Institutt
Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell: Jesus Kristus: Vår guddommelige Forløser


“Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell: Jesus Kristus: Vår guddommelige Forløser”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell

Jesus Kristus: Vår guddommelige Forløser

Bilde
detalj fra Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hofmann

Noen ser bare på Jesus Kristus som et godt eksempel å følge, noen som en profet i gammel tid, og noen som verdens Frelser. Hva er de vanligste oppfatningene om og holdningene til Herren der du bor? Hva er din tro og overbevisning om ham? Når du studerer synene, åpenbaringene og Skriftene profeten Joseph Smith mottok om Jesus Kristus, kan du overveie hvordan de kan styrke din tro og ditt vitnesbyrd om ham som din guddommelige Forløser.

Del 1

Hvordan er Joseph Smith og gjenopprettelsen avgjørende for min forståelse av Herren Jesus Kristus?

Joseph Smiths personlige forhold til Herren begynte i hans ungdom. Han skrev at da han var rundt 12 år gammel, “[ble jeg] svært urolig, for jeg ble overbevist om mine synder … Jeg følte sorg for mine egne og verdens synder.”

Bilde
Joseph Praying [Joseph ber], av Brian Call

Senere ropte den unge Joseph “til Herren om barmhjertighet”, og Herren talte til ham i et syn og sa: “Joseph, min sønn, dine synder er deg forlatt. Gå din vei, adlyd mine lover og hold mine bud. Se, jeg er herlighetens Herre. Jeg ble korsfestet for verden for at alle som tror på mitt navn, skal få evig liv.”

Gjennom denne erfaringen med Det første syn fikk Joseph personlig kunnskap om at Jesus Kristus og vår himmelske Fader er barmhjertige og tilgivende. Etter å ha snakket med Herren og fått tilgivelse for sine synder, vitnet Joseph og sa: “Min sjel ble fylt med kjærlighet, og i mange dager kunne jeg fryde meg med stor glede. Herren var med meg” (“Joseph Smith’s Accounts of the First Vision”, Circa Summer 1832 History, josephsmithpapers.org).

Tenk på tilfeller i ditt liv da du har følt lignende bekymringer som Josephs. Du kan kanskje kjenne deg igjen i hans ønske om å bli tilgitt og også hans glede over å finne ut at Herren var med ham.

Joseph Smiths mange syner av Frelseren gjorde det mulig for ham å være et mektig siste dagers vitne om Jesus Kristus. Den 16. februar 1832, mens de arbeidet med inspirerte revisjoner av Bibelen (kjent som Joseph Smiths oversettelse), så Joseph Smith og Sidney Rigdon et syn hvor de “så Sønnens herlighet ved Faderens høyre hånd”. Med hensyn til Jesus Kristus vitnet de: “Han lever!” (Lære og pakter 76:20, 22–23).

Legg merke til hvilke andre sannheter om Jesus Kristus profeten ble vist i dette synet.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 76:23‒24.

Bilde
The Lord Appears in the Kirtland Temple [Herren viser seg i Kirtland tempel], av Del Parson

Fire år senere vitnet profeten igjen om at han hadde sett Frelseren i Kirtland tempel, og erklærte at “hans åsyn skinte klarere enn solen, og hans stemme var som lyden av mektige fossefall” (Lære og pakter 110:3).

Herren lærte de hellige at når de studerer åpenbaringene som blir gitt ved Ånden, “kan dere vitne om at dere har hørt min røst og kjenner mine ord” (Lære og pakter 18:36).

Idet han reflekterte over Joseph Smiths bidrag til vår forståelse av Jesus Kristus, erklærte eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum:

Gjennom hans personlige forbindelse med Herren, hans oversettelse og utgivelse av Mormons bok og ved at han beseglet sitt vitnesbyrd med sitt martyrblod, har Joseph blitt den fremtredende åpenbarer av Jesus Kristus og hans sanne karakter som den guddommelige Forløser. (D. Todd Christofferson, “Født på ny”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 79)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til klassen

På grunn av syner, åpenbaringer og skriftsteder som ble gitt Joseph Smith, har vi en mye bedre forståelse av Frelserens karakter.

  • Hvilken kunnskap om Frelseren ville mangle uten profeten Joseph Smith? Hvilken innvirkning ville det ha på livet ditt hvis denne kunnskapen manglet? (Ha disse spørsmålene i tankene når du fortsetter å studere.)

Del 2

Hvilke gjengitte sannheter om Frelserens forsoning kan styrke min tro på ham?

Merk: Når du leser følgende skriftsteder og profetiske læresetninger, kan du vurdere å markere sannheter knyttet til Frelserens forsoning som skiller seg ut for deg.

Mange tydelige og verdifulle sannheter om Frelserens evangelium og forsoning ble gjengitt gjennom Joseph Smiths oversettelse av Mormons bok (se 1 Nephi 13:34, 40).

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til klassen

Les Alma 34:10, 12 for å finne ut hva profeten Amulek i Mormons bok underviste en gruppe zoramitter om Frelserens sonoffer.

President Russell M. Nelson forklarte hva som gjør Jesu Kristi forsoning uendelig:

Hans forsoning er uendelig – uten ende [Se 2 Nephi 9:7; 25:16; Alma 34:10, 12, 14. Den var også uendelig i den forstand at alle mennesker ville bli frelst fra en død som aldri tok slutt. Den var uendelig når det gjelder hans enorme lidelse. Den var uendelig i tid og gjorde slutt på det foregående mønster med ofring av dyr. Den var uendelig i omfang – den skulle utføres en gang for alle [se Hebreerne 10:10]. Og forsoningens barmhjertighet strekker seg ikke bare til et uendelig antall mennesker, men også til et uendelig antall verdener som ble skapt av ham [se Lære og pakter 76:24; Moses 1:33]. Den var uendelig utover en hvilken som helst menneskelig målestokk eller menneskelig forståelse.

Jesus var den eneste som kunne tilveiebringe en slik uendelig forsoning fordi han var født av en dødelig mor og en udødelig Fader. På grunn av denne enestående fødselsrett var Jesus et uendelig vesen. (Russell M. Nelson, “Forsoningen”, Lys over Norge, jan. 1997, 33)

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til klassen

Profeten Alma forkynte også viktige sannheter for Gideons folk om Frelserens forsoning. Les Alma 7:11–13.

Etter å ha sitert fra Alma 7, underviste eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum:

Det finnes ingen fysisk smerte, åndelige sår, sjelekval, hjertesorg, skrøpelighet eller svakhet som dere eller jeg noensinne vil bli stilt overfor i jordelivet, som Frelseren ikke har opplevd først. I et øyeblikks svakhet roper vi kanskje ut: “Ingen vet hvordan det er. Ingen forstår.” Men Guds Sønn vet og forstår det fullkomment, for han har følt og båret våre individuelle byrder. Og på grunn av sitt altomfattende og evige offer (se Alma 34:14), har han fullkommen empati, og kan rekke ut sin barmhjertighets arm. Han kan strekke seg ut, røre ved oss, helbrede og styrke oss. (David A. Bednar, “Så de kunne bære sine byrder med letthet”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 90)

Joseph Smith mottok en åpenbaring som knyttet Herrens ufattelige lidelse til sjelers verdi. Etter å ha kalt Oliver Cowdery og David Whitmer til å forkynne omvendelse, instruerte Herren dem.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 18:10–11, 13.

Bilde
Kristus som kneler i Getsemane

Herren forklarte sitt sonoffer ytterligere i en åpenbaring som ble gitt til Martin Harris. Martin strevde med muligheten for å miste gården sin for å betale for utgivelsen av Mormons bok. I åpenbaringen befalte Herren Martin å omvende seg, og åpenbarte så en unik førstepersonsberetning om sin lidelse.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 19:16‒19.

Når du grunner på den lidelse Jesus Kristus gjennomgikk på dine vegne, kan du vurdere å lese eller lytte til ordene i salmen “Jeg står helt forundret” (Salmer, nr. 111).

Bilde
ikon, skriv ned

Hvordan kan jeg bli bedre kjent med Jesus Kristus?

Skriv i dagboken din om noen sannheter som skiller seg ut for deg i skriftstedene og læresetningene i dette kapitlet, så vel som eventuelle andre tanker og spørsmål du har om Frelserens sonoffer. Kom til klassen forberedt på å dele sannhetene og annen innsikt du har funnet.