Institutt
Leksjon 15 Lærermateriell: Vår himmelske Faders plan og vårt guddommelige potensial


“Leksjon 15 Lærermateriell: Vår himmelske Faders plan og vårt guddommelige potensial”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 15 Lærermateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 15 Lærermateriell

Vår himmelske Faders plan og vårt guddommelige potensial

Herren åpenbarte for Joseph Smith herligheten i vår himmelske Faders forløsningsplan og vårt guddommelige potensial til å bli som ham. Denne leksjonen vil hjelpe elevene å styrke sin takknemlighet for Faderens plan og få en forståelse av hvem de er og hva de kan gjøre for å oppnå sitt guddommelige potensial.

Undervisningsforslag

Joseph Smith mottok viktige sannheter angående frelsesplanen.

Be elevene forklare hva de fleste kristne og tidlige konvertitter til Kirken kan ha forstått om Gud og livet etter døden i forkant av åpenbaringene Herren ga gjennom Joseph Smith om disse emnene. (Elevene kan gjerne gjennomgå del 1 og 3 av forberedelsesmateriellet.)

  • Fra det du lærte i forberedelsesmateriellet, når og hvordan åpenbarte Herren sannheter om frelsesplanen til Joseph Smith?

  • Hva er noen av de gjengitte sannhetene om planen som du tror ville ha vært mest livsendrende for de tidlige hellige? Hvor er disse sannhetene nedtegnet? (Se del 1 og 3 av forberedelsesmateriellet.)

Når elevene svarer på de foregående spørsmålene, kan du be dem se på noen av skriftstedene som er nevnt i forberedelsesmateriellet, som for eksempel Moses 1:39 og Abraham 3:2–26. Hjelp elevene å identifisere og forklare sannheter som disse: Guds gjerning og herlighet er å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv (se Moses 1:39). Vi levde sammen med vår himmelske Fader som ånder før vi ble født (se Abraham 3:22–23). Herren skapte jorden som et sted hvor vi kunne velge om vi vil adlyde Gud (se Abraham 3:24–25).

  • Forestill deg hvordan livet ditt ville ha vært annerledes om du ikke kjente til vår himmelske Faders plan. Hvordan tror du kunnskapen om planen har påvirket måten du tenker, tar avgjørelser og handler på?

Joseph Smith underviste om vårt guddommelige potensial.

Forklar at “den 7. april 1844 reiste Joseph Smith seg for å tale i det som skulle vise seg å være hans siste konferanse. Etter å ha bedt de hellige om deres ‘dype oppmerksomhet’ … Underviste Joseph om guddommelig natur og evig fremgang” (“King Follett Discourse”, Church History topics, ChurchofJesusChrist.org/study/church-history).

Be en elev lese høyt Joseph Smiths uttalelse fra hans King Follett-tale som finnes i begynnelsen av del 2 av forberedelsesmateriellet.

  • Hva lærer du fra Josephs undervisning om ditt forhold til Gud?

Forklar at i 1995 utstedte Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum et dokument kalt “Familien – en erklæring til verden”. Der erklærte de:

Alle mennesker – menn og kvinner – er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial …

I den førjordiske tilværelse kjente og tilba Guds åndelige sønner og døtre ham som sin evige Fader og aksepterte hans plan hvorved hans barn kunne få et fysisk legeme og høste jordisk erfaring for å utvikle seg mot fullkommenhet og til sist virkeliggjøre sitt guddommelige potensial som arvinger til evig liv. (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org)

  • Som Guds sønner og døtre, hva er vårt evige potensial? (Hjelp elevene å identifisere et prinsipp som ligner på det følgende: Som vår himmelske Faders åndesønner og -døtre har vi potensial til å bli som ham.)

Vis eller still følgende spørsmål, og gi elevene et minutt eller to til å grunne på dem, og til å skrive ned inntrykk som kan komme til dem.

  • Hvordan påvirker denne sannheten måten du ser på ditt forhold til vår himmelske Fader? Hvordan påvirker den måten du ser på deg selv og dem som er rundt deg? Hvordan påvirker den måten du lever ditt liv på?

Jesus Kristus viste oss hvordan vi kan motta en fylde av Guds herlighet i Det celestiale rike.

Skriv på tavlen eller vis ordene himmel og helvete, og spør elevene hva de fleste kristne på 1800-tallet mente om hvem som skulle gå til hvilket av dem.

Be elevene gjenfortelle det de har lært fra Lære og pakter 76 om livet etter døden og det å oppnå celestial herlighet. (Elevene trenger kanskje å repetere Lære og pakter 76:50–54.) Du kan også spørre elevene hva de har lært om vår himmelske Fader og Jesus Kristus fra de sannheter som er åpenbart i kapittel 76.

Vis følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Over hele Kirken hører jeg mange som strever med dette problemet: “Jeg er bare ikke god nok.” “Jeg kommer til de grader til kort.” “Jeg vil aldri nå opp.” Jeg hører dette fra tenåringer. Jeg hører det fra misjonærer. Jeg hører det fra nye konvertitter. Jeg hører det fra dem som har vært medlem hele livet. (Jeffrey R. Holland, “Vær da fullkomne – omsider”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 40)

Du kan gjerne be elevene tenke på ganger i livet sitt der de har følt det på denne måten.

Be elevene lese Lære og pakter 76:40–42, 69, og se etter hvilken sentral rolle Jesus Kristus har i vår frelse.

  • Hvilken rolle har Jesus Kristus i vår søken etter evig liv? (Hjelp elevene å identifisere følgende sannhet: Vi kan bare bli fullkommengjort gjennom Jesus Kristus.)

  • Hvorfor tror du det er viktig å huske at fullkommengjøring og opphøyelse bare kommer gjennom Jesus Kristus?

Les Lære og pakter 93:12–13 sammen med klassen, og se etter hva skriftstedet underviser om Frelserens vei for å bli slik vår himmelske Fader er.

  • Hva tror du det betyr at Frelseren “fortsatte fra nåde til nåde inntil han mottok en fylde”?

  • Hvordan kan Frelserens eksempel hjelpe deg å overvinne motløshet når du arbeider med flid for å oppnå evig liv?

Vis og les følgende uttalelse av eldste Holland:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Jeg vitner om den strålende fremtiden som er gjort tilgjengelig for oss ved vår Herre Jesu Kristi forsoning, som selv fortsatte “fra nåde til nåde” [Lære og pakter 93:13] inntil han i sin udødelighet [se Lukas 13:32] mottok en fullkommen fylde av celestial herlighet. Jeg vitner om at Han i denne og hver time, med arrete hender etter nagler, tilbyr oss den samme nåden og holder fast i oss og oppmuntrer oss, og nekter å slippe oss før vi en dag er trygt hjemme i våre himmelske foreldres favntak. Et slikt fullkomment øyeblikk er noe jeg fortsetter å strebe etter, om enn klønete. En slik fullkommen gave er noe jeg fortsetter å takke for, om enn utilstrekkelig. Jeg gjør det i selve Fullkommenhetens navn, han som aldri har vært klønete eller utilstrekkelig, men som elsker alle oss som er det, vår Herre Jesus Kristus. (Jeffery R. Holland, “Vær da fullkomne – omsider”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 42)

Be elevene bruke et øyeblikk til å tenke over hva som vil være til størst hjelp for dem for å ha åndelig fremgang mot evig liv nå. Avslutt med å bære vitnesbyrd om at på grunn av Frelserens nåde og ved å følge hans eksempel, kan vi motta evig liv og komme inn i Det celestiale rike.

VI KAN FORBEDRE VÅR UNDERVISNING OG LÆRING

Fortsett å oppmuntre elevenes forberedelse. Nå som elevene er mer enn halvveis gjennom dette kurset, kan du be dem fortelle hvordan deres forberedelse til klassen har påvirket deres opplevelse i kurset. Overvei å dele følgende oppmuntring fra Kim B. Clark i De sytti: “Når du gjør din del – ber i tro, forbereder deg, studerer, er aktiv og gjør ditt aller beste – vil Den hellige ånd undervise deg, foredle dine evner til å handle ifølge det du lærer og hjelpe deg å bli det Herren ønsker at du skal bli” (“Learning for the Whole Soul”, Ensign, aug. 2017, 27).

Til neste gang

Be elevene overveie hvordan livet deres er annerledes på grunn av templer og tempelordinanser. Forklar at i neste leksjon vil de lære hvorfor fordums profeter viste seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel. Oppfordre dem til å studere forberedelsesmateriellet til leksjon 16 slik at de kan komme og være klar til å drøfte prinsipper som vil bidra til å gjøre tempelet til en mer meningsfylt del av livet deres.