Sønn Jesu Kristi karakter og ønsker?

Be en elev lese høyt profeten Joseph Smiths læresetninger slik de er nedtegnet i Lære og pakter 128:15. Be klassen følge med og se etter hvorfor det er så viktig for oss å delta i arbeidet med å forløse de døde.

  • Hva sier dette verset om hvorfor det er avgjørende at vi utfører frelsende ordinanser for de døde? (Elevene kan identifisere noen sannheter, blant annet følgende: Uten evangeliets frelsende ordinanser kan ikke våre forfedre som dør uten evangeliet, utvikle seg mot opphøyelse. Våre avdøde forfedres frelse er avgjørende for vår egen frelse.)

  • På hvilke måter tror du våre forfedres frelse er “nødvendig og avgjørende” for vår egen frelse?

Som en del av drøftingen kan du vise følgende uttalelse av president Russell M. Nelson, og be en elev lese den høyt:

Tempelarbeid og slektshistorie kan velsigne personer bak sløret, men det kan også velsigne de levende i like stor grad. Det har en foredlende virkning på dem som deltar i det. De bidrar bokstavelig talt til å opphøye sine familier.

Vi er opphøyet når vi kan bo sammen med hele vår familie i Den allmektige Guds nærhet. (Russell M. Nelson, “Generasjoner sammenføyet i kjærlighet”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 93–94; uthevelse tilføyd).

Joseph F. Smith ser et syn om de dødes forløsning.

Forklar at selv etter profeten Joseph Smiths død fortsatte Herren å åpenbare sannheter “linje på linje” (Lære og pakter 98:12) om sin plan for å forløse de døde. I 1918 mottok president Joseph F. Smith et syn om de dødes forløsning.

  • Hvilke av president Joseph F. Smiths erfaringer og hendelser i verden gjorde dette synet så betimelig? (Oppfordre elevene til å bruke det de har lært av del 2 i forberedelsesmateriellet.)

Minn elevene på at det var mens president Smith grunnet på Jesu Kristi sonoffer og apostelen Peters læresetninger om Frelserens besøk til åndeverdenen at han fikk sitt syn (se Lære og pakter 138:1–11). Be elevene lese Lære og pakter 138:28–34, 57 hver for seg og se etter hva Frelseren gjorde under sitt korte besøk i åndeverdenen og hvilken innflytelse det hadde.

  • Hvordan hjelper sannhetene i dette skriftstedet oss å forstå vår himmelske Faders plan for sine barn bedre?

Nevn igjen ordene “stedfortredende dåp” (vers 33). Forklar at stedfortredende betyr å handle i en annens sted.

Be en elev lese høyt uttalelsen av eldste D. Todd Christofferson fra del 3 av forberedelsesmateriellet. Be klassen se etter hva eldste Christofferson underviste om det stedfortredende frelsesarbeidet vi utfører for våre avdøde familiemedlemmer i tempelet.

  • Hvordan vil du sammenfatte et prinsipp vi kan lære av eldste Christoffersons undervisning? (Elevene kan nevne en sannhet som ligner på følgende: Vi vitner om Jesus Kristus og hans forsoning når vi deltar i arbeidet med å forløse våre avdøde familiemedlemmer.)

  • Hvordan er det å delta i arbeidet med å forløse våre døde et uttrykk for vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning?

  • På hvilke måter hjelper det å delta i slektshistorie og tempeltjeneste oss å bli mer lik Frelseren?

Herrens profeter lover mektige velsignelser til dem som hjelper til med å forløse de døde.

Skriv følgende ufullstendige prinsipp på tavlen: Når jeg deltar i slektshistorie og tempeltjeneste …

Vis videoen “The Promised Blessings of Family History” [De lovede velsignelsene knyttet til slektshistorie] (3:22). Be elevene lytte etter velsignelsene som venter dem som utfører slektshistorie og tempeltjeneste. Vurder å skrive velsignelsene elevene nevner, under uttalelsen på tavlen.

  • Hvilken lovet velsignelse skiller seg mest ut for deg, og hvorfor?

  • På hvilke måter har du og din familie deltatt i slektshistorie og tempeltjeneste? Hvilke velsignelser har du opplevd ved å gjøre det?

Du kan be elevene tenke på en de kan spørre om å hjelpe dem med å gjøre slektshistorie. Hvis noen av elevene er erfarne i slektshistoriearbeid, kan du be dem hjelpe en annen i klassen. Hvis tiden tillater det, kan du også vise klassen slektshistorienettstedet på ChurchofJesusChrist.org/family-history og oppmuntre dem til å se etter og finne ytterligere forslag på dette nettstedet om hvordan man kan involvere seg mer i slektshistorie.

VI KAN FORBEDRE VÅR UNDERVISNING OG LÆRING

Handle ifølge åndelige tilskyndelser. Hvis evangeliets lære eller et prinsipp i evangeliet læres, men ikke anvendes, er ikke læringen fullstendig. Vi anvender læring av evangeliet når vi godtar en sannhet i vårt hjerte og deretter handler i samsvar med denne sannheten. Be elevene handle ifølge åndelige tilskyndelser de mottar om å anvende evangeliets sannheter de lærer.

Del følgende uttalelse av president Russell M. Nelson:

Jeg oppfordrer deg til med bønnens hjelp å overveie hva slags offer, og fortrinnsvis et offer i form av tid, du kan gjøre for å utføre mer slektshistorie og tempelarbeid dette året. (Russell M. Nelson, RootsTech Family Discovery Day – Opening Session 2017, ChurchofJesusChrist.org)

Konkluder med å oppmuntre elevene til med bønnens hjelp å grunne på og deretter skrive ned hva de konkret vil ofre eller hva de konkret vil gjøre for å delta mer fullstendig i slektshistorie og tjeneste i tempelet.

Til neste gang

Vis et bilde av et tempel. Forklar at siden oldtiden har Herren befalt sitt folk å bygge templer. Profeter i de siste dager har sagt at evangeliets største velsignelser mottas i Herrens templer. Be elevene studere forberedelsesmateriellet til neste leksjon og komme forberedt på å snakke om hvordan Herren velsigner oss ved tempelordinanser og tempelarbeid.