Institutt
Leksjon 9 Lærermateriell: Jesus Kristus: Vår guddommelige Forløser


“Leksjon 9 Lærermateriell: Jesus Kristus: Vår guddommelige Forløser”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (20190)

“Leksjon 9 Lærermateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 9 Lærermateriell

Jesus Kristus: Vår guddommelige Forløser

Som en del av gjenopprettelsen ble Joseph Smith og de hellige undervist mer presist om Jesu Kristi karakter og misjon. I denne leksjonen vil elevene få anledninger til å styrke sin tro på Frelseren og hans forsoning, og til å finne ut hvordan de i større grad kan innby hans kraft i sitt liv.

Undervisningsforslag

Joseph Smith lærer om Jesu Kristi karakter.

Bilde
First Vision [Det første syn], av Walter Rane

Vis et bilde som skildrer Det første syn. Minn elevene på at en av Joseph Smiths hensikter med å be ved dette tilfellet var å spørre Gud hvilken kirke han skulle slutte seg til (se Joseph Smith – Historie 1:13–19). I sin beretning om synet fra 1832 nevnte Joseph imidlertid en annen grunn til at han gikk til lunden for å be den dagen.

Be en elev lese første avsnitt av del 1 i forberedelsesmateriellet.

Gi elevene et øyeblikk til å tenke på tilfeller i sitt liv da de var fortvilet over sine synder og svakheter. Be så elevene hver for seg lese avsnitt to og tre i del 1 av forberedelsesmateriellet.

  • Hva lærte Joseph om vår himmelske Faders og Jesu Kristi karakter? (Vår himmelske Fader og Jesus Kristus er barmhjertige og tilgivende.)

Forklar at Joseph og de hellige fortsatte å lære om Jesu Kristi karakter gjennom hans åpenbaringer. Vis følgende henvisninger, eller skriv dem på tavlen: Lære og pakter 3:10; 38:14; 58:42; 61:2; 62:1; 64:2–4. Gi elevene tid til å lese noen av skriftstedene, og be dem lese som om Herren talte direkte til dem. Be dem overveie hvordan Frelserens ord i disse versene styrker deres forståelse av hans barmhjertige og tilgivende karakter. Når de har lest, ber du elevene fortelle hva de har lært.

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å forstå at vår himmelske Fader og Jesus Kristus er barmhjertige og tilgivende?

Forklar at Joseph Smiths første syn er en av mange erfaringer som forberedte Joseph til å stå som et mektig vitne om Jesus Kristus. Minn elevene på at ifølge eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum, er Joseph Smith “den fremtredende åpenbarer av Jesus Kristus og hans sanne karakter som den guddommelige Forløser” (D. Todd Christofferson, “Født på ny”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 79; uthevelse tilføyd).

  • Hvordan har Joseph Smith og gjenopprettelsen påvirket din forståelse av og følelser med hensyn til Jesus Kristus?

Jesu Kristi forsoning er både altomfattende og personlig.

Forklar for elevene at Mormons boks fremkomst gjennom profeten Joseph Smith gjorde verden i stand til å forstå Jesus Kristus og hans forsoning på en måte som ikke hadde vært mulig på mange hundre år. Blant de mange skriftstedene som lærer oss om Frelserens offer for menneskeheten, finner vi Almas og Amuleks læresetninger. Be elevene lese Alma 34:10, 12 og 14 hver for seg, og se etter hvordan Amulek beskrev Frelserens sonoffer. Be dem fortelle hva de finner ut.

Tegn eller vis følgende oversikt:

Bilde
oversikt, Jesu Kristi forsoning del 1
  • På hvilke måter er Frelserens forsoning “altomfattende og evig”? (Oppfordre elevene til å bruke det de har lært av del 2 i forberedelsesmateriellet.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Cecil O. Samuelson jr., som virket i De syttis presidentskap, og be klassen lytte etter ord han brukte til å beskrive Herrens forsoning:

Hans forsoning omfatter virkelig hele verden og alle mennesker fra begynnelsen til enden. La oss imidlertid ikke glemme at den i sin utstrekning og fullstendighet også er ytterst personlig og unikt tilpasset våre egne individuelle omstendigheter. Faderen og Sønnen kjenner oss alle bedre enn vi kjenner oss selv, og har utarbeidet en forsoning for oss som er fullstendig i overensstemmelse med våre behov, utfordringer og muligheter.

Takk Gud for den gave hans Sønn er, og takk Frelseren for hans forsoning. Den er sann og er i kraft, og den vil lede oss dit vi trenger og ønsker å være. (Cecil O. Samuelson jr., “Hva betyr forsoningen for deg?Liahona, april 2009, 19)

  • Hvilke ord brukte eldste Samuelson til å beskrive Frelserens forsoning?

Legg til i oversikten personlig og andre ord elevene finner:

Bilde
oversikt, Jesu Kristi forsoning del 2
  • Hvorfor tror du det er viktig å huske at selv om Frelserens sonoffer strekker seg til et uendelig antall mennesker og verdener, er det også intenst personlig?

Minn elevene på at i del 2 av forberedelsesmateriellet ble de bedt om å markere sannheter som skilte seg ut for dem. Gi om nødvendig elevene litt tid til å gjennomgå skriftstedene og de profetiske læresetningene de har markert i denne delen.

  • Hvilke sannheter skilte seg ut for deg, og hvorfor? (Vis disse sannhetene, eller skriv dem på tavlen.)

Når elevene har svart, kan du vurdere å be dem gjenta (og omskrive) prinsippene på en personlig måte, ved hjelp av pronomener i første person som jeg, meg og mine. Sannhetene kan lyde omtrent som dette: Jesus Kristus påtok seg mine synder, lidelser, smerter og fristelser, slik at han kunne vite hvordan han kunne hjelpe meg. Min sjels verdi er så stor at Jesus Kristus led og døde for at jeg kunne omvende meg. Jesus Kristus led for mine synder slik at jeg kunne omvende meg og ikke lide slik han gjorde.

  • Hvordan kan det å forstå og tro på disse sannhetene hjelpe deg å få større tro på Jesus Kristus?

  • Hvilke tanker og følelser får du når du overveier hva Frelseren gjennomgikk for deg og hvorfor han gjorde det?

Vis følgende spørsmål: Hva vil jeg gjøre for i større grad å innby Jesu Kristi kraft i mitt liv?

Gi elevene tid til å be og grunne på dette spørsmålet og skrive et svar i dagboken eller notatboken sin. Mens de grunner over spørsmålet, kan du vurdere å vise følgende uttalelse av president Russell M. Nelson. Be elevene se etter råd som kan hjelpe dem å innby Frelserens kraft i sitt liv:

Vi begynner ved å lære om [Jesus Kristus]. “Det er umulig for [oss] å bli frelst i uvitenhet” [Lære og pakter 131:6]. Jo mer vi vet om Frelserens virksomhet og misjon [se Lære og pakter 76:40–41] – jo mer vi forstår av hans lære [se 2 Nephi 31:2–21] og hva han gjorde for oss – desto mer vet vi at han kan gi oss den kraft vi trenger i vårt liv …

Når vi investerer tid i å lære om Frelseren og hans sonoffer, blir vi tilbøyelige til å delta i noe annet som er nødvendig for å få tilgang til hans kraft: Vi velger å ha tro på ham og følge ham …

Vi kan også øke Frelserens kraft i vårt liv når vi inngår hellige pakter og holder disse paktene med nøyaktighet. Våre pakter binder oss til ham og gir oss guddommelig kraft …

Når Frelseren vet at du virkelig ønsker å strekke deg opp til ham – når han kan føle at ditt hjertes største ønske er å bringe hans kraft inn i ditt liv – vil du bli ledet av Den hellige ånd til å vite nøyaktig hva du skal gjøre [se Lære og pakter 88:63]. (Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 39‒42)

Avslutt med å vitne om at på grunn av sin forsoning er Jesus Kristus i stand til å styrke, trøste, helbrede og vise oss barmhjertighet og tilgivelse.

Til neste gang

Be elevene tenke på hvordan livet ville vært annerledes uten levende profeter. Be elevene studere forberedelsesmateriellet til neste leksjon, og komme forberedt på å snakke om velsignelsene ved å bli ledet av levende profeter.